Mugur Isarescu, guvernatorul BNR, despre adoptarea euro si participarea la Uniunea Bancara
Autor: Bancherul.ro
2014-11-16 12:37
Text prezentat la Conferința ESPERA 2014, organizată de Institutul Național de Cercetări Economice Costin C. Kirițescu al Academiei Romane, 13 noiembrie 2014
Mugur Isărescu, guvernatorul BNR
Doamnelor şi domnilor,
Distinsă audienţă,
Sunt foarte onorat de invitaţia de a mă adresa participanţilor la această conferinţă internaţională dedicată cercetării ştiinţifice în domeniul economic. Faptul că acest eveniment reuneşte abordări teoretice şi practice nu poate decât să mă bucure – sunt convins că dezbaterile vor conduce nu doar la clarificări conceptuale, ci şi la conturarea unor puncte de vedere relevante pentru preocupările actuale ale decidenţilor de politică economică. Eu însumi mă aflu aici în dublă ipostază – cea de preşedinte al secţiei de Ştiinţe economice, juridice şi sociologie a Academiei Române şi cea de guvernator al Băncii Naţionale a României. Dacă în prima calitate direcţiile prioritare de cercetare incluse în Strategia Academiei Române 2014-2020 mi se par oportune şi incitante în egală măsură, în calitate de bancher central, nu pot să nu insist pentru aducerea în prim-plan a unor teme legate de două obiective majore pe care România şi le-a stabilit: adoptarea euro şi participarea la uniunea bancară. În ambele cazuri nu există o reţetă universal valabilă, în consecinţă cred că cercetarea economică poate contribui semnificativ la derularea adecvată a acestor procese prin investigarea atentă a implicaţiilor diverselor opţiuni care stau în faţa autorităţilor.
În ceea ce priveşte adoptarea euro, aș începe abordarea acestei teme plecând de la un aparent paradox. Nu doar în România, dar şi în celelalte patru state intrate în Uniunea Europeană în 2004 sau 2007 care nu au adoptat euro – Bulgaria, Republica Cehă, Polonia şi Ungaria –, criteriile de convergenţă nominală sunt îndeplinite sau tangibile. Cu toate acestea, autorităţile acestor ţări nu au în vedere o intrare rapidă în zona euro, ci se plasează pe o poziţie de expectativă, iar România, după ce a împărtăşit aceeaşi opţiune timp de un an, a anunţat în primăvara lui 2014 ca dată-ţintă 1 ianuarie 2019.
La prima vedere este o situaţie paradoxală, întrucât imediat după aderarea acestor ţări la Uniunea Europeană datele-ţintă asumate pentru adoptarea euro erau foarte ambiţioase (cuprinse în intervalul 2008-2014), în pofida stadiului nu foarte avansat la acea vreme al îndeplinirii unora dintre criteriile de la Maastricht. De fapt, atitudinea mai prudentă prevalentă în prezent semnalează nu incapacitatea sau dificultatea încadrării în limitele prevăzute de criteriile de convergenţă nominală, ci o revizuire de substanţă a abordării procesului de trecere la euro în ansamblul său. Aceasta s-a produs pe fondul estompării avantajelor adoptării euro, concomitent cu creşterea vizibilităţii costurilor acesteia.
Pentru a beneficia de avantajele aderării la zona euro este necesară îndeplinirea cumulată a câtorva condiţii esenţiale.
În primul rând, se impune îndeplinirea durabilă – şi nu accidentală, forţată sau temporară – a criteriilor de convergenţă nominală. De fapt, durabilitatea convergenţei a fost prevăzută chiar în Tratatul de la Maastricht, dar acest „amănunt” a fost pentru o vreme prea puţin luat în considerare.
În al doilea rând, este de dorit ca noul cadru instituţional al zonei euro să-şi dovedească eficacitatea în prevenirea şi combaterea dezechilibrelor care ameninţă evoluţia economică.
