BANCI | Interviu

Bancile se asteapta sa-si recupereze mai greu datoriile de la clienti, in contextul initiativelor legislative de protectie a consumatorilor

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2015-09-22 14:34

Bancile si alti furnizori de servicii pentru populatie, precum firmele de telefonie si de utilitati, se asteapta sa-si recupereze mai greu creditele acordate si contravaloarea facturilor emise in ultima perioada, in ciuda faptului ca in acest an romanii au devenit mai constiinciosi in achitarea datoriilor.

Potrivit unui sondaj realizat de institutul de cercetare a pietei TNS Infratest pentru firma de recuperare creante EOS, doar 27% dintre banci si alti furnizori de servicii estimeaza o imbunatire a comportamentului de plata al clientilor lor, in scadere abrupta, de la 52% in anul precedent.

De asemenea, 15% dintre furnizorii de servicii se asteapta la o deteriorare a comportamentului de plata, inca o data mai multi decat anul trecut, cand numi 7% estimau o inrautatire a rambursarii datoriilor.

“Aceasta reducere a increderii privind comportamentul de plata poate fi pusa si pe seama recentelor initiative legislative in favoarea clientilor bancilor, precum conversia creditelor in CHF, insolventa persoanelor fizice sau procesele din justitie”, spune Georg Kovacs, directorul general al EOS.

In Parlament se discuta in prezent o lege privind clauzele abuzive din contractele de credit in care se are in vedere si posibilitatea conversiei in lei a creditelor in franci elvetieni (CHF), la un curs mai mic decat cel din prezent, masuri asemanatoare fiind adoptate recent in Ungaria si Croatia, fiind in dezbatere si in Polonia.

De asemenea, legea insolventei persoanelor fizice, adoptata in acest an, urmand a intra in vigoare de la inceptului lui 2016, permite celor care au datorii la banci sa urmeze un plan de rambursare a acestora, cu posibilitatea reducerii datoriei totale si suspendarea executarii silite.

Kovacs precizeaza ca reducerea de la 52% la 27% a numarului firmelor romanesti care estimeaza o imbunatatire a comportamentului de plata este comparabil, totusi, cu cele din alte tari din Europa de Est (32%), de aceea este posibil ca de fapt estimarile de anul trecut sa fi fost prea optimiste.

Este sesizabila, insa, tendinta de crestere a aversiunii publicului fata de banci in ultima perioada, in contextul dezbaterii problemei clauzelor abuzive din contractele de credit, cu diverse proiecte de lege privind protectia consumatorilor dezbatute de Parlament si procesele impotriva bancilor initiate de avocati si de ANPC, ceea ce ar putea influenta comportamentul de rambursare a datoriilor.

Cresc plangerile fata de calitatea serviciilor

De altfel, sondajul arata o crestere de la 1% la 4% a plangerilor impotriva serviciilor ca una dintre cauzele pentru intarzierea efectuarii platilor, cu somajul pe primul loc.

Desi bancile si alti furnizori de servicii au devenit mai pesimisti cu privire la recuperarea creditelor sau a contravalorii facturilor pentru serviciile prestate, comportamentul de plata s-a imbunatatit in ultimul an, arata sondajul.

Astfel, ponderea platilor intarziate si creantelor nerecuperabile de la clientii persoane fizice a scazut de la 29% la 24% si de la 30% la 25% de la clientii companii.

Ceea ce inseamna ca 75% din facturile emise de firme sunt platite la timp de catre clientii persoane fizice si companii, in creste cu 5 puncte procentuale fata de anul precedent.

De asemenea, facturile se achita acum mai rapid: in maxim 12 zile de catre persoanele fizice, fata de 19 zile anul trecut, si in cel mult 24 de zile de catre companii, fata de 33 de zile cate era intarzierea in 2014.

“In ciuda tendintei pozitive, numarul intarzierilor de plata si a platilor neonorate inca nu a atins un nivel acceptabil din punct de vedere economic”, spune Kovacs.

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Interviu



Revolut, acuzata de clienti ca permite fraude online. Banca le raspunde ca sunt fraude autorizate si ca vina este a Meta

Mai multi cititori ni s-au plans ca au fost victimele unor inselatorii online prin tranferuri din contul Revolut, fara ca banca sa poata depista fraudele. Revolut a refuzat sa-si asume responsabilitatea pentru fraudele online ( detalii

Cum ne pregatim de cresterea taxelor de anul viitor: economisim, reducem gradul de indatorare, tinem legatura cu banca

Anul viitor am putea asista la creșterea unor taxe și la impozite mai mari pentru proprietăți, avertizează invitații podcastului găzduit de Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), conform unui comunicat de presa, in care se detalii

Rata la credite nu trebuie sa depaseasca 25% din venituri

• Acum, mai mult ca niciodată, clienții se așteaptă la practici responsabile din partea băncilor. Oamenii vor rate corecte, transparență, empatie • Sfătuim clienții să nu se îndatoreze până la limita maximă de 40% detalii

Bancile nu trimit clientilor linkuri si nu le cer date personale

În vremuri nesigure, cu un război la graniță, inflație și dobânzi încă destul de ridicate, băncile trebuie să arate simplitate în comunicare și înțelegere pentru consumatori, se arata intr-un comunicat al CSALB, in care se adauga: Pe de altă detalii

 



 

Ultimele Comentarii