Florin Georgescu, BNR: Aderarea Romaniei la Uniunea Bancara faciliteaza revenirea creditarii pe o traiectorie compatibila cu dezvoltarea durabila a activitatii economice, in tandem cu resursele economice eliberate de reformele structurale
Autor: Bancherul.ro
2014-10-16 00:20
"Aderarea României la Uniunea Bancară reprezintă un reper în parcursul către adoptarea monedei unice deoarece, consolidează stabilitatea financiară, inclusiv prin diminuarea riscului de contagiune regională şi înlăturarea unui stimulent al dezintermedierii din partea băncilor cu capital străin. Totodată facilitează revenirea creditării pe o traiectorie compatibilă cu dezvoltarea durabilă a activităţii economice în tandem cu resursele economice eliberate de reformele structurale ceea ce duce la o intensificare a procesului de convergenţă reală de natură să realizeze o îndeplinire sustenabilă a criteriilor de aderare la zona euro", spune Florin Georgescu, prim-viceguvernatorul BNR.
"Îmbunătăţirea disciplinei financiare în economie reprezintă o premisă importantă a valorificării potenţialului de convergenţă reală al României, în acest sens fiind necesare:
- Îmbunătăţirea transparenţei: rău-platnicii trebuie să fie cunoscuţi în piaţă, pentru ca cei care intră în relaţii de afaceri cu aceştia să o facă în cunoştinţă de cauză;
- Creşterea răspunderii financiare a firmei: companiile se bazează semnificativ în derularea propriei activităţi pe resursele financiare ale partenerilor-creditori (furnizori, buget, bănci şi alţi creditori). În condiţiile în care gradul de îndatorare a ajuns ridicat şi poate fi o sursă importantă a indisciplinei la plată și a instabilității financiare, capitalul minim al unei firme trebuie să crească pentru a păstra un raport datorie/capital conform cu normele internaţionale (3/1);
- Creşterea rolului politicilor financiare macroprudenţiale: abordarea anti-ciclică (LTD, LTV, DTI) produce pe termen mediu şi lung efecte favorabile pentru toţi jucătorii, chiar dacă pe termen scurt poate fi considerată ca generatoare de costuri pentru operatorii economici.
Referitor la competenţele legale şi acţiunile BNR pe linia reglementării prudenţiale în vederea limitării riscurilor, pe de o parte, și la obligaţia respectării normelor prudențiale ale BNR de către băncile comerciale, pe de altă parte, considerăm că, pe termen mediu și lung, în scopul evitării supra-reglementării sectorului bancar, dar și al limitării exceselor operatorilor bancari în dorința de a obține profituri cat mai mari, este necesar să ne amintim două cugetări, una din gândirea romană – „Să uzezi, dar să nu abuzezi” –, iar cealaltă aparţinând lui Pitagora – „În cumpătare stă forţa sufletului”, a mai spus Georgescu.
Iata discursul integral al lui Georgescu despre Uniunea Bancara
Criza actuală, începută în 2008, impune o regândire a cadrului în care sistemul financiar își desfășoară activitatea. În plan bancar, proiectul care realizează aceste transformări profunde, la nivel european, este reprezentat de Uniunea Bancară.
Obiectivul principal al reformelor preconizate este întărirea reglementării şi supravegherii sectorului financiar european în scopul oferirii unui răspuns eficace la criza financiară, pentru creşterea rezistenţei instituţiilor financiare la factorii de risc și asigurarea fluxului de fonduri pentru economie.
Intermedierea financiară sănătoasă în noua concepţie europeană pornește de la următoarele principii: politici fără exuberanţă sau conservatorism excesiv, care să facă băncile să pună capital deoparte pentru ”zile negre” şi să contribuie, totodată, la un fond comun pentru finanţarea ieşirii ordonate de pe piaţă a instituţiilor neviabile. Aceasta va minimiza costurile pe care le suportă cetăţenii pentru eventuala rezoluţie a băncilor în dificultate majoră.
