www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Pretul apartamentelor vechi din Bucuresti a scazut cu 5% in mai, potrivit Colliers

Autor: Bancherul.ro
2008-06-16 12:33
Preturile pe segmentul locuintelor noi au stagnat în luna mai compartiv cu luna aprilie, iar în ceea ce priveste piata apartamentelor vechi, acestea au înregistrat o scădere de 5%, coborând de la 1.892 euro/mp în aprilie la 1.808 euro/mp în luna mai, conform analizei lunare realizată de Colliers.

Primul indice imobiliar din România, BREI (Bucharest Real Estate Index), lansat de compania de consultantă imobiliară Colliers Internationbal, a înregistrat în luna mai o valoare de 1.843 euro/mp, cu 45 de unităti sub cea din aprilie, continuând trendul oscilant de la începutul anului, conform analizei lunare realizată de Colliers Residential Division.

În timp ce indicele apartamentelor noi (BREI-N) se situează la nivelul de 1.909 euro/mp, păstrând practic nivelul lunii precedente, indicele apartamentelor vechi (BREI-V) înregistrează o scădere de 5%, coborând de la 1.892 în aprilie la 1.808 euro/mp în luna mai. "Această depreciere este efectul scăderii numărului de tranzactii pe piată din lunile aprilie – mai, si a fost posibilă datorită caracterului subiectiv al preturilor apartamentelor vechi", conform analizei Colliers.

Potrivit raportului Colliers, în ciuda acestei scăderi cu 2,4%, indicele imobiliar se mentine peste valoarea înregistrată în ianuarie 2008 de 1.826 euro/mp, iar minimul atins în primele cinci luni este încă destul de departe, BREI mai având de coborat 67 de unităti pentru a trece acel prag. Analistii imobiliari mai spun că raportat la primul trimestru de anul trecut se observă o crestere de 34%, respectiv cu 468 unităti.

"Cresterile procentuale din anii precedenti vor fi mai greu de atins, acestea presupunând cresteri unitare din ce în ce mai mari. În plus, se înregistrează deja valori mai mici de crestere unitară fată de cele din anii precedenti. În acest moment singurul sector care a înregistrat o apreciere a preturilor este sectorul 3, desi cresterea este de suprafată, de doar 2%. Sectorul cu cel mai mare pret/mp rămâne sectorul 1 cu o cotă de 2.208 euro/mp, urmat de sectorul 4 care a înregistrat o valoare de 1.948 euro/mp. Valoarea cea mai scăzută este cea a sectorului 6, cu putin sub 1.600 euro/mp, în special datorită caracterului omogen al acestui sector, axat în proportie de aproape 100% pe clasa medie a pietei", se arată în comunicatul Colliers.

Analistii imobiliari mai spun că desi BREI a înregistrat fluctuatii de până la 3% în primele cinci luni ale anului, piata rezidentială arată rezistentă fată de criza internatională, fiind sustinută de cererea de locuinte si de rapoartele oficiale pozitive privind cresterea economică a tării.

Compania de consultantă imobiliară Colliers International a lansat la sfârsitul lunii mai primului indice imobiliar din România ca instrument de măsurare a evolutiei pietei rezidentiale din Bucuresti. Potrivit Colliers, indicele BREI (Bucharest Real Estate Index) va monitoriza evolutia preturilor apartamentelor din Capitală si reprezintă un punct de referintă în dezvoltarea profesionistă a pietei imobiliare din România.

Indicele BREI a fost realizat de o echipă de consultanti si analisti din cadrul firmei Colliers International coordonată de Călin Bucur care în ultimele opt luni s-a concentrat nu doar pe întelegerea mecanismelor formării preturilor apartamentelor în Bucuresti, dar si pe găsirea unor formule de calcul al indicelui care să reflecte în mod corect ponderea vânzărilor în anumite zone sau pe anumite tipuri de proprietăti.

Ca si principalii indici bursieri, BREI are la rândul său opt indici secundari care monitorizează evolutia preturilor în cele 6 sectoare din Bucuresti cât si pentru apartamentele vechi din blocurile construite înainte de 1990 si pentru cele din proiectele rezidentiale noi construite în ultimii ani. Fiecare sector a fost împărtit pe cartiere si pentru fiecare cartier au fost alese oferte si tranzactii din anumite zone care să respecte un algoritm de calcul bazat pe ponderea vânzărilor în functie de calitate si pret.