www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Bancile britanice isi suna clientii pentru a-i sfatui cum sa nu ramana datornici

Autor: Bancherul.ro
2011-08-31 15:55
Zeci de mii de familii britanice care au probleme cu banii vor fi sunate de băncile la care au credite ipotecare ca să primească sfaturi despre cum să economisească, altfel riscă să-şi piardă casele.

O metodă ce are şanse să fie la mare modă în tot sistemul bancar european, având în vedere posibilele viitoare majorări ale dobânzilor.

Mai mult de 30.000 de proprietari de case luate cu bani de la bancă vor fi sunaţi şi îndemnaţi să nu mai cheltuie pe ieşirile în oraş, telefoane mobile sau vacanţe scumpe, pentru ca să le rămână suficienţi bani să-şi plătească la timp ipotecile. Oficialii unor instituţii de creditare britanice au recunoscut că sunt în mijlocul unor verificări secrete pentru a identifica clienţii de mare risc, scrie The Telegraph. Verificările de acest tip sunt normale, însă înainte de acordarea creditului şi nu la jumătatea perioadei de rambursare.

Startul va fi dat de UK Asset Resolution, instituţia financiară guvernamentală ce a preluat portofoliile băncilor Bradford & Bigley şi Northern Rock încercând să recupereze datoria acestora către stat. Instituţia va suna în jur de 2.000 de clienţi în fiecare lună şi le va spune cum să-şi administreze banii, după ce va finaliza verificările.

“Unor oameni trebuie să li se aducă aminte care sunt cele mai importante datorii pe care le au. Nu e vorba de cardul de credit, de reînnoirea abonamentului tv sau de achiziţionarea celor mai noi telefoane mobile. Ipoteca e cea mai importantă”, spune Richard Banks, de la UKAR. Toată agitaţia se datorează posibilităţii majorării cu un punct procentual a ratelor dobânzilor bancare, ce va avea ca efect imediat reducerea veniturilor disponibile ale familiilor britanice cu o medie de 230 de lire pe an.

Pe de altă parte, iniţiativa nu este privită cu ochi buni de către experţi şi, evident, nici de clienţi. Experian, cea mai mare agenţie de rating a creditelor bancare din Marea Britanie, spune că o bancă trebuie să ceară întotdeauna permisiunea clienţilor dacă vor să-i verifice.”Te califici la un credit imobiliar şi apoi ei te verifică la jumătatea perioadei de rambursare. Este strigător la ceruri”, spune Melanie Bien, broker la Private Finance, care spune că verificările acestea sunt fără precedent în industria bancară.

Totuşi, măsura ar putea da rezultate, recunoaşte şi Melanie Bien, pentru că oamenii ar putea fi responsabilizaţi: “Se ştie că în general există o tentaţie de aţi plăti mai întâi creditorii care ţipă cel mai tare”.