Patria Bank a obtinut un profit de 3,4 milioane lei in trimestrul trei al acestui an, a anuntat banca, ca rezultat al implementarii strategiei de restructurare, prin reducerea costurilor operationale, in paralel cu cresterea sustinuta a activitatii de creditare.
Creditele noi acordate de banca in primele noua luni din acest an au crescut cu 50% fata de aceeasi perioada a anului precedent.
Banca ramane insa pe pierdere dupa primele trei trimestre ale anului, insa aceasta este in scadere la 19 milioane lei, fata de cele 26 milioane lei in aceeasi perioada a anului precedent.
In raportul trimestrial publicat de Patria Bank se arata urmatoarele:
"Trimestrul III al anului marcheaza revenirea rezultatelor financiare ale Bancii in teritoriu pozitiv, dupa perioada de consolidare a modelului comercial si operational.
Rezultatele financiare au inregistrat un parcurs pozitiv de la un trimestru la altul desi continua sa fie sub presiune, in principal din cauza structurii sub-optimale a activelor din bilantul Bancii generata de lichiditatea in exces dar aceasta presiune se reduce pe masura ce Banca implementeaza strategia sa de crestere a activitatii de creditare.
Astfel, in trimestrul III al anului 2018, Banca a inregistrat un rezultat financiar net pozitiv de 3,4 mil. Lei pe fondul cresterii rezultatului operational, sustinuta de evolutia pozitiva a veniturilor bancare pe toate palierele (venituri din dobanzi, venituri din comisioane, alte venituri din exploatare) in paralel cu mentinerea sub control a costurilor operationale.
Aceste rezultate confirma prognozele bugetare in care Banca anticipa rezultate pozitive in semestrul II al anului pe fondul continuarii trendului ascendent al veniturilor bancare si al rezultatelor pozitive din actiunile de valorificare a activelor neproductive si a celor neperformante existente in bilantul sau in afara bilantului Bancii.
Activitatea de creditare continua trendul de crestere accelerata, in primele 9 luni ale anului 2018 fiind acordate credite noi in valoare de 725 mil. Lei. Acest volum a asigurat realizarea planului de vanzari credite in proportie de 104%, concomitent cu cresterea cu 53% a volumului de credite noi acordat, in comparatie cu aceeasi perioada a anului 2017.
De mentionat este si faptul ca, pe segmentul de credite acordate persoanelorjuridice, cresterea semnificativa a productiei noi de credite se observa in cadrul tuturor sub-segmentelor de business, atat in zona de Micro si Agro (116%), cat si in zona de IMM & Small Corporate (109%), in conditiile in care banca reuseste sa castige lunar o cota de piata aferenta creditelor nou acordate semnificativ mai mare decat cota de piata aferenta creditelor in sold.
Portofoliul de credite (valoarea bruta) prezinta la finalul celor 9 luni din 2018 o crestere cu 193 mil. LEI fata de finalul anului 2017 (+13%) din care:
- 101 mil lei segmentele Agro si Micro;
- 64 mil lei segmentele IMM si Corporate;
- 28 mil. Lei Retail.
In ceea ce priveste sub-segmentul Micro, extinderea colaborarii cu Fondul European de Investitii (FEI) prin garantia UE pentru acordarea de credite EaSI si diversificarea canalelor alternative de vanzare asigura premisele unei dezvoltari continue.
Prin intermediul partenerilor, brokerilor si agentilor de vanzari directe, se genereaza 40% din tranzactiile de credite Micro si 48% din volumul de credite pentru acest segment.