Mai este însă şi un al treilea element frecvent invocat în discuţiile privind momentul oportun pentru adoptarea monedei unice, şi anume gradul de convergenţă reală, dar opiniile privind nivelul optim, şi chiar relevanţa acestui factor pentru succesul aderării la o uniune monetară, sunt cât se poate de diverse.
Atât opiniile pro, cât şi cele contra sunt bine reprezentate în literatura de specialitate. Potrivit teoriei zonelor monetare optime, convergenţa reală (incluzând convergenţa la nivelul venitului pe locuitor, al productivităţii, al pieţei muncii, precum și omogenizarea structurii economiei) este determinantă pentru obţinerea convergenţei nominale, respectiv pentru realizarea unei uniuni monetare viabile. În procesul de creare a Uniunii Economice şi Monetare relaţia de cauzalitate a fost însă inversată, mulţi economişti considerând că îndeplinirea criteriilor de la Maastricht generează climatul macroeconomic care permite progresul gradual al convergenţei reale. Frankel şi Rose, de pildă, susţineau într-un studiu din 1998 că intrarea în Uniunea Economică şi Monetară, indiferent de motiv, poate genera un impuls substanţial pentru expansiunea schimburilor comerciale, ceea ce conduce la un grad mai mare de corelare a ciclurilor de afaceri. Prin urmare, este mai probabilă satisfacerea criteriilor de intrare într-o uniune monetară ex post decât ex ante. Pentru aceeaşi abordare pledau Buti şi Sapir (tot într-un studiu din 1998), care considerau că în cazul ţărilor confruntate în trecut cu instabilitate macroeconomică, odată instaurată convergenţa nominală, beneficiile ce decurg din aceasta – disciplina fiscală, eliminarea riscului valutar, reducerea incertitudinilor referitoare la evoluţia inflaţiei şi a dobânzilor, stimularea investiţiilor şi a schimburilor comerciale externe – vor asigura premisele pentru o creştere economică mai rapidă, conducând pe termen lung la convergenţă reală.
Experienţele ţărilor care au aderat la zona euro sunt suficient de eterogene pentru a nu oferi un răspuns neechivoc: nivelul PIB/locuitor la standardul puterii de cumpărare (PPS) la care diversele noi state membre ale UE au adoptat euro a variat de la aproape 80 la sută din media zonei euro în cazul Sloveniei la sub 60 la sută în cazul Estoniei şi al Letoniei. Divergenţe de opinie se înregistrează şi la nivelul statelor UE care nu au adoptat încă euro: dacă Ungaria condiţionează adoptarea monedei unice de un grad de convergenţă reală de 90 la sută faţă de zona euro, Romania, cu PIB pe locuitor exprimat în PPS de 49 la sută din media zonei euro, şi-a fixat ca dată-ţintă de aderare ianuarie 2019.
Într-o astfel de diversitate de opinii, nu întotdeauna riguros fundamentate din punct de vedere economic, cred că este momentul ca cercetarea economică din România să acorde subiectului mai multă atenţie. Decidenţilor de politică economică le-ar fi cu siguranţă utile răspunsuri la întrebări de tipul „care ar fi nivelul minim de convergenţă reală care i-ar permite României integrarea cu succes în zona euro?” sau „este fezabilă o abordare bazată pe ideea unei intrări mai rapide în zona euro şi a continuării convergenţei reale în interiorul acesteia?”.
Înrudite cu convergenţa reală sunt alte două teme de cercetare care merită aprofundate, chiar dacă există deja o serie de lucrări în domeniu: prima ar fi sincronizarea ciclului economic cu zona euro, iar cea de-a doua, evaluarea flexibilității piețelor și identificarea măsurilor structurale ce se impun din această perspectivă.
Gradul de sincronizare a ciclului de afaceri dintr-o țară aspirantă la statutul de membru al uniunii monetare cu cel al zonei euro este relevant întrucât el indică, în esență, probabilitatea de apariție a unui șoc asimetric. În mod firesc, acest parametru nu este constant, iar evaluarea tendințelor din evoluția acestuia apare drept importantă din perspectiva judecării momentului în care costurile renunțării la independența politicii monetare sunt depășite de beneficiile integrării monetare.