Aceste principii ale procesului de reformă pornesc de la constarea că plătitorii de taxe au achitat o factură uriaşă pentru salvarea băncilor după cum afirma Michel Barnier, Comisarul European pentru piaţa internă şi servicii în aprilie 2014 și de la ideea că reforma reglementării şi supravegherii sistemului financiar european reprezintă o parte esenţială a strategiei UE de revenire pe drumul unei creşteri economice inteligente, durabile şi incluzive, generatoare de locuri de muncă şi competitivitate întărită. Totodată aceste principii au în vedere:
- necesitatea întăririi cadrului instituţional al Uniunii Economice şi Monetare pentru recâştigarea încrederii şi asigurarea stabilităţii în zona euro;
- necesitatea consolidării Pieţei Unice a serviciilor financiare prin aplicarea unui set unic de reguli în domeniu care să ducă la competiţie sănătoasă și la o funcţionare bună a intermedierii financiare.
În plus adâncirea integrării europene privind activitatea bancară este strict necesară pentru gestionarea riscului de contagiune regională.
Uniunea Bancară presupune un cadru unic de reglementare la nivel european (“Single Rulebook” – care cuprinde legislația vizând cerințele de capital “CRR/CRD IV”, legislația care reglementează redresarea și rezoluția bancară “BRRD” și legislația privind schemele de garantare a depozitelor “DGS”). Operaționalizarea uniunii bancare impune crearea: (i) unui mecanism unic de supraveghere (MUS); (ii) mecanismului unic de rezoluție (MUR); și (iii) sistemului unitar de garantare a depozitelor.
Realizarea Uniunii Bancare, cu arhitectura instituțională și legală prezentată anterior este o condiţie fundamentală pentru dezvoltarea unui sector bancar european sigur, responsabil și generator de progres economic.
Pentru că actuala criză a demonstrat anumite limite ale metodelor utilizate până acum pentru gestiunea riscului (pachetul Basel II), a fost propus un nou pachet legislativ vizând cerințele de capital (CRD IV – Capital Requirements Directive) care include: (i) introducerea unui indicator simplificat de solvabilitate (leverage ratio), care asigură limitarea creşterii nesustenabile a bilanţului unei instituţii de credit în raport cu capitalul acesteia; (ii) recurgerea la provizionarea dinamică (dynamic provisioning), prin care provizioanele constituite în perioada de avânt economic sunt destinate acoperirii pierderilor înregistrate în perioada de recesiune economică; (iii) impunerea unor standarde de lichiditate sub forma unui indicator de lichiditate imediată (liquidity coverage ratio), ce reflectă măsura în care activele foarte lichide ale unei instituţii de credit acoperă ieşirile de numerar în condiţii de stres pe parcursul unei luni şi respectiv a unui indicator de finanţare stabilă (net stable funding ratio), care semnalizează situaţia în care creşterea bilanţului se realizează într-o măsură disproporţionată pe seama unor pasive insuficient de stabile. Acest acord (denumit și “Basel III”) urmăreşte reconfigurarea întregului cadru de reglementare şi supraveghere a activităţii bancare, cu accentuarea componentei de avertizare timpurie când riscurile sunt în creștere accelerată.
Pachetul legislativ aferent mecanismului unic de supraveghere cuprinde două regulamente: (i) regulamentul privind conferirea unor atribuţii specifice Băncii Centrale Europene în ceea ce priveşte politicile privind supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit; și (ii) regulament pentru modificarea statutului de înființare a Autorităţii Europene de Supraveghere (ABE) în ceea ce priveşte interacţiunea instituției cu BCE.
