Ministerul Finantelor transforma Eximbank in banca universala, dupa preluarea Bancii Romanesti, si-i aloca fonduri suplimentare
Autor: Bancherul.ro
2019-09-03 19:26
Ministerul Finantelor a publicat un proiect de lege pentru modificarea Eximbank in banca universala, care sa ofere servicii si persoanelor fizice, nu doar firmelor, ca pana acum, pentru a putea realiza fuziunea cu Banca Romaneasca, dupa preluarea acesteia. (vezi mai jos proiectul de lege si expunerea de motive)
In acelasi proiect de lege se gaseste o modalitate prin care Ministerul Finantelor poate aloca fonduri suplimentare pentru Eximbank, care sa fie utilizate pentru activitatea bancii de acordare de finantari, garantii sau asigurari, fara impact asupra deficitului bugetar.
Este vorba de o formula de finantare a depozitului la termen de 1,4 miliarde lei pe care Ministerul Finantelor il are plasat la Eximbank, cu scadenta in martie 2022.
Cum depozitul nu poate fi utilizat pana la scadenta, Eximbank va putea pune la dispozitia Ministerului Finantelor lichiditati care sa alimenteze fondurile destinate bancii, insuficiente in prezent pentru proiectele sale.
Se precizeaza ca Eximbank a aprobat in acest an credite pentru proiecte în domenii prioritare în valoare de 147 milioane lei, reprezentând ieșiri efective de fonduri.
În același timp, EximBank are în analiză solicitări de finanțare destinate promovării tranzacțiilor internaționale, dezvoltării infrastructurii, dezvoltării utilităților de interes public, etc., proiecte care pot fi susținute prin credite pentru domenii prioritare acordate de EximBank în numele și în contul statului, în conformitate cu prevederile Legii 96/2000 și ale cadrului intern de reglementare al băncii.
NOTĂ DE FUNDAMENTARE
ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ pentru modificarea și completarea Legii nr. 96/2000 privind organizarea și funcționarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A.
MOTIVUL EMITERII ACTULUI NORMATIV
1. Descrierea situației actuale
1. În conformitate cu cadrul legal de organizare și funcționare, EximBank este o instituție de credit specializată, al cărei rol este de a susține dezvoltarea economiei naționale prin două canale distincte, respectiv cel de bancă comercială ce oferă produse specifice clientelei non-retail, și cel de mandatar al Statului, oferind agenților economici produse și servicii specifice de garantare, finanțare și asigurare, aprobate de Comitetul Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări.
În prezent, EximBank nu deservește segmentul retail, care a cunoscut o dinamică semnificativă în ultimii ani, există premise ca, în viitor, activitatea EximBank să înregistreze o dinamică sub nivelul său potențial și să aibă un impact negativ în economie, dacă se va concentra în continuare pe strategia de creștere exclusiv pe segmentul corporate, considerând in special lipsa accesului la finanțarea stabila oferita de depozitele populației.
În acest context, apare necesitatea ca EximBank sa își diversifice activitatea bancara prin intrarea în zona de retail prin fuziuni si achiziții, ceea ce va crește capacitatea de generare de venituri și va conduce la diversificarea bazei de finanțare prin depozitele atrase de la populație, contribuind astfel la îmbunătățirea eficienței pe partea de costuri și la stabilitatea și disponibilitatea resurselor de finanțare.
Caracterul de urgență al modificării Legii 96/2000 referitor la cadrul de administrare derivă din necesitatea creării cadrului legal aplicabil la momentul intrării EximBank pe piața de retail banking prin fuziunea cu alte instituții de credit, oportunitate ce conferă avantaje strategice substanțiale, atât din perspectiva diversificării surselor de finanțare ale EximBank cât și din perspectiva creșterii accesului populației la produse financiar bancare specializate.
Având în vedere valabilitatea limitată în timp a posibilității EximBank de a aborda activitatea de retail prin fuziune, strategia de integrare a clientilor persoane fizice nu se poate realiza fără amendarea în mod corespunzător a prevederilor Legii 96/2000. Neadoptarea de urgenta a acestui proiect de act normativ conduce pe cale de consecință fie la întârzierea nejustificată din punct de vedere economic al tranzacției, fie chiar la pierderea acestei oportunități de afaceri.
2. În temeiul art.10 din Legea nr.96/2000 privind organizarea și funcționarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A, republicată, destinația legală a fondurilor constituite și virate de Ministerul Finanțelor Publice la EximBank pentru desfășurarea operațiunilor în numele şi în contul statului constă în acordarea de credite, garanții și asigurări pentru susținerea proiectelor derulate în domeniile specifice de interes naţional stabilite prin Lege.
