In urma deciziei definitive pronunțate de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, care a confirmat Ordinul nr.837/20.10.2017, emis de către președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) în raport cu practici comerciale incorecte ale Raiffeisen Bank SA, menite a afecta interesele financiare ale consumatorilor, din perioada 2006-2009, banca a început returnarea sumelor stabilite prin Ordin, către consumatorii vizați, conform unui comunicat al ANPC, in care se adauga:
”Nu știu în ce perioadă și dacă autoritățile române se vor putea face vreodată vinovate de vreun abuz la adresa companiilor austriece.
Permanent, când unui operator economic nu îi convin vizitele reprezentanților statului roman, acuză abuzuri, fără a le putea susține în niciun fel.
Iată, în schimb, așa cum și instanțele au validat, că vizita făcută de comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor a scos la iveală cu totul altceva.
Vătămații par să fie cei peste 9.000 de consumatori cărora li s-au perceput mai mulți bani decât ar fi fost corect.
Parcă suntem la Radio Erevan, în bancul în care nu el, ci ea și nu a dat, ci a furat.
Această situație arată că operatorul economic este cel care a umblat în buzunarele consumatorilor, iar acum trebuie să le dea banii înapoi” – Horia Constantinescu, președintele ANPC.
Astfel, până în acest moment, Raiffeisen Bank SA a restituit pentru aproximativ 5.530 de clienti, cu conturi active în moneda creditului și conturi în lei, pentru plata dobânzii legale calculate, îincepand cu 21 noiembrie 2021, aproximativ 13.400.000 euro (respectiv 10.930.000 euro reprezentand sume provenind din calculele efectuate pentru implementarea ordinului și aproximativ 2.470.000 euro reprezentând dobânda legală).
De asemenea, pentru aproximativ 3.050 de clienti, care au sume de primit, în urma calculelor efectuate, dar care nu dețin conturi active în moneda creditului sau în lei, la Raiffeisen Bank SA, în acest moment, și care au de primit aproximativ 7.200.000 euro (respectiv 6.260.000 euro, reprezentând sume provenind din calculele efectuate pentru implementarea ordinului și aproximativ 940.000 euro reprezentând dobanda legală), rambursările încă nu au fost realizate.
Aceștia sunt așteptați, la oricare dintre sediile Raiffeisen Bank pentru a indica, în scris, contul – deschis la oricare altă bancă -, în care le pot fi restituite sumele, conform Ordinului, precum și dobânda legală.
Raiffeisen Bank va restitui consumatorilor, în total, în urma aplicării Ordinul președintelui ANPC, o sumă totată de aproximativ 21,7 milioane de euro, care cuprinde și dobânda legală aferentă."
Ce s-a intamplat
Raiffeisen Bank a fost amendata de Autoritatea pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) in 2014 pentru ca a majorat, nejustificat, dobanzile la credite, prin includerea in marja de dobanda a comisionului de administrare.
Ce spun judecatorii
"S-a statuat astfel că fapta reclamantei (Raiffeisen), la cererea clienţilor de restructurare a creditelor, de a capitaliza restanţele la soldul creditului existent, pentru care a calculat dobânzi nejustificat de mari, şi care a renunţat la comisionul lunar de administrare, însă a menţinut în continuare costurile ridicate, modificând marja dobânzii prin fiecare act adiţional, împovărând în continuare consumatorii, profitând de circumstanţele speciale în care s-au aflat consumatorii, şi anume imposibilitatea restituirii creditelor contractate, constituie constituie o practică comercială agresivă în sensul art. 4 şi art. 9 lit. c) din Legea 363/2007", se arata in decizia ICCJ.
"S-a mai reţinut, în calificarea ca atare a conduitei reclamantei (Raiffeisen), că banca a renunţat la încasarea comisionului de administrare, ceea ce a inoculat consumatorilor ideea că de la momentul semnării actelor adiţionale valoarea totală plătibilă va fi redusă cu valoarea acestui comision, fiind astfel influenţaţi în decizia de a tranzacţiona. În realitate, comisionul a fost inclus în valoarea marjei stabilite prin actele adiţionale, consumatorii nebeneficiind cu nimic de pe urma renunţării la comision", conform deciziei ICCJ.
Ce spune Raiffeisen
In luna martie 2021, Raiffeisen anunta ca-si va despagubi clientii carora le-a fost majorata ilegal dobanda:
"In baza deciziei banca a trecut la implementarea ordinului ANPC in conformitate cu care comisionul de administrare nu putea fi inclus in marja de dobanda la restructurarea creditelor.
Astfel, dupa refacerea calculelor potrivit principiului ca marja de dobanda si comisionul sunt elemente distincte, banca va restitui clientilor eventualele sume colectate in plus, iar in situatia clientilor la care din acest calcul ar rezulta sume de platit in plus de catre clienti, banca va renunta la aceste sume pentru a nu-i afecta pe clienti." (vezi aici detalii)
Dupa un an, insa, in luna martie 2022, Raiffeisen a spus ca asteapta motivarea, pentru a rambursa banii clientilor:
"Am luat la cunostinta despre decizia Inaltei Curti si asteptam ca aceasta decizie sa fie redactata. Pana la redactarea acestei decizii acest ordin este suspendat.
Dupa publicarea motivarii, vom implementa din punct de vedere operational masurile dispuse in termen de maximum o luna. Va asiguram ca Raiffeisen Bank va lua toate masurile pentru a respecta ordinul ANPC, in cel mai scurt timp posibil". (vezi aici detalii)