IFN-ul Finance One - Capidava Financial a fost radiat de BNR
Autor: Bancherul.ro
2022-07-18 07:54
IFN-ul Finance One, parte a grupului de firme Capidava Financial, reprezentat de Vlad Ghenescu, a fost radiat de Banca Națională a Romanei (BNR) și i s-a interzis activitatea de creditare, după ce BNR a descoperit nereguli în emiterea scrisorilor de garanție și în activitatea institutiei. (vezi mai jos Hotararea BNR)
BNR a mai interzis un IFN din grupul Capidava Financial, Suport Real IFN, la finalul lui 2020 (vezi aici detalii).
Capidava Financial a publicat pe site-ul companiei, la finalul anului trecut, un comunicat (vezi foto), în care nega dezvăluirile presei „ca societatea este implicată în activități financiare frauduloase” și respinge legatura cu Rochester Bank, despre care presa a afirmat ca este o „teapa” dintr-un paradis fiscal.
Hotărâre nr. 5 din 29.apr.2022
Monitorul Oficial, Partea I 473 12.mai.2022
Intrare în vigoare la 12.mai.2022
Hotărârea nr. 5/2022 privind radierea Societăţii FINANCE ONE IFN - S.A. din Registrul general şi din Registrul special Instituţii Financiare Nebancare şi, implicit, interzicerea desfăşurării activităţii de creditare
Luând în considerare aspectele consemnate în Nota nr. VI/5/4.520 din 25.03.2022 privind propunerea de radiere din Registrul general şi din Registrul special Instituţii Financiare Nebancare a Societăţii FINANCE ONE IFN - S.A. şi, implicit, interzicerea desfăşurării activităţii de creditare, întocmită în baza constatărilor acţiunilor de monitorizare şi inspecţie desfăşurate în perioadele 20.09.2021-1.10.2021 şi 26.11.2021-6.12.2021,
luând act de faptul că Societatea FINANCE ONE IFN - S.A. nu a respectat prevederile:
- art. 5 lit. g) şi i) din cap. 2 "Criterii de acordare a unei scrisori de garanţie" din Norma privind activitatea de emitere scrisori de garanţie în relaţia cu persoanele juridice desfăşurată în cadrul S.C. FINANCE ONE IFN - S.A., ediţia decembrie 2020, coroborate cu cele ale art. 17 din cap. 5 "Analiza, evaluarea şi aprobarea emiterii scrisorilor de garanţie" din aceeaşi normă internă;
- art. 17 teza a treia lit. b) şi c) din cap. 5 "Analiza, evaluarea şi aprobarea emiterii scrisorilor de garanţie" din Norma privind activitatea de emitere scrisori de garanţie în relaţia cu persoanele juridice desfăşurată în cadrul S.C. FINANCE ONE IFN - S.A., ediţia decembrie 2020;
- art. 13 tezele a doua şi a treia din cap. 4 "Garantarea scrisorilor de garanţie" din Norma privind activitatea de emitere scrisori de garanţie în relaţia cu persoanele juridice desfăşurată în cadrul S.C. FINANCE ONE IFN - S.A., ediţia decembrie 2020;
- art. 12 din cap. 3 "Contrapartidele şi angajamentele S.C. FINANCE ONE IFN - S.A." din Norma privind activitatea de emitere scrisori de garanţie în relaţia cu persoanele juridice desfăşurată în cadrul S.C. FINANCE ONE IFN - S.A., ediţia decembrie 2020;
- art. 9 lit. f), coroborate cu cele ale art. 10 lit. b) din cap. 3 "Contrapartidele şi angajamentele S.C. FINANCE ONE IFN - S.A." din Norma privind activitatea de emitere scrisori de garanţie în relaţia cu persoanele juridice desfăşurată în cadrul S.C. FINANCE ONE IFN - S.A., ediţia decembrie 2020;
- art. 10 lit. c) din cap. 3 "Contrapartidele şi angajamentele S.C. FINANCE ONE IFN - S.A.", coroborate cu cele ale art. 5 lit. d) din cap. 2 "Criterii de acordare a unei scrisori de garanţie" din Norma privind activitatea de emitere scrisori de garanţie în relaţia cu persoanele juridice desfăşurată în cadrul S.C. FINANCE ONE IFN - S.A.;
- art. 8 din cap. 3 "Contrapartidele şi angajamentele FINANCE ONE IFN - S.A." din Norma privind activitatea de emitere scrisori de garanţie în relaţia cu persoanele juridice desfăşurată în cadrul S.C. FINANCE ONE IFN - S.A., ediţia iunie 2021;
- art. 2 alin. (1) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu prevederile pct. 85 alin. (1) şi (2) din cap. VII "Contabilizarea operaţiunilor" din anexa la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 6/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările şi completările ulterioare;