Art. 10 „În scopul asigurării resurselor financiare necesare desfăşurării operaţiunilor în numele şi în contul statului, EXIMBANK - S.A. beneficiază de constituirea la dispoziţia sa a următoarelor fonduri:
- fondul pentru garanţii de export, pentru garantarea creditelor pentru bunuri şi servicii destinate exportului, a creditelor cumpărător şi a investiţiilor româneşti în străinătate, precum şi a activităţilor de dezvoltare a infrastructurii, a utilităţilor de interes public, dezvoltare regională, susţinere a activităţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurător, ocupare şi formare a personalului, susţinere şi dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a tranzacţiilor internaţionale;
- fondul pentru asigurarea şi reasigurarea creditelor de export, a garanţiilor de export, a operaţiunilor de export în leasing şi a investiţiilor româneşti în străinătate, precum şi a activităţilor de dezvoltare a infrastructurii, a utilităţilor de interes public, dezvoltare regională, susţinere a activităţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurător, ocupare şi formare a personalului, susţinere şi dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a tranzacţiilor internaţionale;
- fondul destinat stimulării operaţiunilor de comerţ exterior, precum şi pentru finanţarea, cofinanţarea şi refinanţarea activităţilor de dezvoltare a infrastructurii, a utilităţilor de interes public, dezvoltare regională, susţinere a activităţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurător, ocupare şi formare a personalului, susţinere şi dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a tranzacţiilor internaţionale;
- fondul pentru asigurarea şi reasigurarea creditelor obţinute în vederea realizării de bunuri şi servicii destinate exportului;
- alte fonduri care vor fi înfiinţate prin hotărâre a Guvernului, cu reglementarea modalităţilor de utilizare.”
„Art.11 (1) Sursele financiare de alimentare a fondurilor prevăzute la art. 10 sunt:
- sumele alocate anterior datei intrării în vigoare a prezentei legi, în scopul sprijinirii exporturilor, şi disponibile la această dată;
- sumele prevăzute anual în bugetul de stat cu această destinaţie;
- sumele prelevate în limita unei cote de 25% din creanţele externe recuperate de stat efectiv de la ţările debitoare;
- sumele nete care provin din primele de asigurare;
- sumele recuperate din asigurarea creditelor;
- sumele recuperate de la persoana juridică garantată;
- dobânda încasată din fructificarea sumelor disponibile ale fondurilor;
- alte surse, conform legii.
(2) Sursa de alimentare a fondurilor prevăzute la art.10 va fi dimensionată şi alocată anual de la bugetul de stat, cu respectarea politicii Guvernului României de acordare a ajutoarelor de stat permise, atunci când este cazul, astfel încât să se asigure dezvoltarea activităţii de comerţ exterior, dezvoltarea infrastructurii, dezvoltarea utilităţilor de interes public, dezvoltarea regională, susţinerea activităţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurător, ocuparea şi formarea personalului, susţinerea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii şi a tranzacţiilor internaţionale.(...)”
Legea anuala a bugetului de stat a conținut alocările de fonduri necesare stimulării exportului, a mediului de afaceri românesc și a tranzacțiilor internaționale până in luna mai 2009. Ulterior acestei date, prin Ordonanța de Guvern nr. 19/29.08.2009, s-a reglementat regimul fondurilor alocate și virate către EximBank cu titlul de plasamente, astfel încât, sumele necesare EximBank nu au mai fost virate de la bugetul de stat către bancă.
La data de 31.07.2019, din totalul fondurilor statului aflate la dispoziția EximBank în valoare de 1.662 mil.lei, 1.400 mil.lei reprezintă fonduri atrase la termen, cu scadența 31 martie 2022, retragerea sau utilizarea acestora putându-se realiza doar după expirarea perioadei contractuale.
De la începutul anului 2019, Comitetul Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări a aprobat credite pentru proiecte în domenii prioritare în valoare de aproximativ 147 mil.lei, reprezentând ieșiri efective de fonduri. În același timp, EximBank are în analiză solicitări de finanțare destinate promovării tranzacțiilor internaționale, dezvoltării infrastructurii, dezvoltării utilităților de interes public, etc., proiecte care pot fi susținute prin credite pentru domenii prioritare acordate de EximBank în numele și în contul statului, în conformitate cu prevederile Legii 96/2000 și ale cadrului intern de reglementare al băncii.
