Discurs al guvernatorului BNR, Mugur Isărescu - Conferință: Strategia de dezvoltare a României, regionalizare și convergența la euro
Autor: Bancherul.ro
2016-03-16 08:04
Discurs al guvernatorului BNR, Mugur Isărescu
Conferință: Strategia de dezvoltare a României, regionalizare și convergența la euro
- Versiunea pregătită pentru susținere -
Domnule Prim-Ministru al României,
Excelența Voastră Domnule Ambasador al Regatului Unit al Marii Britanii,
Excelența Voastră Domnule Ambasador al Germaniei,
Doamnelor şi Domnilor Miniştri,
Stimați Invitați,
Doamnelor și Domnilor,
Sunt onorat să deschid această conferință organizată de Profit.ro și găzduită de Banca Națională a României, având ca temă Strategia de dezvoltare a României, regionalizare și convergența la euro.
Din punctul de vedere al Băncii Naționale tematica abordată astăzi prezintă un real interes. Prin combinarea celor trei noțiuni – strategie de dezvoltare, dezvoltare regională, convergență nominală și reală – se trece în mod categoric de la o viziune simplistă a adoptării monedei comune, confundată deseori cu o simplă schimbare tehnică de bancnote de care ar trebui să se ocupe exclusiv Banca Națională, la complexitatea întregului proces de aderare la zona euro, care nu poate fi finalizat decât atunci când nu numai economia, ci și întreaga societate românească va fi bine pregătită pentru integrarea monetară.
Privită prin această perspectivă convergența la zona euro bazată pe o strategie de dezvoltare sustenabilă și echilibrată regional a țării poate să fie un proces benefic, un adevărat catalizator al reformelor structurale menite să crească productivitatea și competitivitatea economiei românești, dar și o ancoră care să limiteze derapajele macroeconomice.
Suntem astăzi într-un moment crucial: prima condiție pentru a merge înainte, pentru a asigura o dezvoltare sustenabilă și o convergență cu țările din zona euro, este să nu facem pași înapoi. Să nu punem în pericol realizările economice de până acum, deviind de la procesul de consolidare fiscală și stabilitate financiară și macroeconomică, tocmai acum când înregistrăm una dintre cele mai ridicate rate de creștere economică din Europa. Să nu punem sub semnul întrebării principiile economiei de piață tocmai prin inițiative legislative contrare acestora.
Aceasta este realitatea: dacă nu suntem atenți putem nu doar să stagnăm economic și să întârziem în procesul de convergență, dar chiar să rătăcim drumul. Înainte de a căuta convergența, trebuie să evităm divergența. Suntem datori urmaşilor noștri să lăsăm o țară care se uită înapoi doar pentru a evita greșelile trecutului, nu pentru a se întoarce acolo; suntem datori să consolidăm o țară care merge înainte pe drumul european și euro-atlantic.
După criza financiară globală, România și-a echilibrat finanțele publice, reducând deficitul bugetar de la 9% din PIB in 2009 la circa 1% din PIB în 2014; rezervele internaționale ale țării au crescut în aceeași perioadă cu 6 miliarde euro deși a fost returnat împrumutul de la FMI; deficitul contului curent s-a ajustat de la 13% din PIB în 2007 și circa 4-5% din PIB în 2009-2012 la sub 1% din PIB în ultimii trei ani; iar costul finanțării datoriei publice a ajuns la minime istorice. Rata inflației este și ea la cel mai scăzut nivel din istoria recentă, înregistrând temporar chiar valori negative ca urmare a unor măsuri de stimulare fiscală; nu vorbim însă despre deflație, pentru că avem o creștere puternică a consumului intern, care reprezintă motorul de creștere economică în prezent. Avem de altfel cel mai mare nivel al PIB din istorie. Îndeplinim toate condițiile de convergență nominală la zona euro și majoritatea indicatorilor din tabloul de bord privind echilibrele macroeconomice al Comisiei Europene.
