BANCI | Interviu

Ce spune seful antifraudelor din BCR, cel care a depistat reteaua de fraudare a bancilor, despre rezistenta bancilor la astfel de atacuri

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2012-11-07 08:21

Sa recapitulam. Scandalul fraudelor bancare in care sunt acuzati de implicare vicepresedintele BRD, Claudiu Cercel si presedintele FNGCIMM, Aurel Saramet, a pornit de la o sesizare facuta de departamentul antifrauda al BCR, dupa ce banca a depistat ca gruparea infractionala condusa, prin altii, de un fost general SIE, a folosit acte false pentru obtinerea unor credite.

E bine de subliniat: BCR este cea care a descoperit actele false folosite de gruparea infractionala, dupa care a sesizat procurorii, ceea ce demonstreaza ca sistemul antifrauda din banci functioneaza, dupa cum a subliniat si guvernatorul Isarescu.

Iata si un citat din raportul procurorilor DIICOT: "Departamentul Antifraudă din cadrul băncii a demarat o anchetă internă, ocazie cu care s-au constatat nereguli majore şi acte false folosite în acordarea creditelor. "

Multi s-au intrebat insa cat de rezistente sunt bancile la astfel de atacuri, ce fel de sisteme antifrauda detin si mai ales ce imbunatatiri se pot aduce pentru evitarea unor astfel de cazuri.

Acesta este motivul pentru care l-am intrebat pe cel care a descoperit intregul scandal, directorul Directiei Antifrauda in cadrul BCR, cat de vulnerabile sunt bancile romanesti la astfel de cazuri de frauda si ce imbunatatiri ar trebui aduse pentru cresterea gradului de securitate a sistemului.

Cazul recent este o dovada a eficacitatii sistemului bancar in depistarea fraudelor de valori mari

Reprezentantii directiei antifrauda de la BCR apreciaza ca recentul caz de fraude bancare facut public ar putea produce o perceptie falsa a publicului cu privire la insecuritatea si instabilitatea sistemului bancar, numai ca lucrurile stau exact invers: reprezinta o dovada a eficacitatii sistemului in evitarea unor fraude cu valori mult mai mari care au loc si in alte tari.

Ei considera ca bancile romanesti au sisteme de detectie si preventie a fraudelor concepute local sau de furnizori germani, americani ori israelieni, pe baza ultimilor modele internationale.

Totusi, exista si loc de imbunatatiri: o colaborare cu Oficiul de Evidenta a Populatiei si baze de date comune bancare ar reduce la nivel de sistem pagubel.

Directia antifrauda din BCR:

"Specialistii din activitatea de anti frauda si combaterea spalarii banilor in Romania detin experienta internationala si specializari in drept ori investigare, completate de certificari internationale.

Bancile romanesti au sisteme de detectie si preventie concepute local sau de furnizori germani, americani ori israelieni, pe baza ultimilor modele internationale. Sunt sisteme statistice complexe, care compun profilul clientului/tranzactilor indiferent de canal - internet, ATM, POS, sucursale si sunt folosite ca motoare de detectare imediata.

Frauda pe tranzactii este direct expusa international (carduri/plati/investitii), depinde in mod limitat de autoritatile romane.

La nivel local, am ajuns la un grad ridicat de sofisticare si suntem des consultati de specialisti din intreaga lume, avand in vedere experienta noastra bogata.

Desigur o colaborare cu Oficiul de Evidenta a Populatiei si baze de date comune bancare ar reduce la nivel de sistem pagubele. Bancile mai mari le-ar proteja pe cele mai mici indirect.

Fraudele pe creditare depind de dovezi de la autoritati. Cu toate ca avem sisteme de calcul automat si verificari balante, reguli de creditare foarte bine puse la punct, cu nivele ierarhice, verificari faptice, depindem de factori locali: evaluatori, certificate de existenta de bunuri (exemplu certificat depozitar cereale), adeverinte de salarii etc.

Cu toate astea avem o politica de toleranta zero la fraude in majoritatea bancilor, cand descoperim ceva si chiar daca pierdem bani, nu aceptam nici un compromis intern sau extern si facem plangeri pentru a ne aduce contributia la soliditatea morala/financiara a bancilor. Pierderile sunt foarte mici - 1% din active e un nivel acceptat, in tarile in curs de dezvoltare la nivel international.

A descoperi si curata imediat si public fraudele poate duce la o perceptie falsa de crestere a numarului de fraude si instabilitate. Din contra, aceasta este o dovada a eficacitatii sistemului in a evita fraudele de miliarde care se intampla in alte sisteme bancare la nivel international. Desigur frauda nu poate fi oprita complet, dar poate fi controlata si asta facem, colaborand si cu organele de Supraveghere BNR si cu organele de investigatii penale."

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Interviu



Revolut, acuzata de clienti ca permite fraude online. Banca le raspunde ca sunt fraude autorizate si ca vina este a Meta

Mai multi cititori ni s-au plans ca au fost victimele unor inselatorii online prin tranferuri din contul Revolut, fara ca banca sa poata depista fraudele. Revolut a refuzat sa-si asume responsabilitatea pentru fraudele online ( detalii

Cum ne pregatim de cresterea taxelor de anul viitor: economisim, reducem gradul de indatorare, tinem legatura cu banca

Anul viitor am putea asista la creșterea unor taxe și la impozite mai mari pentru proprietăți, avertizează invitații podcastului găzduit de Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), conform unui comunicat de presa, in care se detalii

Rata la credite nu trebuie sa depaseasca 25% din venituri

• Acum, mai mult ca niciodată, clienții se așteaptă la practici responsabile din partea băncilor. Oamenii vor rate corecte, transparență, empatie • Sfătuim clienții să nu se îndatoreze până la limita maximă de 40% detalii

Bancile nu trimit clientilor linkuri si nu le cer date personale

În vremuri nesigure, cu un război la graniță, inflație și dobânzi încă destul de ridicate, băncile trebuie să arate simplitate în comunicare și înțelegere pentru consumatori, se arata intr-un comunicat al CSALB, in care se adauga: Pe de altă detalii

 



 

Ultimele Comentarii