Din punct de vedere temporal introducerea MUS presupune o serie de etape ce au ca punct final data de 4 noiembrie 2014 când BCE își asumă integral noile prerogative de supraveghere. MUS prevede o împărțire a competențelor de supraveghere între BCE și autoritățile de supraveghere naționale, criteriile ce fac această delimitare ținând de: (i) dimensiunea instituției de credit; (ii) importanţa acesteia pentru economia naţională sau a UE; (iii) importanţa activităților transfrontaliere ale instituției supravegheate; (iv) dacă banca comercială respectivă a solicitat sau primit asistenţă financiară publică directă din partea Facilității Europene pentru Stabilitate Financiară sau a Mecanismului European de Stabilitate; (v) când supravegherea unor bănci mai puțin semnificative este necesară pentru a asigura aplicarea consecventă a unor standarde înalte de supraveghere și (vi) sunt incluse cele mai importante trei bănci din fiecare stat membru participant. În privința instituțiilor pe care BCE nu le supraveghează direct acestea intră în cadrul procesului de supraveghere indirectă exercitat de către autoritățile naționale de supraveghere. Țările nemembre ale zonei euro, cum este și cazul României, pot participa la MUS prin instituirea acordului de cooperare strânsă.
Mecanismul unic de rezoluție (MUR) își găsește justificarea în costul foarte ridicat al pachetelor de salvare a unor bănci, acordate din fonduri publice (alocându-se 592 mld. € sau 4,6% din PIB UE 2012, între oct 2008 – dec 2012 prin măsuri de susţinere a capitalizării și alte 906 mld. € sau 7,8 % din PIB UE în 2012 prin măsuri de garantare şi alte forme de sprijinire a lichidităţii). Utilizarea fondurilor publice în acest scop, deşi a fost considerată necesară, nu mai este sustenabilă pe viitor din cauza poziției fragile a sectorului public în majoritatea țărilor din UE (datorie publică ca procent în PIB semnificativă și deficite bugetare la nivele relativ ridicate). De aceea se dorește crearea unui cadru legal comunitar unitar, integrat și coerent, privind instrumente adecvate şi măsuri credibile de gestionare a crizelor financiare în scopul: (i) asigurării continuităţii funcţiilor critice ale instituţiilor financiare; (ii) minimizării riscurilor de contaminare; (iii) reducerii hazardului moral; (iv) protecţiei finanţelor publice prin întreruperea spiralei vicioase dintre riscul suveran şi costurile de finanţare ale instituţiilor de credit; (v) protecţiei deponenţilor și (vi) ieşirii ordonate de pe piaţă a instituţiilor în dificultate, fără afectarea stabilităţii financiare.
Din punct de vedere temporal, MUR presupune intrarea în vigoare parțială la 1 ianuarie 2015 și intrarea în vigoare completă la 1 ianuarie 2016 (inclusiv prevederile de bail-in). Momentul la care o țară membră a UE intră în MUR este determinat fie de statutul de membru al zonei euro, fie de momentul intrării în MUS – aderarea la acesta presupune adoptarea automată și a MUR.
“Rezoluţia” presupune restructurarea unei bănci de către o autoritate de rezoluţie, prin utilizarea instrumentelor specifice acestei proceduri. Scopurile urmărite sunt: (i) asigurarea continuităţii funcţiilor critice ale entităţii; (ii) menţinerea stabilităţii financiare; (iii) revitalizarea entităţii, în întregime sau în parte – restul entităţii urmează procedurile legale de insolvenţă; (iv) evitarea hazardului moral.
În funcție de situația concretă a instituției în dificultate, dacă aceasta înregistrează un declin al indicatorilor prudenţiali, poate primi o solicitare de la autoritatea competentă pentru implementarea planului de redresare sau există posibilitatea numirii de către autoritate a unui administrator temporar la conducerea instituţiei. Dacă situația este mai gravă, instituția confruntându-se cu dificultăţi majore, există posibilitatea numirii unui administrator special la conducerea instituției, precum și de aplicare a instrumentelor de rezoluție (precum vânzarea activităţii, banca-punte, separarea activelor, recapitalizarea internă (bail-in) – constând în suportarea pierderilor de către acţionari/creditori, cu mențiunea că depozitele garantate sunt exceptate.
