BANCI | Educatie financiara

Contractul cu banca, pe intelesul tuturor: actualizarea datelor personale

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2018-09-23 13:49

Cand ne schimbam numarul de telefon sau adresa, prima grija este sa-i anuntam pe cunoscuti despre acest lucru si sa le transmitem noile coordonate la care ne pot suna sau vizita.

Unii dintre noi neglijeaza insa un lucru care ne poate aduce probleme in viitor: sa transmitem noile noastre date de contact si altora, cum ar fi furnizorii diverselor servicii la care suntem abonati sau bancii.

De ce este important sa furnizam noile date de contact nu doar celor apropiati, ci si institutiilor si firmelor cu care colaboram? Pentru ca acestea sa poata sa ne trimita facturile, extrasele de cont si alte informari la noile coordonate, astfel incat acestea sa nu se piarda la vechea adresa, cu consecintele neplacute, precum restante la plati si penalitati usturatoare.

Existenta datelor de contact actualizate este esentiala si pentru ca banca sau alte institutii sa ne poata contacta rapid atunci cand apare o problema, cum ar fi instituirea unei propriri pe cont sau o intrerupere in functionarea unor servicii, precum cardul bancar.

Ca sa nu mai vorbim de alte probleme mai complicate care pot aparea, cum ar fi schimbarea actionarilor si imputernicitilor pe un cont sau modificarea statutului detinatorului unui cont, astfel incat acesta sa intre sub diverse restrictii legale privind utilizarea acestuia, cum ar fi cele referitoare la spalarea banilor si finantarea terorismului.

Din acest motiv, actualizarea datelor personale este chiar o obligatie legala, prevazuta in contractele standard semnate cu furnizorii de servicii si cu bancile, precum si in legi speciale si in regulamente ale Bancii Nationale a Romaniei (BNR).

Astfel, legea pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor si combaterea terorismului, precum si regulamentul BNR in acest domeniu, obliga bancile sa actualizeze regulat datele de indentificare ale clientilor acestora, de exemplu o data la trei ani.

Iar in contractele pe care bancile le incheie cu clientii, denumite “conditii generale de derulare a operatiunilor bancare”, se prevede obligatia acestora de a-si actualiza datele personale, in caz contrar conturile nemaputand fi utilizate.

Pe scurt, actualizarea datelor personale este necesara atat in scopuri practice, pentru mentinerea unei legaturi fara probleme cu banca, cat si pentru respectarea legilor care urmaresc sa previna cazuri in care banii murdari sau cei destinati terorismului sa intre in circuitul bancar.

Cum rezolvam problemele privind actualizarea datelor personale

Cu teoria stam bine, de regula, dar practica e cea care ne omoara: in cazul nostru, modul in care ne actualizam datele personale si problemele ce pot aparea in diverse cazuri specifice, de regula speciale.

Sa luam un exemplu: luna viitoare este termenul pana la care trebuie sa-ti actualizezi datele personale, dupa cum te-a anuntat banca, dar tocmai in acea perioda esti plecat din tara sau esti in concediu. Ce faci in aceasta situatie?

1. Nu faci nimic, sperand ca banca poate astepta pana te intorci.

2. Dai totusi un telefon la banca sau trimiti un e-mail in care anunti problema.

Varianta corecta este, fireste, cea de-a doua. Pentru ca, in acest caz, banca este informata de situatia speciala in care te afli si va putea sa ia masurile necesare: fie astepta sa te intorci in tara pentru rezolvarea problemei, fie poate sa-ti puna la dispozitie alte solutii, temporare sau definitive, pentru actualizarea datelor, de exemplu prin telefon (call-center), pe site-ul bancii sau prin aplicatia de internet/mobile banking.

Daca alegi prima varianta, de a nu lua legatura cu banca, s-ar putea sa ai surpriza ca aceasta sa-ti blocheze contul si cardul atasat, dat fiind ca nu are nicio informatie despre tine si este obligata sa respecte legea.

Dar cu toate ca banca poate fi indreptatita sa adopte masuri radicale, precum blocarea accesului unui client la cont, daca acesta nu-si respecta obligatiile contractuale, este recomandabil ca inainte sa faca asta, ca banca sa incerce sa faca tot posibilul pentru a preveni punerea clientilor in situatii neplacute, precum imposibilitatea de a-si folosi cardurile.

Astfel, inainte ca banca sa blocheze un card sau un cont, clientii ar trebui sa primeasca un avertisment, prin telefon sau online, ca nu-si vor mai putea folosi cardul sau nu vor mai putea efectua plati incepand cu o data si o ora clar stabilite. De exemplu: “Te avertizam ca incepand de maine, orele 18, nu-ti vei mai putea folosi cardul pentru ca nu ai actualizate datele personale”.

In acest fel, clientul care a neglijat sau nu a putut sa-si respecte obligatia de actualizare a datelor va putea sa se pregateasca din timp pentru a evita situatii delicate, precum neacceptarea platii cu cardul dupa alimentarea la pompa.

