BRD Groupe Societe Generale permite acum si firmelor mici, PFA-urilor si profesiilor liberale sa-si amane ratele la credite, dupa o luna si jumatate de la instituirea starii de urgenta pentru combaterea COVID-19 si o luna de la adoptarea OUG 37/2020 privind amanarea ratelor la credite.
Pana acum, BRD a acordat doar persoanelor fizice posibilitatea de a-si suspenda ratele, mai intai printr-o oferta proprie pe o perioada de 3 luni, iar ulterior prin implementarea OUG 37, pe o perioada de pana la 9 luni.
BRD permite insa amanarea ratelor doar la credite, nu si la cardurile de credit sau overdrafturi (descoperit de card), desi OUG 37 prevede ca trebuie aplicata "tuturor facilitatilor de credit".
Acum, BRD a publicat, pe site, si conditiile in care IMM-urile cu cifre de afaceri anuale sub 1 milion de euro, PFA-urile si profesiile liberale pot solicita amanarea ratelor la credite, precum si un formular online pe care sa-l completeze pentru trimiterea cererilor.
In continuare, insa, firmele mari nu pot cere, la BRD, facilitatea de amanare a ratelor, conform OUG 37/2020:
"Suntem în procesul de a lansa o pagină web dedicată clienților companii cu cifra de afaceri peste 1M EUR, ce va fi disponibilă pentru transmiterea solicitărilor de amânare la plată a ratelor, dobânzilor și comisioanelor la credite, în condițiile de eligibilitate menționate în Ordonața 37/ 30 martie 2020", se arata pe site-ul BRD.
Conditiile in care firmele pot cere amanarea ratelor la BRD
BRD permite firmelor sa-si amane ratele atat in functie de prevederile OUG 37/2020, pana la sfarsitul acestui an, cat si printr-o oferta proprie, pe o perioada de trei luni.
Conform ofertei proprii, amanarea pe o perioada de trei luni se face fara documente justificative, prin prelungirea perioadei de creditare.
Spre deosebire de OUG 37/2020, unde dobanda din lunile amanate se capitalizeaza la credit, ceea ce inseamna ca se va aplica dobanda la dobanda, in oferta BRD dobanda aferenta lunilor amanate se plateste esalonat pe restul perioadei de creditare, astfel ca ratele dupa perioada de amanare cresc mai putin decat in cazul amanarii prin OUG 37.
De asemenea, BRD isi scuteste clientii de plata comisioanelor aferente ratelor lunare.
BRD a incercat asadar sa faca o oferta mai apetisanta pentru amanarea pe trei luni decat o amanare pe mai multe luni, conform OUG 37.
In schimb, cei care accepta oferta proprie a BRD vor fi nevoiti sa semneze acte aditionale la credite, spre deosebire de varianta OUG 37, pentru care nu este nevoie de acte aditionale, banca fiind obligata sa aplice amanarea ratelor doar in urma completarii cererii de amanare.
Un cititor ne-a relatat ca desi a facut o cerere pentru amanarea ratelor pe o perioada de noua luni, aceasta inca nu i s-a aprobat, intrucat reprezentantii BRD incearca intr-un mod "mieros" sa-l convinga sa accepte o amanare a ratelor doar pe trei luni, conform propriei oferte a bancii, nu potrivit OUG 37. (vezi aici detalii)
Iata oferta BRD, publicata pe site-ul BRD:
Soluțiile oferite de BRD clienților PJ, în perioada COVID19
Clienții micro-companii (companii cu cifra de afaceri sub 1 milion Euro) cât și Persoanele Fizice Autorizate si Profesii Liberale care sunt afectați temporar de efectele pandemiei Covid-19, beneficiază de măsuri de sprijin care susțin continuarea fără întreruperi a activității, aplicate la cerere în funcție de situația individuală a acestora.
Dacă esti interesat de amânarea plăților la rate, avem pregătite două soluții, în funcție de tipul companiei și situația concretă a acesteia:
Amânarea la plată (perioadă de grație) în condiții oferite de BRD, fără documente justificative.
Oferim posibilitatea clienților Persoane Juridice de a solicita acordarea unei perioade de grație de 3 (trei) luni pentru plata ratelor de principal și pentru plata dobânzii, prevăzute în Contractul de Credit („Perioada de Grație”), perioada de creditare urmând a fi prelungită cu Perioada de Grație, precum și scutirea de la plata comisioanelor lunare prevăzute în Contractul de Credit pe Perioada de Grație.