Sistemul de garantare a depozitelor urmărește crearea unui cadru unic de reglementare în domeniu, având ca obiective: (i) armonizarea la nivel UE a categoriilor şi nivelului depozitelor garantate; (ii) reducerea termenului de plată a compensaţiilor; (iii) armonizarea informaţiilor furnizate deponenţilor; (iv) instituirea de cerinţe de supraveghere a schemelor de garantare a depozitelor.
Criza financiară internaţională ne-a reamintit că proiectul european este incomplet și că este necesară consolidarea cadrului instituţional, precum şi continuarea reformei guvernanţei economice a UE pentru realizarea sustenabilă a obiectivelor fundamentale ale Uniunii. Revenirea UE pe drumul unei creşteri economice inteligente, durabile şi incluzive, generatoare de locuri de muncă şi competitivitate întărită, trebuie susţinută de o reformă profundă a reglementării şi supravegherii sistemului financiar european, în linie cu agenda internaţională de profil.
Uniunea Bancară este unul dintre pilonii fundamentali ai noului cadru de guvernanţă economică la nivelul UE. Această construcție reprezintă un pilon în sine şi nu alternativa suboptimală la crearea Uniunii Fiscale, iar soluţia mecanismelor unice de supraveghere şi, respectiv, de rezoluţie nu va facilita doar soluționarea cercului vicios dintre bănci şi datoria publică naţională, ci mai ales, va contribui la dezvoltarea unui sector bancar european sigur, responsabil şi generator de progres economic.
Aderarea României la Uniunea Bancară înainte de momentul adoptării euro reprezintă o opţiune preferabilă deoarece deciziile la nivelul MUS se vor reflecta oricum la nivelul sistemului bancar românesc, dată fiind prezenţa ridicată a capitalului din zona euro în structura instituţiilor de credit cu personalitate juridică română.
Sistemul bancar autohton parcurge un proces ordonat de recalibrare a propriei activităţi, în concordanţă cu noua viziune europeană privind realizarea unei intermedieri financiare sănătoase. Elementele principale ale acestui proces sunt:
- eliberarea bilanţurilor de creditele neperformante;
- reorientarea surselor de finanţare către economisirea internă;
- consolidarea premiselor relansării creditării pe fundamente şi destinaţii sănătoase, în scopul dezvoltării economice durabile.
Aderarea României la Uniunea Bancară reprezintă un reper în parcursul către adoptarea monedei unice deoarece, consolidează stabilitatea financiară, inclusiv prin diminuarea riscului de contagiune regională şi înlăturarea unui stimulent al dezintermedierii din partea băncilor cu capital străin. Totodată facilitează revenirea creditării pe o traiectorie compatibilă cu dezvoltarea durabilă a activităţii economice în tandem cu resursele economice eliberate de reformele structurale ceea ce duce la o intensificare a procesului de convergenţă reală de natură să realizeze o îndeplinire sustenabilă a criteriilor de aderare la zona euro.
Îmbunătăţirea disciplinei financiare în economie reprezintă o premisă importantă a valorificării potenţialului de convergenţă reală al României, în acest sens fiind necesare:
- Îmbunătăţirea transparenţei: rău-platnicii trebuie să fie cunoscuţi în piaţă, pentru ca cei care intră în relaţii de afaceri cu aceştia să o facă în cunoştinţă de cauză;
- Creşterea răspunderii financiare a firmei: companiile se bazează semnificativ în derularea propriei activităţi pe resursele financiare ale partenerilor-creditori (furnizori, buget, bănci şi alţi creditori). În condiţiile în care gradul de îndatorare a ajuns ridicat şi poate fi o sursă importantă a indisciplinei la plată și a instabilității financiare, capitalul minim al unei firme trebuie să crească pentru a păstra un raport datorie/capital conform cu normele internaţionale (3/1);
- Creşterea rolului politicilor financiare macroprudenţiale: abordarea anti-ciclică (LTD, LTV, DTI) produce pe termen mediu şi lung efecte favorabile pentru toţi jucătorii, chiar dacă pe termen scurt poate fi considerată ca generatoare de costuri pentru operatorii economici.
