BANCI | Stirea Zilei

Cum se apara BCR, prin avocata Ana Diculescu-Sova, de acuzatiile privind dobanda abuziva la credite aduse de avocatul Gheorghe Piperea si un grup de 200 de clienti intr-un proces colectiv la Inalta Curte de Justitie

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2014-05-28 09:26

Asezata in banca de lemn din fata salii de judecata de la Inalta Curte, avocata Ana Diculescu-Sova, de la firma de avocatura NNDKP, repeta inca o data, ca un student inainte de examen, lectia pregatita pentru procesul in care apara BCR in fata clientilor care acuza banca de clauze abuzive, in momentul in care si-a facut aparitia, exact la ora programata pentru inceperea sedintei de judecata, avocatul Gheorghe Piperea, aparatorul grupului de clienti ai bancii.

Cu un aer degajat si important, dar preocupat in acelasi timp, avocatul a salutat grupul celor in jur de 10 clienti care-l asteptau, a salutat-o si pe adversara sa avocata, si-a imbracat apoi rapid roba neagra si a intrat in sala de judecata, in timp ce doamna Sova inca mai citea hartiile. Mai tarziu am gasit si explicatia: pledoaria acesteia in fata judecatoarelor a tinut aproape 2 ore neintrerupt!

Sa vedem insa despre ce este vorba.

Asadar ieri, la Inalta Curte de Casatie si Justitie a Romaniei, s-a judecat recursul intr-unul dintre cele doua procese colective initiate de avocatul Gheorghe Piperea si un grup de 211 de clienti BCR care au dat banca in judecata, in cadrul unui proces colectiv initiat in 2010, acuzand-o ca dobanda la credite, deumita dobanda de referinta variabila, botezata DRV, ar fi abuziva si cerand inlocuirea acesteia cu dobanda de referinta a pietei, EURIBOR.

In acest fel, dobanda la credite (formata dintr-o marja fixa in jur de 1,5% plus DRV de 7-8% ar scadea de la aproximativ 9-10% la doar 2%, avand in vedere ca EURIBOR este sub 0,5%.

Prima cerere a avocatei BCR, respinsa de judecatoare

Avocata Diculescu-Sova a cerut mai intai celor 3 judecatoare de la Inalta Curte sa-i identifice si pe clientii BCR prezenti in sala de judecata care faceau parte din grupul colectiv, printre care se regaseau Sorin Olteanu, Danescu Aurel, Lavinia Savin, Radulescu Constantin, Strain Cristina, Ionut Mihaita sau Andreea Medelean. In jur de 10 erau in total.

Avocata BCR a cerut apoi ca instanta sa identifice si profesia acestora, pentru a demonstra ca este vorba de consumatori informati, cu pregatire profesionala peste medie, asadar ca pot intelege fara probleme termenii unui contract de credit.

Avocatul Piperea s-a opus insa, intrucat, a spus el, scopul avocatei BCR este de a-i interoga, iar interogatoriul nu este posibil in faza de recurs a procesului, fiind admise doar inscrisuri.

Scopul indentificarii profesiei clientilor nu este acela de a-i interoga, a replicat Diculescu-Sova, ci de a se constata daca acestia sunt sau nu consumatori informati.

Curtea a respins insa cererea, considerand ca aceasta este o procedura ce tine de actul probator, asadar numai in fata instantelor inferioare.

A doua cerere, de negociere individuala cu fiecare client BCR, respinsa de curte

Avocata Ana Diculescu-Sova a cerut apoi instantei o amanare a procesului, pentru a se da timp clientilor BCR sa analizeze noile oferte de creditare primite de la BCR, care i-a invitat la negociere, in incercarea de solutionare pe cale amiabila a litigiilor.

Banca a particularizat ofertele pentru fiecare persoana, a precizat avocata BCR, iar unii clienti au sunat la banca pentru a vedea despre ce este vorba, spunand ca vor veni sa semneze noul contract, insa o parte au fost instructati sa nu ia legatura cu banca.

Diculescu-Sova a precizat ca BCR isi asteapta clientii la negociere si considera ca are dreptul la un raspuns din partea fiecarui client, nu din partea avocatului grupului.