- pct. 277, 278, 349, 411 şi 412, coroborate cu cele ale pct. 420 alin. (1) şi pct. 425 alin. (1) şi (3) din anexa la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 6/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 22 alin. (1) din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 6 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 13.1 din actul constitutiv al instituţiei financiare nebancare, coroborate cu prevederile art. 177 alin. (1) lit. b) şi c) din Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, art. 6 alin. (3) şi art. 49 lit. d) din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 11.5 din actul constitutiv al instituţiei financiare nebancare, coroborate cu prevederile art. 15320 alin. (1) din Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu prevederile art. 6 alin. (3) din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 5 din actul constitutiv al Societăţii FINANCE ONE IFN - S.A., coroborate cu prevederile art. 43 alin. (3) şi ale art. 113 lit. d) din Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu prevederile art. 6 alin. (3) din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- anexei nr. 3 la Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 20/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu prevederile art. 24 din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 17 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 5/2012 privind clasificarea creditelor şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit aplicabil entităţilor supravegheate de Banca Naţională a României, altele decât instituţiile de credit, precum şi art. 17 din Normele privind constituirea, utilizarea şi regularizarea provizioanelor specifice de risc în cadrul Finance One IFN - S.A.;
- art. 50 din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 3 din Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 18/2007 pentru aprobarea modelelor situaţiilor financiare periodice şi a normelor metodologice privind întocmirea şi utilizarea acestora, aplicabile instituţiilor financiare nebancare, cu modificările ulterioare, coroborate cu prevederile cap. II pct. 1 subpct. 1.1 şi 1.2, cap. III pct. 1 paragraful "CONŢINUT - Linii" şi paragraful "Coloane" şi pct. 3 primul paragraf din anexa la acelaşi ordin, precum şi ale art. 24 din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 6 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu prevederile pct. 85 alin. (1) şi (2), pct. 88 alin. (6), pct. 293 alin. (2), pct. 294, 334, 411 şi 412 din anexa la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 6/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi art. 22 alin. (1) din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- pct. 287 alin. (2) şi (4) din anexa la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 6/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările şi completările ulterioare;
- pct. 147 şi 148 din anexa la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 6/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu pct. 81 alin. (1) lit. d) şi alin. (2) şi pct. 310 din anexa la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 6/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 13 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu prevederile art. 30 alin. (3) lit. a) şi art. 85 alin. (1) şi (2) din anexa la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 6/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările şi completările ulterioare,
pentru următoarele fapte:
- emiterea scrisorilor de garanţie fără aprobarea organelor statutare competente;
- neîncheierea de contracte de garanţie pentru toate creanţele/pentru toate bunurile mobile/imobile/intangibile, după caz, ale ordonatorilor şi neînscrierea acestora la Arhiva Electronică a Garanţiilor Reale Mobiliare (actualmente Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară);
- acceptarea drept garanţie la dispoziţia instituţiei financiare nebancare a unor bilete la ordin diferite de cele menţionate în contractele de garantare, precum şi tratamentul eronat al garanţiilor în reglementările proprii privind analiza, aprobarea şi executarea scrisorilor de garanţie, cu impact asupra riscurilor asumate în derularea activităţii de creditare;
- acceptarea încasării în rate a primelor de emitere a scrisorilor de garanţie, fără aprobarea directorului general;
- acceptarea unor cereri de emitere a scrisorilor de garanţie semnate de persoane care nu deţineau calitatea de reprezentanţi legali ai societăţilor solicitante;
- lipsa din documentaţiile aferente scrisorilor de garanţie analizate a documentelor care să ateste că instituţia a efectuat consultări ale bazelor de date centralizate oficiale, respectiv Centrala Incidentelor de Plăţi şi Biroul de Credit;