Referitor la competenţele legale şi acţiunile BNR pe linia reglementării prudenţiale în vederea limitării riscurilor, pe de o parte, și la obligaţia respectării normelor prudențiale ale BNR de către băncile comerciale, pe de altă parte, considerăm că, pe termen mediu și lung, în scopul evitării supra-reglementării sectorului bancar, dar și al limitării exceselor operatorilor bancari în dorința de a obține profituri cat mai mari, este necesar să ne amintim două cugetări, una din gândirea romană – „Să uzezi, dar să nu abuzezi” –, iar cealaltă aparţinând lui Pitagora – „În cumpătare stă forţa sufletului”.
Comentarii
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: Opinie
BRD isi lichideaza filialele din Romania. Va fi vanduta si banca?
BRD a cedat Bancii Transilvania firma de pensii private, BRD Pensii, iar compania de credite de consum, BRD Finance, este si ea in negocieri de vanzare, ceea ce alimenteaza zvonurile aparute la inceputul anului ca banca franceza are de gand sa-si vanda si banca din Romania. Mai ales ca detalii
De ce permit bancile transferuri catre platforme de criptomonede prin care se fac fraude online?
Bancile nu ar trebui sa transfere clientilor intreaga responsabilitate pentru fraudele online, ci sa-si asume o parte din vina, mai ales daca permit transferuri catre platforme de criptomonede (site-uri, aplicatii. portofele electronice) cunoscute ca fiind fraude sau care sunt detalii
Banca Transilvania implineste 30 de ani
Mesaj top management BT, 16 februarie 2024 Banca Transilvania: Sunt 30 de ani de când creștem în România și de când vedem România crescând Astăzi este ziua Băncii Transilvania. Orice aniversare ne duce cu detalii
De cand si cat de mult ar putea sa scada dobanzile in 2024?
Diminuarea inflatiei ridica intrebarea cu privire la momentul in care ar putea sa inceapa sa scada si dobanda de referinta stabilita de Banca Nationala a Romaniei (BNR) si implicit cele la credite si depozite. Discutiile privind scaderea dobanzii BNR ar putea detalii
- Ce responsabilitate au bancile in cazul fraudelor online?
- Creditele ipotecare ar putea creste in 2024, estimeaza Banca Transilvania
- Rambursarea ratelor la credite in Romania se face ca in celelalte tari din Europa; motoda propusa de ANPC este contrara interesului consumatorilor
- De ce ar majora bancile comisioanele pentru cash, daca se limiteaza cash-ul?
