www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



BCR si Bancpost, amendate pentru majorarea ratelor la credit fara a-i anunta pe clienti

Autor: Bancherul.ro
2009-02-15 15:03
O unitate BCR şi una a Bancpost au fost amendate pentru că au aplicat comisioane sau au mărit ratele clienţilor fără a-i notifica în prealabil.

Inspectorii Oficiului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (OJPC) au primit, la sfârşitul anului 2008, aproximativ 30 de sesizări de la clujenii nemulţumiţi de dobânzile şi comisioanele pe care le aplică băncile. Controalele au dus la amendarea unor bănci importante din judeţ.

“Avem două decizii de încetare a unor practici incorecte prin omisiune înşelătoare pentru Bancpost şi BCR, care au fost sancţionate contravenţional cu 3.000 de lei, respectiv 30.000 de lei”, a declarat Cristian Nicula, inspector şef al Inspectoratului Regional pentru Protecţia Consumatorilor Cluj, citat de Ziua de Cluj.

El a explicat că, la semnarea contractului de către client, banca nu a specificat anumite dobânzi sau comisioane, iar atunci când au apărut modificări ale graficului de rambursare a ratelor, dată fiind politica de criză, clienţii nu au fost notificaţi.

Lenuţa Şuteu, inspector şef adjunct al OJPC Cluj, spune că ambele bănci au contestat amenzile primite. “La întocmirea procesului-verbal de constatare a contravenţiei suntem obligaţi să le spunem că, în 48 de ore, trebuie să plătească jumătate din amendă sau au dreptul să îl conteste în instanţa de judecată”, a declarat Şuteu.

Astfel, Bancpost a fost sancţionată pentru că a introdus un comision de administrare a creditului fără să îi informeze pe clienţii săi. Este vorba de un comision de verificare de credit lunar, care era introdus în contractele din 2006 şi 2007, în valoare de 0,59 % din valoarea împrumutului. Comisionul nu era introdus şi în contractele încheiate înainte de 2006, iar clienţii băncii s-au trezit că au de plătit mai mult fără să fie însă anunţaţi de Bancpost.

ZIUA de CLUJ a luat legătura cu unul dintre clujenii a căror reclamaţie a stat la baza aplicării de amenzi băncilor. “Am avut un contract în care nu era inclusă o taxă de administrare cont. Am primit o notificare din partea Banc Post, prin care mi se spunea că mi se măreşte dobânda şi că mi se va aplica un comision de administrare a contului de 0,59% lunar din valoarea creditului care era aproape egal cu rata pe care o plăteam”, a declarat clujeanca Gina Băltariu. Din cauza comisionului cu pricina, rata femeii a crescut de la 200 la 300 de lei lunar.

O situaţie similară a fost constatată de inspectorii OJPC la sucursala BCR din Câmpia Turzii. Acolo, o persoană a sesizat că i-a crescut rata la bancă într-un an, de la 243 la 305 euro lunar, însă nu a fost anunţată de această creştere. Reprezentanţii OJPC spun că omul a avut o dobândă fixă timp de 12 luni, urmând ca banca să îi modifice dobânda, însă cu obligaţia de a-l informa pe client şi de a-i întocmi un nou grafic de rambursare a creditului.

Oficialii BCR au declarat că decizia de sancţionare luată de OJPC nu a fost justificată. “BCR a înţeles să îşi exercite dreptul legal de a contesta sancţiunea, considerând că sancţiunea este netemeinică şi nelegală. Dacă am fi considerat că amenda este justificată, desigur nu am fi contestat procesul-verbal”, a declarat Corneliu Cojocaru, purtător de cuvânt al BCR.