www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Proiect de lege pentru protectia clientilor bancilor

Autor: Bancherul.ro
2008-07-02 07:58
Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor vrea să elaboreze un proiect de lege cu măsuri de protectie a celor care folosesc serviciile financiar-bancare, după ce în urma unor controale la institutii bancare au fost găsite nereguli în relatia client-bancă, mai multe bănci fiind amendate, transmite Mediafax.

Presedintele Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), secretarul de stat Dan Vlaicu, a declarat, marti, într-o conferintă de presă, că în ultimele luni specialistii Autoritătii si inspectori ai Inspectoratului Teritorial pentru Protectia Consumatorilor Bucuresti - Ilfov au verificat 20 de institutii bancare. În urma acestor controale, 14 bănci au fost sanctionate pentru încălcarea drepturilor consumatorilor, valoarea amenzilor fiind de 150.000 de lei.

Au fost amendate Banca Românească, BCR, ABN AMRO Bank, Volksbank, Credit Europe Bank, Unicredit Tiriac Bank, Piraeus Bank, Raiffesen Bank, BRD-Groupe Societe Generale SA, CEC SA, Bancpost SA, OTP Bank România SA, Libra Bank, Carpatica. Dintre acestea, BCR, ABN AMRO Bank, Unicredit Tiriac Bank, CEC SA si Bancpost au contestat în instantă procesele verbale de sanctionare, a precizat Vlaicu.

Controlul inspectorilor ANPC a evidentiat mai multe abateri în relatia client-bancă, cum ar fi comisioane introduse pe parcursul derulării contractului care nu erau mentionate la momentul încheierii acestuia (comision de administrare cont, comision de depunere), tarife disproportionate (perceperea tarifului pentru eliberarea unei adrese/adeverinte necesare consumatorului în cazul în care acesta efectua o rambursare anticipată, prin refinantare externă), modificarea unilaterală a dobânzilor si comisioanelor fără notificare.

Neafisarea comisioanelor bancare pentru operatii curente, deficiente în functionarea cardurilor bancare, nerespectarea ofertelor publicitare, comportament abuziv al angajatilor băncilor (limbaj grosolan, refuzul de a prelua reclamatii) sunt alte nereguli depistate de inspectorii ANPC.

Echipa de control a insistat, de asemenea, si pe stabilirea existentei clauzelor abuzive în contracte, a precizat Vlaicu.

Analiza începută de Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor a dus la concluzia că este nevoie de reglementări suplimentare a relatiei client-bancă. De aceea, reprezentantii ANPC s-au întâlnit cu cei ai Asociatiei Române a Băncilor (ARB).

În scopul asigurării protectie pentru clientii băncilor, ANPC va initia o lege cu măsuri de protectie a consumatorilor de servicii financiare, privind stabilirea unor comisioane nemodificabile ca valoare, fixe sau procent, pe toată durata derulării unui contract de credit, aceste comisioane putându-se modifica doar în sensul diminuării sau eliminării lor.

O altă măsură ar fi stabilirea unei formule clare si transparente de calcul a dobânzii variabile. Astfel, dobânda fiecărei bănci, pentru fiecare produs de credit, va fi formată din dobânda de bază a acelei bănci, pentru acel produs, plus o marjă de profit si risc, aceasta din urmă fiind nemodificabilă.

În proiect va fi prevăzut si că pentru modificarea dobânzii de bază, banca are obligatia de a notifica clientul prin intermediul extrasului de cont sau printr-o anexă la extras. Extrasul poate fi transmis clientului prin postă sau poate fi păstrat în bancă, la dispozitia acestuia, conform optiunii împrumutatului la data semnării contractului. Clientul are optiunea să accepte plata comisionului si să deruleze în continuare creditul în noile conditii de cost, să ramburseze integral creditul sau să transfere creditul la altă bancă.

La nivelul ambelor institutii - ANPC si ARB - s-a stabilit un grup de lucru operativ care va continua analiza si va stabili procedura aplicării deciziilor luate. Un prim pas ar putea să îl constituie implementarea si în tara noastră a unui Cod de Bune Practici în domeniul bancar, decizie voluntară care apartine băncilor, dar care reprezintă o conditie pe piata financiară mondială.

"ANPC are în vedere necesitatea educării consumatorului de servicii bancare, acest lucru fiind posibil prin campanii de informare publică sustinute la nivel national", a adăugat Vlaicu.

Presedintele ANPC a precizat că legea care va fi aprobată în urma măsurilor luate nu va putea fi aplicată retroactiv.