www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Cat cost noua taxa auto: mai mult pentru masinile noi, mai putin pentru cele vechi

Autor: Bancherul.ro
2008-03-31 21:38
Cat costa noua taxa auto

Modul de calcul al noii taxe auto ce va intra in vigoare din 1 iulie stabileste valori mai mari pentru masinile noi precum Dacia Logan, Renault sau Opel si mai mici pentru masinile vechii Euro 2 sau Euro 1.

Astfel, pentru un Logan nou pe benzină cu motor Euro 4 de 1.400 centimetri cubi (cmc), cu 75 de Cai Putere (CP), noua taxă auto, aplicabilă de la 1 iulie, va fi de 245,8 euro, fată de 160,6 euro conform actualului algoritm. Pentru acelasi autoturism, dar echipat cu un motor de 1.600 cmc, care dezvoltă 90 CP, noua taxă va fi de 387,6 euro, fată de 183,6 euro în prezent. Pentru un Logan cu motor diesel de 1.500 cmc (85 CP) taxa auto va fi de 315 euro, fată de 172,1 euro după Codul fiscal actual.

Renault Clio, cea mai bine vândută masină de import anul trecut si a doua ca vânzări pe piata românească, va avea o taxă de 188 euro pentru motorul pe benzină de 1.200 cmc (75 CP), fată de 137 euro. Aceeasi masină, dar echipată cu un motor diesel de 1.500 cmc (85 CP) va avea o taxă de 315 euro, în crestere de la 172,1 euro.

Pentru automobilul clasat pe locul al treilea la vânzări si pe locul al doilea la import, Renault Megane, noua taxă va fi de 245,2 euro pentru un motor pe benzină de 1.400 cmc (100 CP), fată de 160,6 euro, în timp ce pentru motorul diesel de 1.900 cmc montat pe aceeasi masină taxa va fi de 553,7 euro, în crestere de la 508 euro.

Masina situată pe locul al patrulea la capitolul vânzări si pe locul al treilea în rândul celor de import, Opel Astra Classic, va avea o taxă de 217,6 euro, fată de 160,6 euro în prezent, pentru motorul pe benzină de 1.400 cmc (90 CP). Opel Astra Classic cu motor diesel de 1.700 cmc (80 CP) va avea 527,9 euro taxă, comparativ cu 455,1 euro conform algoritmul în vigoare.

Noul sistem de clacul indică valori în scădere la jumătate pentru taxele aplicate autovehiculele Euro 2 si Euro 1 cu motoare de până la 2.000 de centrimetri cubi si reduceri chiar mai mari la masinile non-euro.

Astfel, la vehiculele Euro 2 cu motoare de 1.400 de cmc si o vechime de 6-7 ani, noua taxă va fi de 1.213 euro, fată de 2.604 euro în prezent, iar la vechime de 8-9 ani, suma scade la 928 euro. La aceeasi categorie, motoarele de 1.600 cmc vor fi taxate cu 2.121 euro, la o vechime de 6-7 ani ( 2.976 euro în prezent) si cu 1.622 euro la vechime de 8-9 ani.

Pentru motoarele de 2.000 cmc, cu vechime de 6-7 ani, taxa urcă la 3.300 euro, dar sub valoarea actuală de plată, de 4.007 euro. Aceleasi masini Euro 2 cu vechime de 8-9 ani vor fi taxate cu 2.574 euro.

Taxa devine mai mare decât nivelul actual la autovehiculele cu motoare de 3.000 de cmc, pentru cele cu vechime de 6-7 ani urmând să fie plătiti 10.710 euro, fată de 6.868 euro în prezent.

La categoria Euro 1, taxa coboară de aproape trei ori la masinile cu vechime de 10-11 ani si capacitate de 1.400 cmc, de la 3.606 euro la 1.323 euro. Diferenta dintre nivelurile actuale si cele propuse de Guvern scade odată cu cresterea capacitătii. Autoturismele de 1.600 cmc, vechi de 10-11 ani, vor fi taxate cu 2.376 euro, fată de 4.121 în prezent, cele de 1.900 cmc cu 3.591 euro fată de 4.894 euro, iar cele de 2.000 cmc cu 3.780 euro comparativ cu 5.152 euro.