- emiterea unei scrisori de garanţie pentru un grup de societăţi comerciale nerezidente;
- neînregistrarea în contabilitate a unor operaţiuni în ordine cronologică şi în concordanţă cu documentele justificative;
- înregistrarea eronată/neînregistrarea în contabilitate a unor operaţiuni;
- înregistrarea în evidenţele contabile a unor operaţiuni economico-financiare fără a avea la bază documente justificative datate;
- inexistenţa anterior lunii noiembrie 2020 a unui registru al şedinţelor şi deliberărilor consiliului de administraţie şi a unui registru al şedinţelor şi deliberărilor adunării generale a acţionarilor instituţiei financiare nebancare, precum şi pentru că Registrul deliberărilor adunării generale a acţionarilor, ţinut ulterior lunii noiembrie 2020, nu cuprinde toate deciziile adunării generale a acţionarilor;
- întrunirea consiliului de administraţie al instituţiei în prezenţa unui singur membru şi adoptarea unor decizii nestatutare, care nu sunt valabile;
- adoptarea deciziei de a deschide un punct de lucru nu a fost luată de organul statutar competent şi nu a fost înregistrată la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;
- raportarea eronată a indicatorului Total capitaluri proprii în Situaţia indicatorilor privind criteriile de înscriere în Registrul special pentru data de 30.06.2021;
- neincluderea garanţiilor financiare date pentru clientelă în Situaţia privind clasificarea expunerilor din credite şi necesarul de provizioane specifice de risc de credit întocmită pentru data de 30.06.2021, respectiv în formularul prevăzut în anexa la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 4/2012 referitor la raportarea situaţiei privind clasificarea expunerilor din credite/credite legate de serviciile de plată şi necesarul de provizioane specifice de risc de credit aferent acestora, aplicabil entităţilor supravegheate de Banca Naţională a României, altele decât instituţiile de credit;
- neprezentarea, conform solicitărilor echipei de inspecţie, a documentaţiei aferente portofoliului de credite clasificat şi raportat în Situaţia privind clasificarea expunerilor din credite şi necesarul de provizioane specifice de risc de credit, precum şi a biletului la ordin în sumă de 11.949.799,11 lei emis în favoarea FINANCE ONE IFN - S.A. de Societatea Frigo Network Group - S.R.L., documentele respective nefiind identificate în arhiva societăţii;
- raportarea eronată/neraportarea unor indicatori din Situaţiile financiare periodice întocmite pentru data de 30.06.2021;
- efectuarea de înregistrări contabile fără documente justificative;
- neclasificarea titlurilor achiziţionate potrivit criteriilor prevăzute de reglementările contabile aplicabile;
- nerespectarea regulilor de evaluare a titlurilor deţinute;
- înregistrarea în activul societăţii a unui titlu de valoare (Obligaţiune externă amortisabilă 7 ½% aur 1931 la purtător nr. 572207 emisă de Casa Autonomă a Monopolurilor Regatului României şi garantată de statul român), care nu îndeplineşte condiţiile de recunoaştere în contabilitate a activelor, respectiv nu este probabilă realizarea unui beneficiu economic viitor, societatea efectuând astfel operaţiuni fără acoperire reală,
fapte ce intră sub incidenţa prevederilor art. 59 alin. (1) lit. a) -c) din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare,
în conformitate cu dispoziţiile art. 58, coroborat cu art. 59 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 59 alin. (6) din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Parlamentului României nr. 19/2019 pentru numirea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României,
Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României, întrunit în şedinţa din data de 15.04.2022, h o t ă r ă ş t e:
Art. 1. -
Se radiază din Registrul general şi din Registrul special Instituţii Financiare Nebancare Societatea FINANCE ONE IFN - S.A., cu sediul social în Bucureşti, piaţa Haralambie Botescu nr. 16, camera 1, bloc A, sectorul 1, înregistrată la oficiul registrului comerţului cu nr. J40/3535/2001, având codul unic de înregistrare 13811039, înscrisă în Registrul general şi în Registrul special Instituţii Financiare Nebancare ţinute de către Banca Naţională a României la secţiunea k) "Activităţi multiple de creditare" cu nr. RG-PJR-41-110104, respectiv nr. RS-PJR-41-110075, şi, implicit, se interzice acestei societăţi desfăşurarea activităţii de creditare.
