TEHNOLOGII BANCARE | Interviu

Tendinte in tehnologiile bancare: POS-uri si bancomate independente, pentru orice tip de card

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2018-06-11 09:35

Ciprian Pirv, directorul Payten Romania

Noile tehnologii bancare si inmultirea firmelor fintech aduc beneficii pentru toata lumea: reduceri de costuri pentru banci si magazine, care se pot reflecta si in buzunarele consumatorilor, prin comisioane mai mici la retrageri de bani la bancomate sau la platile cu cardul si online.

Nu putini clienti ai bancilor se plang de comisioanele piperate pentru utilizeaza cardurilor la bancomate, in timp ce comerciantii reclama ca achita taxe prea mari pentru POS-urile la care accepta platile cu cardul sau pentru aplicatiile de plati online.

Motivul? Bancile spun ca au costuri ridicate cu administarea bancomatelor si POS-urilor, precum si cu procesarea numerarului.

Ce solutii ar putea fi gasite la aceasta problema? Externalizarea serviciilor de intretinere a bancomatelor si POS-urilor catre firme specializate sau chiar crearea unor retele independente de ATM-uri si POS-uri, la care sa poata fi folosite cardurile oricarei banci partenere.

Comisioanele pentru retragerile de numerar si pentru alte operatiuni la bancomat ar putea fi astfel mai mici, intrucat banca va avea costuri mai reduse cu intretinerea bancomatelor si POS-urilor.

Si in prezent exista banci care au ales sa-si externalizeze bancomatele catre firme de specialitate, dar inca exista o retinere in aceasta privinta, spune spune Ciprian Pirv, directorul general al Payten Romania, o noua companie de plati specializata in administrarea retelelor de ATM-uri si POS-uri ale bancilor, recent infiintata de Assecco.

„Vedem un interes mare din partea bancilor pentru a discuta posibile externalizari a retelei de ATM-uri si POS-uri, aceasta fiind o prioritate pentru noi”, a spus directorul Payten, in cadrul unei intaniri cu presa la care a participat si Bancherul.ro.

„Avem varianta de outsourcing, adica putem cumpara reteaua veche de ATM-uri a unei banci, pe care o putem reimprospata si inchiria din nou inapoi catre banca, fara ca aceasta sa foloseasca deloc resursele proprii, ceea ce inseamna ca poate sa-si modernizeze peste noapte reteaua de ATM-uri, platind doar un abonament. Ceea ce este unic in Romania”, a explicat seful Payten.

Prin externalizarea retelei de ATM-uri, bancile isi diminueaza costurile cu intretinerea acestora, cu chiria locatiilor sau cu alimentarea cu cash, putand astfel sa ofere clientilor servicii cu preturi mai mici.

Payten aduce in Romania o retea independenta de ATM-uri

„O alta prioritate pentru acest an, adauga directorul Payten, este sa aducem modelul de retea independenta de ATM-uri in Romania. Payten este deja un jucator important in regiune: in 5 tari avem retele independente de ATM-uri.”

Un alt avantaj este cel tehnologic, intrucat bancile nu vor mai fi nevoite sa investeasca in modernizarea propriilor ATM-uri, putand oferi clientilor, prin intermediul retelei de bancomate independente si moderne, o gama de servicii suficient de variata pentru a obtine castiguri, precum schimb valutar, plata facturi si alte servicii cu valoare adaugata.

„ATM-urile au evoluat de la ceea ce stim noi ca sunt, niste simple masini care dispenseza numerar, la cele care si accepta depunerea de numerar in conturi, iar ultima dezvoltare este a bancomatelor care recicleaza banii, adica-i sorteaza pentru a-i da mai departe, astfel ca nu mai trebuie realimentate, ceea ce inseamna costurile mai mici cu intretinerea si o mai mare disponibilitate pentru clienti”, explica Ciprian Pirv, seful Payten Romania.

Noile bancomate devin tot mai inteligente, prin exploatarea functiilor de cunoastere a clientilor, carora li se ofera servicii dedicate. „De exemplu, atunci cand bancomatul este utilizat de un pensionar, ecranul va putea afisa un buton mare pentru eliberare numerar, iar cand vine clientul altei banci, acesta va putea primi o oferta de noi servicii”, adauga el. Se incearca, asadar, aducerea de valoare adaugata la acest centru de cost al bancii, care este ATM-ul.

„Perceptia personala este ca suntem intr-un moment de transformare, in care toata lumea exploreaza noi variante pentru retelele de bancomate, stiindu-se ca este nevoie de asta. Retelele vechi de ATM-uri devin depasite moral si vrand-nevrand bancile trebuie sa investeasca pentru a le aduce la zi si a le dota cu noi inovatii. Curba de inovatie va fi accelerata odata cu aparitia noilor ATM-uri, care va avea si un software mai avansat”, spune directorul Payten Romania.

„Tehnologic suntem pregatiti, nu exista nicio bariera in acest sens: astfel, exista ATM-uri cu o interfata video la care clientul poate intra in dialog cu un agent de la call center, sau ATM-uri multifunctionare, cu printer, la care poti sa-ti printezi si semnezi contractul. Sunt deja si in Romania banci care au astfel de masini la care poti sa deschizi cont, sa faci tranzactii, sa vorbesti cu cineva”, adauga Ciprian Pirv.

