BANCI | Stirea Zilei

Furturile din casetele de valori BCR s-au comis din neglijenta bancii, care nu folosea chei unice pentru fiecare client?

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2013-10-29 20:59

Conform informatiilor vehiculate de presa ca venind de la politistii care ancheteaza cazul furturilor in valoare de 1,5 milioane de euro din cele 8 casete de valori din sucursala BCR Pitesti, hotii ar fi deschis respectivele casete cu dubluri dupa cheile pe care banca le dadea clientilor, ceea ce inseamna ca nu existau chei unice, pentru fiecare client, asa cum sustine banca.

Mai exact, exista suspiciuni ca hotii ar fi inchiriat mai intai casete la BCR pentru a intra in posesia uneia dintre cheile cu care le puteau deschide (cea de-a doua fiind la banca), cu scopul de a face o copie dupa acea cheie, astfel incat mai tarziu, dupa ce respectiva caseta urma sa fie inchiriata de banca altcuiva, ei sa mearga la banca si sa goleasca caseta a noului chirias.

Schema pare credibila, insa doar in urmatoarele situatii:

1. Banca foloseste aceleasi chei pentru toti clietii care inchiriaza o anumita caseta de valori, astfel incat un client mai vechi, care a folosit mai demult o anumita caseta si si-a facut o dublura dupa cheie, poate veni ulterior sa deschisa respectiva caseta inchiriata intre timp altcuiva.

Daca acest lucru a fost posibil, atunci este, in mod evident, un caz de flagranta neglijenta din partea bancii, un lucru incredibil, de altfel. Nu credem insa ca aceasta s-a fi putut intampla intr-o banca de calibrul BCR.

BCR spune ca, "potrivit procedurii, casetele de valori pot fi deschise numai cu cheile unice de acces aflate in posesia clientilor, dupa actionarea, in prealabil, a unei alte chei unice aflate in posesia bancii."

Asadar, daca aceste chei unice inseamna chei diferite pentru fiecare client, chiar daca inchiriaza aceeasi caseta, in perioade diferite, atunci scenariul cheilor multiplicate cade.

Pe de alta parte, trebuie sa ne gandim ca o cheie unica pentru fiecare client inseamna ca banca sa schimbe incuietoarea casetei de fiecare data cand se schimba chiriasul acesteia, ceea ce poate fi corvoada, inclusiv cheltuieli, pentru banca. In aceste conditii, nu este exlus ca banca sa se fi rezumat la o singura cheie pentru toti clientii. 

Dar daca banca si-a asumat acest risc al cheilor comune, cu siguranta ca si-a luat masuri suplimentare de siguranta.

2. Astfel, banca ar trebui sa aiba o masura suplimentara de siguranta pentru o caseta de valori si sa nu se rezume la o simpla cheie, intrucat aceasta ar putea fi pierduta sau furata, cum se intampla cu un card, care in astfel de cazuri nu poate fi folosit fara codul PIN.

La fel, o cheie nu ar trebui sa fie singura cale de acces la o caseta de valori, intrucat si aceasta poate fi pierduta sau furata, iar proprietarul acestuia ar trebui sa detina si un cod de acces la caseta de valori. Sau macar banca sa-l legitimeze, asa cum se intampla si in cazul in care clientii vor sa aiba acces la un cont bancar.

Daca macar una dintre cele doua masuri de siguranta enumerate mai sus nu a fost implementata, respectiv cheia unica pentru fiecare client si masura suplimentara de securitate ori macar legitimarea chiriasului casetei, sau, si mai rau, daca niciunul dintre cele doua elemente de siguranta nu a functinat, atunci, fara indoiala, avem de-a face cu un caz flagrant de neglijenta din partea bancii. Indiferent de ce scrie in contractul de inchiriere a casetei cu privire la responsabilitatile si obligatiile bancii.

Comentarii

bogdan
!?!?!
Pai mai oameni buni, e un ditamai gauroiul in logica voastra. Chiar daca eu fac copie a cheii de la caseta 7 si inchiriez apoi caseta 13, eu nu mai pot sa am acces la caseta 7 pentru ca angajatul de la banca, cel care trebuie sa descuie primul caseta, cu cheia lui, o sa-mi deschida caseta 13, iar caseta 7 nu pote fi deschisa doar cu cheia clientului. NU!? Sau angajatul ma intreaba pe mine ce caseta am si ma crede pe cuvant? Asta este de domeniul fantasticului! Apoi ramane intrebarea cum poate un client, sau cum poate banca (ce poate fi data in judecata) sa demonstreze continutul unei casete in lipsa unui inventar?

