BANCI | Interviu

Ce se va intampla cu creditele neperformante uriase, de 14 miliarde de lei, pe care le va vinde BCR in aceasta vara? Ce responsabilitate are banca fata de fostii clienti vanduti firmelor de recuperare si cum se vor purta acestea cu datornicii?

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2015-05-27 00:02

Dupa cele doua pachete de neperformante a cate 2 miliarde de lei vandute anul trecut de BCR si Volksbank, in vara acestui an s-ar putea incheia o tranzactie uriasa, de aproximativ 14 miliarde de lei de imprumuturi neperformante pe care BCR vrea sa le vanda unui grup de fonduri de investiti si firme de recuperare creante, conform informatiilor furnizate de consultantii apropiati afacerii.

Reprezentantii Erste Bank declarau recent ca in acest an ar putea fi vandut un pachet cu o valoare identica cu cel de anul trecut, respectiv 2 miliarde lei, dar se pare ca intre timp banca a decis sa scape dintr-un foc de toate neperformantele, intrucat exista cumparatori interesati sa ofere un pret bun, ofertele variind intre 20% si 30% din valoarea contabila a neperformantelor.

Fonduri si banci de investitii americane au dat navala la Bucuresti pentru a profita de volumele tot mai mari de credite neperformante pe care bancile si IFN-urile romanesti sunt obligate sa le scoata la vanzare pentru a-si curata bilanturile si a se recapitaliza la presiunea analistilor si autoritatilor de supraveghere, remarca recent un consultant financiar.

O tranzactie care va schimba radical peisajul pietei de recuperare debite din Romania, datorita valorii ridicate, dar si a particularitatii acestor creante, un mix de credite pentru persoane fizice, inclusiv credite ipotecare, dar si finantari pentru companii mici sau mari, inclusiv fabrici sau ansambluri comerciale.

De ce sa fie bancile responsabile fata de fostii clienti vanduti firmelor de recuperare?

Se pune, in aceste conditii, intrebarea: ce responsabilitate va avea BCR fata de fostii clienti odata ce va scapa de acest pachet important de neperformante, si cum vor fi tratati acestia de catre firmele de recuperare creante?

I-am pus aceasta intrebare lui Georg Kovacs, directorul general al EOS KSI, una dintre cele mai importante firme de recuperare creante din Romania, EOS-KSI, o multinationala prezenta si in alte tari.

O banca isi asuma responsabilitatea fata de fostii clienti in primul rand prin alegerea firmei de recuperare care administreaza creditele neperformante sau careia-i vinde un portofoliu de neperformante. De exemplu, poate refuza o firma care nu respecta un cod de conduita impus de asociatia din domeniu sau care are multe reclamatii si plangeri la ANPC, desi pretul oferit este mai mic decat al unei firme concurete care nu face rabat la niste standarde profesionale agreate la nivel de industrie”, spune Kovacs.

El mentioneaza ca bancile pot impune si in contractele pe care le semneaza cu recuperatorii o serie de clauze cu privire la etica profesionala si modul in care vor fi tratati fostii sai clienti.

Importanta resposabilitatii bancii si a firmei de recuperare in intretinerea unei relatii bune cu datornicii, chiar atunci cand acestia ajung in situatia de a fi executati silit, este foarte importanta pentru banci, adauga Kovacs, intrucat astfel bancile isi mentin clientela pe termen lung.

Cine credeti ca va mai dori sa obtina in viitor un credit daca acum nu gaseste intelegere de la banca in problema unui credit in franci elvetieni, de exemplu, sau a unui credit ipotecar, cazuri in care banca si firma de recuperare trebuie sa-i acorde clientului un ajutor, sub diverse forme, precum reducerea datoriei sau reesalonarea acesteia, conform principiului impartirii proverii?”, intreaba retoric seful EOS-KSI.

El subliniaza faptul ca atat bancile cat si firmele de recuperare sunt direct interesate sa reduca povara datornicilor si sa mentina o legatura si un parteneriat cu acestia, astfel incat ei sa fie stimulati si dornici sa scape in final de datorii si sa inceapa o noua viata, in viitor sa poata obtine un nou credit.

Legea insolventei persoanelor fizice, o veriga necesara in lantul relatiei client-banca

De altfel, principiul impartirii poverii sta si la baza noii legi a insolventei persoanelor fizice, pe care Kovaci nu o critica, considerand ca face parte din cercul care inchide ciclul unei datorii. Mai intai este creditul de la banca, de multe ori obtinut cu prea mult entuziasm si poate cu prea putina precautie, urmeaza faza in care clientii au probleme si incearca sa si le rezolve cu bancile, iar daca nu reusesc ajung sa ia legatura cu firmele de recuperare.