Cu toate acestea, și deși am avut o creștere substanțială a salariului minim, situația macroeconomică bună nu se reflectă întocmai și la nivelul populației și firmelor. Mulți oameni și multe firme mici și mijlocii o duc în continuare greu. Mai mult, deși ne dorim să fim o economie bazată pe investiții și chiar pe cunoaștere, ne lipsesc încă unele elemente fundamentale ale economiilor bazate pe factori de producție. Nu avem o autostradă care să treacă munții, nu avem nici măcar o centură completă a Capitalei; aproape jumătate dintre localitățile țării nu au canalizare și apă curentă; chiar unele municipii nu sunt conectate la rețeaua de gaze; peste 60% dintre gospodăriile rurale nu au baie în locuință; un sfert dintre gospodării nu au un frigider. Numărul de salariați este încă mai mic decât era înainte de criză – și nici atunci nu era suficient pentru a susține bugetul de pensii.
PIB-ul potențial ar României ar fi semnificativ mai mare dacă am avea o infrastructură de transport mai dezvoltată, dacă mai puțin copii ar abandona școala, dacă am ști să atragem mai multe fonduri europene, și evident dacă o economia ar putea asigura locuri de muncă astfel încât măcar o parte dintre românii plecați în străinătate s-ar întoarce să muncească în țară. Toate acestea cer investiţii publice mai mari şi cheltuirea cu chibzuinţă a banului public şi un model de dezvoltare bazat în mai mică măsură pe stimularea consumului.
Când încă mai sunt multe de făcut pentru ca îmbunătățirea situației macroeconomice să se simtă și în creșterea nivelului de trai și a calității vieții, ne confruntăm însă cu riscul de a pierde unele dintre aceste progrese obținute cu greu. Creșterea deficitului bugetar în 2016, și mai ales perspectiva unui deficit bugetar de aproape 4% din PIB în 2017, ceea ce va duce la reintrarea datoriei publice pe o traiectorie ascendentă, ne arată că nu am învățat încă principiul potrivit căruia în perioade de creștere economică susținută trebuie să și economisim; când avem mai mult nu trebuie să cheltuim și mai mult, ci să plătim din datoriile acumulate și să facem rezerve pentru vremuri mai grele.
O situație similară avem în domeniul legislativ. Țara are nevoie de stabilitate legislativă, de legi clare. Dar există iniţiative legislative care nu merg ȋn această direcţie. Un exemplu este legea privind darea în plată care are ca principal obiectiv protejarea celor defavorizați. Textul aprobat nu sprijină ȋnsă obiectivul pronunţat. De aceea susţinem în totalitate opinia Guvernului – potrivit căreia legea în forma finală trebuie să aibă un pronunțat caracter social (prin criterii bine definite) și să nu includă Programul Prima Casă.
Forma finală a legii trebuie să aibă ȋn vedere prevederile Codului Civil. Contractul este legea părților semnatare și numai acestea pot, prin bună înțelegere, să decidă modificarea acestuia. Încheierea și derularea contractelor trebuie să fie guvernate de principiul consensualismului, care reprezintă o aplicare a principiului libertății actelor juridice civile (principiul autonomiei de voință). În legislația actuală, principiul consensualismului este consacrat expres, cu caracter general, în art.1178 Cod civil potrivit căruia „contractul se încheie prin simplul acord de voințe al părților, dacă legea nu impune o anumită formalitate pentru încheierea sa valabilă”.
În ipoteza în care, pe parcursul derulării contractului, situația uneia dintre părți se modifică substanțial, aceasta, în mod natural, iniţiază renegocierea contractului, prin bună-înțelegere, nu impus, pentru că ambele părți au ca interes comun buna funcţionare a contractului pe toată perioada derulării acestuia.