Apoi, trecerea la euro implică renunțarea la cursul de schimb ca ajustor macroeconomic. În mod evident, ceva trebuie să-i suplinească absența astfel încât performanța economică să nu aibă de suferit, mai ales din perspectiva evitării unor eventuale pierderi de competitivitate externă, cu care adoptarea monedei unice a fost asociată în câteva cazuri notorii (Spania, Grecia, Portugalia, Italia). O flexibilitate sporită a piețelor, în special a pieței muncii, apare drept ingredient necesar. O piață a muncii flexibilă este o piață capabilă să asigure atât eficiența alocării forței de muncă, cât și o motivație suficientă din perspectiva participării la activitatea economică. Acest ultim aspect presupune evitarea unor situații în care remunerațiile nete sunt insuficient de atractive ori sistemul de ajutoare sociale este excesiv de generos astfel încât să fie preferabilă rămânerea în inactivitate. În ceea ce privește eficiența alocativă, relevanți sunt nu doar parametri structurali precum ușurința cu care un agent economic poate opera angajări și efectua disponibilizări, ci și calitatea capitalului uman, atât din perspectiva nivelului de educație, cât și din cea a capacității de a-și adapta competențele la condițiile de piață.
Extrem de importantă pentru succesul adoptării euro este, fără îndoială, identificarea parităţii adecvate de intrare în ERM II şi apoi în zona euro. Tema este cu atât mai stringentă cu cât atingerea obiectivului de adoptare a euro în 2019 presupune intrarea în ERM II în cursul anului 2016. Plecând de la eşecul ERM I, trecând prin tensiunile valutare din Ungaria din 2003 (în condiţiile coexistenţei regimului de ţintire a inflaţiei cu un aranjament de tip ERM) şi încheind cu experienţa Slovaciei, nevoită să revizuiască paritatea centrală pe parcursul participării la ERM II, este absolut evident că stabilirea unei parităţi realiste este esenţială pentru parcurgerea cu bine a acestei anticamere a zonei euro. Desigur că la baza deciziei vor sta estimări privind nivelul de echilibru al cursului de schimb, dar trebuie să fim conştienţi că rezultatele pot acoperi o plajă largă de valori şi selectarea nivelului potrivit din acest interval va trebui să ia în considerare o analiză a riscurilor cât mai bine fundamentată – o paritate prea joasă poate genera inflaţie şi supraîncălzirea economiei, în timp ce o paritate prea ridicată poate conduce la frânarea creşterii economice, creşterea şomajului şi necesitatea ajustării descendente a preţurilor şi salariilor.
Vorbeam puţin mai devreme de importanţa sincronizării ciclurilor de afaceri şi a flexibilităţii pieţelor pentru participarea cu succes la o uniune monetară. Însă aceşti doi factori sunt la fel de relevanţi şi pentru aderarea la uniunea bancară, cel de-al doilea mare proiect european în care România intenţionează să se angajeze. Gradul de integrare reală şi financiară cu zona euro determină probabilitatea relativă ca economia să fie afectată de şocuri comune sau asimetrice, şi în consecinţă măsura în care mecanismele uniunii bancare le pot remedia, iar de flexibilitatea economiei depinde măsura în care şocurile negative pot fi absorbite, astfel încât să nu se traducă în instabilitate financiară.
Am ajuns astfel la cea de-a doua direcţie majoră pe care o văd necesară în activitatea de cercetare economică din România. În afara celor două teme comune amintite, pe problematica uniunii bancare, dincolo de detaliile de natură tehnică a căror rezolvare cade în sarcina experţilor de nişă, cred că există şi subiecte de respiraţie mai largă. Aş aduce în atenţia dumneavoastră două dintre acestea: „care va fi impactul aderării la uniunea bancară asupra creşterii economice?” şi „în ce măsură independenţa politicii monetare este un atu pentru ţările non-euro participante la uniunea bancară?”.