Acestea incearca, mai intai, sa ofere clientilor solutii de rambursare a datoriilor pe cale amiabila, si abia in ultima instanta se poate ajunte la proceduri juridice si la executari silite. Aici poate interveni noua lege, prin care clientul poate obtine o suspendare a executarii silite pe o perioada de 5 ani, timp in care trebuie sa-si achite cea mai mare parte din datorii, putand obtine si o reducere a acesteia.

Legea va afecta, cu siguranta, atat bancile cat si firmele de recuperare a creantelor, intrucat vor recupera, cel putin pe termen scurt, mai putini bani de la datornici, spune Kovaci, dar este o lege necesara.

Cum vor fi recuperate creditele ipotecare

In ceea ce priveste capacitatea firmelor de recuperare creante de administra noile volume uriase de neperformante ce urmeaza a fi vandute mai intai de Volksbank si BCR, ulterior cel mai probabil si de alte banci mari, Kovacs spune ca aceste pachete pot fi administrate fara problema de catre o firma cu experienta si care dispune de infrastructura si prezenta in toata tara.

“Pana acum bancile au vandut mai ales credite de consum negarantate, care erau multe la numar, dar cu valori mici. Acum, situatia se schimba. Sunt vandute pachete de valori mari, dar numarul acestora este mic, intrucat vorbim de finantari corporative, credite de valori mari acordate firmelor, precum si credite ipotecare. In cazul datoriilor corporative este nevoie de expertiza unor firme specializate in domeniu, cu consultanti financiari si firme de avocatura, pe cand in cazul creditelor ipotecare, e nevoie de o tratare individuala a fiecarui caz in parte, in conditiile in care poate fi vorba si de o locuinta familiala iar executarea silita este delicata. Nu poti rezolva astfel de cazuri prin telefon, de aceea ai nevoie de prezenta in teritoriu si de consultanti”, adauga Kovacs.

In privinta pietei vanzarii de imobile executate silit, el spune ca preturile au inceput sa creasca in acest an, iar tranzactiile s-au inmultit, insa doar in Bucuresti si marile orase. Proprietatile imobiliare din orasele mici si de la periferii, mai ales terenurile, nu au cumparatori nici macar dupa 10 licitatii.

De altfel, bancile au vandut pana acum recuperatorilor in special aceste proprietati, din zonele care nu se vand, insa situatia se va schimba odata ce tot mai multe banci vor vinde portofolii de neperformante, astfel ca oferta va creste si vor fi nevoite sa cedeze si imobilele din marile orase, apreciaza seful EOK KSI.

Ce se va intampla cu creditele neperformante de 14 miliarde de lei pe care le va vinde BCR in aceasta vara? Ce responsabilitate are banca fara de fostii clienti ajungi pe mana firmelor de recuperare si cum se vor purta acestea cu datornicii?

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Interviu



Revolut, acuzata de clienti ca permite fraude online. Banca le raspunde ca sunt fraude autorizate si ca vina este a Meta

Mai multi cititori ni s-au plans ca au fost victimele unor inselatorii online prin tranferuri din contul Revolut, fara ca banca sa poata depista fraudele. Revolut a refuzat sa-si asume responsabilitatea pentru fraudele online ( detalii

Cum ne pregatim de cresterea taxelor de anul viitor: economisim, reducem gradul de indatorare, tinem legatura cu banca

Anul viitor am putea asista la creșterea unor taxe și la impozite mai mari pentru proprietăți, avertizează invitații podcastului găzduit de Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), conform unui comunicat de presa, in care se detalii

Rata la credite nu trebuie sa depaseasca 25% din venituri

• Acum, mai mult ca niciodată, clienții se așteaptă la practici responsabile din partea băncilor. Oamenii vor rate corecte, transparență, empatie • Sfătuim clienții să nu se îndatoreze până la limita maximă de 40% detalii

Bancile nu trimit clientilor linkuri si nu le cer date personale

În vremuri nesigure, cu un război la graniță, inflație și dobânzi încă destul de ridicate, băncile trebuie să arate simplitate în comunicare și înțelegere pentru consumatori, se arata intr-un comunicat al CSALB, in care se adauga: Pe de altă detalii

 



 

Ultimele Comentarii