Art. 2. -
Societatea FINANCE ONE IFN - S.A. are drept de contestaţie la Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României în termen de 15 zile de la data comunicării prezentei hotărâri, în conformitate cu prevederile art. 60 din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 3. -
Prezenta hotărâre îşi produce efectele începând cu data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Luând în considerare aspectele consemnate în Nota nr. VI/5/4.520 din 25.03.2022 privind propunerea de radiere din Registrul general şi din Registrul special Instituţii Financiare Nebancare a Societăţii FINANCE ONE IFN - S.A. şi, implicit, interzicerea desfăşurării activităţii de creditare, întocmită în baza constatărilor acţiunilor de monitorizare şi inspecţie desfăşurate în perioadele 20.09.2021-1.10.2021 şi 26.11.2021-6.12.2021,
luând act de faptul că Societatea FINANCE ONE IFN - S.A. nu a respectat prevederile:
- art. 5 lit. g) şi i) din cap. 2 "Criterii de acordare a unei scrisori de garanţie" din Norma privind activitatea de emitere scrisori de garanţie în relaţia cu persoanele juridice desfăşurată în cadrul S.C. FINANCE ONE IFN - S.A., ediţia decembrie 2020, coroborate cu cele ale art. 17 din cap. 5 "Analiza, evaluarea şi aprobarea emiterii scrisorilor de garanţie" din aceeaşi normă internă;
- art. 17 teza a treia lit. b) şi c) din cap. 5 "Analiza, evaluarea şi aprobarea emiterii scrisorilor de garanţie" din Norma privind activitatea de emitere scrisori de garanţie în relaţia cu persoanele juridice desfăşurată în cadrul S.C. FINANCE ONE IFN - S.A., ediţia decembrie 2020;
- art. 13 tezele a doua şi a treia din cap. 4 "Garantarea scrisorilor de garanţie" din Norma privind activitatea de emitere scrisori de garanţie în relaţia cu persoanele juridice desfăşurată în cadrul S.C. FINANCE ONE IFN - S.A., ediţia decembrie 2020;
- art. 12 din cap. 3 "Contrapartidele şi angajamentele S.C. FINANCE ONE IFN - S.A." din Norma privind activitatea de emitere scrisori de garanţie în relaţia cu persoanele juridice desfăşurată în cadrul S.C. FINANCE ONE IFN - S.A., ediţia decembrie 2020;
- art. 9 lit. f), coroborate cu cele ale art. 10 lit. b) din cap. 3 "Contrapartidele şi angajamentele S.C. FINANCE ONE IFN - S.A." din Norma privind activitatea de emitere scrisori de garanţie în relaţia cu persoanele juridice desfăşurată în cadrul S.C. FINANCE ONE IFN - S.A., ediţia decembrie 2020;
- art. 10 lit. c) din cap. 3 "Contrapartidele şi angajamentele S.C. FINANCE ONE IFN - S.A.", coroborate cu cele ale art. 5 lit. d) din cap. 2 "Criterii de acordare a unei scrisori de garanţie" din Norma privind activitatea de emitere scrisori de garanţie în relaţia cu persoanele juridice desfăşurată în cadrul S.C. FINANCE ONE IFN - S.A.;
- art. 8 din cap. 3 "Contrapartidele şi angajamentele FINANCE ONE IFN - S.A." din Norma privind activitatea de emitere scrisori de garanţie în relaţia cu persoanele juridice desfăşurată în cadrul S.C. FINANCE ONE IFN - S.A., ediţia iunie 2021;
- art. 2 alin. (1) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu prevederile pct. 85 alin. (1) şi (2) din cap. VII "Contabilizarea operaţiunilor" din anexa la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 6/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările şi completările ulterioare;
- pct. 277, 278, 349, 411 şi 412, coroborate cu cele ale pct. 420 alin. (1) şi pct. 425 alin. (1) şi (3) din anexa la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 6/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 22 alin. (1) din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 6 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 13.1 din actul constitutiv al instituţiei financiare nebancare, coroborate cu prevederile art. 177 alin. (1) lit. b) şi c) din Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, art. 6 alin. (3) şi art. 49 lit. d) din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 11.5 din actul constitutiv al instituţiei financiare nebancare, coroborate cu prevederile art. 15320 alin. (1) din Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu prevederile art. 6 alin. (3) din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 