www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Perspectiva CEO: Declinul global a fost doar catalizatorul unei corectii de care piata locala avea mare nevoie

Autor: Bancherul.ro
2009-05-29 09:17
Directorii executivi de top își mențin angajamentul pe termen lung față de România , în ciuda unui an dificil angrenat de criza economică globală, dar subliniază nevoia stringentă de transparență și implicare activă din partea guvernului, potrivit raportului „Economia la răscruce: strategii pentru a depăși punctul critic” - prima analiză din perspectiva CEO asupra mediului local de afaceri, publicată astăzi de Deloitte România.

În condițiile în care declinul abrupt le-a întrerupt creșterea dinamică, firmele din România își întorc acum privirea spre structurile interne, căutând să remedieze probleme de ineficiență ce au intervenit de-a lungul anilor. Totodată, ele își concentrează atenția asupra principalelor avantaje competitive, pentru a câștiga o poziție avantajoasă pentru momentul în care va începe noul ciclu economic.

„Sentimentul general al directorilor executivi pe care Deloitte i-a intervievat este că declinul economic actual, deși a fost cauzat de evenimentele globale, este de fapt o corecție necesară care trebuia să aibă loc”, spune Antonis Ioannides, Transaction Services Partner, Deloitte Financial Advisory. „Multe companii care au fost conduse în mod ineficient timp de mai mulți ani, au acum șansa să-și optimizeze operațiunile. În mod evident, anul 2009 nu va fi unul de creștere, dar directorii executivi au încredere în perspectivele pe termen lung ale afacerilor lor și în piața locală în ansamblu”.

Una dintre provocările principale identificate de marea majoritate a respondenților a fost rolul guvernului în economie, participanții la proiect exprimându-și dorința de a vedea mult mai multă implicare din partea statului, însoțită de acțiuni reale și planificare pe termen lung. Lucrările de infrastructură, în această lumină, ar putea reprezenta un bun punct de plecare.

„Deloitte a atras de mai multe ori atenția asupra potențialului pe care le au proiectele de tip Parteneriat Public Privat (PPP), iar discuțiile cu directorii executivi ai celor mai importante companii din România nu au făcut decât să confirme interesul mediului de afaceri, precum și disponibilitatea de a se implica în astfel de proiecte”, a subliniat George Mucibabici, Președintele Deloitte România. „Drept rezultat, infrastructura în ansamblul ei – de la mult dezbătuta infrastructură de transport până la administrație publică, dezvoltare urbană, managementul deșeurilor, educație, sănătate, facilități pentru activități sportive și petrecerea timpului liber, etc. – devine o oportunitate de aur pentru România în astfel de timpuri dificile”.

În paralel, sectorul privat se așteaptă la un val robust și activ de consolidare, majoritatea respondenților anticipând acest lucru pentru a doua jumătate a anului 2009 sau de anul viitor.
„Piața M&A este încă în așteptare, în mare parte pentru că trebuie să treacă mai întâi printr-un proces natural de selecție și să elimine jucătorii slabi, dar și pentru că există în continuare un dezechilibru important între așteptările legate de preț pe care le au vânzătorii, pe de o parte, și cumpărătorii, pe de altă parte”, explică Antonis Ioannides.

Deloitte România a realizat acest studiu în perioada 20 februarie – 30 aprilie, adunând opiniile a peste 300 de directori executivi de la cele mai mari companii din România, conform veniturilor raportate pe 2007. Participanții reprezintă cele mai importante domenii de activitate din România: Industria Bunurilor de Larg Consum (21%), Serviciile Financiare (17%), Tehnologie, Media și Telecomunicații (13%), Industria Prelucrătoare (12%), Industria Imobiliară și de Construcţii (12%), Energie și Resurse (11%), Aviație și Servicii de Transport (7%) și Industria Farmaceutică și Medicală (7%).

Deloitte Romania a înregistrat o cifră de afaceri de 36,26 milioane de Euro, la sfârșitul anului calendaristic 2008, raportând astfel o creștere de aproape 32% față de anul anterior, când a încheiat cu o cifră de afaceri de 27,5 milioane de Euro. Contribuția la veniturile anuale este în proporție de 40% servicii de audit și 60% servicii specializate de consultanță.