BRD a obtinut in primul trimestru un profit net record, de 414 milioane lei la nivel de grup, in crestere cu 25% fata de anul precedent, mai mare decat al Bancii Transilvania, de 389 milioane lei.
Pe de alta parte, numarul clientilor BRD a scazut cu 10.000 la finalul lunii martie fata de sfarsitul anului trecut, la un total de 2,317 milioane, dar se mentine peste nivelul din martie 2017, cand banca avea 2,281 milioane clienti.
[1]
Majorarea substantiala a profitului BRD s-a datorat atat cresterii profitului operational, cat si a veniturilor din reversarile de provizioane constituite anterior pentru creditele neperformante, banca neavand costuri cu riscul de credit.
Astfel, veniturile din dobanzile la credite au crescut cu 51 milioane lei (11%), la 499 milioane lei, in timp ce cheltuielile cu dobanzile pentru depozitele clientilor au scazut cu 6,5 milioane lei (19%), la 33,6 milioane lei.
Castigul din dobanzi al BRD a crescut astfel cu 58 milioane lei (14%), la 465 milioane lei.
Veniturile nete din comisioane au sporit cu 9 milioane lei (0,5%), la 184 milioane lei.
Totalul veniturilor operationale s-au ridicat la 724 milioane lei, cu 74 milioane lei (11%) mai multe decat anul precedent.
Cheltuielile operationale s-au mentinut stabile, la 384 milioane lei, datorita injumatatirii contributiei la Fondul de Garantare a Depozitelor si la Fondul de Rezolutie, de la 70 la 35 milioane lei, in timp ce cheltuielile cu personalul au crescut de la 167 la 186 milioane lei (11%).
Profitul operational a fost de 339 milioane lei, cu 73 milioane lei (27%) mai mare decat anul trecut.
Costul net al riscului a fost pozitiv, de 152 milioane lei, cu 29 milioane lei (23%) peste cel de anul trecut.
Profitul brut a fost de 492 milioane lei, din care impozitul pe profit de 77 milioane lei, astfel ca profitul net, la nivel de grup, s-a ridicat la 141 milioane lei.
COMUNICAT DE PRESĂ
București, 4 mai 2018
REZULTATELE GRUPULUI BRD ÎN PRIMUL TRIMESTRU AL ANULUI 2018: PROFIT NET DE 414 MILIOANE RON
Principalii indicatori financiari ai BRD Groupe Société Générale la 31 martie 2018 la nivel consolidat, în conformitate cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară (IFRS):
- Profit net de 414 milioane RON, în creştere cu +26% faţă de perioada similară a anului trecut, pe fondul generării solide de venituri, cheltuielilor operaţionale cvasi stabile şi costului de risc pozitiv
- Creştere a venitului net bancar (+11,4%), pe toate principalele categorii de venituri, în special ca urmare a evoluţiei robuste a veniturilor nete din dobânzi (+14,2%) datorate efectelor pozitive de volum şi de rate de dobândă, şi evoluţiei ascendente a veniturilor nete din comisioane (+5,2%)
- Cheltuieli operaţionale constante, ducând la o creştere a rezultatului operaţional brut cu +27,5%
- Creştere comercială robustă: număr mai mare de clienţi activi (+37 mii), credite nete în creştere cu +5,0%*, depozite mai mari cu +6,0%*, număr de tranzacţii în creştere
- Cost net al riscului pozitiv, generat de recuperări semnificative pe portofoliul de clienţi non-retail, și de recunoașterea unor despăgubiri din asigurări
- Îmbunătăţire continuă a profilului de risc de credit: rata creditelor neperformante de 6,2% la sfârșitul lui martie 2018, faţă de 10,3% la sfârșitul lui martie 2017; grad de acoperire a creditelor neperformante menţinut la un nivel ridicat (75,4%)
Activitate comercială solidă
Primul trimestru al anului 2018 s-a caracterizat prin continuarea creşterii pe piaţa creditării din România (+3,5%* în dinamică anuală), în principal pe fondul cererii solide din partea persoanelor fizice. Mediul economic a fost totodata marcat de creşterea dobânzilor, in contextul creșterii presiunilor inflaţioniste. Depozitele au crescut (+10,6%*), susţinute atât de segmentul persoanelor fizice, precum şi de cel al companiilor.
