Nivelul general al preţurilor la consumator (pentru consumul final al gospodăriilor) din România pe anul 2019 a fost calculat de Eurostat la 54,9% din media UE.
Această valoare ne plasează pe penultima poziție între cele 27 de state membre, peste Bulgaria (52,8%) dar sub Polonia (60,0%), Ungaria (65,3%), Lituania (69,5%), Croația (71,2%) și Cehia (74,6%). Cele mai „scumpe” țări au fost Danemarca (141,3%), Irlanda (133,7%) și Luxemburg (131,1%).
Oarecum surprinzător dacă ne uităm la statele non-UE, graficul ne poziționează la egalitate cu Bosnia-Herțegovina, sub Serbia, Albania și Muntenegru (toate cu 57%).
Pe marile categorii de produse şi servicii, din datele prezentate se poate observa că valorile maxime se întâlnesc la electronice de consum (97%), autoturisme și motociclete (85,7%) și la haine și încălțăminte (81,6%). Sub nivelul mediu al prețurilor europene se regăsesc cheltuielile cu locuința (42,7%), comunicațiile (52,1%), transportul (53,3%) și segmentul de hoteluri și restaurante (54%).
[1]
România a ocupat anul trecut primul loc între țările UE în clasamentul celor mai ieftine produse alimentare și băuturi non-alcoolice, sub nivelurile consemnate de Eurostat pentru Polonia (70%), Bulgaria (78%), Lituania (82%), Cehia (84%) şi Ungaria (85%). La polul opus s-au situat Danemarca (129%),
Austria şi Luxemburg( fiecare cu 124%), Finlanda (119%), Irlanda (116%), Franța (115%) şi Suedia (114%).
Totodată, figurăm în statistici pe locul doi la cele mai mici prețuri din hoteluri și restaurante, cu 54% din media UE (bulgarii ne devansează, cu 45% iar ungurii sunt la un nivel încă semnificativ mai mare, cu 62%).
Mai prindem podiumul, alături de Ungaria, la băuturi alcoolice și tutun (cu 75%, ușor peste cele 74% ale Poloniei și doar 62% în cazul Bulgariei) și singuri la îmbrăcăminte (82%, ceva mai scump decât la vecinii unguri 81% și bulgari 79%).