Astfel, din evaluarea resurselor financiare disponibile pentru desfășurarea de către EximBank a activității în numele și în contul statului, rezultă un nivel insuficient al fondurilor alocate, atât pentru acoperirea necesarului de finanțare, cât și pentru asigurarea condiționalităților impuse de menținerea unui nivel adecvat al concentrărilor de expuneri ale fondurilor statului.
În acest context, se estimează un necesar de fonduri suplimentare care ar trebui puse la dispoziția EximBank având ca scop asigurarea continuității activității curente desfășurate în nume și cont stat pentru susținerea domeniilor prioritare prevăzute de Lege, prin instrumente specifice de finanțare, garantare și asigurare.
Pentru asigurarea sumelor ce pot fi puse la dispoziția EximBank sub formă de plasamente financiare pentru continuarea activității desfășurate în nume și în contul statului, s-a identificat o sursă suplimentară de alimentare a fondurilor prevăzute la art.10 din Legea 96/2000, fără impact asupra deficitului bugetar.
În condițiile în care conform Convenției încheiate între EximBank și Ministerul Finantelor Publice, se află plasată la EximBank suma de 1.400 mil. ca depozit la termen cu scadența 31 martie 2022, EximBank poate pune la dispoziția Ministerului Finanțelor Publice lichidități care să alimenteze fondurile prevăzute la art.10 din Lege, în limita valorii depozitului constituit.
Susținerea de către EximBank a domeniilor prioritare prin produse de finanțare, garantare și asigurare necesită structuri de finanțare complexe, în cadrul cărora alocările de fonduri pot fi semnificative, de regulă pe termen mediu și lung.
Din această perspectivă este necesară identificarea unor resurse financiare, fără impact asupra deficitului bugetar, care să permită direcționarea sumelor necesare către proiecte care se circumscriu obiectivelor strategice ale activității de desfășuratede EximBank în numele și în contul statului.
3. La data de 29 mai 2019 Eximbank S.A. si Banca de Dezvoltare a Poloniei BGK au semnat la Luxemburg Statutul Fondul de Investiții al Inițiativei Celor Trei Mări S.A, urmare aprobării de către Guvernul României în data de 23 mai 2019 a Memorandumului cu tema: Aprobarea sumei pe care România o investește pentru participare la constituirea capitalului social al Fondului de Investiții al Inițiativei celor Trei Mări la data înființării acestuia.
Prin prevederile OUG nr. 82/2018 pentru completarea Legii 96/2000 privind organizarea și funcționarea Băncii de Export-Import a României EximBank S.A. s-a creat cadrul legal ca să permită Băncii de Export-Import a României EximBank S.A să participe la Fondul de Investiții al Inițiativei celor Trei Mări, sumele pentru alimentarea acestui fond fiind asigurate de la bugetul de stat prin Bugetul Ministerului Finanțelor Publice- Acțiuni generale.
În acest sens, în perioada următoare, administratorul extern al Fondului de Investiții al Inițiativei celor Trei Mări va transmite notificări de plată a capitalului până la concurența sumelor angajate de fiecare acționar, în baza acestor notificări EximBank și BGK având obligația virării sumelor în termen de 30 zile.
2. Schimbări preconizate
1. Prin Ordonanță de Urgență a Guvernului se propun următoarele:
Modificarea cadrului legal privind activitățile posibil a fi desfășurate de EximBank, respectiv adăugarea activităților desfășurate în nume și cont propriu destinate persoanelor fizice, în limita autorizației acordate de către Banca Națională a României.
Modificarea structurii de conducere a Eximbank, în sensul în care EximBank - S.A. va fi condusă de un consiliu de administrație numit de adunarea generala a acționarilor, format din 7 membri din care 4 administratori neexecutivi și 3 administratori executivi, respectiv președintele executiv și doi vicepreședinți executivi ai băncii. Președintele consiliului de administrație va fi desemnat de către adunarea generală ordinară a acționarilor dintre membrii neexecutivi independenți.
Modificările legislației bancare impun ca structura organului de conducere a EximBank sa fie modificata pentru a asigura conformitatea cu reglementările in vigoare (Directiva 36/ 2013 si OUG 99/2006), unde se stipulează faptul ca președintele executiv al băncii nu poate deține poziția de președinte al consiliului de administrație.
În prezent, Legea 96/ 2000 stipulează președintele consiliului de administrație care poate fi președintele executiv, ceea ce contravine reglementarilor menționate anterior.