Codul Civil este actul normativ de bază atunci când ne referim la raporturi juridice civile. Prevederi esențiale ale Codului civil, ale căror principii se regăsesc în legislații de-a lungul și de-a latul lumii civilizate, și care și-au confirmat eficacitatea socială prin secole de aplicare, sunt cele de la:
- art.1271 – Impreviziunea, care stipulează că instanța de judecată poate să dispună adaptarea sau încetarea contractului, pentru a împărţi în mod echitabil între părți pierderile și beneficiile ce rezultă din schimbarea împrejurărilor, numai în cazul în care debitorul face dovada că a încercat negocierea modificării contractului în mod rezonabil și echitabil.
- 1492 – “Darea în plată” prin acordul părților: „debitorul nu se poate libera executând o altă prestație decât cea datorată, chiar dacă valoarea prestației oferite ar fi egală sau mai mare, decât dacă creditorul consimte la aceasta”.
- art. 2324 alin.1 din Codul Civil, gajul general al debitorului: "cel care este obligat personal răspunde cu toate bunurile sale mobile şi imobile, prezente şi viitoare. Ele servesc drept garanţie comună a creditorilor săi."
Banca Națională a României vine sa răspundă cererii Președintelui de reexaminare a legii Darea ȋn plată, arătând că aceste principii sunt cele pe baza cărora se poate construi și o intervenție rezonabilă și echilibrată în favoarea celor grav afectați de criză. Punctul nostru de vedere (exprimat în cele peste 20 pagini depuse la Parlament) corespunde celui pe care îl regăsim în intervențiile autorităților competente din țară și din afara țării care s-au pronunțat: Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Finanțelor, Ministerul Justiției, Comisia Europeană (in Raportul de țară), Banca Centrală Europeană, Fondul Monetar Internațional. Mi se pare o enumerare semnificativă...
BNR continuă să susțină și să recomande evitarea demarării de către băncile comerciale a procedurilor de executare silită a consumatorilor de produse financiare ale căror obligații au devenit prea împovărătoare din cauza unor schimbări neaşteptate, survenite după momentul încheierii contractelor de credit, prin inițierea unor negocieri menite să conducă la identificarea unor soluții echilibrate.
Pornim în acest demers de la viziunea Directivei 17/2014 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile rezidențiale, pe care România este în curs de a o transpune, și care presupune în sinteză o umanizare a creditării, prin asigurarea unui caracter sustenabil și inclusiv, prin refacerea încrederii consumatorilor în sistemul financiar, prin creşterea gradului de educație financiară a consumatorilor în ceea ce priveşte practicile responsabile de gestionare a datoriilor.
Pentru creditele ȋn derulare (stocul de credite) , acest proces trebuie să fie derulat ca urmare a unei evaluări efectuate pe baza unor criterii obiective care să îl justifice. Finalitatea trebuie să fie împărțirea între bănci și clienți a poverii suplimentare apărute ca efect al crizei, care a determinat producerea simultană, în mod excepțional, a materializării riscului valutar (în special în cazul creditelor CHF), a materializării riscului de colateral, a reducerii veniturilor debitorului.
Referindu-ne strict la darea în plată, trebuie avuţi în vedere consumatorii care:
- au încheiat un contract de credit, garantat cu ipotecă asupra unui bun imobil cu destinație de locuință, a cărui valoare, la momentul acordării, nu depășea un prag rezonabil;
- dețin o singură locuință, ipotecată în favoarea băncii, care reprezintă domiciliul acestora;
- au o situație financiară depreciată semnificativ față de momentul încheierii contractului, măsurată printr-o rată a serviciului datoriei împovărătoare raportat la venituri;
- au încercat să negocieze cu băncile, cu bună credinţă și nu au reușit să ajungă la un rezultat.
