BANCI | Profil

Bancile refuza 80% dintre cererile clientilor de solutionare amiabila a reclamatiilor, astfel ca CSALB este ineficient; ceea ce este firesc, fiind condus de bancheri

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2016-11-30 22:09

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a anuntat ca 80% dintre cererile primite de la clientii bancilor in vederea solutionarii amiabile a reclamatiilor sunt respinse de catre banci, ceea ce inseamna ca activitatea CSALB este ineficienta.

Poate si pentru ca CSALB este condus de un angajat al BNR, Alexandru Paunescu, in functia de presedinte al Colegiului de Coordonare al CSALB, si de un fost bancher, Liviu Fenoghen, directorul CSALB.

Firesc ar fi ca acest organism, CSALB, sa fie condus si sa aiba angajati care sa nu fi avut sau sa nu aiba nicio legatura cu bancile sau BNR, dar nici cu asociatiile de consumatori. Numai asa se poate bucura de increderea publicului si a consumatorilor si, implicit, poate deveni eficient.

CSALB: bilanț după 9 luni de activitate: 80 de litigii în lucru, 30 deja rezolvate (comunicat de presa):

În aproape 9 luni de când Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar funcționează efectiv, numărul cererilor conforme a ajuns la 200. Dintre acestea, 40 de solicitări sunt în faza de filtru, și alte 40 sunt deja dosare în diverse stadii de soluționare. Până acum, 27 de dosare au fost finalizate și alte 3 hotărâri sunt în redactare, cu 10 mai multe decât acum o lună.

Într-un litigiu soluționat luna aceasta, în urma negocierilor, banca i-a convertit unui consumator creditul din CHF în LEI la data semnarii actului aditional și i-a redus aproximativ 15.000 CHF din sold. Rezultatul, în funcție de particularitățile concrete ale cazului, a fost reducerea ratei lunare la aproape o treime, de la 1.300 de lei cât plătea până acum, la 480 de lei, lunar, până la rambursarea integrală a împrumutului. De asemenea, a fost introdusă în contractul de credit o clauză conform căreia, dacă apar noi dispoziții legale privitoare la conversia creditelor acordate în CHF acestea se vor aplica contractului.

În alt caz, s-a semnat o tranzacție prin care banca a renunțat la executarea silită (ce avea ca obiect recuperarea creanței ce a rezultat din contractul de credit) și la orice pretenție ar avea împotriva consumatoarei. În total, a fost vorba de aproximativ 4.500 EUR.

Consumatorii încep să aibă încredere tot mai mare în CSALB. Cei care s-au adresat Centrului consideră că este singura modalitate de a dialoga cu băncile sau IFN-urile și de a rezolva litigiul fără să ajungă în instanță.

Cele mai importante avantaje sunt timpul scurt de soluționare a diferendelor, maxim 90 de zile, precum și faptul că procedurile derulate prin CSALB sunt gratuite pentru consumatori.

Cât privește cererile clasate, acestea au urcat la 120. 20% dintre ele sunt clasate din cauză că unii consumatori, după ce depun cererea de soluționare amiabilă, nu mai transmit către CSALB și celelalte documente necesare soluționării, în termenul de 90 de zile.

Deși băncile și IFN-urile încep să aibă încredere tot mai mare în soluționarea amiabilă, încă există o anumită reticență din partea lor. 80% dintre cereri sunt clasate ca urmare a refuzului comercianților de soluționare prin procedurile SAL, pentru următoarele motive:

- Există deja un proces de soluționare a cererii depuse de client la bancă, conform procedurilor interne ale băncii respective;

- Există sentințe definitive pronunțate de instanțele de judecată, pe aceleași solicitări pe care consumatorul le-a prezentat CSALB;

- Creanța nu mai aparține băncii;

- Banca are deja un litigiu în instanță cu respectivul client;

- Banca a făcut mai multe oferte, dar toate au fost refuzate de consumator (anterior sesizării de către consumator a CSALB).

Astfel că CSALB întâmpină următoarele dificultăți:

- Reticența comercianților de a participa la procedurile SAL;

- Consumatorii nu înțeleg că soluționarea e condiționată de acceptul comerciantului, indiferent de procedură (participarea ambelor părți la procedură fiind voluntară, iar nu obligatorie);

- Gradul (încă) redus de conștientizare a misiunii CSALB;
Nerespectarea termenelor care conduce la întârzieri în soluționarea dosarelor/clasarea cererilor;

- Reticența consumatorilor față de posibilitatea de soluționare a cererilor lor în cadrul CSALB.

Despre CSALB

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar este o entitate juridică autonomă, neguvernamentală, apolitică, fără scop lucrativ, de interes public, cu personalitate juridică, înființată în baza Ordonanței Guvernului nr. 38/2015 privind soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți, ce transpune la nivel național Directiva 2013/11/UE privind soluționarea alternativă a litigiilor în materie de consum și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 și a Directivei 2009/22/CE.

Taguri: Banca Nationala a Romaniei (BNR)  comisioane cont bancar  myBRD  

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Profil



Patria Bank a preluat creditele Alior Bank

Patria Bank S.A., în calitate de cesionar, și Alior Bank S.A., prin sucursala sa din România, Alior Bank S.A. Varșovia – Sucursala București, în calitate de cedent, anunță că în data de 7 septembrie 2024 a fost finalizată implementarea contractului de cesiune detalii

Garanti BBVA a trimis 500.000 de euro in proiecte de mediu

Garanti BBVA, una dintre cele mai dinamice bănci din România, sărbătorește anul acesta 14 ani de parteneriat cu WWF-România (Fondul Mondial pentru Natură), perioadă în care a direcționat peste 500.000 de euro pentru susținerea diverselor proiecte de protecție a detalii

Plata in rate prin BT Direct pe iStoma

BT Direct și iStoma anunță un parteneriat prin care și-au propus să faciliteze accesul populației la servicii medicale, așa încât clienții pot plăti în rate la peste 1.500 de clinici stomatologice din țară, conform unui comunicat de presa, in care se detalii

Banca Transilvania a atras 300.000 de noi clienti in acest an

Banca Transilvania a continuat și în al doilea trimestru performanța primelor trei luni ale anului, anunta banca intr-un comunicat, in care adauga: Evoluția pozitivă a fost susținută de creșterea portofoliului de credite și creanțe din leasing nete, la nivel consolidat, detalii

 



 

Ultimele Comentarii