- Simona Halep, sustinuta in continuare de Banca Transilvania
- Romanii au incredere in banci ca le pot rezolva problemele, arata un sondaj
- Bancile sunt suspectate ca blocheaza accesul unor clienti la credite, prin scorul FICO al Biroului de Credit
- Doar 21% dintre romani au probleme cu băncile și IFN-urile, arata un sondaj CSALB
- De ce trebuie sa merg la ghiseu pentru activarea aplicatiei YOU BRD? (actualizat)
- Contractele cu bancile si IFN-urile pot fi imbunatatite cu ajutorul CSALB
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- Băncile din România nu au majorat comisioanele aferente operațiunilor în numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent, peste 9 miliarde euro pe primele cinci luni
- Deficitul contului curent, 6,6 miliarde euro după prima treime a anului
- Deficitul contului curent pe T1, aproape 4 miliarde euro
- Deficitul contului curent după primele două luni, mai mare cu 25%
- Deficitul contului curent, -0,39% din PIB după prima lună a anului
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Cate reclamatii primeste Intesa Sanpaolo Bank si cum le gestioneaza
- Platile instant, posibile la 13 banci
- Aplicatia CEC app va functiona doar pe telefoane cu Android minim 8 sau iOS minim 12
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
- BRD bate recordul la credite de consum, in ciuda dobanzilor mari, si obtine un profit ridicat
Analize economice
- Deficitul contului curent, peste 15 miliarde euro după primele șapte luni
- Inflația anuală a scăzut la 5,1%
- Comerțul cu amănuntul, +7% după primele 7 luni
- Datoria publică, 52,6% din PIB la finele lunii mai 2024
- România - cel mai mic cost al vieții dintre țările UE
Ministerul Finantelor
- Deficit bugetar de 3,6% din PIB după prima jumătate a anului
- Deficit bugetar de 3,4% din PIB după primele cinci luni ale anului
- Deficit bugetar îngrijorător după prima treime a anului
- Deficitul bugetar, -2,06% din PIB pe primul trimestru al anului
- Datoria publică, imediat sub pragul de 50% din PIB la începutul anului 2024
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- ANPC pierde un proces cu Intesa si ARB privind modul de calcul al ratelor la credite
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
Stiri economice
- Industria prelucrătoare, evoluție neconvingătoare pe luna iulie 2024
- 18 miliarde euro, deficit comercial după primele șapte luni ale anului
- Deficit bugetar de peste 4% din PIB după primele 7 luni ale anului
- Pe ultimul loc la alocările bugetare pentru cercetare-dezvoltare. Sumă ridicolă pentru sănătate
- România, cel mai redus număr de ani de muncă dintre statele UE
Statistici
- Cheltuielile cu pensiile - România, pe locul 19 în UE ca pondere în PIB
- Dobanda din Cehia a crescut cu 7 puncte intr-un singur an
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
- România, pe ultimul loc în UE la evoluția productivității muncii în agricultură
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- Dobânda pe termen lung a continuat să scadă in septembrie 2022. Ecartul față de Polonia și Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite caută soluții pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
- O firma care a facut un schimb valutar gresit s-a inteles cu banca, prin intermediul CSALB
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitățile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to €92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- Avansul PIB pe T1 2024, majorat la +0,5%
- Industria prelucrătoare a trecut pe plus în aprilie 2024
- Deficitul comercial, în creștere de la o lună la alta
- Prețurile industriale, aproape la fel ca în luna precedentă
- Comerțul cu amănuntul, în expansiune la început de an
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea împotriva dezastrelor, valabilă și in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
Și dacă am deja proprire se mai poate ceva?
Am proprirea de la 1 ianuarie și e de 9 ori suma, se mai poate face ceva acuma că să promulgat ... detalii
-
Investiții pe platforma collvile
Am investit in acțiuni hidroelectrica și m-a redirecționat pe o platformă numita collvile ... detalii
-
Am 24000 USD blocati in coinbase si mi-au cerut sa depun 15% din suma ca sa-mi decline identitatea. Am platit 15% cu un operator coinbase la telefon ,dar nu am stiut ca ATM crypto are comision si mi-au blocat accesulla fonduri. Ce sa fac?
Am 24000 USD blocati in coinbase si mi-au cerut sa depun 15% din suma ca sa-mi deblochez portofelul ... detalii
-
Am 24000 USD blocati in coinbase si mi-au cerut sa depun 15% din suma ca sa-mi decline identitatea. Am platit 15% cu un operator coinbase la telefon ,dar nu am stiut ca ATM crypto are comision si mi-au blocat accesulla fonduri. Ce sa fac?
Am 24000 USD blocati in coinbase si mi-au cerut sa depun 15% din suma ca ... detalii
-
Felicitari!
Felicitari tuturor celor implicati in acest act de stabilire a normalitatii! Ar fi interesant un ... detalii