Pentru a trece de la constrângerea morală a băncilor comerciale la instrumente mai puternice, legea poate să prevadă, în conformitate cu Codul Civil și Legile bancare, reglementări prin care băncile să fie obligate să construiască parteneriatul de bună credință cu debitorii despre care am vorbit. Aceste măsuri ar cuprinde cel puțin următoarele obligații pentru bănci:
- de a elabora planuri de negociere transparente, etapizate, în care luarea in considerare a executării silite să fie opțiunea de ultim resort;
- de a raporta Bancii Nationale planurile de negociere si stadiul derulării negocierilor cu clienții;
Se poate avea ȋn vedere şi ideea de refacere a ȋncrederii intre debitori si creditori, inclusiv prin propunerea băncilor ca aceste planuri și criterii de negociere să fie însușite de industria bancară în mod voluntar prin intermediul unui cod de conduită.
Pentru viitor (creditele viitoare), principalul obiectiv trebuie să fie acordarea unei șanse reale ca și generațiile ce vin sa poată accesa credite ipotecare. In acest scop, două sunt masurile care trebuie asumate de care decidenți:
Menținerea programului Prima Casă, prin eliminarea sa din sfera de cuprindere a dării în plată. Din punct de vedere al stocului de credite, gradul de neperformanță este practic nul și nu justifică măsuri excepționale, cu atât mai mult cu cât programul a fost lansat după criză iar beneficiarii săi nu au probleme precum cele identificate anterior. Din punct de vedere al viitorului, programul nu poate funcționa decât in baza irevocabilității garanției statului, și tocmai aceasta este înlăturată prin legea dării in plată.
Pentru creditarea ipotecară generală, introducerea a două variante între care clientul să poată opta – cu dare în plată, dar cu avans mai mare, potrivit legii, sau fără dare în plată, cu avans mai redus.
Aș mai spune că legea dării în plată trebuie pusă în concordanță cu toată legislaţia bancară, inclusiv cu legea obligațiunilor ipotecare (covered bonds) aprobată de Parlament în decembrie 2015. În forma sa actuală, darea în plată face din legea obligațiunilor ipotecare nu doar o lege fără viitor, ci o lege fără sens – și este păcat, pentru că obligațiunile ipotecare (obligațiuni garantate cu credite ipotecare) reprezintă un instrument de dezvoltare a pieței financiare din România.
În încheiere, mizăm în această conferință pe dezbateri de calitate, cu o abordare complexă, prin care să depășim deficitul de analiză economică prezent uneori în dezbaterea publică.
Doresc success lucrărilor conferinței.
15 martie 2016
Sursa: comunicat BNR
Comentarii
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: Noutati BNR
Noua conducere a BNR si-a inceput mandatul
Începând de astăzi, 11 octombrie 2024, intră în vigoare, pentru o perioadă de 5 ani, mandatul noului Consiliu de administrație al Băncii Naționale a României, conform Hotărârii nr. 27 din 1 octombrie 2024 a Parlamentului României, publicată detalii
BNR mentine dobanda la 6,5%
Banca Nationala a Romaniei (BNR) a pastrat la nivelul de 6,5% dobanda de politica monetara, conform asteptarilor majoritatii analistilor. Deficitul bugetar ridicat si perioada electorala sunt riscurile care au determinat BNR sa nu mai reduca dobanda, desi inflatia este in scadere, detalii
Platile instant Blik, autorizate de BNR
Comunicat de presă privind autorizarea sistemului de plăți instant BLIK ROMANIA În data de 1 octombrie 2024, Consiliul de administrație al BNR a autorizat operarea, pe teritoriul României, a sistemului de plăți instant BLIK ROMANIA. Acesta va detalii
Aurul României păstrat la Banca Angliei este detinut integral de BNR
Clarificările BNR privind rezerva de aur a României aflată în contul deținut de BNR la Banca Angliei: În data de 30 august, pe site-ul Activenews.ro, prof. dr. Nicolae Țăran, în interviul acordat senatorului AUR, dr. Andrei Dîrlău, detalii
- Educatie financiara pentru profesori, sustinuta de BNR, ME, ARB, IBR si FGDB
- BNR scade dobanda la 6,5%
- BNR explica de ce a scazut dobanda la 6,75%
- BNR reduce dobanda la 6,75%
- Dobanda BNR ramane 7% pe an