5 din actul constitutiv al Societăţii FINANCE ONE IFN - S.A., coroborate cu prevederile art. 43 alin. (3) şi ale art. 113 lit. d) din Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu prevederile art. 6 alin. (3) din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- anexei nr. 3 la Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 20/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu prevederile art. 24 din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 17 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 5/2012 privind clasificarea creditelor şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit aplicabil entităţilor supravegheate de Banca Naţională a României, altele decât instituţiile de credit, precum şi art. 17 din Normele privind constituirea, utilizarea şi regularizarea provizioanelor specifice de risc în cadrul Finance One IFN - S.A.;
- art. 50 din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 3 din Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 18/2007 pentru aprobarea modelelor situaţiilor financiare periodice şi a normelor metodologice privind întocmirea şi utilizarea acestora, aplicabile instituţiilor financiare nebancare, cu modificările ulterioare, coroborate cu prevederile cap. II pct. 1 subpct. 1.1 şi 1.2, cap. III pct. 1 paragraful "CONŢINUT - Linii" şi paragraful "Coloane" şi pct. 3 primul paragraf din anexa la acelaşi ordin, precum şi ale art. 24 din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 6 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu prevederile pct. 85 alin. (1) şi (2), pct. 88 alin. (6), pct. 293 alin. (2), pct. 294, 334, 411 şi 412 din anexa la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 6/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi art. 22 alin. (1) din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- pct. 287 alin. (2) şi (4) din anexa la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 6/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările şi completările ulterioare;
- pct. 147 şi 148 din anexa la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 6/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu pct. 81 alin. (1) lit. d) şi alin. (2) şi pct. 310 din anexa la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 6/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 13 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu prevederile art. 30 alin. (3) lit. a) şi art. 85 alin. (1) şi (2) din anexa la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 6/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările şi completările ulterioare,
pentru următoarele fapte:
- emiterea scrisorilor de garanţie fără aprobarea organelor statutare competente;
- neîncheierea de contracte de garanţie pentru toate creanţele/pentru toate bunurile mobile/imobile/intangibile, după caz, ale ordonatorilor şi neînscrierea acestora la Arhiva Electronică a Garanţiilor Reale Mobiliare (actualmente Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară);
- acceptarea drept garanţie la dispoziţia instituţiei financiare nebancare a unor bilete la ordin diferite de cele menţionate în contractele de garantare, precum şi tratamentul eronat al garanţiilor în reglementările proprii privind analiza, aprobarea şi executarea scrisorilor de garanţie, cu impact asupra riscurilor asumate în derularea activităţii de creditare;
- acceptarea încasării în rate a primelor de emitere a scrisorilor de garanţie, fără aprobarea directorului general;
- acceptarea unor cereri de emitere a scrisorilor de garanţie semnate de persoane care nu deţineau calitatea de reprezentanţi legali ai societăţilor solicitante;
- lipsa din documentaţiile aferente scrisorilor de garanţie analizate a documentelor care să ateste că instituţia a efectuat consultări ale bazelor de date centralizate oficiale, respectiv Centrala Incidentelor de Plăţi şi Biroul de Credit;
- emiterea unei scrisori de garanţie pentru un grup de societăţi comerciale nerezidente;
- neînregistrarea în contabilitate a unor operaţiuni în ordine cronologică şi în concordanţă cu documentele justificative;