Completarea cadrului legal privind sursele de alimentare a fondurilor constituite la dispoziția EximBank prevăzute la art.10 din Legea 96/2000, respectiv a art.11 alin.(1) din Legea nr. 96/2000 privind organizarea și funcționarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK-S.A., republicată, în sensul că Eximbank S.A. poate finanța fondurile prevăzute la art. 10.
Pentru reglementarea mecanismului de acordare a acestor finantari si a responsabilitatilor aferente, la articolul 11, se introduc șase noi alienate, alin.(2^1 - 2^6) cu următorul cuprins:
„ (2^1) Prin excepţie de la alin. (1), EximBank S.A. poate finanța fondurile prevăzute la art. 10 in limita sumelor si la termenele pentru care s-a stabilit prin convenție menținerea acestora pe perioade de timp determinate, in conformitate cu prevederile art. 12 alineatul 2^1 din prezenta lege.
(2^2) Fondurile puse la dispoziție de Eximbank în baza alin. (2^1) reprezintă plasament al Eximbank la Ministerul Finanțelor Publice și cu aceste sume se majorează fondurile prevăzute la art. 10, aceastea constituind totodată și sursa de rambursare a acestora.
(2^3) Rambursarea finanțărilor se va face pe măsura ajungerii la scadență a plasamentelor Ministerului Finanțelor Publice la Eximbank S.A., în ordinea cronologica a scadentei acestora.
(2^4) În scopul calculului de dobândă datorată de Eximbank S.A. pentru fondurile menținute pe perioade de timp determinate, în conformitate cu prevederile art. 12 alineatul 2^1 din prezenta lege, din sumele plasate la Eximbank S.A. se vor deduce sumele plasate de Eximbank S.A. conform alineatului 2^3.
(2^5) Aprobarea finanțărilor acordate de catre Eximbank S.A. în conformitate cu alin. (2^1) se realizează odată cu aprobarea operațiunilor specifice de finanțare, cofinanțare, refinanțare, asigurare, reasigurare și garantare, în limita maximă a expunerilor stabilite de către Comitetul Interministerial de Finanțări, Garanţii și Asigurări.
(2^6) Responsabilitatea privind stabilirea valorii fondurilor puse la dispozitie de Eximbank S.A. conform alin. (2^1), a calculului de dobandă și a sumelor deduse din plasamentele efectuate de Eximbank S.A. conform alin. (2^1), precum și raportarea utilizării acestor fonduri revine Eximbank S.A., prin direcțiile de specialitate și comitetul de direcție.”
Identificarea resurselor financiare necesare alimentării fondurilor puse la dispoziția EximBank pentru susținerea proiectelor în domenii prioritare va avea un impact semnificativ asupra creşterii eficienţei şi eficacităţii alocării resurselor publice pentru proiecte investiționale prioritare pentru România care vor beneficia de sprijin în numele și în contul statului.
2. Pentru a evita orice alte interpretări legate de faptul că sumele alocate ar putea fi utilizate exclusiv pentru plata contribuției la capitalul social al Fondului Inițiativei celor trei Mări (FI3M), fără a se lua în calcul că această operațiune poate fi însoțită însă de o serie de cheltuieli care nu reprezintă contribuție (aport) de capital, se propune completarea Art.12, alineatul (3ˆ1), litera a) din Legea nr. 96/2000 cu mențiunea că fondul prevăzut la art. 10 lit. f) va fi utilizat de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. inclusiv pentru comisioane de transfer al fondurilor din România în Luxemburg, prime de egalizare în cazul unor eventuale majorări ale cotei de participare a României la capitalizarea FI3M, de la echivalentul sumei de 20 milioane EUR aprobată în ședința guvernului din data de 23 mai 2019 până la concurența expunerii maxime aprobate. Alte eventuale cheltuieli care nu reprezintă aport la capitalul social al FI3M dar sunt necesare activitatii de participare la capitalul social al FI3M se vor plati din comisionele percepute de Eximbank pentru activitatea desfasurata in numele si contul statului prevăzute la art. 10, aferente fondurilor menționate la lit. a)-e).
Totodată, se propune introducerea la art.12, alineatul (3ˆ1) o nouă literă, lit. c), prin care se autorizează Ministerul Finanțelor Publice să vireze Eximbank S.A. echivalentul în lei la cursul BNR valabil la data efectuării plății către Eximbank S.A, a contribuției aferente participării României la Fondul de Investiții al Inițiativei Celor Trei Mări plus o marjă de 3% pentru acoperirea unei eventuale diferențe de curs valutar la data efectuării plății la extern de către Eximbank. Diferența în lei rămasă neutilizată de către Eximbank S.A. după efectuarea schimbului valutar pentru plata la extern va fi restituită Ministerului Finanțelor Publice.
