www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Aproape 20% dintre clientii bancilor afectati de criza COVID-19 si-au amanat ratele la credite, pana in prezent; cererile se pot face pana in 15 iunie

Autor: Bancherul.ro
2020-05-18 12:54

Asociatia Romana a Bancilor (ARB) anunta ca aproape 20% dintre persoanele fizice si 14% dintre firmele care au credite la banci au depus cereri de amanare a ratelor lunare, fiind afectati de criza COVID-19.


ARB face un apel la decidenti sa nu permita amanarea ratelor decat celor afectati de criza, astfel incat sistemul bancar sa nu fie afectat si sa poata sustine relansarea economiei.


PSD, partidul care are majoritatea in Parlament, a modificat OUG 37/2020 pentru ca toata lumea sa poata sa-si amane ratele la credite, nu doar cei afectati de criza, insa PNL, partidul de guvernamant, a facut contestatie la Curtea Constitutionala.


Un numar de 303.000 de persoane fizice si 14.000 de companii au solicitat pana acum amanarea ratelor la credite.


Din totalul celor 317.000 de cereri de suspendare a ratelor, bancile au solutionat pana in prezent 265.000 de cereri, adica 83%.


Jumatate dintre cererile de amanare a ratelor s-au facut conform  ofertelor proprii ale bancilor, iar cealalta jumatate conform OUG 37/2020.


In urma cu o saptamana, Ministerul Finantelor anunta ca, pana la data de 8 mai 2020, 126.493 de persoane fizice și juridice au beneficiat de suspendarea cu pânã la 9 luni a rambursãrii ratelor, conform OUG 37/2020, adica aproximativ jumatate din numarul total de cereri, restul fiind facute conform ofertelor proprii ale bancilor.


Numarul total al celor care au credite cu valori mari, de peste 20.000 de lei, la banci si IFN-uri, era in martie de 1.437.692 persoane, dintre care 110.457 erau credite detinute de firme, arata statisticile Bancii Nationale a Romaniei (BNR).


Ceea ce inseamna ca in jur de 9% dintre detinatorii de credite cu valori ridicate si-au amanat ratele, conform OUG 37/2020.


Acestora li se adauga cei cu credite cu valori mai mici de 20.000 de lei, precum si cei care au amanat ratele in functie de ofertele proprii ale bancilor, pe perioade de pana la 3 luni, astfel ca in jur de 20% dintre romanii cu credite si-au amanat pana acum ratele.


Bancherii au declarat ca numarul celor care au recurs la amanarea ratelor este deocamdata sub asteptarile initiale. (vezi aici detalii)


Termenul pentru depunerea cererilor de amanare a ratelor, conform OUG 37, a fost prelungit ieri de Guvern pana in 15 iunie,


Comunicatul ARB:


Băncile din România au soluționat deja 83% din cele 317.000 de solicitări de suspendare primite de la clienți


La două luni de la debutul crizei de sănătate generată de pandemia COVID-19, băncile din România au soluționat peste 83% din cele aproximativ 317.000 de solicitări depuse de clienții persoane fizice și juridice pentru suspendarea obligațiilor de plată lunare din contractele de credit.


Astfel, au fost soluționate aproximativ 265.000 de solicitări, din care jumătate în baza Ordonanței de Urgență 37/2020. Restul solicitărilor se află în curs de procesare.


Solicitările clienților au avut la bază atât cadrul legal creat de prevederile OUG 37/2020 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituțiile de credit debitorilor care au fost afectați direct sau indirect de efectele pandemiei, cât și măsurile de sprijin adoptate proactiv de bănci începând cu luna martie.


Până în prezent, aproximativ 303.000 clienți persoane fizice și până în 14.000 de companii au depus solicitări de suspendare a plății ratelor, ceea ce reprezintă sub 20% dintre creditele acordate persoanelor fizice și sub 14% din totalul creditelor accesate de persoanele juridice.


Conform modificărilor normative adoptate recent, termenul inițial de depunere a solicitărilor în baza OUG 37/2020 a fost extins.


Astfel, clienții ale căror venituri au fost afectate direct sau indirect de situația generată de pandemie pot depune cereri pentru suspendarea obligațiilor de plată lunare din contractele de credit până la data de 15 iunie 2020.


În baza OUG 37/2020, banca analizează solicitarea formulată de client şi în termen de maximum 15 zile de la data primirii solicitării comunică acestuia decizia.


În cazul aprobării solicitării debitorului, prelungirea duratei contractuale produce efecte de la data comunicării de către client a solicitării de suspendare către bancă.


Sistemul bancar din România a înțeles, încă de la apariția primelor semne de dificultate financiară a clienților săi, importanța asigurării unui sprijin temporar și real pentru aceștia.


Comunitatea bancară este deschisă și caută în permanență soluții pentru a fi alături de clienții afectați în mod real de efectele negative generate de pandemie.


Facem apel la responsabilitatea și solidaritatea decidenților pentru a permite acordarea acestui sprijin exclusiv către categoriile de clienți, persoane fizice și juridice, afectate direct sau indirect de această situație de criză.


Altfel, crearea unei presiuni suplimentare artificiale asupra sistemului bancar riscă să aibă un efect negativ asupra economiei României și a românilor, generând totodată un risc suplimentar pentru stabilitatea sectorului bancar, parte a Infrastructurii Critice Naționale.


Este indicată utilizarea optimă a resurselor economice ale sistemului bancar, astfel încât să putem asigura tracțiunea necesară în activitatea de creditare în perioada care va
urma.


Astfel, românii vor putea accesa, într-un ritm susținut și la costuri rezonabile, credite pentru cumpărarea de locuințe și de bunuri de folosință îndelungată și pentru dezvoltarea companiilor care generează creșterea numărului de locuri de muncă și dezvoltarea economiei.