RECLAMATII BANCI | Educatie financiara

IFN-urile sunt obligate de lege sa-mi ofere solutii de rescadentare si reesalonare a creditului?

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2018-07-05 16:10

"Buna ziua. Am luat un credit de 1.000 de lei de la IFN-ul Hora Credit, dar apoi am avut o problema medicala care s-a agravat si nu am putut plati. Le-am cerut sa ma amane cu plata imprumutului, dar ei m-au refuzat, mi-au spus ca trebuie sa platesc imediat cei 1.000 de lei. Vreau sa va intreb IFN-urile nu trebuie sa respecte legea privind contractele de credit, ca bancile? Nu ar trebui sa ma intelegeaga si sa-mi ofere solutii de rescadentare sau restructurare?" intreaba un cititor la Reclamatiibanci.ro.

Raspuns

Stimate domn,

IFN-urile, la fel ca bancile, trebuie sa respecte OUG 50 din 2010 si OUG 50 din 2016 privind contractele de credit, care le obliga sa va ofere solutii de restructuare sau reesalonare a creditului, daca aveti probleme cu rambursarea acestuia. De altfel, chiar pe site-ul Hora Credit (vezi foto) se arata ca firma functioneaza si in baza celor doua legi.

Iata ce spune articolul 46 din OUG 52/2016:

“ART. 46
(1) În situaţia în care un consumator se află în dificultate de plată, creditorul şi consumatorul trebuie să conlucreze pentru a stabili motivele apariţiei dificultăţilor şi pentru a se lua măsuri adecvate de către creditor.”

Legea prevede, in mod concret, ca IFN-ul este obligat, printre altele, sa va prelungeasca durata de rambursare a creditului, sa va amane pentru o perioda plata ratei sau a datoriei totale (perioada de gratie), sa micsoreze dobanda, sa scada rata, sa rescadenteze si sa reesaloneze ratele.

Iata prevederile articolului 48 din OUG 52/2016:

ART. 48
(1) Creditorul, respectiv entitatea care desfăşoară activitatea de recuperare creanţe trebuie să ţină cont de circumstanţele individuale ale consumatorului, de interesele şi drepturile consumatorului, precum şi de capacitatea de rambursare a acestuia atunci când oferă soluţii.
(2) Soluţiile oferite de creditor pot include:
a) refinanţarea totală sau parţială a contractului de credit utilizând una din ofertele curente ale creditorului;
b) prelungirea duratei contractului de credit;
c) schimbarea tipului contractului de credit;
d) amânarea plăţii sumei totale sau parţiale a ratei de rambursare pentru o perioadă;
e) schimbarea ratei dobânzii;
f) oferirea unei perioade fără plăţi;
g) reducerea pe perioade scurte a ratei;
h) consolidarea mai multor credite care poate oferi un termen mai lung de creditare şi o rata mai mică;
i) rescadenţarea ratelor;
j) reeşalonarea ratelor;
k) conversia creditelor.

Aceeasi lege obliga bancile si IFN-urile sa ia masuri pentru a preveni situatia in care puteti ajunge in executare silita.

Iata prevederile articolului 50 din OUG 52/2016 in acest sens:

ART. 50
(1) Creditorul depune diligenţe pentru a preveni declararea scadenţei anticipate, iniţierea procedurilor de executare silită a consumatorilor ori vânzarea debitelor restante către entităţi care desfăşoară activitatea de recuperare creanţe.
(2) Creditorul trebuie să facă dovada că a depus diligenţele necesare în vederea evitării iniţierii procedurilor prevăzute la alin. (1).
(3) În vederea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2), cel mai târziu după înregistrarea unui număr de 60 de zile consecutive restanţă de către consumator, creditorul va depune diligenţele necesare pentru a transmite în scris consumatorului soluţii corespunzătoare pentru achitarea debitului, pe baza informaţiilor primite de la consumator privind situaţia sa.
(4) Oricând pe parcursul relaţiei contractuale, la solicitarea consumatorului, creditorul oferă acestuia soluţii corespunzătoare pentru achitarea debitului, chiar dacă nu sunt înregistrate restanţe, însă consumatorul face dovada unei situaţii dificile sau a iminenţei neplăţii.

Daca Hora Credit v-a spus ca nu respecta legea si a refuzat sa va ofere solutiile legale pentru a se evita executarea silita, sfatul meu e sa faceti o reclamatie la Protectia Consumatorului, la Oficiul local de protectia consumatorilor (OPC) sau la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), pe site-ul acesteia: www.anpc.ro. (vezi aici raspunsul integral)


Probleme cu banca? Scrie-ne aici si te ajutam!

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Educatie financiara



Bancile au inceput sa inteleaga ca au nevoie de o relatie pe termen lung cu consumatorul, nu de un castig rapid

• Majorările fiscale în 2025 pot fi: majorarea TVA, a impozitului pe profit sau a impozitului pe proprietăți – Ana Popescu • UniCredit a reevaluat creșterea economică la 1,7%, în scădere în anul 2024 și sub detalii

Pot sa inchid Cardul Avantaj de la Credit Europe online sau prin email?

„Buna ziua, Vreau sa inchid Cardul Avantaj iar de la Credit Europe Bank imi spune ca trebuie sa trimit cererea prin curier sau sa merg la o agentie a bancii, dar care este tocmai la Timisoara sau Bucuresti. Mie nu-mi convine sa trimit cererea prin detalii

Cum am fost pacalita cu investitia in actiuni Hidroelectrica

"Am investit in acțiuni hidroelectrica și m-a redirecționat pe o platformă numita collvile capital unde domnul care m-a preluat pentru a-mi spune ce trebuie să fac a lucrat cu banii mei de 200 de USD s-a ajuns la 22388 de USD și acu cand am retras banii îmi spune că trebuie detalii

Cum pot reduce dobanzile la IFN-urile Mozipo si TBI Bank?

„Am dobanzi exorbitante ifn mozipo si tby bank. Doresc sa imi reduca dobanzile la credite sa nu platesc dublu creditul luat”, intreaba un cititor, la Reclamatiibanci.ro. Raspuns Stimate domn, Pentru reducerea banzilor ridicate la detalii

 



 

Ultimele Comentarii