www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



EDUCATIE FINANCIARA: Stiati ca va puteti plati datoriile la banca fara sa fiti presati de recuperatori, in rate convenabile?

Autor: Bancherul.ro
2012-03-28 08:22
Daca ati ajuns in situatia dificila de a avea intarzieri foarte mari la rambursarea creditelor la banca, IFN-uri sau alti creditori, o situatie pe care nu v-ati dorit-o, cum se intampla in cazul marii majoritati a datornicilor,dar care a aparut din motive obiective, legate de diverse accidente, precum pierderea locului de munca, primul lucru la care trebuie sa va ganditi este ca acesta este un lucru normal pe care-l poate pati oricine.

De aceea, trebuie sa cautam cea mai buna solutie pentru a depasi aceasta problema si sa revenim la normalitate, cu atat mai mult cu cat marea majoritate a oamenilor sunt onesti si vor sa-si achite cat mai curand datoriile, dupa cum confirma un recent sondaj.

Cele doua caracteristici comune ale fiecaruia dintre noi, si anume faptul ca uneori ni se intampla accidente si ajungem datori, dar in acelasi timp suntem onesti si dorim sa revenim, cat mai repede cu putinta la situatia normal, reprezinta si principiile de baza dupa care functioneaza activitatea compania poloneza de recuperare a creantelor, Kruk.

"Oricaruia dintre noi i se pot intampla accidente, dar nu trebui sa uitam ca suntem persoane oneste si vrem sa fim tratate ca atare, in orice situatie. Asadar, de ce sa nu fie tratata ca un om normal si o persoana care a ajuns datoare? De aceea noi vrem sa discutam cu cei care au ajuns datornici, sa le intelegem situatia, sa vedem cum ar vrea sa fie tratat si astfel sa gasim o solutie convenabila pentru ca acesta sa-si poata rambursa datoriile", spune Iwona Slomska, membra in conduderea grupului Kruk.

Este, de fapt, o abordare inovativa pe aceasta piata, care s-a dovedit eficienta, potrivit reprezentantilor companiei, spre deosebire de alte firme de acest gen despre care am auzit ca streseaza datornicii cu telefoane si amenintari, urmarind sa recupereze cat mai repede, de obicei in maxim un an si cu plata integrala a sumei datorate. "Recurgerea la forta si intimidare este inutila, pentru ca un client care nu are bani de rata nu are ce face, nu are alternativa. Nu suntem o companie colectare tipica, strategia noastra este aceea de a gasi cu clientul o modalitate convenabila de a-si rambursa datoria, in rate convenabile, mai mici decat cele initiale pe care nu si le-a putut plati si pe perioade mai lungi", adauga Iwona Slomska.

"Concret, precizeaza Isabela Iacob, directorul general al Kruk International in Romania, noi nu cerem clientilor sa plateasca toata suma odata, ci o rata lunara, intotdeanuna mai mica, si care se stabileste in urma unei discutii la telefon cu agentii nostri de la call-center, in functie de cat poate plati fiecare si care este intotdeauna mai mica decat cea pe care a avut-o initial, intrucat si dobanda pe care o stabilim va fi mai mica". "Sa luam exemplul unei persoane care are o rata la credit de 800 de lei, dar venitul lui a scazut la doar 1.000 de lei. Evident ca in acest caz persoana nu-si mai poate plati rata. Ce facem noi? Stabilim impreuna cu clientul care este rata ce si-ar putea-o permite lunar, pe o perioada de timp mai indelungata, dupa ce scadem cheltuielile de subzistenta, rata putand ajunge, in medie, la 300 de lei. Chiar si in cazurile in care clientii sunt foarte indatorati si nu dispun de venituri, se poate gasi o solutie pentru plata unei rate foarte mici, pana cand acestia se redreseaza financiar".

"Si dobanda se diminueaza. De exemplu, in cazul unui overdraft cu o dobanda de 25%, noi o putem scadea la 17-18%, in functie de istoricul de plata al clientului. Astfel ca rata poate scadea de la 600 de lei, de exemplu, la aproximativ 300-400 de lei. Rambursarea datoriilor se face pe baza unui angajament de plata, pe o perioada de la 1-2 ani la mai multi ani", spune Isabela Iacob. Ea precizeaza valoarea medie a datoriilor clientilor este in jur de 5.000 de lei, ratele lunare fiind in jur de 700 de lei, urmand a scadea in medie la 300 de lei in angajamentele de rambursare a datoriei.

Ea spune ca este importanta stabilirea unui dialog intre firma de recuperare a creantelor si clienti, pentru ca acestia sa afle solutia de care pot beneficia.

CITESTE TOT ARTICOLUL