www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Mugur Isarescu: Cum recladim increderea in banci si bancheri? Depinde foarte mult de calitatea bancherilor. Inainte bancherii trebuiau sa fie lacomi, talhari, acum se vorbeste de onestitate, moralitate, dreptate

Autor: Bancherul.ro
2011-11-23 02:08
Etica si profesionalismul sunt elemente esentiale, alaturi de reglementare, in recladirea increderii in industria bancara, a spus guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, cu ocazia unei conferinte dedicata aniversarii a 20 de ani de la infiintarea Institutului Bancar Roman (IBR).

"In urma cu cativa ani perceptia era ca trebuie sa fii lacom, sa fii talhar cand esti bancher. Vorbim acum si de onestitate, asta este adevarul, integritatea in activitatea bancara, se vorbeste de standardele profesionale, de moralitate, un anumit simt al dreptatii, pentru ca pana la urma simtul dreptatii iti da echilibrul in impartirea pe de o parte a riscurilor si pe de alta a castigurilor sau a pierderilor in relatia cu client", a spus Isarescu.

Mugur Isarescu: “Vreau mai intai sa felicit Institutul Bancar Roman la aniversarea a 20 de ani, sa-i spun sa traiasca ani multi si buni de acum inainte, spre binele comunitatii financiar-bancare din Romania.

Pentru IBR am cules o singura cifra: in cei 20 de ani a promovat 62.000 de persoane, cursanti in industria bancara, contribuind, spunem noi, nasii, adica BNR si ARB, la fundamentarea umana a sistemului bancar din Romania.

Salutul meu se adreseaza si faptului ca Institutul a gasit si taria si abilitatea ca in aceasta zi de sarbatoare sa aleaga o tema pentru acest seminar extrem de interesanta si actuala. Este aproape potrivita. Spun aproape pentru ca nu vreau sa concurez cu nici o alta tema, pentru 20 de ani.

Dupa 20 de ani pana si muschetarii s-au adunat ca sa vada cum vine chestiunea si cum stau lucrurile, asa ca si bancherii din Romania au un bun motiv sa se adune si sa discute asa cum ati facut azi despre temele prioritare ale zilei. Si o tema prioritara este etica si profesionalismul in serviciile bancare, aici scrie in perioadele de criza, dar as spune ca in general tema este valabila si este bine ca ati ales-o.

Mai mult decat atat, la aceasta aniversare, lansati si doua programe, programul Chartered Banker si programul International Complience Diploma, ambele cu parteneri reputati din strainatate si folosesc prilejul sa le urez bun venit in Romania si succes in colaborarea cu IBR. Noi suntem onorati ca va avem alaturi de noi si va rog sa primiti aprecierile si multumirile si din partea BNR.

Adam Smith vorbea de mana invizibila intr-o Anglie cu norme etice ridicate

Doua vorbe acum despre tema. Probabil ca nu va spun noutati, dupa ce le-ati discutat deja aici, dar cred ca nu va voi plictisi foarte tare.

Niciodata cred in istoria sistemului bancar, cel putin din cate am citit eu istorie bancara, parca nu s-a discutat atat de mult despre etica si profesionalism, ca dupa aceasta criza declansata cu tarie in 2008 dar cu samburi, radacini mai vechi si cu semne vizibile categoric inainte de acest an. Am vazut o adevarata explozie a problemelor legate de standardele etice, profesionale, tehnice, in acesti 2 ani.

Categoric a fost si un overshooting, ca sa folosesc un termen bancar, la faptul ca anterior s-a utilizat in mod exagerat ideea de libertate totala, piete libere, inovatie pana la exces, s-a plusat mult pe ideea ca si Adam Smith a vorbit de mana invizibila si de autoreglarea pietelor, ba l-au citat pe batranul Smith si legat de lacomie. De faptul ca lacomia in general a antreprenorului in obtinerea profitului, lacomia bancherului, ar fi cea care dirijeaza impreuna cu masa critica creata de piata libera, comportamentul si pana la urma toate lucrurile se autoregleaza.

Eu am mai spus-o cu o ocazie si profit si de oportunitatea pe care o am acum sa va reamintesc si sa le reamintesc pe cei care l-au citit pe Adam Smith ca el vorbea intr-adevar de mana invizibila, a vorbit si de lacomie, dar vorbea in conditia unei societati, in Anglia, s-o numim mai mult sau mai putin puritana, unde normele etice erau foarte puternice. Normele etice, atunci cand a aparut cartea Avutia natiunilor, erau foarte puternice si munca era una din valorile supreme.

Glumind asa, ca sa nu lungesc vorba, lumea mergea la biserica, si nu mergea intamplator si din cand in cand, mergea in fiecare duminica si isi stabileau acolo norme de conduita, asa cum le vedem prin diverse filme care redau epoca, care erau chiar rigide, ca sa folosesc un eufemism. Aceea era Anglia in care a aparut Avutia natiunilor.