În acest context, BRD a înregistrat, încă o dată, o performanţă comercială solidă. Numărul de clienţi activi a crescut cu +37.000 faţă de perioada similară a anului trecut, dintre care persoanele fizice cu +33.000 şi micile companii cu +4.000. Gradul de echipare a clienţilor persoane fizice (număr mediu de produse pe client activ) a continuat să crească până la 4,18 de la 4,09 la finalul lunii martie 2017. Stocul de contracte de internet și mobile banking pentru clienţi persoane fizice a ajuns la aproximativ 1,44 milioane, +19% în dinamică anuală. Numărul abonaţilor MyBRD Mobile a crescut cu +43%.
Creditele nete au fost de 30,4 miliarde RON, +5,0%* în comparație cu sfârşitul lunii martie 2017, graţie intensificării activităţii de creditare pe segmentul persoanelor fizice şi pe cel al marilor clienţi corporativi. Soldul creditelor nete pe segmentul persoanelor fizice s-a majorat cu +7,8%* în dinamică anuală, sub efectul favorabil al producţiei solide de credite, care a crescut cu +9,0% an pe an, până la 1,4 miliarde RON. Astfel, BRD şi-a menţinut poziţia de lider pe piaţa creditelor acordate persoanelor fizice, cu o cotă de piaţă de 16,9% la finalul lunii martie 2018. Segmentul non-retail s-a dovedit stabil, portofoliul de mari clienţi corporativi înregistrând o performanţă robustă (+5,9%* în dinamică anuală).
Depozitele au crescut cu +6,0%* an pe an, impulsionate de economiile clienţilor retail cât şi non-retail. Creşterea pe segmentul retail (+7,4%*) a provenit, în principal, din intrări mai mari de sume în conturile curente ale persoanelor fizice (+29%*). Creşterea depozitelor non-retail (+3.6%*) s-a datorat evoluţiilor pozitive pe segmentul IMM-urilor, precum şi pe cel al marilor companii. Indicatorul credite nete/depozite a fost 68,6% la finalul lunii martie 2018 (-0,6 puncte procentuale în comparație cu sfârşitul lunii martie 2017).
Generare solidă de venituri şi cost net al riscului pozitiv
Grupul BRD a înregistrat o creştere solidă de venituri, generată de creşterea robustă a soldului de credite şi de depozite, coroborată cu dobânzile favorabile din piaţă, şi cu majorarea numărului tranzacţiilor realizate de clienţi. Venitul net bancar s-a situat la 724 milioane RON (+11,4% faţă de perioada similară a anului trecut) crescând pe toate categoriile principale de venituri. Veniturile nete din dobânzi au înregistrat o creştere de două cifre (+14,2%), graţie efectului de volum pozitiv şi tendinţei ascendente a dobânzilor. Veniturile nete din comisioane (+5,2%) au beneficiat de creșterea numărului de tranzacţii şi de venituri mai mari din servicii de custodie şi depozitare. Categoria “Alte venituri” a crescut cu +10,8%, datorită rezultatului din tranzacţionare în creştere.
Cheltuielile operaționale au ajuns la 385 milioane RON, cvasi-stabile faţă de primul trimestru al anului 2017 (+0,2%). Cheltuielile cu personalul au fost mai mari cu +11,3%, pe fondul ajustărilor pachetelor de compensaţii, în linie cu evoluția condiţiilor de piaţă, având în vedere presiunile din piaţa muncii. Alte cheltuieli operaţionale (excluzând contribuţiile la Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare şi la Fondul de Rezoluţie) au crescut cu +12,0%, reflectând, în principal, investiţii mai mari în proiecte de transformare a băncii şi în proiecte pentru respectarea cerinţelor reglementare. Contribuţia cumulată la Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare şi la Fondul de Rezoluţie a scăzut cu -50,5% faţă de primul trimestru al anului 2017.