- Inflatia va scadea la 4,8% la finalul lui 2024, anticipeaza BNR
- Tentativă de fraudă financiară tip deepfake care folosește imaginea guvernatorului BNR
- BNR este optimista la inceput de an privind inflatia si cresterea economica
- Dobanda BNR ramane 7%
- Lichiditatea si solvabilitatea sectorului bancar sunt adecvate, conform CNSM
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- Băncile din România nu au majorat comisioanele aferente operațiunilor în numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent, aproape 18 miliarde euro după primele opt luni
- Deficitul contului curent, peste 9 miliarde euro pe primele cinci luni
- Deficitul contului curent, 6,6 miliarde euro după prima treime a anului
- Deficitul contului curent pe T1, aproape 4 miliarde euro
- Deficitul contului curent după primele două luni, mai mare cu 25%
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Cate reclamatii primeste Intesa Sanpaolo Bank si cum le gestioneaza
- Platile instant, posibile la 13 banci
- Aplicatia CEC app va functiona doar pe telefoane cu Android minim 8 sau iOS minim 12
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
- BRD bate recordul la credite de consum, in ciuda dobanzilor mari, si obtine un profit ridicat
Analize economice
- România, pe locul 16 din 27 de state membre ca pondere a datoriei publice în PIB
- România, tot prima în UE la inflația anuală, dar decalajul s-a redus
- Exporturile lunare în august, la cel mai redus nivel din ultimul an
- Inflația anuală a scăzut la 4,62%
- Comerțul cu amănuntul, +7,3% cumulat pe primele 8 luni
Ministerul Finantelor
- Datoria publică, 51,4% din PIB la mijlocul anului
- Deficit bugetar de 3,6% din PIB după prima jumătate a anului
- Deficit bugetar de 3,4% din PIB după primele cinci luni ale anului
- Deficit bugetar îngrijorător după prima treime a anului
- Deficitul bugetar, -2,06% din PIB pe primul trimestru al anului
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- ANPC pierde un proces cu Intesa si ARB privind modul de calcul al ratelor la credite
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
Stiri economice
- Datoria publică, 52,7% din PIB la finele lunii august 2024
- -5,44% din PIB, deficit bugetar înaintea ultimului trimestru din 2024
- Prețurile industriale - scădere în august dar indicele anual a continuat să crească
- România, pe locul 4 în UE la scăderea prețurilor agricole
- Industria prelucrătoare, evoluție neconvingătoare pe luna iulie 2024
Statistici
- România, pe locul trei în UE la creșterea costului muncii în T2 2024
- Cheltuielile cu pensiile - România, pe locul 19 în UE ca pondere în PIB
- Dobanda din Cehia a crescut cu 7 puncte intr-un singur an
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- Dobânda pe termen lung a continuat să scadă in septembrie 2022. Ecartul față de Polonia și Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite caută soluții pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
- O firma care a facut un schimb valutar gresit s-a inteles cu banca, prin intermediul CSALB
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitățile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to €92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- Producția industrială, în scădere semnificativă
- Pensia reală, în creștere cu 8,7% pe luna august 2024
- Avansul PIB pe T1 2024, majorat la +0,5%
- Industria prelucrătoare a trecut pe plus în aprilie 2024
- Deficitul comercial, în creștere de la o lună la alta
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea împotriva dezastrelor, valabilă și in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
Bancnote vechi
Numar de ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 3 bancnote vechi:1-1000000lei;1-5000lei;1-100000;mai multe bancnote cu eclipsa de ... detalii
-
Schimbare numar telefon Raiffeisen
Puteti schimba numarul de telefon la Raiffeisen din aplicatia Smart Mobile/Raiffeisen Online, ... detalii
-
Vreau sa schimb nr de telefon
Cum pot schimba nr.de telefon ... detalii
-
Eroare aplicație
Am avut ora și data din setările telefonului date pe manual și nu se deschidea BT Pay, în ... detalii