Bancile nu verifica daca un cont IBAN in care se face o plata corespunde cu numele detinatorului acestuia, persoana fizica sau firma, facilitand astfel inselaciunile, dupa o procedura destul de simpla.
Hotul face rost de o factura pentru livrarea unor produse sau servicii, emisa de o firma, dar inlocuieste contul IBAN real al acesteia cu propriul cont, dupa care o trimite unei potentiale victime.
Aceasta, atrasa de ofera foarte buna, primita de regula pe net sau prin e-mail, verifica firma, tot online, vede ca exista, este activa (situatia firmelor se poate verifica online), astfel ca face plata facturii, dar banii fireste ca nu ajung in contul acesteia, ci in cel al hotului.
Iata un caz real pe care ni l-a semnalat un cititor:
“Am efectuat o plata prin Internet Banking in baza unei facturi emise de o firma din RO pentru o marfa ce trebuia livrata in 2-3 saptamani.
Inainte de a efectua plata am verificat firma (de aprox 10 ani, fara datorii la stat, procese etc); nu am putut sa verific contul IBAN inscris pe factura...
In preajma termenului de livrare, reprezentantul firmei nu a mai putut fi contactat desi am incercat in repetate randuri. Am facut plangere la politie si am inteles ca este vorba despre o frauda, ca exista mai multe cazuri similare.
Se pare ca firma nu are acel cont IBAN. Cu aceasta ocazie am aflat de la banci (a mea si a beneficiarului) ca, inainte de executarea operatiunii bancare, nu se verifica corespondenta dintre contul IBAN si numele beneficiarului introduse de platitor. Din punctul meu de vedere, acest lucru incurajeaza fraudele de acest gen.
Va rog sa-mi comunicati cum ar trebui sa procedez pentru a recupera prejudiciul si a evita situatii similare.”
Inselaciuni efectuate dupa aceasta metoda destul de simpla sunt facilitate de faptul ca bancile nu verifica daca un cont IBAN in care se efectueaza o plata chiar este al detinatorului respectivului cont. Numele detinatorului contului este afisat de o banca doar daca este vorba de un cont deschis la aceeasi banca.
Daca plata se face in contul altei banci, de exemplu dintr-un cont Raiffeisen, cum a fost cazul de fata, intr-un cont BCR, Raiffeisen nu verifica numele detinatorului acelui cont. De ce?
“Banca nu are obligatia de a verifica numele titularului contului indicat ca beneficiar in ordinul de plata si nici numarul contului beneficiarului, ca urmare, va efectua plata in contul astfel cum este identificat in instructiunea de plata”, conform articolului 4.1.2 din Conditiile generale bancare pentru persoane juridice ale Raiffeisen Bank.
“Recomandarea noastra este implementarea de masuri interne pentru cunoasterea partenerilor contractuali, verificare contracte si facturi inainte de plata, inclusiv mecanisme de notificare in cazul oricaror modificari”, spun reprezentantii Raiffeisen.
Asadar, Raiffeisen s-a asigurat legal sa nu fie trasa la raspundere in astfel de cazuri de inselaciune, aruncand intreaga responsabilitate pe umerii clientilor.
Ceea ce nu este deloc normal. Mai ales ca astfel de verificari de care vorbeste banca sunt greu de facut chiar si de companii, daramite de persoanelor fizice, cum este cazul relatat aici, in lipsa unei baze de date publice in care poti sa verifici un cont IBAN.
Firesc ar fi, de altfel, sa existe o baza de date publica, la Registrul Comertului, cu datele de identificare ale tuturor firmelor din Romania, cu datele lor de contact, inclusiv conturile bancare.
De aceea firesc si necear ar fi ca bancile sa verifice corespondenta dintre un cont bancar si numele detinatorului, atunci cand efectueaza o plata.
Pentru eliminarea unor astfel de cazuri de inselaciune, bancile ar trebui sa acceseze baza de date a ANAF pentru a face corespondenta oricarui cont IBAN nu numele firmei care-l detine, in cazul platilor.
Mai ales ca bancile au acces la baza de date a ANAF pentru a-si verifica potentialii clienti carora le acorda credite.