BANCI | Interviu

Omer Tetik, seful Bancii Transilvania: bancile au suficienta lichiditate, dar vor relua creditarea abia din 2015, dupa incheierea procesului de evaluare a activelor (AQR) derulat de BCE

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2014-09-03 12:39

Omer Tetik, seful Bancii Transilvania, apreciaza ca bancile romanesti isi vor intensifica ritmul de acordare de noi credite abia din 2015, dupa ce va fi finalizat exercitiul de evaluare a activelor (Asset Quallity Review) - AQR derulat de Banca Centrala Europeana si BNR la cele mai mari banci romanesti. Concurenta pe piata bancara urmeaza sa se intensifice de anul viitor si pe fondul excesului de lichiditate cu care se confrunta in prezent bancile, fondurile neutilizate pentru acordarea de credite producand pierderi pentru banci.

"Pana nu vom trece de AQR, adica pana la inceputul anului viitor, nu cred ca vom vedea o crestere spectaculoasa in sistemul bancar. Insa din 2015 cred va fi o competite mult mai acerba pe piata, inclusiv pentru noi, concurenta favorizata si de indicatorul credite/depozite al sistemului bancar devenit subunitar, pentru prima data in ultimii ani. Deci lichiditatea trebuie folosita, intrucat provoaca pierderi bancilor", a spus Tetik, in urma cu cateva momente, in cadrul unei conferinte de presa organizata de Deloitte, cu ocazia prezentarii "Deloitte Central Europe Top 500".

Volumul de depozite in sectorul bancar a depasit in luna iunie valoarea creditelor, ceea ce inseamna ca, cel putin teoretic, bancile isi pot finanta creditarea pe baza economiilor atrase de la clientii romani si mai putin de la bancile-mama din strainatate, cum au facut inainte de criza. Cu toate acestea, lichiditatea este distribuita neuniform in sistemul bancar: unele banci au un raport credite/depozite unitar sau subunitar, in timp ce altele inca au credite de doua sau trei ori mai mari decat economiile atrase, fiind in continuare dependente de bancile-mama din strainatate.

"Trecem printr-un cerc vicios. Pe de o parte, este o perioada cu multe reglementari, in contextul aderarii la Uniunea Bancara Europeana si a derularii exercitiului de AQR pentru primele banci din top 10, fiind vorba de o evaluare a activelor cu reguli destul de ferme si dificile pentru economiile emergente gen Romania. Pe de alta parte, actionarii sunt reticenti sa mai investeasca in banci, intrucat de regula ei investesc acolo unde castiga bani, pe cand in Romania bancile pierd bani, au incetinit cresterea sau au facut restructurari. Rata creditelor neperformante nu arata bine pentru investitori si induce un apetit de risc, iar bancile sunt ocupate mai mult cu curatarea bilanturilor de neperformante si mai putin de crestere si relatia cu clientii", a adaugat Tetik.

Opinia lui Tetik este confirmata si de seful supravegherii bancilor din BNR, Nicolae Cinteza, care a avertizat cu privire la efectele negative asupra creditarii pe care le va avea exercitiul AQR si curatenia portofoliilor din banci (Vezi aici detalii).

BT are un motto ca armata americana: "no one left behind"

Tetik a precizat ca, spre deosebire de alte banci romanesti, situatia Bancii Transilvania este diferita, banca profitand de slabiciunile altor concurenti pentru a-si majora semnificativ cresterea in ultimii ani de criza.

"La Banca Transilvania povestea a fost altfel, noi am avut cea mai mare crestere in timpul crizei. Un mare avantaj a fost ca, spre deosebire de bancile straine, actionarii BT sunt romani, asadar deciziile se iau in tara, mult mai rapid. Acest lucru ne-a permis sa adoptam chair si un motto, ca armata americana, "no one left behind", adica nu am reununtat la clienti, la unitati, si am facut 252 de sesiuni de educatie financiara cu clienti IMM in toata tara."

Tetik a precizat ca pentru BT a fost o oportunitate si o provocare cresterea intr-o piata in scadere: "Am castigat cota de piata invatand din greselile pietei si vedem ca dupa 7-8 ani de criza, aceasta este de fapt noua stare de fapt, deci trebuie sa ne adaptam de acum inainte la noile realitati ale pietei."

