Nici dupa sapte ani de cand Raiffeisen Bank a fost amendata de Autoritatea pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) pentru ca a majorat, nejustificat, costul creditelor restructurare, prin includerea unui comision in dobanda, problema nu a fost inca rezolvata de banca.
"Practic, in anul 2014, ANPC a emis Ordinul 280 impotriva Raiffeisen Bank intrucat, prin operațiuni de restructurare a unor contracte de credit încheiate anterior anului 2010, profitând de starea de vulnerabilitate a debitorilor aflați în dificultate de plată, Raiffeisen Bank a majorat semnificativ dobânzile pe toată perioada contractuală, sub promisiunea eliminării unor comisioane care, în fapt, au fost introduse în rata de dobândă aferentă creditului. Pe cale de consecință, pentru o facilitate acordată debitorului pe o perioadă scurtă de timp (6 luni), acesta urma să plătească o rata a dobânzii majorată cu 20% pentru toată perioada contractuală rămasă până la scadență", precizeaza intr-un comunicat asociatia Credere.
Raiffeisen Bank nu a recunoscut practica comerciala incorecta fata de clienti si a contestat in instantele de judecata Ordinul ANPC, dar fara succes: dupa aproape sase ani de procese, Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) a emis, la inceputul anului 2020, o hotarare definitiva prin care confirma legalitatea Ordinului ANPC.
"S-a statuat astfel că fapta reclamantei (Raiffeisen), la cererea clienţilor de restructurare a creditelor, de a capitaliza restanţele la soldul creditului existent, pentru care a calculat dobânzi nejustificat de mari, şi care a renunţat la comisionul lunar de administrare, însă a menţinut în continuare costurile ridicate, modificând marja dobânzii prin fiecare act adiţional, împovărând în continuare consumatorii, profitând de circumstanţele speciale în care s-au aflat consumatorii, şi anume imposibilitatea restituirii creditelor contractate, constituie constituie o practică comercială agresivă în sensul art. 4 şi art. 9 lit. c) din Legea 363/2007", se arata in decizia ICCJ.
"S-a mai reţinut, în calificarea ca atare a conduitei reclamantei (Raiffeisen), că banca a renunţat la încasarea comisionului de administrare, ceea ce a inoculat consumatorilor ideea că de la momentul semnării actelor adiţionale valoarea totală plătibilă va fi redusă cu valoarea acestui comision, fiind astfel influenţaţi în decizia de a tranzacţiona. În realitate, comisionul a fost inclus în valoarea marjei stabilite prin actele adiţionale, consumatorii nebeneficiind cu nimic de pe urma renunţării la comision", conform deciziei ICCJ.
Ce s-a intamplat dupa ce Raiffeisen a pierdut procesul cu ANPC, la inceputul anului 2020?
Banca spune, intrebata de Bancherul.ro, ca decizia instantei nu stabileste sume de plata de catre banca, dar cu toate acestea a decis sa restituie clientilor eventuale sume colectate in plus la ratele creditelor:
"Decizia instantei este din anul 2020 si nu stabileste sume de plata de catre banca.
In baza deciziei banca a trecut la implementarea ordinului ANPC in conformitate cu care comisionul de administrare nu putea fi inclus in marja de dobanda la restructurarea creditelor.
Astfel, dupa refacerea calculelor potrivit principiului ca marja de dobanda si comisionul sunt elemente distincte, banca va restitui clientilor eventualele sume colectate in plus, iar in situatia clientilor la care din acest calcul ar rezulta sume de platit in plus de catre clienti, banca va renunta la aceste sume pentru a nu- i afecta pe clienti.
Toate aceste aspecte au fost comunicate de catre banca ANPC la sfarsitul anului 2020. Impactul acestor masuri nu poate fi determinat cu exactitate in acest moment", spune Raiffeisen Bank.
Raiffeisen Bank nu a rapuns insa la intrebarile:
- De cand a inceput banca sa implementeze acest Ordin si care este stadiul implementarii acestuia, in prezent?
- Pana acum, cate credite au fost recalculate si care este valoarea sumelor restituite clientilor, respectiv datorate bancii de catre clienti?
Ceea ce inseamna ca nici pana in prezent problema clientilor Raiffeisen Bank nu a fost rezolvata, dupa sapte ani de la Ordinul ANPC.
Nici ANPC nu a rapuns la intrebarile Bancherul.ro cu privire la implementarea Ordinului de catre banca.
Asociatia Credere spune ca "Raiffeisen Bank are termen cateva saptamani pentru implementarea prevederilor Ordinului nr. 280/2014 metinut de catre Curtea Apel de Bucuresti si ICCJ."
Asociatia precizeaza ca "Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a asteptat motivarea respectivei hotarari.
Decizia Inaltei Curti, pronuntata la data de 06.02.2020, a fost redactata la o distanta de cca. 12 luni de zile.
Astfel, de la inceputul anului 2021 si pana in prezent, se fac eforturi pentru punerea in aplicare a Ordinului Președintelui ANPC nr. 280/09.07.2014, considerat temeinic si legal atat de catre Curtea de Apel Bucuresti, cat si de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie.
Practic, in anul 2014, ANPC a emis Ordinul 280 impotriva Raiffeisen Bank intrucat, prin operațiuni de restructurare a unor contracte de credit încheiate anterior anului 2010, profitând de starea de vulnerabilitate a debitorilor aflați în dificultate de plată, Raiffeisen Bank a majorat semnificativ dobânzile pe toată perioada contractuală, sub promisiunea eliminării unor comisioane care, în fapt, au fost introduse în rata de dobândă aferentă creditului. Pe cale de consecință, pentru o facilitate acordată debitorului pe o perioadă scurtă de timp (6 luni), acesta urma să plătească o rata a dobânzii majorată cu 20% pentru toată perioada contractuală rămasă până la scadență."
In raportul financiar de anul trecut, Raiffeisen a estimat ca Ordinul ANPC i-ar putea produce pierderei de 85 milioane lei. (vezi aici detalii)