Referitor la prima temă propusă, aş sublinia că efectul ar trebui evaluat nu numai din perspectiva ritmului creşterii economice, ci şi pe termen mai lung, din perspectiva sustenabilităţii. E posibil ca apartenenţa la uniunea bancară să limiteze capacitatea autorităţilor naţionale de a sprijini accesul la credit prin relaxarea unor norme prudenţiale, dar există beneficii ale participării la uniunea bancară (de exemplu, reducerea costurilor de finanţare a băncilor şi eliminarea barierelor la transferurile transfrontaliere) care pot compensa această influenţă. În plus, mediul economic are de câştigat de pe urma unui sistem bancar solid şi credibil.
În ceea ce priveşte cea de-a doua temă, a fost des invocată poziţia dezavantajoasă a noilor state membre care ar adera la uniunea bancară în raport cu ţările din zona euro, pentru care a fost gândit mecanismul: reprezentarea inegală în forurile decizionale, cheia de stabilire a contribuţiilor la fondul de rezoluţie (ambele soluţionate între timp), accesul la lichiditate în euro în eventualitatea unei ameninţări la adresa stabilităţii financiare a unui stat non-euro (încă în dezbatere). Cred însă că nu ar trebui pierdut din vedere un avantaj important pe care ţările non-euro îl au, şi anume independenţa politicii monetare. Aceasta oferă un instrument suplimentar pentru atenuarea consecinţelor diverselor şocuri care afectează economia, permiţând exploatarea avantajelor uniunii bancare concomitent cu menţinerea unor pârghii pentru limitarea dezavantajelor.
Îmi închei aici pledoaria pentru dezvoltarea activităţii de cercetare pe temele asociate celor două proiecte europene, sperând că am fost suficient de convingător pentru ca măcar o parte dintre dumneavoastră să includă în portofoliul propriu astfel de subiecte.
Vă urez dezbateri furtunoase, dar fructuoase!
Comentarii
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: Opinie
Cardurile devin inutile: acum se pot face plati instant gratis din aplicatiile bancare
Cardurile isi pierd treptat utilitatea, odata cu avansul noilor tehnologii pentru plati. Bancile romanesti au inceput sa implementeze platile instant din aplicatiile bancare, prin serviciul RoPay. Platile instant (care se fac in cateva secunde, la orice detalii
Au neglijat bancile securitatea pentru digitalizare?
Explozia fraudelor online poate fi considerata normala in conditiile dezvoltarii pe masura a digitalizarii si serviciilor bancare online. Dar ceea ce-mi da de gandit este usurinta cu care escrocii pot accesa o aplicatie bancara, pot face transferuri catre detalii
BRD isi lichideaza filialele din Romania. Va fi vanduta si banca?
BRD a cedat Bancii Transilvania firma de pensii private, BRD Pensii, iar compania de credite de consum, BRD Finance, este si ea in negocieri de vanzare, ceea ce alimenteaza zvonurile aparute la inceputul anului ca banca franceza are de gand sa-si vanda si banca din Romania. Mai ales ca detalii
De ce permit bancile transferuri catre platforme de criptomonede prin care se fac fraude online?
Bancile nu ar trebui sa transfere clientilor intreaga responsabilitate pentru fraudele online, ci sa-si asume o parte din vina, mai ales daca permit transferuri catre platforme de criptomonede (site-uri, aplicatii. portofele electronice) cunoscute ca fiind fraude sau care sunt detalii
- Banca Transilvania implineste 30 de ani
- De cand si cat de mult ar putea sa scada dobanzile in 2024?
- Ce responsabilitate au bancile in cazul fraudelor online?
- Creditele ipotecare ar putea creste in 2024, estimeaza Banca Transilvania
- Rambursarea ratelor la credite in Romania se face ca in celelalte tari din Europa; motoda propusa de ANPC este contrara interesului consumatorilor
- De ce ar majora bancile comisioanele pentru cash, daca se limiteaza cash-ul?