- înregistrarea eronată/neînregistrarea în contabilitate a unor operaţiuni;
- înregistrarea în evidenţele contabile a unor operaţiuni economico-financiare fără a avea la bază documente justificative datate;
- inexistenţa anterior lunii noiembrie 2020 a unui registru al şedinţelor şi deliberărilor consiliului de administraţie şi a unui registru al şedinţelor şi deliberărilor adunării generale a acţionarilor instituţiei financiare nebancare, precum şi pentru că Registrul deliberărilor adunării generale a acţionarilor, ţinut ulterior lunii noiembrie 2020, nu cuprinde toate deciziile adunării generale a acţionarilor;
- întrunirea consiliului de administraţie al instituţiei în prezenţa unui singur membru şi adoptarea unor decizii nestatutare, care nu sunt valabile;
- adoptarea deciziei de a deschide un punct de lucru nu a fost luată de organul statutar competent şi nu a fost înregistrată la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;
- raportarea eronată a indicatorului Total capitaluri proprii în Situaţia indicatorilor privind criteriile de înscriere în Registrul special pentru data de 30.06.2021;
- neincluderea garanţiilor financiare date pentru clientelă în Situaţia privind clasificarea expunerilor din credite şi necesarul de provizioane specifice de risc de credit întocmită pentru data de 30.06.2021, respectiv în formularul prevăzut în anexa la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 4/2012 referitor la raportarea situaţiei privind clasificarea expunerilor din credite/credite legate de serviciile de plată şi necesarul de provizioane specifice de risc de credit aferent acestora, aplicabil entităţilor supravegheate de Banca Naţională a României, altele decât instituţiile de credit;
- neprezentarea, conform solicitărilor echipei de inspecţie, a documentaţiei aferente portofoliului de credite clasificat şi raportat în Situaţia privind clasificarea expunerilor din credite şi necesarul de provizioane specifice de risc de credit, precum şi a biletului la ordin în sumă de 11.949.799,11 lei emis în favoarea FINANCE ONE IFN - S.A. de Societatea Frigo Network Group - S.R.L., documentele respective nefiind identificate în arhiva societăţii;
- raportarea eronată/neraportarea unor indicatori din Situaţiile financiare periodice întocmite pentru data de 30.06.2021;
- efectuarea de înregistrări contabile fără documente justificative;
- neclasificarea titlurilor achiziţionate potrivit criteriilor prevăzute de reglementările contabile aplicabile;
- nerespectarea regulilor de evaluare a titlurilor deţinute;
- înregistrarea în activul societăţii a unui titlu de valoare (Obligaţiune externă amortisabilă 7 ½% aur 1931 la purtător nr. 572207 emisă de Casa Autonomă a Monopolurilor Regatului României şi garantată de statul român), care nu îndeplineşte condiţiile de recunoaştere în contabilitate a activelor, respectiv nu este probabilă realizarea unui beneficiu economic viitor, societatea efectuând astfel operaţiuni fără acoperire reală,
fapte ce intră sub incidenţa prevederilor art. 59 alin. (1) lit. a) -c) din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare,
în conformitate cu dispoziţiile art. 58, coroborat cu art. 59 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 59 alin. (6) din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Parlamentului României nr. 19/2019 pentru numirea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României,
Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României, întrunit în şedinţa din data de 15.04.2022, h o t ă r ă ş t e:
Art. 1. -
Se radiază din Registrul general şi din Registrul special Instituţii Financiare Nebancare Societatea FINANCE ONE IFN - S.A., cu sediul social în Bucureşti, piaţa Haralambie Botescu nr. 16, camera 1, bloc A, sectorul 1, înregistrată la oficiul registrului comerţului cu nr. J40/3535/2001, având codul unic de înregistrare 13811039, înscrisă în Registrul general şi în Registrul special Instituţii Financiare Nebancare ţinute de către Banca Naţională a României la secţiunea k) "Activităţi multiple de creditare" cu nr. RG-PJR-41-110104, respectiv nr. RS-PJR-41-110075, şi, implicit, se interzice acestei societăţi desfăşurarea activităţii de creditare.