Bancherul.ro
cheia de la caseta de valori
Credem ca se intelege din articol ca este vorba de aceeasi caseta, 7 din exemplul tau, si nu 13: "a face o copie dupa acea cheie, astfel incat mai tarziu, dupa ce respectiva caseta urma sa fie inchiriata de banca altcuiva, ei sa mearga la banca si sa goleasca caseta a noului chirias." Asadar hotul isi inchiriaza caseta 7, face copie dupa cheie si ulterior merge la "respectiva" caseta, adica 7, inchiriata acum de altcineva, din care fura banii si aurul. De ce sa mearga la caseta lui, 13, care e goala? Asta, fireste, cum am precizat si in articol, in cazul in care angajatul bancii nu-l legitimeaza si nu-i cer o dovada ca el este, intr-adevar, chiriasul casetei 7 si nu 13. Insa in lipsa informatiilor privind procedura de acces la caseta, nu putem decat sa banuim, deocamdata, ca asa s-a intamplat: adica hotul a fost crezut pe cuvant ca el este chiriasul casetei 7, cand de fapt el era doar fostul chirias. Din ce stim pana acum, chiriasul unei casete primeste cheia si un permis de intrare in banca, dar nu stim exact daca pe acest permis este trecut si numarul casetei sau daca angajatul bancii verifica daca numarul de pe permis corespunde cu numarul casetei si cheia aferenta. Daca se intampla asa, atunci hotul nu ar fi putut deschide caseta 7, intr-adevar, decat cu complicitatea angajatului bancii. Dar daca acesta nu a verificat daca cel care solicita deschiderea casetei este chiriasul casetei 7 sau 13, atunci furtul a fost posibil.

Constanta
BCR fura tot ce prinde
BCR face ce stie cel mai bine: SA FURE. Fura de oriunde si oricum. Fura prin clauze abuzive, fura din casete, fura tot ce prinde. Este inca o dovada, daca mai era necesar, ca BCR FURA.

bogdan
da
Exact, vorbim despre acelasi lucru, dar diferit :) Si eu spuneam ca hotul se duce la caseta 7, care nu e a lui, dar ma intrebam cum de ii deschide reprezentantul bancii caseta 7. Este evident in acest caz ca nu verifica nici identitatea solicitantului nici ce caseta ii este inchiriata. In cazul asta este vorba de neglijenta grava si pot fi dati in judecata pentru asa ceva. Sunt convins ca se angajau sa asigure un anumit grad de securitate. Ramane intrebarea din finalul comentariului anterior...



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Stirea Zilei



Cum raspunde BRD la intrebarile privind fraudele online

Fraudele online au devenit o problema pentru banci, astfel ca am trimis la BRD urmatoarele intrebari, in urma reclamatiilor primite de la cititorii care au fost victimele inselaciunilor prin intermediul unor false platforme de investitii: - Care este procedura detalii

Ocean Credit incalca legea privind informarea clientilor inainte de acordarea unui credit

Ocean Credit nu respecta legea contractelor de credit, OUG 50/2010, privind informarea clientilor inainte de acordarea unui credit, astfel incat acestia sa fie constienti de costul unui imprumut si sa-l poata compara cu ofertele altor IFN-uri sau banci. Concret, detalii

Care banci au cele mai bune dobanzi la depozitele in lei?

Dobanzile la depozitele in lei platite de banci populatiei incep de la 4% pe an in cazul economiilor la termen de 1 luna si ajung la 6% pentru banii pastrati timp de un an. Pentru depozitele pe termen scurt, de 1 luna, cele mai ridicate dobanzi le gasim la detalii

Topul bancilor cu cele mai mari dobanzi la depozitele in euro

Bancile care platesc clientilor persoane fizice cele mai mari dobanzi la depozitele in euro pe termen de un an sunt Intesa Sanpaolo (3,5%), OTP Bank (3,25%) si Patria Bank (3,15%), conform clasamentului intocmit de Bancherul.ro. Topul a luat in calcul depozitele detalii

 



 

Ultimele Comentarii