BCR le-a oferit clientilor conditii de creditare mai avantajoase, respectiv o scadere a dobanzii pana la un nivel de aproximativ 6% pe an, in functie de fiecare contract.

Procesul colectiv a avut initial un numar de 400 de clienti BCR, insa pe parcurs 200 dintre ei au renuntat preferand sa accepte noile oferte mai avantajoase ale bancii.

Avocata BCR a venit si cu argumente in favoarea solutionarii litigiului pe cale amiabila, prin negociere dintre fiecare client si BCR.

Dobanda variabila a BCR – DRV – a avut o sensibila miscare in sus sau in minus in ultimii 7 ani

Astfel, a precizat Diculescu-Sova, in cazul Vidican, despre care s-a spus ca este una dintre victoriile impotriva bancii, instanta l-a informat ulterior pe acesta ca desi modificarea unilaterala a dobanzii de catre BCR este o clauza abuziva, dobanda variabila nu poate fi eliminata, ci se inlocuieste cu dobanda fixa din primul an, in jur de 7%.

Avocata BCR a mai spus ca si in cazul Munteanu, judecatorii Inaltei Curti considera ca atunci cand clauza referitoare la modul de modificare a dobanzii nu este clara, negocierea este metoda unica pe care partile o au la dispozitie pentru rezolvarea litigiului si nu eliminarea dobanzii.

Diculescu-Sova a mai inaintat instantei o statistica realizata de BCR privind evolutia dobanzii variabile (DRV) in ultimii 7 ani, in perioada 2007-martie 2014, din care rezulta ca nu au fost variatii semnificative ale acesteia, ci „o sensibila miscare in sus sau in minus, in fiecare an”. Ea a precizat ca aceasta este dovada faptului ca BCR nu a ascuns dobada si ca banca a avut un comportament corect, conform contractului.

Clientii BCR reprezentati de Piperea au acuzat anterior banca de faptul ca aceasta le-a majorat semnificativ dobanda in ultimii ani.

Ana Diculescu-Sova a mai precizat ca banca se asteapta in continuare sa se intalneasca cu fiecare client, insotit de avocatul legal, pentru a renegocia creditele si pentru a le demonstra clientilor ca banca a avut un comportament corect. „Refuzam sa credem ca se pot face negocieri colective, pentru ca nu suntem sindicat”, a spus ea, precizand ca in relatiile dintre banci si clienti nu este vorba de contracte colective de munca, ci de contacte individuale.

Piperea: toti clientii au refuzat ofertele BCR

Avocatul Piperea s-a opus cererii de amanare a procesului in vederea negocierii bancii cu fiecare client, intrucat, a precizat el, toti cei peste 200 de clienti au refuzat negocierea individuala, refuzand ofertele BCR, aflandu-se intr-o alianta procesuala si dorind o negociere colectiva.

Piperea a precizat ca desi a cerut bancii negociere colectiva, aceasta a fost dispusa doar la negociere individuala. El a adaugat ca BCR a venit abia acum cu oferta de negociere dupa ce a vazut ca in cazul Munteanu s-a constatat caracterul abuziv al dobanzii variabile.

Un alt avocat coleg cu Piperea a precizat ca BCR nu s-a prezentat la concilierea prealabila, prin urmare a veni acum cu o cerere de negociere este o tehnica de tergiversare.

Avocata BCR, Ana Diculescu-Sova, a incercat sa convinga curtea de faptul ca nu exista negociere colectiva, precizand apoi ca judecatorii ar trebui sa tina seama de deciziile colegilor lor, care s-au pronuntat pana acum in favoarea BCR in peste 20 de cazuri in care a respins acuzatiile privind clauzele abuzive in privinta dobanzii.

„Ar trebui sa va schimbati practica (daca decideti altfel in acest caz n.r.), pentru ca Inalta Curte spune de 2 ani si jumatate ca nu exista clauze abuzive la BCR”, le-a spus Ana Diculescu-Sova celor trei judecatoare. „Sa ma scuze, dar nu ma impresioneaza forta grupurilor, ci forta dreptului, lasand la o parte ca nici nu sunt un grup ci doar oameni interesati individual de problemele lor, de contractele lor de soarta lor”, a adaugat ea.