Art. 2. -
Societatea FINANCE ONE IFN - S.A. are drept de contestaţie la Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României în termen de 15 zile de la data comunicării prezentei hotărâri, în conformitate cu prevederile art. 60 din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 3. -
Prezenta hotărâre îşi produce efectele începând cu data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Taguri: Banca Nationala a Romaniei (BNR) Institutii Financiare Nebancare (IFN)
Comentarii
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: Noutati BNR
Educatie financiara pentru profesori, sustinuta de BNR, ME, ARB, IBR si FGDB
Banca Națională a României (BNR), Ministerul Educației (ME), Asociația Română a Băncilor (ARB), Institutul Bancar Român (IBR) și Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare (FGDB) au organizat, în perioada iulie - august 2024, un număr de 24 de ateliere de educație economică și financiară la care au participat peste 600 de cadre didactice din învățământul preuniversitar în 17 orașe la nivel național, conform unui comunicat de presa, in care se adauga: Proiectul s-a adresat profesorilor din ciclurile gimnazial și liceal în calitatea lor de formatori și transmițători de mesaje educaționale pentru elevi. Lectorii au transmis informații relevante privind rolul și funcționarea sistemului bancar și ale detalii
BNR scade dobanda la 6,5%
Hotărârile CA al BNR pe probleme de politică monetară 07.08.2024 Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României, întrunit în ședința de astăzi, 7 august 2024, a hotărât următoarele: - reducerea ratei detalii
BNR explica de ce a scazut dobanda la 6,75%
Minuta ședinței de politică monetară a Consiliului de administrație al Băncii Naționale a României din 5 iulie 2024 Data publicării: 17 iulie 2024 Membri ai Consiliului de administrație al Băncii Naționale a României prezenți la detalii
BNR reduce dobanda la 6,75%
Hotărârile CA al BNR pe probleme de politică monetară 05.07.2024 Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României, întrunit în ședința de astăzi, 5 iulie 2024, a hotărât următoarele: - scăderea ratei detalii
- Dobanda BNR ramane 7% pe an
- Inflatia va scadea la 4,8% la finalul lui 2024, anticipeaza BNR
- Tentativă de fraudă financiară tip deepfake care folosește imaginea guvernatorului BNR
- BNR este optimista la inceput de an privind inflatia si cresterea economica
- Dobanda BNR ramane 7%
- Lichiditatea si solvabilitatea sectorului bancar sunt adecvate, conform CNSM
- Banca Națională a României organizează expoziția Muzeul Militar Național Regele Ferdinand I - 100 de ani de istorie militară
- Dobanda BNR ramane 7% pana la sfarsitul anului 2023
- Bancile isi majoreaza rezervele de capital
- BNR mentine dobanda de politica monetara la 7%
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- Băncile din România nu au majorat comisioanele aferente operațiunilor în numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent, peste 9 miliarde euro pe primele cinci luni
- Deficitul contului curent, 6,6 miliarde euro după prima treime a anului
- Deficitul contului curent pe T1, aproape 4 miliarde euro
- Deficitul contului curent după primele două luni, mai mare cu 25%
- Deficitul contului curent, -0,39% din PIB după prima lună a anului
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Cate reclamatii primeste Intesa Sanpaolo Bank si cum le gestioneaza
- Platile instant, posibile la 13 banci
- Aplicatia CEC app va functiona doar pe telefoane cu Android minim 8 sau iOS minim 12
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
