Doar 57% dintre romani detin un produs bancar |
Autor: Bancherul.ro 2009-06-04 14:27 |
|
Īn martie 2009, 57% din persoanele cu vārsta peste 15 ani deţineau cel puţin un produs bancar. Numărul acestora a crescut, pe parcursul ultimelor 12 luni, cu 4 puncte procentuale, de la 53% īn martie 2008.
Pragul de 10 milioane de utilizatori a fost depăşit cu aproximaţie la jumătatea anului 2008, din ce īn ce mai mulţi romāni apelānd la serviciile băncilor, se arata intr-un studiu al GfK Romānia.
Totuşi, īn Romānia gradul de utilizare a produselor bancare este īncă scăzut dacă īl comparăm cu cel din alte ţări din Europa Centrală şi de Est. O comparaţie pe baza mediilor anului 2008 arată că ţara noastră se află mult īn urma majorităţii vecinilor. Doar īn Bulgaria produsele bancare sunt utilizate mai puţin decāt la noi.
Piaţa bancară este mai dezvoltată īn Bucureşti, Ardeal si Banat/ Crişana/ Maramureş decāt īn restul ţării. Īn aceste regiuni, clienţii băncilor reprezintă aproape două treimi din populaţie, faţă de numai jumătate sau chiar mai puţin īn Muntenia, Oltenia, Dobrogea şi Moldova.
Cele mai utilizate produse bancare sunt cardurile de debit. Numărul celor care le deţin creşte constant şi a ajuns īn martie 2009 la 27% din populaţia cu vārsta peste 15 ani. Totuşi majoritatea se rezumă la a retrage banii din cont de la ATM-uri şi doar aproximativ o treime apelează la card pentru a plăti īn magazine.
Pe locul doi ca nivel de utilizare se află creditele pentru nevoi personale. Īn martie 2009, 19% din romāni aveau un astfel de produs bancar, īn creştere faţă de perioada corespunzătoare din 2008, dar īn scădere faţă de ianuarie 2009, cānd deţinătorii de credite pentru nevoi personale reprezentau 22% din populaţie.
Printre produsele care au cāştigat cel mai mult īn popularitate īn ultimul an se află depozitele la termen. Utilizarea lor este īn continuare la un nivel scazut, dar a evoluat puternic faţă de anul trecut. Dacă īn martie 2008 doar 3% dintre romāni foloseau această metodă de economisire, īn martie 2009 numărul lor ajunsese la 7%. Această creştere reprezintă o revenire după scăderea constantă pe care au suferit-o aceste produse bancare īn ultimii ani (de la 13% in 2001).
Informaţiile provin din studiul de monitorizare a utilizării băncilor realizat de GfK Romānia la fiecare două luni. Rezultatele sunt reprezentative pentru populaţia Romāniei īn vārstă de 15 ani şi peste. Eşantionul pentru fiecare val al studiului este de 1000 de persoane, iar ultima perioadă pentru care sunt disponibile datele este martie 2009.
|
|