BANCI | Interviu

Nicolae Cinteza, BNR: Restantele populatiei la credite au crescut ingrijorator

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2008-11-28 13:33

Restantele la creditele cu valori de peste 20.000 de lei contractate de populatie de la banci au crescut, în primele nouă luni, cu aproape 2 puncte procentuale, de la 6,38% la 8,28% din soldul creditelor acordate pe acest segment, arătând o tendinţă îngrijorătoare, a declarat, vineri, directorul Direcţiei Supraveghere din BNR, Nicolae Cinteza.

"Există bănci unde indicatorul este de două ori mai mare decât media pe sistem, dar sunt instituţii cu pondere mică. Au fost cazuri când restanţele veneau dintr-un singur produs, ceea ce arată un management al riscului extrem de defectuos", a spus Cinteză la seminarul EU-Cofile organizat de Alpha Bank, Banca Naţională a României (BNR) şi Asociaţia Română a Băncilor.

Statistica BNR reflectă creditele cu valoare de peste 20.000 de lei, şi cu întârzieri la plată mai mari de o zi, iar soldul principalului de plată al acestor împrumuturi însumează 6 miliarde de lei, în timp ce restanţele se ridică la 215 milioane lei.

Creditele populaţiei cu valoare de peste 20.000 lei ajunseseră la 72,84 miliarde lei la finalul lunii septembrie, de la 49,45 miliarde lei la sfârşitul anului trecut, şi acumulau 75,76% din volumul împrumuturilor populaţiei, potrivit datelor Centralei Riscurilor Bancare.

Din sumele restante ale persoanelor fizice, de 852,57 milioane lei, sumele restante pentru creditele peste 20.000 lei ajunseseră la 215,8 milioane lei la finalul lui septembrie 2008, de la 74,8 milioane lei la sfârşitul anului trecut.

Potrivit estimărilor BNR, restanţele mai mari de 90 de zile s-ar putea plasa 181 de milioane lei, nivel care în opinia lui Cinteză începe să fie îngrijorător.

"O bancă are o pondere a creditelor restante de 17%, dar în portofoliu său, împrumuturile pentru populaţie reprezintă doar 18%. Aceste credite neperformante provin dintr-un singur produs lansat cu ceva timp în urmă, dar îngrijorător este că produsul nu a fost oprit la timp, ceea ce sugerează un management slab la banca respectivă", a adăugat oficialul BNR.

Directorul BNR a mai arătat că, în cazul deteriorării indicatorilor, banca centrală are la dispoziţie mai multe mecanisme de a ţine băncile în cerinţele de prudenţialitate.

Astfel, BNR a limitat uneori creşterea creditării la unele instituţii de credit la 1% pe lună, a suspendat temporar creditarea persoanelor fizice, a cerut provizaioane suplimentare, sau a modificat normele de provizionare şi normele de clasificare a creditelor.

"Foarte frecvent sunt solicitări de majorare a capitalului. Nu tot ce vedeţi anunţat de acţionari sunt decizii din propria iniţiativă. Anul acesta, au fost două solicitări verbale şi băncile respective au majorat capitalul", a spus Cinteză.

El a mai afirmat că băncile mamă din străinătate au reactionat foarte rapid atunci când, prin autoritatea de supraveghere din ţara respectivă, BNR a solicitat transfer de lichiditate spre România.

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Interviu



Aplicatia YOU BRD are probleme de functionare

Aplicatia YOU BRD are probleme de functionare, dupa ultima actualizare de saptamana trecuta, conform reclamatiilor primite de la cititori. Acestia se plang ca nu mai pot deschide aplicatia si sunt nevoiti sa o reactiveze. Insa in momentul cand incearca detalii

Masura de prevenire a fraudelor online: aplicatia Raiffeisen detecteaza preluarea controlului telefonului de alta aplicatie

• Observăm creÈ™terea fraudelor cibernetice în care oamenii care fac plăți sunt păcăliÈ›i È™i pierd mulÈ›i bani • Mă surprinde naivitatea celor care cred că pot câÈ™tiga bani mulÈ›i È™i detalii

Suntem intr-o perioada in care nu este clar pe ce venituri ne putem baza in viitor

Perioada de incertitudine din prezent a dus la stagnarea cererii pentru creditele ipotecare È™i la creÈ™terea economisirii. Bancherii observă chiar o tendință de economisire reflectată în produsele de investiÈ›ii pe termen lung, conform unui comunicat al CSALB, in care se detalii

Banca Transilvania a rezolvat toate litigiile cu clientii bancilor preluate

• În perioadele de criză pot apărea È™i foarte multe oportunități pe care trebuie să È™tii cum să le tratezi din punct de vedere financiar • EducaÈ›ia financiară ne poate feri de perioada prin care am trecut, timp de cinci ani, detalii

 



 

Ultimele Comentarii