IMPACTUL SOCIO-ECONOMIC AL PROIECTULUI DE ACT NORMATIV
1. Impactul macroeconomic
Prin acest act normativ se stabilește o nouă sursă de alimentare a fondurilor puse la dispoziția EximBank S.A. de către Ministerul Finanțelor Publice, în scopul funcționării eficiente a mecanismului financiar prevăzut de Legea 96/2000 pentru îndeplinirea mandatului conferit băncii și implicit atingerea obiectivelor de susținere a proiectelor de investiții și a activităților derulate de companiile românești în domeniile prioritare ale economiei naționale.
Impactul asupra mediului concurenţial şi domeniului ajutoarelor de stat: Nu este cazul.
IMPACTUL FINANCIAR ASUPRA BUGETULUI GENERAL CONSOLIDAT, ATÂT PE TERMEN SCURT, PENTRU ANUL CURENT, CÂT ŞI PE TERMEN LUNG (PE 5 ANI) - nu este precizat
Faţă de cele prezentate, a fost promovată prezenta ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Legii nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A.
MINISTRUL FINANŢELOR PUBLICE
Eugen Orlando TEODOROVICI
ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ
pentru modificarea și completarea Legii nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a României EximBank - S.A.
În conformitate cu cadrul legal de organizare și funcționare, EximBank este o instituție de credit specializată, al cărei rol este de a susține dezvoltarea economiei naționale prin două canale distincte, respectiv cel de bancă comercială ce oferă produse specifice clientelei non-retail, și cel de mandatar al Statului, oferind agenților economici produse și servicii specifice de garantare, finanțare și asigurare, aprobate de Comitetul Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări.
În prezent, EximBank nu deservește segmentul retail, care a cunoscut o dinamică semnificativă în ultimii ani, există premise ca, în viitor, activitatea EximBank să înregistreze o dinamică sub nivelul său potențial și să aibă un impact negativ în economie, dacă se va concentra în continuare pe strategia de creștere exclusiv pe segmentul corporate, considerând in special lipsa accesului la finanțarea stabila oferita de depozitele populației.
În acest context, apare necesitatea ca EximBank sa își diversifice activitatea bancara prin intrarea în zona de retail prin fuziuni si achiziții, ceea ce va crește capacitatea de generare de venituri și va conduce la diversificarea bazei de finanțare prin depozitele atrase de la populație, contribuind astfel la îmbunătățirea eficienței pe partea de costuri și la stabilitatea și disponibilitatea resurselor de finanțare.
Caracterul de urgență al modificării Legii 96/2000 referitor la cadrul de administrare derivă din necesitatea creării cadrului legal aplicabil la momentul intrării EximBank pe piața de retail banking prin fuziunea cu alte instituții de credit, oportunitate ce conferă avantaje strategice substanțiale, atât din perspectiva diversificării surselor de finanțare ale EximBank cât și din perspectiva creșterii accesului populației la produse financiar bancare specializate.
Având în vedere valabilitatea limitată în timp a posibilității EximBank de a aborda activitatea de retail prin fuziune, strategia de integrare a clientilor persoane fizice nu se poate realiza fară amendarea în mod corespunzator a prevederilor Legii 96/2000. Neadoptarea de urgenta a acestui proiect de act normativ conduce pe cale de consecință fie la întârzierea nejustificată din punct de vedere economic al tranzacției, fie chiar la pierderea acestei oportunități de afaceri.
Având în vedere necesitatea asigurării resurselor financiare necesare soluționării de către EximBank a solicitărilor care vizează proiecte viabile, cu impact semnificativ la nivelul economiei românești destinate promovării tranzacțiilor internaționale, dezvoltării infrastructurii, dezvoltării utilităților de interes public, etc., proiecte care pot fi susținute prin finanțări, garanții și asigurări, în conformitate cu prevederile Legii 96/2000 și ale cadrului intern de reglementare al băncii;
Având în vedere că, în acest moment, EximBank are în analiză solicitări de finanțare destinate promovării tranzacțiilor internaționale, dezvoltării infrastructurii, dezvoltării utilităților de interes public etc., proiecte care pot fi susținute prin finanțări pentru domenii prioritare acordate de EximBank S.A. în numele și în contul statului, în conformitate cu prevederile Legii 96/2000 și ale cadrului intern de reglementare al acestei activitati, iar unele dintre aceste solicitari sunt avizate deja pozitiv de catre Comitetul Interministerial de Finantari, Garanţii si Asigurari, iar altele sunt pe fluxul de aprobare/avizare, insa nu pot fi implementate datorita lipsei sursei de finantare din fondurile statului, ca urmare a plasarii la termen de catre Ministerul Finantelor Publice la Eximbank, conform legii, a acestor resurse, se impune crearea cadrului legal privind punerea la dispoziția EximBank a resurselor financiare necesare continuării activității de finanțare, garantare și asigurare în numele și în contul statului a reglementarea imediata a finantarii fondurilor statului, în condiții de maximă eficiență și operativitate.
