Comerțul cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) a consemnat în mai 2021 o scădere de 2% pe seria brută față de luna precedentă, conform datelor publicate de INS. Cu toate acestea, seria ajustată cu numărul de zile lucrătoare şi sezonalitatea (pentru comparabilitate) a consemnat o creștere de 2,4%.
Faţă de aceeași lună a anului anterior, cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut puternic. Valorile publicate sunt de 18,3% pe seria brută, şi de 22% ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate.
Trebuie subliniată, însă, importanța efectului de bază indus de scăderile consemnate la începutul pandemiei Covid 19. La acesta s-a adăugat, conjunctural, dispunerea diferită a datelor în calendar, care explică diferența destul de marcată între valoarea brută și cea ajustată pentru comparabilitate între lunile anului.
[1]
Scăderea volumului de vânzări apare normală, dată fiind reducerea ratei de creștere a puterii de cumpărare a salariilor (inclusiv pe calea majorării indicelui de inflație de la 2,06% la finele anului trecut, până la 3,75%). De altfel, indicatorul costului orar al forței de muncă pe T1 2021, arăta o rată negativă, respectiv -2,58%.
De remarcat și modificările importante în structură, cu o scădere pronunțată față de luna anterioară a cifrei de afaceri în termeni bruți la produse alimentare, băuturi și tutun (-10,6%) și menținerea pe plus la produse nealimentare (+0,5%), în timp ce pe segmentul carburanților auto s-a consemnat o majorare de 9,6% pe fondul creșterii prețurilor de vânzare.
[2]
Pentru a sesiza mai bine efectul pandemiei asupra evoluțiilor din sectorul comercial raportate la cele înregistrate chiar înainte de apariția apariției pandemiei (martie 2020 a fost prima lună cu impact Covid), este mai sugestiv un grafic comparativ între schimbările de la un an la altul în 2020 față de 2019 și 2021 față de 2020.
Astfel, ar fi util să facem comparația între aceeași lună din 2021 și din 2019, deoarece bazele de raportare diferă semnificativ. Vânzările de produse alimentare s-au majorat în mai 2021 cu 11,2% față de martie 2019 iar cele de produse nealimentare cu 25,3%. Pe segmentul carburanților, în premieră după debutul pandemiei, achizițiile au ajuns pe plus (+5,6%).
Per total, în contextul revenirii în V pe partea de rezultate economice (suntem la 0% în T1 2021 față de T1 2020, potrivit datelor provizorii ale INS, avem o majorare confirmată pe toate categoriile de mărfuri și cam mare a consumului populației, de unde și exacerbarea îngrijorătoare a dezechilibrelor externe.