Pe plan operational, Banca a continuat strategia de eficientizare a proceselor si reducerea semnificativa a costurilor operationale, prin:
Finalizarea consolidarii centrelor de date ale Bancii;
Continuarea investitiilor in infrastructura informatica (data center/canale de comunicatie/capacitati de stocare informatie/marirea gradului de securitate a sistemului informatic/adaptarea sistemului informatic la cerintele GDPR);
Optimizarea fluxurilor de reinnoire a cardurilor (centralizarea procesului) si de alimentare a ATM-urilor (incluzand si procesul de reconciliere);
Automatizari in scopul reducerii riscurilor operationale (in ceea ce priveste cereri emitere carduri neprocesate, portare conturi, polite de asigurare expirate);
Finalizarea implementarii unei solutii dedicate in vederea imbunatatirii nivelului de securitate cibernetica (Mobile-Device-Management - prin care se securizeaza accesul de la distanta la sistemele de tip e-mail si file-sharing ale bancii);
Refacerea Planului de Continuitate a Activititatii si testarea corespunzatoare;
Implementarea de masuri de securitate conform standardelor PSD2 pentru noua platforma de Internet Banking.
Din perspectiva obiectivelor si planului de afaceri ale Bancii pentru anul 2018, in trimestrul III 2018, Banca a continuat imbunatatirea fluxurilor de creditare a persoanelor fizice cu automatizarea procesului end-to-end si modificarea fluxurilor informatice suport pentru conformarea cu prevederile Directivei UE nr. 92 / 2014.
Pentru perioada urmatoare, Banca are in vedere urmatoarele:
- finalizarea implementarii solutiei IBA Mobility ce va permite utilizarea aplicatiei IBA la nivelul fortei mobile de vanzari, precum si implementarea semnaturiii electronice calificate ce va permite transformarea fluxurilor full-paperless (cu impact la nivelul eficientei operationale, reducerii timpilor de realizare a tranzactiilor si, nu in ultimul rand, diminuarii semnificative a riscurilor operationale);
- implementarea unei noi solutii de Internet Banking si Mobile Banking dedicata clientilor persoane fizice (cu termen de finalizare trimestrul I 2019), urmata apoi de implementarea unor noi module dedicate Persoanelor Juridice si produselor Asset Management; si
- Proiectul Cashback (cashback prin EPOS-uri si carduri) care presupune obtinerea certificarilor atat pentru acceptarea la plata cat si pentru emitere – prevazut a se finaliza in cursul lunii noiembrie 2018, urmand ca Banca sa emita carduri contactless in cursul trimestrului I din 2019.
Din perspectiva administrarii riscurilor:
Banca a continuat in trimestrul 3 din 2018 procesul de optimizare a modului de alocare al capitalului Bancii, in vederea imbunatatirii gestiunii acestuia si utilizarii capitalului in vederea crearii de valoare adaugata bazata pe randamente ajustate la risc, diversificare a claselor de active, a portofoliului si clientilor.
Banca a continuat derularea procesului de analiza si monitorizare a costului cu riscul de credit in vederea identificarii din timp a produselor/zonelor de finantare purtatoare de grad de risc mai ridicat in vederea optimizarii structurii activelor aducatoare de venit vs. gradul de risc si nivelul provizioanelor asociate
acestora.
Pe zona de risc de lichiditate si de piata, Banca a continuatsa inregistreze niveluri confortabile ale principalilor indicatori prudentiali monitorizati.
Procesul de imbunatatire a calitatii portofoliului de credite acordate clientilor se mentine in continuare ca element de prioritate, atat pe segmentul retail cat si pe segmentul persoanelor juridice, punand accent pe calitatea portofoliului de clienti atrasi de banca, atat in etapa de acordare a finantarilor cat si in procesul de monitorizare ulterioara a acestuia, pentru a identifica eventuale dificultati pe care clientii le pot intampina ca urmare a modificarilor legislative, ciclurilor economice sau activitatilor sezoniere.
De asemenea, s-a continuat procesul de valorificare a activelor preluate in contul creantei, precum si procesul de recuperare a creditelor neperformante in trimestrul IV, materializandu-se o trazanctie de vanzare a unui portofoliu in valoare de 245 mil lei asa cum este prezentat in sectiunea 4.
In zona de conformitate, Banca a demarat un proces de imbunatatire a infrastructurii si proceselor utilizate pentru combaterea spalarii banilor si cunoasterea clientelei care va continua si pe parcursul trimestrului urmator.