Dobânda datorată corespunzatoare sumelor scadente, a caror plată este amânată, se va plăti eșalonat pe durata rămasă de până la noua maturitate, ulterior Peroadei de Grație.
Modificarea clauzelor contractuale ca efect al aprobării solicitării Clientului se realizează prin încheierea de acte adiționale de către părți.
Suspendarea obligațiilor de plată în condițiile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 37/2020, privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori (OUG 37/2020):
În conformitate cu prevederile Ordonanței de Urgență privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori ("OUG 37/2020"), Clienții au posibilitatea de a solicita supendarea la plata ratelor de credit, reprezentând capital, dobândă și comisioane, pentru o perioadă cuprinsă între 1(una) și 9 (nouă) luni (dar nu mai târziu de 31 decembrie 2020) ("Perioada de Grație"), sub condiția îndeplinirii condițiilor de acordare pe care le regasiți mai jos.
Aplicarea facilității de suspendare la plată, conform OUG 37/2020, va avea ca efect amânarea plății ratelor de credit, reprezentând rate de capital, dobândă și comisioane prevăzute în contractul(ele) de credit.
Ca urmare a aprobarii solicitării Clientului de suspendare la plată în condițiile OUG 37/2020, data maturității finale de rambursare a obligațiilor de plată aferente contractului(elor) de credit poate fi prelungită cu o perioada egală cu Perioada de Grație.
Dobânda se va calcula pe parcursul Perioadei de Grație conform prevederilor contractului(elor) de credit, însă plata acesteia se va face dupa încetarea Perioadei de Grație, prin capitalizare la soldul creditului existent la sfârșitul Perioadei de Grație.
Capitalul astfel majorat se va plăti eșalonat începând cu luna următoare expirării Perioadei de Gratie și până la maturitatea creditului (creditelor).
Costurile creditului se vor majora față de valorile prevazute in contractul(ele) de credit la data prezentei Cereri.
Modificarea clauzelor contractuale ca efect al aprobării solicitării Clientului în temeiul OUG 37/2020 se realizează fără încheierea de acte adiționale, prin notificarea clauzelor contractuale modificate transmisa de BRD imprumutatului si garantilor.
Poți completa formularul AICI. După completarea lui te rugăm să ai răbdare să fii contactat de noi și să nu introduci cererea de mai multe ori.
[1]
Condițiile de eligibilitate pentru accesul la suspendarea plăților:
1. Amânarea la plată în condițiile oferite de BRD:
- creditul pentru care ai solicitat suspendarea la plată a ratelor scadente (capital, dobânzi, comisioane) a fost acordat și nu a fost declarată scadența anticipată până la dată prezentei solicitării (este inclusă data în care s-a făcut cererea);
- data scadenței finale a obligațiilor de rambursare a creditului este ulterioară datei cererii (este inclusă data în care s-a făcut cererea).
2. Suspendare la plată (perioada de grație) în condiții OUG 37/2020
(a) transmiterea cererii (cel mai tarziu) în termen de 45 de zile de la data intrarii în vigoare a OUG 37/2020 (30 martie 2020);
(b) creditul trebuie sa îndeplinească urmatoarele condiții cumulative:
- a fost acordat până la data intrării în vigoare a OUG 37/2020, respectiv 30 martie 2020 inclusiv;
- data scadenței finale a obligațiilor de rambursare a ratelor, prevăzută în contractul de credit, este ulterioară datei de intrare în vigoare a OUG 37/2020, respectiv 30 martie 2020 inclusiv;
- nu a fost declarată scadența anticipată a creditului până la data de 30 martie 2020 inclusiv;
- nu înregistrează rate scadente restante la data de 16 martie 2020 inclusiv, sau astfel de obligații restante au fost achitate până la data solicitării suspendării obligației de plată.