Tetik a mai precizat ca un alt avantaj al bancii este calitatea angajatilor. "Avem oameni foarte competenti, ceea ce face diferenta nu doar in banking ci si alte domenii. In acelasi timp, avem un rulaj de personal sub media din sectorul bancar din Romania", a precizat el.

Tetik a mai spus ca este foarte importanta continuitatea in relatia cu clientii. "Ramanem focusati atat pe sectorul IMM cat si retail, pentru dispersarea riscului, si sa fim inovativi."

Creste cererea de credite pentru investitii

Tetik a mai spus ca unele banci au inceput deja sa reintre in tendinta de crestere a creditarii si se orienteaza spre sectoare de nisa.

"Vedem ca unele banci vin cu oferte noi pentru credite, deci bancile au inceput sa reintre in tendinta de crestere a creditarii, dar la alte niveluri, mult diferite de ce s-a intamplat inainte de criza, ceea ce este firesc, pentru ca trebuie sa invatam din lectiile crizei. Daca PIB-ul creste cu 5% iar bancile cu 50%, e semnul aparitiei unui bubble (crestere in exces) pe piata bancara. Ne asteptam asadar la o cresterte a sectorului bancar in armonie cu avansul economiei", spune Tetik.

Semnale privind relansarea economiei si cresterea increderii antreprenorilor sunt date si de cererile clientilor bancii pentru mai multe credite de investitii.

"Pe termen mediu si lung suntem destul de pozitivi privind perspectivele Romaniei, care a trecut printr-o criza foarte abrupta, dar apoi a reluat cresterea, mai intai concentrata doar pe anumite sectoare economice, acum fiind distribuita in mai multe sectoare. De asemenea, vedem acum mai multe cerere de credite de investitii decat anii trecuti, o dovada a increderii in viitor a IMM-urilor si oamenilor de afaceri", a spus Tetik.

"Suntem o banca de la tara inovativa"

La fel de important este ca unele banci au inceput sa se orienteze si spre segemente de nisa, precum cel medical sau IT, a adaugat Tetik. Ceea ce este o alta lectie invatata din criza, si anume gradul mare de concentrare a bancilor in orase mari si pentru clienti de retail, in defavoarea zonelor rurale si de nisa.

Tetik spune ca este in avantajul economiei cresterea apetitului bancilor pentru sectorul IMM-urilor si altor sectoare de nisa din economie. "Nicio banca nu poate contribui singura la cresterea economiei, de aceea trebuie sa creasca numarul de banci cu oferte pentru IMM-uri."

"Nu e o problema reala ca sunt prea multe banci, cat gradul mare de concentrare in unele zone geografice, precum orasele mari. Prea putine banci s-au deschis in afara oraselor mari si pentru domenii de nista. Noi am facut-o, suntem o banca "de la tara", si s-a dovedit ca am avut succes". Seful Bancii Transilvania avertizeaza insa ca ar fi o greseala ca banca sa se complaca in succesul obtinut pana acum.

Un alt atu al Bancii Transilvania este orientarea spre inovatie.

"Banca Transilvania are o cultura inovativa puternica. Fiecare linie de business trebuie sa vina trimestrial cu 2-3 idei de noi produse, astfel ca incurajam oamenii sa fie mai inovativi si transparenti". El spune ca o jumatate de milion de clienti ai bancii folosesc lunar serviciile de online si mobile banking. "Este un numar mare, tinand cont ca noi suntem o banca de la tara, avand in Bucuresti o cota de piata mai mica decat alte banci, ceea ce este o dovada ca si clientii s-au schimbat in timpul crizei."

De acum inainte calitatea serviciilor oferite de banci va face diferenta intre competitori, apreciaza Tetik. "Acum, clientii cauta produse bancare si se informeaza online, dar cumpara offline, de aceea diferenta dintre banci este facuta de calitatea serviciilor si satisfactia clientilor."

Ce a mai spus Omer Tetik, citat in raportul Deloitte

"Mai presus de toate, sistemul bancar din România are nevoie de încredere. Odată recapatata increderea in capacitatea economiei românesti de a-si reveni din recesiune si de a creste, bancile isi vor majora apetitul de a acorda noi credite, vor investi in dezvoltarea de noi produse si vor aborda noi sectoare ale economiei.