Banca apreciaza ca nu considera epuizata incercarea de negocierea individuala: "acesta este punctul nostru de vedere, veti decide impotriva", a anticipat Sova. Ceea ce s-a si intamplat. Curtea a respins cererea de amanare a procesului in vederea negocierii bancii cu fiecare client in parte.

A urmat apoi pledoaria lui Piperea si a colegului sau in favoarea clientilor BCR, dupa care Ana Diculescu-Sova a avut o expunere de aproape 2 ore in apararea bancii.

Cele doua pledoarii, in articolul urmator.

Vezi aici pledoaria avocatului Gheorghe Piperea

Comentarii

maximus 33
seriozitate
Iata cum se rezolva cazurile de abuz ale bancilor intr-un stat serios, unde autoritatitile de supraveghere si reglementare chiar isi fac datoria http://www.manager.ro/articole/financiar-bancar/bank-of-america-va-plati-amenzi-si-despagubiri-de-783-milioane-dolari-66977.html

cosming
serios?!
hai sa pomenim ca BCR a cerut amanarea pentru a "negocia" iar tot felul de oferte care NU repara nimic din prejudiciul cauzat de clauzele abuzive din contracte...BCR vine si zice cica o sa platesti 100 EUR mai putin acum si te iert de comisionul de administrare...iar cand ii intrebi : da' banii inapoi ii dati ? se face ca ploua ... Evident raspunsul legal si moral la aceste "oferte" este NU, lucru care s-a si intamplat. BCR stie ca va pierde acest proces! Culmea este ca si clientii stiu acelasi lucru!

manu
Iluzie
Aceasta doamna vinde iluzii,va asigur.Oferta BCR a fost o tentativa de intimidare.In cazul meu,BCR ma informa ca in dosarul xxx,instanta a validat clauza referitoare la dobanda dar banca,din bunatate,imi face o oferta.Instanta in dosarul xxx nu a validat clauza deoarece nu a intrat pe fond (nu avea ce sa judece) a fost respinsa cererea pentru ca nu facusem convocarea la conciliere. am mers in procesul colectiv s-a facut convocarea dar banca nu a venit.Acum urla ca vrea negociere individuala.

Client AAA
Bataie de joc din partea bcr!!
aproape 4 ani de cand a debutat actiunea de ce n-a negociat bcr?pana la aceasta,clientii au batatorit drumul la banca si au depus notificari peste notificari,raspunsurile fiind bataie de joc,bcr ce-a facut?a ras in nas,continuand sa fure!madam sova a incercat sa convinga instanta ca obligatia unui producator de medicamente e sa scrie clar si citet continutul pe ambalaj si nu raspunde de continut si calitate?!wtf?DRV e o inventie etern crescatoare,comisioane abuzive calculate la valoarea initiala,acte aditionale refuzate in scris de catre clienti care se aplica,dupa vointa bancii etc etc...multe prostii a debitat dna!a indus in eroare si cu privire la sentintele citate!adevarul e ca instanta a dat castig de cauza clientilor in prea multe procese,individuale sau colective asa ca frica de pierde procese pt care a fost platita imparateste e mare!

Nutu Camataru
Ce mai putem spune? Totul este dovedit ca HOTIE marca BCR!
Citeste aici comentarii argumentate. Plateste bine NNDKP sa-si spele imaginea in fata bancherilor de pe acest site? Ce sa mai o intoarcem, hotie, faliment al consumatorilor, inselaciune cu clauze abuzive, camatarie, amenintare. Asta este banking-ul in Romania. Din pacate bancile corecte sunt murdarite de cateva banci imputite din Clubul Lombard care au importat business-ul in Romania, dar nu poti sa-i legi pentru ca au interpuse bancile locale (a se vedea cazul Erste - BCR). Link: http://www.economica.net/oferta-bcr-pentru-clientii-nemultumiti_80728.html#comentarii

Client AAA
Acord
Cei ale caror nume le mentionati v-au dat acordul sa le faceti publice? Poate ca ei nu doresc!....