Din aceasta perspectiva, faptul ca in prezent, intr-o societate umana mult transformata, si nu mereu spre bine, intr-o lume globalizata, in care apar in mod absolut normal suprapuneri intre aceasta civilizatie a globalismului si civilizatii laice si religioase, deci un amalgam, aceasta este lumea noastra, cu o capacitate de comunicare extrem de rapida, bineinteles ca aparitia in mod separat a discutiei despre normele etice nu pare sa fie surprinzatoare. Poate surprinzatoare este acuitatea cu care s-a pus problema.

Industria financiar bancara este la o rascruce istorica: aceea a increderii in banci

De aceea si cu aceasta perspectiva istorica as spune ca industria financiar-bancara nu numai din Romania, din intreaga lume, este la o rascruce in dezvoltarea sa. Nu stim inca pana unde se va duce aceasta normare sau reintroducere a eticii in activitatea de bancher, este clar insa ca unele norme tehnice vor prinde mai mult decat contur, vor prinde viata si avem multi indicatori care arata acest lucru, mi-am notat doar cativa dintre ei.

Se discuta extrem de mult astazi despre remuneratia bancherilor. Si as spune ca nu fara motiv, desi poate ca ne doare, pentru ca suntem toti bancheri. Se discuta despre morala si teoria bonusurilor, celor care au intrat parca in concurenta cu pierderile bancilor si decapitalizarea sistemului bacar. Se vorbeste astazi despre restructurarea modelelor de business bancar si financiar.

Bineinteles ca profitul, mana invizibila, functionarea pietelor raman baza, dar conditiile s-au schimbat. Mai avem apoi problema reglementarilor bancare. S-a introdus o notiune noua: macroprudentialitatea, care nu e foarte clar definita, dar vedem o intreaga avalansa de reglementari, cel putin in Europa. Unii spun ca sunt excesive, dar traim cu ele si e clar ca ele incearca sa regleze punctele slabe ale sistemului bancar, dar nu numai atat.

Si in sfarsit, vorbim de o reconstructie a capitalului bancar, cu foarte mare accent pe capitalul uman. Deci nu numai pe capitalul capital, ca sa zic asa, ci si pe constructia capitalului uman. In definitiv, si noi cand am invatat, sau reinvatat, in anii 90, despre pilonii activitatii unei banci, cam asa stiam. Ca are trei piloni mari: capitalul capital, capitalul uman si modelul de business.

Toate acestea indraznesc sa spun ca sunt semne ale faptului ca lumea financiar-bancara, industria financiar-bancara este la o rascruce istorica. Si motivul pentru care suntem aici este faptul ca s-a erodat foarte mult increderea in aceasta industrie.

Realitatea este dura: o banca nu poate sa existe fara incredere, stim cu totii. Creditul este o derivatie a increderii. Si mai stim ca increderea are o mare componenta emotionala. Nu este determinata numai de factori foarte clar cuantificabili. Este o relatie, relatia de incredere se formeaza greu si poate sa dispara foarte repede, intr-o noapte.

Si atunci rascrucea aceasta istorica, care inseamna o recladire a increderii in banci, nu doar in Romania ci in general in lume, se pare ca este o definitie, un punct esential a acestei rascruci. Despre aceasta chestiune, despre relatia increderii cu etica si profesionalismul in serviciile bancare vreau sa mai spun cateva cuvinte.

Informatii disponibile in sectiunea CLUBUL BANCHERILOR:

- Mugur Isarescu despre recastigarea increderii in bancheri: Relatia client-bancher este in ultima instanta una de intrajutorare. Daca ea se transforma intr-una de ucidere reciproca... sinuciderile in masa se mai intampla asa din cand in cand, dar se invata si unii si altii. Sau mor unul cu mana in beregata celuilalt

- Mugur Isarescu: Reconstructia increderii in banci cred ca nu se poate face numai prin reglementare

- Mugur Isarescu despre derivative: Haideti sa spunem adevarul. In 97-98 un fond mare de investitii din America a picat cu exact acelasi tip de derivative, si a fost salvat ca sa nu fie contagiune in tot Wall Street-ul, care au creat criza din 2007-2008. Dupa trecerea anilor, apare problema: dar ei stiau, toti bancherii acestia care sa-au contaminat prin imitatie si bine ca nu ne-am contaminat si noi?

- Mugur Isarescu, despre bonusuri si moralitatea bancherilor: S-au dat bonusuri exagerate, acesta este adevarul.

- Mugur Isarescu: Inainte bancherii trebuiau sa fie lacomi, talhari. Acum vorbim de onestitate, moralitate

- In urma cu cativa ani perceptia era ca trebuie sa fii lacom, sa fii talhar cand esti bancher. Vorbim acum si de onestitate, asta este adevarul, integritatea in activitatea bancara, se vorbeste de standardele profesionale, de moralitate, un anumit simt al dreptatii, pentru ca pana la urma simtul dreptatii iti da echilibrul in impartirea pe de o parte a riscurilor si pe de alta a castigurilor sau a pierderilor in relatia cu client

- Bancherii straini voiau cota de piata de 240%

- In 2007 am facut o gluma, chiar aici, la IBR: veneau pe la mine managerii din strainatate,de la bancile-mama si spuneau: stiti, domnule guvernator, vrem sa ajungem la o cota de piata de 7%. Noteaza domnul Cinteza.

- De ce nu introduce reglementarea norme de etica si normalitate