Având în vedere necesitatea majorării plasamentelor Ministerului Finanțelor Publice la EximBank, atât în scopul acoperirii deficitului de finanțare, cât și pentru a preveni concentrările de expuneri ale fondurilor statului;
Având în vedere semnarea alături de Banca de dezvoltare a Poloniei BGK în 29 mai 2019, la Luxemburg a Statutului Fondul de Investiții al Inițiativei Celor Trei Mări S.A, urmare aprobării de către Guvernul României în data de 23 mai 2019 a Memorandumului cu tema: Aprobarea sumei pe care România o investește pentru participare la constituirea capitalului social al Fondului de Investiții al Inițiativei celor Trei Mări la data înființării acestuia și a faptului că, în perioadele următoare, administratorul extern al Fondului de Investiții al Inițiativei celor Trei Mări va transmite notificări de plată a capitalului până la concurența sumelor angajate de fiecare acționar, în baza cărora EximBank și BGK au obligația virării sumelor în termen de 30 zile,
În temeiul art. 115 alin.(4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă:
Articol unic - Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 18 aprilie 2007, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
1. Articolul 1, alineatele (1) si (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:
“(1) Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., denumită în continuare EXIMBANK - S.A., este o instituție de credit specializată, prin care se derulează activități de susținere a mediului de afaceri românesc și a tranzacțiilor internaționale prin instrumente financiar-bancare și de asigurări specifice.
(2) EXIMBANK - S.A. își desfășoară activitatea în nume și în cont propriu realizând, in limita autorizației acordate de către Banca Națională a României, activități bancare destinate persoanelor fizice și juridice, precum și in numele și contul statului, realizând pentru persoanele juridice legal constituite, rezidente sau nerezidente, finanțări, cofinanțări, refinanțări, garantări, alte operațiuni bancare, asigurări și reasigurări ale operațiunilor de comerț exterior românesc.”
2. La articolul 2, după litera f) se introduce o noua litera, litera f^1, cu următorul cuprins:
„f^1) administrarea și derularea activităților specifice de banca universală menite să crească gradul de intermediere financiara și accesul persoanelor fizice la produse financiar-bancare specializate;”
3. Articolul 4 se modifică și va avea următorul cuprins:
“ART.4 EximBank - S.A. este condusă de un consiliu de administrație numit de adunarea generala a acționarilor, format din 7 membri, din care 4 administratori neexecutivi si 3 administratori executivi, respectiv președintele executiv al băncii și doi vicepreședinți executivi. Președintele consiliului de administrație este desemnat de către adunarea generală ordinară a acționarilor dintre membrii neexecutivi independenți.”
4. La articolul 5, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(2) Consiliul de administrație poate să delege o parte dintre atribuțiile sale Comitetului de direcție, format din președintele executiv și din până la 4 vicepreședinți executivi.”
5. La articolul 11, după alineatul (2) se introduc șase noi alienate, alin.(2^1 - 2^6) cu următorul cuprins:
„ (2^1) Prin excepţie de la alin. (1), EximBank S.A. poate finanța fondurile prevăzute la art. 10 in limita sumelor si la termenele pentru care s-a stabilit prin convenție menținerea acestora pe perioade de timp determinate, in conformitate cu prevederile art. 12 alineatul 2^1 din prezenta lege.
(2^2) Fondurile puse la dispoziție de Eximbank în baza alin. (2^1) reprezintă plasament al Eximbank la Ministerul Finanțelor Publice și cu aceste sume se majorează fondurile prevăzute la art. 10, aceastea constituind totodată și sursa de rambursare a acestora.
(2^3) Rambursarea finanțărilor se va face pe măsura ajungerii la scadență a plasamentelor Ministerului Finanțelor Publice la Eximbank S.A., în ordinea cronologica a scadentei acestora.