Bancherul.ro
nume clienti BCR
AAA, daca tie ti-e rusine cu numele tau, nu inseamna ca si altii ar trebui sa faca la fel.

ovidiu
sova se face de ras mai degraba
Batranica sova, "baba sova" cum o alint eu, mai degraba se face de ras in instante, pe motive de decrepitudine(ramolire, mai exact), in incercarea disperata de a apara cel mai abject camatar din romania, pe numele de BCR, folosit in terorismul contractual practicat cu proprii clienti, patentand si perfectand astfel canibalismul bancar. Ce banca cu putin discernamant la nivel de actionariat si/sau conducere, ar proceda aidoma BCR, terorizandu-si clientii, ajungand la un nivel al creditelor neperformante de aproximativ 30%, ca mai apoi sa bage sume fabuloase in izmenele apretate ale unei batranici-avocat, ca sa-i spele imaginea astfel compromisa?!...

ovidiu
pool
Intrebare cu variante de raspuns: Ce credeti ca ar putea iesi din budigaile selecte ale babei care apara BCR de propria-i duhoare, in momentele sale de maxima incordare la bara: A. Un filon maroniu. B. O sparcaiala bej. C. O duhoare fetida. Varianta de raspuns aleasa va va oferi imaginea BCRului rezultata in urma beneficierii de "apararea babii"!

Client AAA
@Bancherul.ro
1. Pastrati, va rog, distanta legala cand va adresati cititorilor! 2. Raspunsul dvs denota lipsa de respect fata de cititori lipsa de profesionalism din partea publicatiei in numele careia o faceti pe jurnalistul si o lipsa de calitate si caracter a dvs.

Cufurescu Constantin zis si Cacau
Legat de numele reclamantilor
Sunt parte in dosarele domnului avocat Piperea. Nu-mi este rusine cu numele meu, dar nu vreau sa va folosesc ziarul dumnevoastra cand raman fara hartie la buda. Motivul? Este versiune electronica! Nu pot sa ma sterg la cur virtual.

Eu
Dezacord
Numele meu apare in articol fara acordul meu. Va rog sa remediati acest aspect altfel voi fi nevoit sa apelez, din nou, la serviciile domnului profesor universitar si avocat Gheorghe Piperea.

Gg Contract
Contract sau...
Deci după ce semnez un contract în calitate de client, dau banca în judecata ca să nu mai plătesc ceea ce m-am angajat sa plătesc. Îmi cumpăr un apartament cu credit variabil de la banca și pt ca dobânda se duce în sus lăsându-mă în faliment, îmi împrumut alți bani (poate de la banca) ca să ii dau în judecată. Incredibil!



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Stirea Zilei



Cum raspunde BRD la intrebarile privind fraudele online

Fraudele online au devenit o problema pentru banci, astfel ca am trimis la BRD urmatoarele intrebari, in urma reclamatiilor primite de la cititorii care au fost victimele inselaciunilor prin intermediul unor false platforme de investitii: - Care este procedura detalii

Ocean Credit incalca legea privind informarea clientilor inainte de acordarea unui credit

Ocean Credit nu respecta legea contractelor de credit, OUG 50/2010, privind informarea clientilor inainte de acordarea unui credit, astfel incat acestia sa fie constienti de costul unui imprumut si sa-l poata compara cu ofertele altor IFN-uri sau banci. Concret, detalii

Care banci au cele mai bune dobanzi la depozitele in lei?

Dobanzile la depozitele in lei platite de banci populatiei incep de la 4% pe an in cazul economiilor la termen de 1 luna si ajung la 6% pentru banii pastrati timp de un an. Pentru depozitele pe termen scurt, de 1 luna, cele mai ridicate dobanzi le gasim la detalii

Topul bancilor cu cele mai mari dobanzi la depozitele in euro

Bancile care platesc clientilor persoane fizice cele mai mari dobanzi la depozitele in euro pe termen de un an sunt Intesa Sanpaolo (3,5%), OTP Bank (3,25%) si Patria Bank (3,15%), conform clasamentului intocmit de Bancherul.ro. Topul a luat in calcul depozitele detalii

 



 

Ultimele Comentarii