- Simona Halep, sustinuta in continuare de Banca Transilvania
- Romanii au incredere in banci ca le pot rezolva problemele, arata un sondaj
- Bancile sunt suspectate ca blocheaza accesul unor clienti la credite, prin scorul FICO al Biroului de Credit
- Doar 21% dintre romani au probleme cu băncile și IFN-urile, arata un sondaj CSALB
Profil de Bancher
-
Ryszard DRUŻYŃSKI, Vicepreședinte Executiv Operațiuni și IT, Membru al Comitetului Executiv
BCR
Date personale Naționalitate: polonez Anul ... vezi profil
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- Băncile din România nu au majorat comisioanele aferente operațiunilor în numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent, aproape 18 miliarde euro după primele opt luni
- Deficitul contului curent, peste 9 miliarde euro pe primele cinci luni
- Deficitul contului curent, 6,6 miliarde euro după prima treime a anului
- Deficitul contului curent pe T1, aproape 4 miliarde euro
- Deficitul contului curent după primele două luni, mai mare cu 25%
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Cate reclamatii primeste Intesa Sanpaolo Bank si cum le gestioneaza
- Platile instant, posibile la 13 banci
- Aplicatia CEC app va functiona doar pe telefoane cu Android minim 8 sau iOS minim 12
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
- BRD bate recordul la credite de consum, in ciuda dobanzilor mari, si obtine un profit ridicat
Analize economice
- România, pe locul 16 din 27 de state membre ca pondere a datoriei publice în PIB
- România, tot prima în UE la inflația anuală, dar decalajul s-a redus
- Exporturile lunare în august, la cel mai redus nivel din ultimul an
- Inflația anuală a scăzut la 4,62%
- Comerțul cu amănuntul, +7,3% cumulat pe primele 8 luni
Ministerul Finantelor
- Datoria publică, 51,4% din PIB la mijlocul anului
- Deficit bugetar de 3,6% din PIB după prima jumătate a anului
- Deficit bugetar de 3,4% din PIB după primele cinci luni ale anului
- Deficit bugetar îngrijorător după prima treime a anului
- Deficitul bugetar, -2,06% din PIB pe primul trimestru al anului
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- ANPC pierde un proces cu Intesa si ARB privind modul de calcul al ratelor la credite
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
Stiri economice
- Datoria publică, 52,7% din PIB la finele lunii august 2024
- -5,44% din PIB, deficit bugetar înaintea ultimului trimestru din 2024
- Prețurile industriale - scădere în august dar indicele anual a continuat să crească
- România, pe locul 4 în UE la scăderea prețurilor agricole
- Industria prelucrătoare, evoluție neconvingătoare pe luna iulie 2024
Statistici
- România, pe locul trei în UE la creșterea costului muncii în T2 2024
- Cheltuielile cu pensiile - România, pe locul 19 în UE ca pondere în PIB
- Dobanda din Cehia a crescut cu 7 puncte intr-un singur an
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- Dobânda pe termen lung a continuat să scadă in septembrie 2022. Ecartul față de Polonia și Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite caută soluții pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
- O firma care a facut un schimb valutar gresit s-a inteles cu banca, prin intermediul CSALB
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitățile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to €92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- Producția industrială, în scădere semnificativă
- Pensia reală, în creștere cu 8,7% pe luna august 2024
- Avansul PIB pe T1 2024, majorat la +0,5%
- Industria prelucrătoare a trecut pe plus în aprilie 2024
- Deficitul comercial, în creștere de la o lună la alta
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea împotriva dezastrelor, valabilă și in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
Bancnote vechi
Numar de ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 3 bancnote vechi:1-1000000lei;1-5000lei;1-100000;mai multe bancnote cu eclipsa de ... detalii
-
Schimbare numar telefon Raiffeisen
Puteti schimba numarul de telefon la Raiffeisen din aplicatia Smart Mobile/Raiffeisen Online, ... detalii
-
Vreau sa schimb nr de telefon
Cum pot schimba nr.de telefon ... detalii
-
Eroare aplicație
Am avut ora și data din setările telefonului date pe manual și nu se deschidea BT Pay, în ... detalii