Cererea trebuie să fie însoțită de:
Declarația pe proprie răspundere, din care să reiasă că au fost afectate veniturile proprii, direct sau indirect, de situația gravă generată de pandemia COVID-19 față de nivelul înregistrat anterior declarării stării de urgență, și compania se află în imposibilitatea de a onora obligațiile de plată aferente creditului
ȘI
În funcție de forma de organizare a Clientului
Certificatul de situații de urgență TIP 1 (albastru), emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, prin care se constată întreruperea totală sau parțială a activității, ca efect al deciziilor emise de autoritățile publice competente, potrivit legii, în perioada stării de urgență decretate;
SAU
Certificatul de situații de urgență TIP 2 (galben), emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, prin care se constată diminuarea veniturilor sau a încasărilor cu minimum 25% în luna martie 2020, prin raportare la media lunilor ianuarie și februarie 2020;
SAU
Pentru debitorii Persoane Fizice Autorizate, Întreprinderile Individuale și Întreprinderile Familiale ce funcționează potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008, privind desfășurarea activităților economice de către Persoanele Fizice Autorizate, Întreprinderile Individuale și Întreprinderile Familiale, precum și pentru debitorii care dețin Profesii Liberale și profesii care se exercită în baza unor legi speciale:
Declarație pe propria răspundere conform căreia activitatea entității a fost întreruptă total sau parțial, ca efect al deciziilor emise de autoritățile publice competente, potrivit legii, în perioada stării de urgență decretate, cu următoarele urmări: restrângerea pieței de desfacere, restrângerea numărului de angajați, diminuarea numărului de furnizori, ș.a.m.d.
SAU
Pentru entitățile care nu pot obține Certificatul de situații de urgență Tip 1 sau Tip 2 și nu fac parte din categoria entităților care funcționează potrivit OUG 44/2008 (PFA/ Întreprinderile Individuale/ Întreprinderile Familiale) sau Profesii Liberale, respectiv profesii exercitate în baza unor legi speciale:
Declarație pe propria răspundere conform căreia:
- activitatea entității a fost întreruptă total sau parțial, ca efect al deciziilor emise de autoritățile publice competente, potrivit legii, în perioada stării de urgență decretate, cu următoarele urmări: restrângerea pieței de desfacere, restrângerea numărului de angajați, diminuarea numărului de furnizori, s.a.m.d.
- respectiva entitate nu se încadrează în categoriile de operatori economici ce pot solicita Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri eliberarea unui Certificat de situații de urgenta Tip 1 sau Tip 2 în temeiul Ordinului nr. 791/2020 privind acordarea certificatelor de situații de urgență operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei COVID-19.
În cazul în care prin formularul de AICI
- ai încărcat deja Certificatul de situații de urgență TIP 1 (albastru) sau TIP 2 (galben) nu este mai este necesară transmiterea unui alt document în acest sens
- ai selectat opțiunea “Altă persoană/ entitate juridică care nu poate obține, conform legislației aplicabile, Certificat de situații de urgență” sau “Persoană Fizică uatorizată/ Întreprindere Individuală/ Întreprindere familiale ce funcționează potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către Persoanele Fizice Autorizate/ Profesie liberală/ profesie care se exercita in baza unor legi speciale”
declarația ta este inclusă în cerere și nu este mai este necesară transmiterea unui alt document în acest sens.
(c) Compania nu se află în insolvență la data înregistrării cererii, conform informațiilor disponibile pe pagina web a Oficiului National al Registrului Comertului;
(d) cererea trebuie să fie făcuta de către reprezentantul legal al Companiei (de exemplu: reprezentantul societății înscrise la Registrul Comerțului, pentru Persoanele Juridice care sunt înregistrate în Registrul Comerțului/ de către titularul Persoană Fizică Autorizată/ Întreprindere Individuală/ Întreprindere familială/ Profesiuni autorizate de lege).
Pentru contractele de credit la care sunt parte și terți [alte persoane în afară de Companie - de exemplu: terți care au calitatea de co-împrumutat(i), garant(i), co-debitor(i)], efectele modificării contractelor de credit potrivit prevederilor OUG 37/2020 se extind de drept și asupra oricăror codebitori, garanți, inclusiv fideiusori, care au garantat obligația debitorului, precum și a oricăror alte părți ale contractului de credit astfel modificat, doar cu acordul prealabil al acestora.
Astfel, pentru implementarea cererii, va fi necesara transmiterea acordului din partea fiecărei alte părți a contractului de credit. Puteți folosi modelele de acorduri puse la dispoziție AICI.
Pentru a nu întârzia implementarea cererii, te rugăm să verifici cu atenție că ai îndeplinit toate criteriile mai sus menționate.