www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Cum raspunde BRD la intrebarile privind fraudele online

Autor: Bancherul.ro
2024-07-21 15:43

Fraudele online au devenit o problema pentru banci, astfel ca am trimis la BRD urmatoarele intrebari, in urma reclamatiilor primite de la cititorii care au fost victimele inselaciunilor prin intermediul unor false platforme de investitii:


- Care este procedura de administrare a fraudelor online?



- Cate fraude online a inregistrat banca in 2023 si in acest an?



- Care este valoarea prejudiciilor reclamatie de clienti? Cate dintre aceste pierderi au fost recuperate?



- Care au fost principalele metode de frauda si cum au avut loc?



- Cate dintre aceste fraude au fost solutionate?



- Clientii afectati de fraude sunt despagubiti de banca?



- Negociaza banca cu cei pagubiti o solutie amiabila de rezolvare a litigiului?



- Are banca vreo responsabilitate pentru producerea fraudelor online?



- Ce masuri a luat banca pentru evitarea fraudelor?



- Aplicatia BRD depisteaza alte aplicatii care pot o controla de la distanta, fara stirea clientului?



Raspunsul BRD


"Fraudele realizate ”la distanță”, prin mijloace de inginerie socială, sunt în atenția băncilor, inclusiv a BRD, de o bună bucată de vreme. Pandemia Covid-19, care a favorizat folosirea intensivă a internetului și aplicațiilor digitale, a fost un factor care a accelerat, printre altele, și infracționalitatea de acest tip.


În alcătuirea sa, BRD are structuri specializate care gestionează problematica fraudelor. Există, în această perioadă, mai multe tipologii de fraudare care folosesc ingineria socială.


Putem, astfel, vorbi despre spoofing, frauda cu investiții, frauda cu cumpărătorii falși, moștenirea sau donația neașteptată sau cea cunoscută sub numele de ”romance scam”.


În schema de spoofing, care presupune utilizarea frauduloasă a numerelor de telefon asociate BRD, persoane răuvoitoare care pretind că sunt angajați ai băncii utilizează, cu ajutorul unor softuri speciale, pentru a-și induce în eroare victimele, numerele de telefon disponibile pe site-ul BRD (ex: TelVerde) sau cele de pe cardurile emise de bancă. În realitate, banca folosește aceste numere doar pentru a primi apeluri de la clienți.


Altă metodă de fraudare frecvent întâlnită este legată de investițiile false, în acțiuni sau criptomonede. Fraudatorii atrag victimele cu promisiuni de câștiguri rapide și mari, folosind adesea imagini ale unor persoane publice sau vedete pentru a spori credibilitatea schemei. Prin manipulare psihologică și controlul dispozitivelor victimei, aceștia reușesc să sustragă diferite sume de bani.


De asemenea, există metoda de fraudare specifică platformelor de vânzare-cumpărare, prin care oamenii sunt păcăliți să-și ofere datele cardului pentru a primi contravaloarea bunului pe care îl vând.


Din punct de vedere tehnic, banca folosește o serie de tehnologii, inclusiv unele bazate pe inteligență artificială, pentru a susține anihilarea acestor tentative de fraudă cărora le pot cădea victime clienții. Cu toate acestea, este esențial ca utilizatorii de servicii financiare să nu dea curs niciunei solicitări care se încadrează în schemele menționate mai sus.


În acest sens, am recomandat și recomandăm constant clienților si publicului larg , prin mijloace diverse – website, newsletter, social media, call center, rețea - câteva măsuri esențiale, precum:


1. Verifică sursa și nu te baza pe informații dintr-o singură sursă, nu da crezare oricaror anunțuri postate online. Căută dovezi suplimentare, până te asiguri că persoana sau compania cu care interacționezi este legitimă sau este cea cu care crezi că stai de vorbă.


2. Evită furnizarea de date personale. Nu oferi date sensibile, cum ar fi coduri de autentificare, coduri PIN, parole, chiar dacă cel care te sună sau îți scrie se prezintă ca fiind ”reprezentantul băncii tale”.


3. Raportează frauda. Dacă ai fost victima unei fraude sau ai primit un mesaj suspect, anunță incidentul la autorități și contactează banca sau organizația vizată.


4. Informează-te constant. Fii conștient de cele mai recente metode de fraudă și urmează sfaturi de la surse de încredere.
Băncile întreprind toate măsurile care le stau la dispoziție în încercarea de a recupera sumele care fac obiectul fraudelor la care sunt expuse persoanele fizice care cad victime acestor scheme de fraudare. Recuperarea ține însă de multe variabile care exced atribuțiilor și competențelor băncilor de unde au plecat sau unde au ajuns sumele fraudate și este, uneori, din păcate, aproape imposibilă."


Textul BRD nu raspunde la niciuna dintre intrebari.


Un cititor a reclamat ca a fost victima unui fraude online, prin care i s-au furat din cont 10.000 de euro, printr-un transfer facut fara acordul sau, iar BRD i-a blocat contul si nu i-a mai raspuns la reclamatie. (vezi aici detalii)