În ceea ce priveste Banca Transilvania, având în vedere vasta noastră infrastructură si bază de clienti, anticipăm un potential de crestere semnificativa si intensa.

Apetitul pentru inovare si solutii bancare îmbunătatite implică o combinatie de factori cruciali, incluzand procesele tehnologice, structura organizatorică, marketing si dezvoltarea de produse. Un accent doar pe unul dintre acesti factori nu va produce excelentă. Ritmul rapid al schimbărilor în domeniul bancar face ca bancile sa nu aiba nicio sansa daca abordeaza individual fiecare dintre aceste sectoare.

Platformele de Internet banking joaca un rol tot mai mare pentru produsele bancare tranzactionale. Câstigătoare vor fi băncile cu sisteme "state-of-the-art" si cu o structura organizatională eficienta.

O abordare deschisa, comunicarea continuă si oferirea unui ragaz pentru a asculta si a oferi un feed-back sunt atributele unui management de top care oferă angajatilor posibilitatea de a inova. Angajatii nostri nu lucrează la o bancă, ei creează banca. Aceasta este cultura corporativă la Banca Transilvania care ne-a adus in mod constant recunoasterea de pionieri pe aceasta piata."

Deloitte: Bancile trebuie sa se concentreze pe relatia cu clientii

In clasamentul Deloitte din acest an, Romania are acelasi numar de banci si companii de asigurari, la fel ca si anul trecut: sase banci si patru companii de asigurari. Cu active totalizand 51,1 miliarde de Euro, sectorul bancar a inregistrat o scadere usoara fata de anul trecut, cand suma activelor a fost de 52,1 miliarde de Euro, se arata in raport.

Raiffeisen Bank si Banca Transilvania au inregistrat cele mai mari cresteri, insa Banca Comerciala Romana si-a pastrat prima pozitie.

In etapa post-criza a dezvoltarii economice curente, credem ca bancile se confrunta cu provocarea de a-si dezvolta si rafina oferta, introducand idei noi, inovatoare, inclusiv prin solutii bancare electronice,” a afirmat Haris Hanif, Consilier Senior Coordonator DeloitteSector Bancar.

Bancile isi adapteaza si concentreaza atentia catre nevoile in schimbare ale clientilor, de aceea o focalizare pe pastrarea clientilor profitabili si, mai mult, identificarea nevoilor de servicii in segmente ale pietei inca neabordate. In perioada de crestere economica, bancile au beneficiat de succese facile, insa pentru a extrage maximum de valoare pe termen lung, focusul se indreapta acum in directia corecta, si anume inspre relatia cu clientul, a transparentei, a ofertei de noi produse si servicii, dar cu limitare la o crestere organica deocamdata. Ne asteptam ca activitatea de fuziuni si achizitii deportofolii va aduce oportunitati de crestere organica pentru bancile care au resursele si capacitatea sa achizitioneze si sa absoarba cu succes astfel de portofolii/alte banci”.

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Interviu



Revolut, acuzata de clienti ca permite fraude online. Banca le raspunde ca sunt fraude autorizate si ca vina este a Meta

Mai multi cititori ni s-au plans ca au fost victimele unor inselatorii online prin tranferuri din contul Revolut, fara ca banca sa poata depista fraudele. Revolut a refuzat sa-si asume responsabilitatea pentru fraudele online ( detalii

Cum ne pregatim de cresterea taxelor de anul viitor: economisim, reducem gradul de indatorare, tinem legatura cu banca

Anul viitor am putea asista la creșterea unor taxe și la impozite mai mari pentru proprietăți, avertizează invitații podcastului găzduit de Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), conform unui comunicat de presa, in care se detalii

Rata la credite nu trebuie sa depaseasca 25% din venituri

• Acum, mai mult ca niciodată, clienții se așteaptă la practici responsabile din partea băncilor. Oamenii vor rate corecte, transparență, empatie • Sfătuim clienții să nu se îndatoreze până la limita maximă de 40% detalii

Bancile nu trimit clientilor linkuri si nu le cer date personale

În vremuri nesigure, cu un război la graniță, inflație și dobânzi încă destul de ridicate, băncile trebuie să arate simplitate în comunicare și înțelegere pentru consumatori, se arata intr-un comunicat al CSALB, in care se adauga: Pe de altă detalii

 



 

Ultimele Comentarii