Nicio banca nu a venit, pana acum, cu o solutie proprie de amanare a ratelor la credite si in noul an 2021, cum au facut-o anul trecut, in conditii mai avantajoase decat moratoriul adoptat de Guvern prin Ordonantele 37 si 227.
Anul trecut, unele banci, precum Banca Transilvania, au oferit clientilor afectati de criza COVID-19 posibilitatea de a-si amana ratele fara majorarea acestora dupa perioada de suspendare, cum prevede moratoriul public.
Acum, toate bancile care au publicat informatiile privind amanarea ratelor si in noul an 2021, se rezuma la transpunerea OUG 227/2020, care permite amanarea ratelor doar pe o perioada de pana la noua luni in total, inclusiv lunile amanate anul trecut, prin OUG 37, in conditiile majorarii ulterioare a ratelor.
Termenul maxim de noua luni pentru amanarea ratelor a fost stabilit conform deciziei Autoritatii Bancare Europene (ABE), care scuteste bancile sa constituie provizioane pentru potentialele pierderi din neplata acestor credite doar pentru un termen de pana la noua luni. (vezi aici detalii)
O problema este ca amanarea ratelor inseamna costuri suplimentare pentru clientii bancilor, adica majorarea ulterioara a ratelor, o consecinta a calcularii de dobanda la dobanda, dat fiind ca ratele amanate se adauga la soldul creditului.
In aceste conditii, unii dintre clientii bancilor ar putea avea probleme cu rambursarea creditelor dupa amanarea ratelor, motiv pentru care CSALB (Centrul de Solutionare a Litigiilor in domeniul Bancar) a lansat ieri un avertisment in care recomanda clientilor bancilor si IFN-urilor sa se adreseze acestei institutii, care solutioneaza gratuit problemele aparute in relatia dintre clienti si institutiile financiare.
"Dacă problemele financiare ale unor consumatori persistă chiar și după o amânare de 9 luni a plății ratelor ori consumatorul realizează că îi va fi imposibil să plătească noile rate chiar în timpul perioadei de amânare, le recomandăm să se adreseze imediat CSALB pentru a solicita o negociere cu banca pe alte aspecte ale contractului (dobânzi, comisioane, sold, monedă etc.) astfel încât să evite intrarea în incapacitate de plată și consecințele penalizatoare impuse de instituția de credit", a anuntat CSALB (vezi aici detalii).
Cei care si-au amanat deja ratele la credite pe o perioada de noua luni mai pot apela la solutiile de restructurare a imprumutului disponibile la toate bancile, solutii care presupun o amanare a ratei pe o perioada scurta, 1-3 luni, reducerea dobanzii sau a comisioanelor sau chiar diminuarea datoriei.
Cum se amana ratele la banci
Mai multe banci au publicat procedura de amanare a ratelor la credite, conform prevederilor OUG 227/2020, ale carei norme au fost publicate recent de Ministerul Finantelor.
Amanarea ratelor la BRD
Clientii BRD persoane fizice trebuie sa completeze un formular disponibil pe site-ul BRD.ro.
Pentru informații despre statusul cererii de amânare, BRD pune la dispoziție un număr dedicat: 021 302 61 18. Numărul este disponibil de luni până vineri între orele 8 și 21 și sâmbătă și duminică între orele 8 și 20 pentru toți clienții persoane fizice.
Clientii BRD din categoria Companii mari, IMM-uri, Profesii Liberale sau Persoane Fizice Autorizate trebuie sa trimita o cerere pe canalele de comunicare agreate cu BRD în contractele de credit (vezi aici detalii).
Amanarea ratelor la CEC Bank
La CEC Bank, cerea de amanare a ratelor se poate transmite printr-un formulat, la linia telefonica dedicată 031.423.2020 sau pe email, la adresa alaturidetine@cec.ro până la data de 15 martie 2021. Trebuie atasata declarația pe propria răspundere semnată și completată din care sa rezulte ca au fost afectate veniturile de criza COVID-19 (vezi aici detalii).
Amanarea ratelor la ING
ING a anuntat ca pregateste procesele pentru a putea primi și procesa noi cereri de amânare.
Pentru orice întrebare, puteti contacta banca în orice moment la numerele de telefon *2464 sau 031 406 2464 sau se poate trimite e-mail la adresa contact@ing.ro. (vezi aici detalii)
Cum se amana ratele la Unicredit
Unicredit a informat ca "desi se poate, nu e necesar sa te deplasezi intr-o sucursala pentru a depune solicitarea. Tot ceea ce trebuie sa faci este sa ne comunici datele tale prin completarea unui formular de contact si te vom suna noi in cel mai scurt timp posibil pentru a prelua telefonic solicitarea ta de suspendare, sau
- la numarul de telefon 021 200 20 80" (vezi aici detalii)