Noua taxă va depăsi nivelurile actuale la masinile Euro 1 de 2.500 cmc, pentru care se vor plăti 6.750 euro, fată de 6.439 de euro în prezent. Aceeasi situatie se regăseste la motoarele Euro 1 de 3.000 de cmc, unde taxa va creste de la 7,727 euro la 11.340 euro.

La vehiculele non -euro, vechi de 15 -16 ani, grila stabilită de Guvern indică taxe de 735 euro pentru motoarele de 1.400 cmc (fată de 4.007 euro în prezent), 1.320 de euro la motoare de 1.600 cmc (4.579 euro), 1.995 euro la motoare 1.900 (5.438 euro) si 6.300 euro la motoare de 3.000 de cmc (8.586 euro).

El a confirmat că noul sistem de calcul a taxei auto a fost agreat de către Comisia Europeană.

"Comisia Europeană nu a pus niciodată la îndoială importanta taxei pentru protectia mediului, ci modul de alcătuire a grilei de taxare care împiedică libera circulatie a mărfurilor", a spus Vosganian.

Proiectul urmează să fie supus dezbaterii publice înainte de a fi aprobat de Guvern sub forma unei ordonante de urgentă.

Ministrul Mediului a mai arătat că în sedinta de luni a Guvernului a fost introdus, în primă lectură, si proiectul ordonantei de urgentă privind derularea în acest an a programului de înnoire a parcului auto, care prevede scoaterea din uz a 30.000 autovehicule mai vechi de 12 ani, cu o primă de casare de 4.000 lei.

Taxa auto, stabilita in functie de emisiile de dioxid de carbon si de noxe

Taxa de poluare auto va fi stabilită în functie de datele tehnice ale fiecărei masini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon si de noxe, si va scădea odată cu valoarea autovehiculului, noul sistem de calcul, discutat, luni, în primă lectură, fiind aprobat de Executiv.

Taxa pentru masinile cu motorizări tip Euro 4 sau Euro 3 va fi calculată în functie de mai multe criterii, precum emisiile de dioxid de carbon.

"Proportia va fi de 30% dioxid de carbon si 70% alte noxe, pentru masinile Euro 4 si Euro 3. Am luat în considerare nu numai emisiile de noxe privind standardul Euro 4, dar si emisiile de praf", a spus ministrul Mediului, Attila Korodi, mentionând că valoarea taxei scade odată cu valoarea masinii la acelasi tip de poluare.

În cazul acestor masini, taxa va fi calculată pe baza emisiei de CO2, exprimată în grame/km înscrisă de constructor în documentele de identificare cu ocazia omologării, de taxa specifică exprimată în euro/1 gram CO2, de capacitatea cilindrică, de taxa specifică pe cilindree, la care se aplică o cotă de reducere în functie de vechime, conform proiectului de ordonantă de urgentă discutat, luni, de Guvern.

Pentru masini cu motoare Euro 5, hibride si electrice nu se plăteste taxă auto.

În cazul autovehiculelor cu motoare diesel echipate cu filtru de particule, cuantumul taxei se reduce cu 25%.

Ministrul Mediului a arătat că în discutiile cu reprezentantii Comisiei Europene s-a convenit si asupra unui sistem de rambursare a taxei reziduale în cazul revânzării autovehiculului într-un alt stat membru, a exportului acestui autovehiculului sau în cazul accidentării urmată de radierea masinii.

Korodi a precizat că taxa nu va depăsi valoarea reziduală a masinilor de aceeasi marcă si vechime înmatriculate deja în tară si că veniturile colectate din taxa de poluare auto vor fi vărsate la bugetului Fondului pentru Mediu si gestionate prin Administratia Fondului pentru Mediu, urmând să fie folosite pentru proiecte de protectie a mediului, precum înnoirea parcului auto si realizarea pistelor pentru biciclisti.

Ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, a arătat că taxa auto va creste cu cât masina poluează mai mult.

"Principiul se păstrează. Masinile, cu cât au o tehnologie mai veche si în acest fel emit mai multe noxe, au o taxare mai mare, deci cu cât poluează mai mult ca tehnologie, au o taxare mai mare", a spus Vosganian.

El a precizat că taxa de poluare auto va reprezenta 2-3% din valoarea masinii si a prezentat exemple în acest sens.