www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Studiu GE Money: Romanii sunt bun-platnici

Autor: Bancherul.ro
2008-11-27 15:12
Peste opt din zece români (84%) susţin că îşi plătesc la timp obligaţiile financiare, situându-se pe locul al doilea după cehi, unde 87% dintre respondenţi nu întârzie cu plata datoriilor, potrivit unui studiu realizat de firma de cercetare de piaţă TNS AISA la cererea GE Money în şase ţări europe. (Vezi detalii in documentul atasat)

Potrivit aceluiaşi studiu, 72% dintre români - cel mai ridicat procent dintre ţările analizate - susţin că ştiu exact sumele pe care trebuie să le plătească lunar, fiind urmaţi la acest capitol de letoni cu 63% şi de polonezi cu 61%.

Opt din zece români sunt de părere că îşi administrează eficient bugetul, potrivit studiului. De asemenea, românii sunt cei mai încrezători în capacitatea lor de gestionare a venitului, fiind urmaţi de letoni şi maghiari cu 75% şi de cehi cu 72%.

Ruşii se declară cel mai puţin abili la acest capitol, în condiţiile în care numai 57% dintre ei consideră că îşi administrează eficient bugetul.

"Încrederea românilor în aptitudinea lor de a-şi gestiona banii vine dintr-o bună cunoaştere a veniturilor şi cheltuielilor. 83% dintre românii care au participat la studiu au declarat că ştiu exact cât câştigă, 85% ştiu cât datorează şi 81% dintre ei ştiu exact cât cheltuiesc în fiecare lună", se arată în studiul publicat, joi, de GE Money.

Atitudinea românilor faţă de modul în care îşi administrează bugetul reiese şi din semnificaţia pe care o atribuie cumpărăturilor. Astfel,73% dintre ei nu percep această activitate ca pe o formă de recreere. Aceeaşi părere este împărtăşită de 67% dintre polonezi, de 65% dintre letoni, la polul opus aflându-se cehii, cu numai 58%.

În plus, 78% dintre români declară că evaluează toate posibilităţile de a-şi reduce cheltuielile curente şi susţin că nu cumpără lucruri de care nu au cu adevărat nevoie, potrivit studiului.

Românii se lasă influenţaţi de familie la gestionarea banilor, dar numai 72% din ei le spun partenerilor cât câştigă

Românii sunt cel mai adesea influenţaţi de familie şi de prieteni în gestionarea veniturilor, 37% dintre aceştia declarând că iau hotărâri în funcţie de sfaturile apropiaţilor, faţă de 27% dintre maghiari şi 25% dintre cehi, potrivit studiului GE Money.

Pe de altă parte, 19% dintre polonezi afirmă că îşi administrează bugetul ţinând cont de sfaturile unui director de sucursală de la o instituţie financiară, iar 15% dintre cehi spun că sunt influenţaţi de recomandările unui consultant financiar.

Românii au afirmat în proporţie de 72% că spun partenerului de viaţă suma reală a câştigurilor lunare. La acest capitol, România este devansata doar de Cehia, cu un procent de 75%.

Tot alături de partenerul de viaţă sunt luate şi deciziile legate de bugetul alocat copiilor, 53% dintre respondenţii români declarând că nu ar da bani celor mici fără să se consulte înainte cu soţul sau soţia, potrivit aceleiaşi cercetări.

Opt dintre zece români vor ca odraslele lor să primească educaţie financiară la scoală

Opt din zece români (79%) consideră că este foarte important ca tinerii să înveţe la şcoală lucruri de bază despre bani şi despre cum poate fi gestionat corect un buget, potrivit unui studiu realizat de firma de cercetare de piaţă TNS AISA la cererea GE Money în şase ţări europe.

Aproape jumătate dintre respondenţii din România au declarat că se implică ei înşişi în formarea acestei educaţii financiare, discutând cu copiii despre modul în care trebuie să îşi "gospodărească" banii de buzunar.

Potrivit aceluiaşi studiu, românii, letonii şi ruşii sunt pe primul loc în ceea ce priveşte deschiderea faţă de contractarea unui împrumut pentru îmbunătăţirea nivelului de trai, însă 77% dintre români consideră că aceste împrumuturi trebuie să fie mai mici decât averea lor.

La polul opus se află maghiarii care nu consideră împrumuturile o modalitate viabilă de creştere a standardului de viaţă.

Românii se află pe primul loc şi când vine vorba de atenţia cu care analizează şi îşi aleg produsele financiare. Aproape două treimi (62%) dintre respondenţii din România declară că evaluează cu atenţie astfel de produse pentru a se asigura că fac cea mai bună alegere.

Doar 48% dintre polonezi şi 45% dintre maghiari se concentrează asupra eficienţei cu care îşi aleg produsele financiare, fie că e vorba de depozite, carduri de credit sau împrumuturi, potrivit studiului.

Aceeaşi cercetare mai arată că produsele de investiţie cu grad scăzut de risc sunt preferate în România. 41% dintre respondenţi au declarat că aleg acest tip de produse, chiar dacă aduc câştiguri mai mici, fiind urmaţi de maghiari cu 39%, de cehi cu 38% şi de polonezi cu 31%.

La studiu au participat 3.600 de persoane - aproximativ 600 de respondenţi din fiecare ţară -, cu vârste cuprinse între 18 şi 65 ani din Cehia, Ungaria, Polonia, România, Rusia, Letonia. Studiul a fost realizat în perioada iulie-august 2008.

Studiul comandat de GE Money are ca scop evaluarea atitudinii faţă de bani şi cunoştinţele financiare ale populaţiei din Europa Centrală şi de Est.

GE Money a intrat pe piaţa din România în 2006 prin achiziţionarea a trei companii specializate în servicii financiare non-bancare: Leasemart Holding BV (deţinătoare a companiei Motoractive Leasing), Ralfi IFN SA (companie care oferă credite de consum) şi Domenia Credit IFN SA (companie specializată în credite ipotecare şi imobiliare). Din iunie 2008, firmele folosesc brandul GE Money.

Cele trei companii sunt deţinute în parteneriat de General Electric Capital Corporation (GECC), companie a General Electric, şi grupul turcesc Dogus Holding AS.