"Buna ziua! Am facut un credit de nevoi personale in valoare de 20.000de lei, mai exact in anul 2018 pe 22 august(BCR).
Am platit pana in luna august-septembrie 2019,dar m-am lasat pacalita de o refinantare printr-un broker bancar si am ajuns in
imposibilitatea de plata a unor 2 banci mai exact BCR cel facut personal, dar si BRD cel facut oarecum personal, acesta fiind cel facut cu broker.
As dori sa stiu care sunt consecintele la care ma supun pentru faptul ca nu am platit de 2 luni banca BCR si niciodata banca
BRD", intreaba un cititor, la Reclamatiibanci.ro.
Raspuns ReclamatiiBanci.ro
Stimata doamna,
Primele consecinte daca nu ati platit banca timp de doua luni ar fi trebuit sa le cunoasteti deja: bancile v-au raportat la Biroul de Credit, care este baza de date cu rau platnici, astfel ca in viitor veti avea probleme sa luati un nou imprumut.
Va spuneam ca ar fi trebuit sa stiti deja asta, pentru ca bancile sunt obligate sa-si informeze clientii cu cel putin 15 zile inainte sa-i raporteze la Biroul de Credit, daca intarzierea la plata ratei depaseste 30 de zile de la scadenta.
Urmatoarele consecinte ale neplatii creditului sunt mult mai grave, de aceea va recomand cu tarie sa incercati sa le evitati pe cat posibil, iar daca nu reusiti, apelati la mine, ca sa va ajut.
Este vorba de posibilitatea ca banca sa va dea in judecata si sa ceara executarea silita, ceea ce inseamna, in primul rand, costuri suplimentare aferente executorului judecatoresc si dobanzi de penalizare, precum si probleme cu poprirea salariului, a conturilor sau chiar a altor bunuri pe care le aveti.
Unele banci ar putea sa vanda datoria pe care o aveti la ele la o firma de recuperare creante, care va va cere sa platiti datoriile cat de repede posibil sau in caz contrar va pot executa silit si ele.
Conform legii, daca inregistrati restante la plata ratelor timp de minim 90 de zile (3 luni), banca sau IFN-ul pot anula contractul de credit, ceea ce inseamna ca pot sa va ceara sa achitati tot creditul odata, nu in rate, ca inainte.
Art.55 din OUG 52/2016 prevede urmatoarele:
“Creditorul poate declara creditul scadent anticipat după înregistrarea unui număr de 90 de zile consecutive restanţă de către consumator.”
Dupa cele trei luni de intarziere, legea mai spune ca trebuie sa treaca cel putin alte trei luni pana cand banca poate sa inceapa procedura de executare silita.
“Perioada dintre declararea scadenţei anticipate şi declanşarea executării silite nu poate fi mai mică de 3 luni.”
Ce este important sa mai stiti, pentru a evita executarea silita:
Aceeasi lege obliga bancile si IFN-urile sa ofere clientilor solutii de evitare a executarii silite, adica sa-l ajute sa depaseasca problemele care l-au determinat sa nu-si mai poata plati datoria.
De ce asta? Pentru ca executarea silita presupune costuri suplimentare, atat pentru client cat si pentru banca, precum si aparitia unor probleme privind obtinerea unui nou imprumut in viitor, daca se face raportarea restantelor la Biroul de Credit.
Iata ce spune OUG 52/2016:
Art. 50. — (1) Creditorul depune diligenţe pentru a preveni declararea scadenţei anticipate, iniţierea procedurilor de executare silită a consumatorilor ori vânzarea debitelor restante către entităţi care desfăşoară activitatea de recuperare creanţe.
(2) Creditorul trebuie să facă dovada că a depus diligenţele necesare în vederea evitării iniţierii procedurilor prevăzute la alin. (1],
(3) In vederea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2), cel mai târziu după înregistrarea unui număr de 60 de zile consecutive restanţă de către consumator, creditorul va depune diligenţele necesare pentru a transmite în scris consumatorului soluţii corespunzătoare pentru achitarea debitului, pe baza informaţiilor primite de la consumator privind situaţia sa.
(4) Oricând pe parcursul relaţiei contractuale, la solicitarea consumatorului, creditorul oferă acestuia soluţii corespunzătoare pentru achitarea debitului, chiar dacă nu sunt înregistrate restanţe, însă consumatorul face dovada unei situaţii dificile sau a iminenţei neplăţii.
Art. 51. — Creditorul îl notifică pe consumator cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de declararea scadentă a creditului, de cesionarea creanţelor rezultate din contractele de credit neperformante către entităţi care desfăşoară activitatea de recuperare creanţe sau de iniţierea procedurii de executare silită, după caz, informându-l cu privire la drepturile pe care le are în această situaţie.
In concluzie,
Va sfatuiesc sa luati urgent legatura cu BCR si BRD, pentru a ajunge cu acestea la o intelegere amiabila privind plata datoriilor. (vezi aici raspunsul integral)
Ai probleme cu bancile sau IFN-urile? Scrie-ne aici si te ajutam.