Ritmul de adoptie a acestor inovatii este lent, pe de o parte din cauza timpului necesar schimbarilor de tehnologii, dar si din cauza mentalitatii, crede seful Payten: „Romanii au o preferinta pentru cash, iar asta nu se va schimba doar datorita tehnologiei sau printr-o lege, precum cea cash back, este nevoie si de o schimbare de mentalitate si de generatie.”

Legea cash back, care va intra in vigoare in acest an, obliga comerciantii cu cifra de afaceri de peste 10.000 de euro anual sa aiba un POS, ceea ce va duce la cresterea numarului acestora.

Directorul general al Payten considera ca numarul de ATM-uri din Romania va ramane constant si chiar va scadea in timp, in timp ce numarul POS-urilor va creste destul de mult. De ce? Pentru ca avem mult mai putine POS-uri decat media europeana.

Acum sunt 190.000 de POS-uri pe piata, iar numarul acestora raportat la 1.000 de locuitori e cel mai mic din UE, in timp ce numarul mediu de tranzactii cu cardul este de 7 ori mai mic decat media europeana.

Comerciantii pot avea propriile POS-uri si un ATM virtual

Payten ofera si servicii de plati independente pentru comerciantii care acum au POS-uri de la banca pentru acceptarea platilor cu cardul. „Tendinta este ca magazinele sa-si ia propriile POS-uri, pentru a nu mai depinda de banca, astfel ca pot decide ei catre ce banca trimit tranzactia, ceea ce le da posibilitatea sa aleaga banca cu cele mai mici comisioane si sa dezvolte si sa integreze aplicatiile si campaniile de care au nevoie. In acest fel, magazinele au o flexibilitate mai mare si costuri mai mici”, spune Ciprian Pirv, directorul general al Payten.

„Le putem oferi comerciantilor atat servicii de procesare a platilor, respectiv acceptarea platilor cu cardul la POS-uri, cat si managementul cash-ului in backoffice. Le putem oferi si o masina pentru numararea si sortarea banilor, precum si incarcarea contului bancar la finalul zilei, ca si cum ar avea un ATM in backoffice”, explica el.

Oferta Payten pentru magazine este completa, incluzand si partea de electronc labeling, (etichetele) si solutii de self-chechout (automate pentru plata cumparaturilor).

„Ceea ce este unic pentru Payten in raport cu concurenta este acest portofoliu complet: exista si alti procesatori, dar care nu ofera si alte servicii, cum facem noi. De exemplu, unii au servicii de administare, dar nu si partea de outsourcing”, adauga Ciprian Pirv.

Payten discuta cu bancile si despre dezvoltarea unei retele independente de POS-uri. „Am vazut ca sunt comercianti cu 5-6 POS-uri de la fiecare banca, ceea ce reprezinta un cost mare pentru ele, evident, dar si pentru banca, iar in final pentru client, prin pretul platit”, spune directorul Payten.

Inca nu exista vreo retea independenta de POS-uri nici in Romania nici in alte tari din regiune, fiind o zona care se maturizeaza mai greu, pentru ca bancile doresc sa pastreze in proprietate POS-urile in ideea de a avea controlul, adauga el. Totusi, seful Payten considera ca exista un interes destul de mare in acest sens, „peste asteptarie mele, dar foarte necopt.”

Interesul este explicat prin faptul ca veniturile bancilor din tranzactii la POS-uri sunt acum foarte mici, astfel ca nu prea se justifica sa ai un POS doar pentru a putea oferi clientului posibilitatea de plata cu cardul in rate, asa incat banca subventionaza respectiva tranzactie si acopera costurile din alte parti.

„Cand vorbim de o retea independenta de POS-uri care sa faca interfata cu mai multe banci, se produce o economie de scala foarte mare, iar in momentul in care identificam modul de functionare a afacerii si partenerii potriviti, ar putea fi o piata de crestere. Este ceva pe radarul nostru”, adauga seful Payten.

Cititi discutia completa cu Ciprian Priv, seful Payten, in Clubul Bancherilor.ro.

Comentarii

andu
totul pentru reclame
super, reclame pe bancomate, asta ne mai trebuia. o să ajungem să fim nevoiți să vizionăm un filmuleț de 30 sec ca să ne putem scoate banii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Interviu



Revolut, acuzata de clienti ca permite fraude online. Banca le raspunde ca sunt fraude autorizate si ca vina este a Meta

Mai multi cititori ni s-au plans ca au fost victimele unor inselatorii online prin tranferuri din contul Revolut, fara ca banca sa poata depista fraudele. Revolut a refuzat sa-si asume responsabilitatea pentru fraudele online ( detalii

Cum ne pregatim de cresterea taxelor de anul viitor: economisim, reducem gradul de indatorare, tinem legatura cu banca

Anul viitor am putea asista la creșterea unor taxe și la impozite mai mari pentru proprietăți, avertizează invitații podcastului găzduit de Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), conform unui comunicat de presa, in care se detalii

Rata la credite nu trebuie sa depaseasca 25% din venituri

• Acum, mai mult ca niciodată, clienții se așteaptă la practici responsabile din partea băncilor. Oamenii vor rate corecte, transparență, empatie • Sfătuim clienții să nu se îndatoreze până la limita maximă de 40% detalii

Bancile nu trimit clientilor linkuri si nu le cer date personale

În vremuri nesigure, cu un război la graniță, inflație și dobânzi încă destul de ridicate, băncile trebuie să arate simplitate în comunicare și înțelegere pentru consumatori, se arata intr-un comunicat al CSALB, in care se adauga: Pe de altă detalii

 



 

Ultimele Comentarii