(2^4) În scopul calculului de dobândă datorată de Eximbank S.A. pentru fondurile menținute pe perioade de timp determinate, în conformitate cu prevederile art. 12 alineatul 2^1 din prezenta lege, din sumele plasate la Eximbank S.A. se vor deduce sumele plasate de Eximbank S.A. conform alineatului (2^3).
(2^5) Aprobarea finanțărilor acordate de catre Eximbank S.A. în conformitate cu alin. (2^1) se realizează odată cu aprobarea operațiunilor specifice de finanțare, cofinanțare, refinanțare, asigurare, reasigurare și garantare, în limita maximă a expunerilor stabilite de către Comitetul Interministerial de Finanțări, Garanţii și Asigurări.
(2^6) Responsabilitatea privind stabilirea valorii fondurilor puse la dispozitie de Eximbank S.A. conform alin. (2^1), a calculului de dobandă și a sumelor deduse din plasamentele efectuate de Eximbank S.A. conform alin. (2^1), precum și raportarea utilizării acestor fonduri revine Eximbank S.A., prin direcțiile de specialitate și comitetul de direcție.”
6. Articolul 12, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(3) Pentru administrarea fondurilor menționate la art. 10, lit. a)-e), Eximbank S.A. percepe comisioane care vor fi aprobate prin proceduri interne de Comitetul Interministerial de Finanțări, Garanţii și Asigurări și care vor fi decontate pe seama acestor fonduri.”
7. Articolul 12, alineatul (3ˆ1), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:
”a) participarea la constituirea capitalului social al Fondului de Investiţii al Iniţiativei celor Trei Mări, constând în: aport la capitalul social al fondului și cheltuieli aferente, de tipul comisioane de transfer sau prime de egalizare. Alte cheltuieli de tipul costurilor directe necesare exercitării mandatului de către Eximbank se suporta din comisioanele prevăzute la art. 12 alin.(3).
8. La articolul 12, alineatul (3ˆ1) se introduce o nouă literă, lit.c) cu următorul cuprins:
“c) Ministerul Finanțelor Publice este autorizat să vireze Eximbank S.A. echivalentul în lei la cursul BNR valabil la data efectuării plății către Eximbank S.A, a contribuției aferente participării României la Fondul de Investiții al Inițiativei Celor Trei Mări plus o marjă de 3% pentru acoperirea unei eventuale diferențe de curs valutar la data efectuării plății la extern de către Eximbank. Diferența în lei rămasă neutilizată de către Eximbank S.A. după efectuarea schimbului valutar pentru plata la extern va fi restituită Ministerului Finanțelor Publice, in termen de 10 zile de la data efectuarii platii la extern de catre Eximbank”.
9. La articolul 18, după alineatul 3 se introduce un nou alineat, cu următorul cuprins:
„(3^) EXIMBANK - S.A. efectuează operațiuni bancare destinate persoanelor fizice, menite să asigure diversificarea activităților desfășurate inclusiv a surselor de finanțare, creșterea gradului de intermediere financiara și accesul persoanelor fizice la produse financiar-bancare specializate. ”
PRIM – MINISTRU
VASILICA –VIORICA DĂNCILĂ
Comentarii
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: Profil
Garanti BBVA urmareste ca majoritatea cererilor de credit sa fie facute prin aplicatia bancii
Garanti BBVA raportează rezultate semnificative, la patru luni de la introducerea noilor funcționalități în aplicația de Mobile Banking, care permit clienților să solicite rapid și ușor credite de nevoi personale și Bonus Card, fără a se deplasa în agenții, anunta banca detalii
Schimburi valutare non-stop in timp real, pentru clientii firme ai Libra
Libra Internet Bank oferă clienților business posibilitatea de a efectua schimburi multi-valutare în timp real, prin intermediul platformei Live FX, implementată printr-un parteneriat cu Visa, unul dintre liderii globali în plăți digitale, anunta banca intr-un comunicat, in care detalii
Credite pentru firme cu garantii InvestEU de la Garanti BBVA
Garanti BBVA și Fondul European de Investiții (FEI) au semnat un acord strategic, prin care oferă garanții de minim 30 milioane de euro, pentru a crește competitivitatea și sustenabilitatea companiilor românești, conform unui comunicat de presa, in care se adauga: Garanția detalii
Aplicatie noua pe iPhone pentru acceptarea platilor contactless in magazine
Global Payments s.r.o., joint-venture între Global Payments (NYSE: GPN) și Erste Bank, anunță că începând de astăzi permite comercianților din România, Cehia și Austria să accepte plăți contactless prin Tap to Pay pe iPhone, într-un mod simplu și rapid, detalii
- CEC Bank are o noua platforma IT de relatii cu clientii (CRM)