Iar banca, la randul ei, va fi absolvita de asaltul plangerilor din partea clientilor. Pentru ca, dupa cum se stie, o comunicare cate mai buna si cat mai completa este solutia pentru rezolvarea oricaror probleme.

Insa bancile trebuie sa fie constiente ca astfel de mesaje trimise clientilor nu sunt suficiente, pentru ca este posibil ca ele sa nu ajunga la destinatari, din diverse motive, sau sa nu fie citite. Este recomandabil ca inainte de blocarea unui cont, banca sa incerce sa-l sune pe client si sa discute cu el despre aceasta problema. Iar daca nu mai are numarul lui de telefon, sa faca tot posibilul pentru a-l afla. Un astfel de efort merita sa fie facut, intrucat va fi rasplatit pe masura: clientul va aprecia gestul bancii de a-l ajuta sa evite o problema si-i va ramane fidel. In caz contrar, banca risca sa-si piarda clientii nemultumiti, chiar daca vina le apartine.

Comentarii

cosming
mda
Unele bănci, printre care și BCR, profita de actualizarea datelor personale pentru a te convinge să semnezi că ai luat la cunoștință de schimbări de politică băncii sau condiții la alte servicii contractate. Din punctul meu de vedere nu este chiar o practică comercială corectă, devreme ce aceste documente nu sunt separate. De aceea, refuz sa semnez aceste "actualizări" care cică sunt impuse de BNR.

Matei Corvin
Blocarea conturilor
Buna ziua,  As vrea sa va intreb in principiu daca este normal ca actualizarea sa dureze peste o luna. Dupa ce mi s-a blocat contul de debit si am trimis toate docuentele, dupa o luna sunt inca blocate. (Se accepta intrari dar nu iesiri/plati) As vrea sa mentionez ca am avut o relatie cu filiala Busteni foarte buna, si toti angajatii sunt pofesionisti si foarte amabili. Traiesc in Africa de Sud si Franta dar asa ceva e de neimaginat!!! Am citit peste tot ce formidabili suntem la IT si asa este.  Cum este posibil sa se faca actualizarea datelor manual? Este posibil ca sa dureze asa de mult din cauza miilor de dosare care se proceseaza manual? Va multumesc foarte mult  Cu toata stima,  Prof Corvin Mate

cristi
Abuz si minciuna pe toata linia
Pe langa faptul ca trebuie sa fim naivi sa ne imaginam ca cineva spala bani prin banci, ceea ce eu nu vad cum, poate sa-mi spuna si mie cineva cu ce ajuta lupta contra spalarii banilor intrebari genul "ce pozitie ai in compania in care lucrezi"? cand speli bani ai un cazino sau un magazin care vinde produse la supra pret, clienti care platesc cash si din care banii ies CURATI, dupa are pot fi depusi la banca. Banca nu are nici o putere sa investigheze aceste lucruri, numai organele de investigatie de la directiile specializare ale politiei si procuratorii pot face asta; banca poate, insa, sa dezlantuie o cruciada de represalii impotriva clientilor care nu vor sa spuna unde lucreaza, aratand cu degetul catre BNR (cu care sunt in cardasie), cu unic scop acela de a aduna date private despre clienti in scopuri strict comerciale. Rusine fosilelor comuniste de la BNR si cartelului de banci care opereaza pe piata romaneasca!



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Educatie financiara



Ferratum mi-a cesionat creditul si mi-a pus poprire fara instiintare. Este legal?

„Buna seara, Am luat un imprumut de 5000 lei de la ferratum bank si nu l am mai putut plati din cauza dobanzii foarte mari. Creditul a fost cesionat catre Svea nu am primit nicio instiintare sau somatie plata , am primit direct poprire salariu .In detalii

Am primit un telefon pentru actualizarea aplicatiei YOU BRD si am fost fraudat. Cum pot sa recuperez banii?

„Mi-a fost fraudat contul la BRD prin aplicația you brd. Am primit un telefon,crezând că este de la brd,să-mi actualizeze aplicația you brd, și în acest timp mi-au fost transferați din cont 88000 lei în doua tranzacții. După detalii

Ai codul PIN al cardului in telefon? Risti sa-ti pierzi banii!

Te-ai intrebat vreodata ce se intampla daca pierzi sau ti se fura cardul, iar odata cu el si portofelul sau telefonul, in care ai si codul PIN? Raspunsul, din pacate, este de rau augur. Risti sa pierzi banii de pe card, daca hotul gaseste PIN-ul in telefon si retrage banii de pe card, detalii

Finopro imi cere 17.500 de lei pentru un credit exigibil anticipat de 2.500 de lei la Credius! Ce pot sa fac?

„Buna ziua. Am si eu o problema. Acum un an de zile, am facut un credit de nevoi personale la Credius IFN. Acesta a fost in valoare de 2500 de lei ( din care 500 de lei taxa de analiza ) . Am platit cateva rate, dupa care am ramas fara serviciu, iar plata ratelor a devenit detalii

 



 

Ultimele Comentarii