Performanţa operaţională a fost foarte robustă, rezultatul operaţional brut fiind în creştere cu +27,5% faţă de perioada similară a anului trecut. Indicatorul cost/venit, la nivel de grup, a ajuns la 53,2% în scădere cu 5,9 puncte procentuale faţă de primul trimestru al anului 2017.
Calitatea activelor s-a îmbunătăţit în continuare, rata creditelor neperformante fiind redusă la 6,2% la finalul lunii martie 2018 faţă de 10,3% la finalul lunii martie 2017, în timp ce gradul de acoperire s-a menţinut la un nivel solid de 75,4%, comparativ cu 77,4% la finalul lui martie 2017 (toți indicatorii conform metodologiei ABE). S-a înregistrat o eliberare netă de provizion de 153 milioane RON în primul trimestru din 2018, +23,4% faţă de primul trimestru din 2017, datorită unor recuperări pe portofoliul de clienţi non-retail şi recunoașterii unor despăgubiri din asigurări de aproximativ 65 milioane RON.
În acest context, Grupul BRD a marcat un bun început de an: profitul net a ajuns la 414 milioane RON în primul trimestru al anului 2018, +25,6% faţă de perioada similară a anului trecut, conducând la o rentabilitate a capitalurilor proprii de 22,0% în comparație cu 19,3% în primul trimestru al anului 2017.
BRD şi-a menţinut rata de adecvare a capitalului la un nivel confortabil de 19,3%** la sfârșitul lunii martie 2018 (la nivel individual, conform Basel 3), faţă 19,9%** la sfârșitul lunii martie 2017.
“Primul trimestru al anului 2018 a fost foarte dinamic, după cum arată creşterea continuă a creditelor, a depozitelor şi a volumului de tranzacţii, care, împreună cu ratele de dobândă favorabile din piaţă, au dus la o creştere de două cifre a venitului net bancar. Pe viitor, vom continua să îmbunătăţim experienţa şi satisfacţia clienţilor, prin menținerea ritmului investițiilor în digitalizare şi prin intermediul evoluției continue a modelului nostru de afaceri”, a declarat François Bloch, Directorul general al BRD Groupe Société Générale.
Rezultatele financiare ale Grupului BRD la finalul primelor trei luni ale anului 2018 sunt disponibile pentru public si investitori pe site-ul web al bancii, www.brd.ro, incepand cu ora 09:00. Copii ale documentelor vor putea fi obtinute, la cerere, gratuit, la sediul central al BRD - Groupe Société Générale, situat in Bulevardul Ion Mihalache nr. 1-7, sector 1, Bucuresti
(*) Variatii la curs valutar constant
(**) Excluzând dividendele aprobate de adunarea generală a acţionarilor.
BRD - Groupe Société Générale are 2,32 milioane de clienţi activi şi operează o reţea de 753 de unităţi. BRD ocupă o poziţie importantă pe piaţa românească a cardurilor, cu aproximativ 2,4 milioane de carduri şi o reţea de acceptare de aproximativ 28 200 POS-uri şi mai mult de 1 500 ATM-uri. Activele totale ale băncii erau, la finalul lunii martie 2018, de 54,5 mld RON.
BRD face parte din Grupul Société Générale, unul dintre cele mai mari grupuri europene de servicii financiare. Grupul are 145 000 de angajaţi în 66 de ţări şi peste 31 de milioane de clienţi în întreaga lume, în trei activităţi-cheie:
Retail banking în Franţa
Retail banking internaţional, servicii financiare şi asigurări
Corporate & investment banking, private banking, administrare de active şi servicii pentru investitori.
www.brd.ro; facebook;