- Din aplicatia George BCR se pot plati facturile pentru 350 de firme
- Credite BT Direct in Spitalul MONZA
- Credite fara comision de acordare la Patria Bank si Patria Credit
- Datele personale a 400.000 de clienti BT, actualizate automat
- Din BT Pay se pot face investitii in fondurile BT Asset Management
- CEC Bank isi majoreaza substantial activele, cu 35%
- Solutii pentru a incepe si dezvolta o afacere
- Patria Bank a preluat creditele Alior Bank
- Garanti BBVA a trimis 500.000 de euro in proiecte de mediu
Profil de Bancher
-
Gabriela GAVRILESCU, Director general adjunct, responsabil cu divizia corporate banking
BRD
Gabriela Stefania GAVRILESCU Director General ... vezi profil
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- Băncile din România nu au majorat comisioanele aferente operațiunilor în numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent, aproape 18 miliarde euro după primele opt luni
- Deficitul contului curent, peste 9 miliarde euro pe primele cinci luni
- Deficitul contului curent, 6,6 miliarde euro după prima treime a anului
- Deficitul contului curent pe T1, aproape 4 miliarde euro
- Deficitul contului curent după primele două luni, mai mare cu 25%
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Cate reclamatii primeste Intesa Sanpaolo Bank si cum le gestioneaza
- Platile instant, posibile la 13 banci
- Aplicatia CEC app va functiona doar pe telefoane cu Android minim 8 sau iOS minim 12
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
- BRD bate recordul la credite de consum, in ciuda dobanzilor mari, si obtine un profit ridicat
Analize economice
- România, pe locul 16 din 27 de state membre ca pondere a datoriei publice în PIB
- România, tot prima în UE la inflația anuală, dar decalajul s-a redus
- Exporturile lunare în august, la cel mai redus nivel din ultimul an
- Inflația anuală a scăzut la 4,62%
- Comerțul cu amănuntul, +7,3% cumulat pe primele 8 luni
Ministerul Finantelor
- Datoria publică, 51,4% din PIB la mijlocul anului
- Deficit bugetar de 3,6% din PIB după prima jumătate a anului
- Deficit bugetar de 3,4% din PIB după primele cinci luni ale anului
- Deficit bugetar îngrijorător după prima treime a anului
- Deficitul bugetar, -2,06% din PIB pe primul trimestru al anului
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- ANPC pierde un proces cu Intesa si ARB privind modul de calcul al ratelor la credite
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
Stiri economice
- Datoria publică, 52,7% din PIB la finele lunii august 2024
- -5,44% din PIB, deficit bugetar înaintea ultimului trimestru din 2024
- Prețurile industriale - scădere în august dar indicele anual a continuat să crească
- România, pe locul 4 în UE la scăderea prețurilor agricole
- Industria prelucrătoare, evoluție neconvingătoare pe luna iulie 2024
Statistici
- România, pe locul trei în UE la creșterea costului muncii în T2 2024
- Cheltuielile cu pensiile - România, pe locul 19 în UE ca pondere în PIB
- Dobanda din Cehia a crescut cu 7 puncte intr-un singur an
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- Dobânda pe termen lung a continuat să scadă in septembrie 2022. Ecartul față de Polonia și Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite caută soluții pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
- O firma care a facut un schimb valutar gresit s-a inteles cu banca, prin intermediul CSALB
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitățile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to €92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- Producția industrială, în scădere semnificativă
- Pensia reală, în creștere cu 8,7% pe luna august 2024
- Avansul PIB pe T1 2024, majorat la +0,5%
- Industria prelucrătoare a trecut pe plus în aprilie 2024
- Deficitul comercial, în creștere de la o lună la alta
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea împotriva dezastrelor, valabilă și in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
Bancnote vechi
Numar de ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 3 bancnote vechi:1-1000000lei;1-5000lei;1-100000;mai multe bancnote cu eclipsa de ... detalii
-
Schimbare numar telefon Raiffeisen
Puteti schimba numarul de telefon la Raiffeisen din aplicatia Smart Mobile/Raiffeisen Online, ... detalii
-
Vreau sa schimb nr de telefon
Cum pot schimba nr.de telefon ... detalii
-
Eroare aplicație
Am avut ora și data din setările telefonului date pe manual și nu se deschidea BT Pay, în ... detalii