- BRD bate recordul la credite de consum, in ciuda dobanzilor mari, si obtine un profit ridicat
Analize economice
- Deficitul contului curent, peste 15 miliarde euro după primele șapte luni
- Inflația anuală a scăzut la 5,1%
- Comerțul cu amănuntul, +7% după primele 7 luni
- Datoria publică, 52,6% din PIB la finele lunii mai 2024
- România - cel mai mic cost al vieții dintre țările UE
Ministerul Finantelor
- Deficit bugetar de 3,6% din PIB după prima jumătate a anului
- Deficit bugetar de 3,4% din PIB după primele cinci luni ale anului
- Deficit bugetar îngrijorător după prima treime a anului
- Deficitul bugetar, -2,06% din PIB pe primul trimestru al anului
- Datoria publică, imediat sub pragul de 50% din PIB la începutul anului 2024
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- ANPC pierde un proces cu Intesa si ARB privind modul de calcul al ratelor la credite
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
Stiri economice
- Industria prelucrătoare, evoluție neconvingătoare pe luna iulie 2024
- 18 miliarde euro, deficit comercial după primele șapte luni ale anului
- Deficit bugetar de peste 4% din PIB după primele 7 luni ale anului
- Pe ultimul loc la alocările bugetare pentru cercetare-dezvoltare. Sumă ridicolă pentru sănătate
- România, cel mai redus număr de ani de muncă dintre statele UE
Statistici
- Cheltuielile cu pensiile - România, pe locul 19 în UE ca pondere în PIB
- Dobanda din Cehia a crescut cu 7 puncte intr-un singur an
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
- România, pe ultimul loc în UE la evoluția productivității muncii în agricultură
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- Dobânda pe termen lung a continuat să scadă in septembrie 2022. Ecartul față de Polonia și Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite caută soluții pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
- O firma care a facut un schimb valutar gresit s-a inteles cu banca, prin intermediul CSALB
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitățile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to €92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- Avansul PIB pe T1 2024, majorat la +0,5%
- Industria prelucrătoare a trecut pe plus în aprilie 2024
- Deficitul comercial, în creștere de la o lună la alta
- Prețurile industriale, aproape la fel ca în luna precedentă
- Comerțul cu amănuntul, în expansiune la început de an
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea împotriva dezastrelor, valabilă și in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
Și dacă am deja proprire se mai poate ceva?
Am proprirea de la 1 ianuarie și e de 9 ori suma, se mai poate face ceva acuma că să promulgat ... detalii
-
Investiții pe platforma collvile
Am investit in acțiuni hidroelectrica și m-a redirecționat pe o platformă numita collvile ... detalii
-
Am 24000 USD blocati in coinbase si mi-au cerut sa depun 15% din suma ca sa-mi decline identitatea. Am platit 15% cu un operator coinbase la telefon ,dar nu am stiut ca ATM crypto are comision si mi-au blocat accesulla fonduri. Ce sa fac?
Am 24000 USD blocati in coinbase si mi-au cerut sa depun 15% din suma ca sa-mi deblochez portofelul ... detalii
-
Am 24000 USD blocati in coinbase si mi-au cerut sa depun 15% din suma ca sa-mi decline identitatea. Am platit 15% cu un operator coinbase la telefon ,dar nu am stiut ca ATM crypto are comision si mi-au blocat accesulla fonduri. Ce sa fac?
Am 24000 USD blocati in coinbase si mi-au cerut sa depun 15% din suma ca ... detalii
-
Felicitari!
Felicitari tuturor celor implicati in acest act de stabilire a normalitatii! Ar fi interesant un ... detalii