Alior Bank, senzatia bancilor poloneze, infiintata in 2008 si ajunsa acum pe locul 9 in Polonia dupa marimea activelor si pe 6 dupa numarul de clienti, 4 milioane, si-a facut astazi intrarea in Romania, in parteneriat cu Telekom, dupa modelul din Polonia, unde are un parteneriat cu T-Mobile, propunand servicii bancare (conturi, carduri, mobile banking) cu cele mai mici comisioane dintre toate bancile romanesti.
O oferta “jos palaria!” (daca ne gandim ca simbolul bancii Alior este jobenul) cu care banca a avut succes si in Polonia: o combinatie intre costuri reduse si servicii bancare online. (vezi aici detalii)
Astfel, in primii trei ani de acum inainte, Alior Bank nu va cere clientilor care-si fac un card comisioane de retragere a banilor la niciun ATM, nici la cele din Romania nici la cele din strainatate, spre deosebire de toate cele 20 de banci romanesti emitente de carduri, care in ofertele standard, nu cele conditionate de incasarea veniturilor, percep comisioane atat pentru retragerile de la bancomatele bancilor romanesti, cat si de la cele din strainatate.
De asemenea, Alior Bank, tot in oferta standard, adica pentru orice tip de clienti, nu are comisioane pentru incasarile si platile intrabancare sau interbancare (catre o alta banca). Doar alte doua banci romanesti mai au comisioane 0 pentru aceste servicii: ING Bank si Libra Internet Bank.
I-am intrebat insa pe oficialii Alior si Telekom, in cadrul conferintei de presa de astazi, prilejuita de lansarea serviciilor bancare, ce comisioane vor avea clientii dupa cei trei ani de promotie, pentru ca dupa cum stim, obiceiul comerciantilor este, atunci cand lanseaza noi produse, sa le vanda cu un pret redus sau chiar gratis o perioada, iar dupa ce oamenii le prind gustul, le scumpesc uneori exagerat, pentru a-si recupera pierderile din perioada promotionala.
“Nu am precizat care vor fi comisioanele peste trei ani, pentru ca nu putem sti de pe acum care va fi situatia si costurile de pe piata bancara din acel moment”, a raspuns presedintele Telekom Romania, Miroslav Majoros.
In comunicatul de presa al Telekom nu se mentioneaza ce comisioane vor fi aplicate dupa cei trei ani cu 0 costuri la retragerile de numerar la bancomate si pentru platile online, desi corect ar fi fost sa se spuna, de exemplu, ca vor fi aplicate comisioanele standard ale pietei bancare din acel moment, nu altele mai mari. Pentru ca odata devenit clientul unei banci, este destul de greu sa te muti rapid la o alta banca, atunci cand ti se majoreaza costurile sau nu mai esti multumit de serviciile primite.
Ce alte comisioane exista, in afara celor promotionale?
Corect ar fi fost, de asemenea, ca banca sa mentioneze nu doar comisioanele 0 aferente noilor servicii, ci si celelalte, mai ales ca exista unele destul de mari.
De exemplu, viitorii clienti ai Alior vor trebui sa achite un comision de administrare lunara a contului curent, de 3 lei, dar numai daca nu incaseaza lunar in cont cel putin 650 de lei, precum si pentru vizualizarea (interogarea) soldului contului la bancomate, pentru a vedea cati bani au in cont, care este 5 lei, cel mai ridicat dintre bancile romanesti.
De asemenea, in contrast cu restul bancilor romanesti, care nu percep comisioane pentru depunerile de numerar la ghisee sau la ATM-uri, Alior Bank, care nu are ATM-uri proprii, isi va taxa scump clientii care-si vor depune bani in conturi la casieriile din agentiile Telekom: 1% din suma depusa, minim 10 lei. De exemplu, pentru 1.000 de lei depusi in cont, comisionul este 10 lei, iar pentru 2.000 de lei, evident, 20 de lei.
In total, daca adunam cele patru comisioane ale Alior (3 lei pentru administrarea contului, cate 5 lei pentru consultarea soldului la un bancomat romanesc si la unul din strainatate, precum si 10 lei pentru depunerea a 1.000 de lei) rezulta un cost total de 23 de lei, care este cel mai mic dintre bancile Romanesti. (vezi tabelul cu comisioanele)
Un cost apropiat il gasim la Patria Bank (26,5 de lei), Garanti Bank si Banca Feroviara (ambele cu 27,5 lei), Piraeus Bank (32,4 lei) si ING Bank (33 lei).
Este firesc, de altfel, ca bancile mici, care au o retea de unitati si de bancomate limitata sau nu au deloc, cum este cazul Alior Bank, asadar nu au nici costuri de operare a acestora, sa-si permita sa practice costuri mici si gratuitati pentru conturi si carduri si in acelasi timp sa mizeze pe serviciile bancare online.
Alior Bank spune care are o aplicatie de mobile banking foarte performanta, aflata deja la a patra generatie in Polonia, ceea ce va fi un avantaj pentru banca si in Romania. Serviciul de internet banking inca nu este functional, urmand a fi lansat abia in noiembrie.
De altfel, succesul Alior se bazeaza si pe strategia sa de "digital disruptor". (vezi aici detalii)
Un serviciu inovator adus de aplicatia Alior pe piata bancara romaneasca sunt platile NFC (contactless), adica transferurile de bani dintre doi clienti ai bancii prin simpla apropiere a telefoanelor.
Aplicatia de mobile banking a Alior permite si transferurile catre o adresa de e-mail, fara a fi nevoie de contul bancar al destinatarului banilor, serviciu existent si la aplicatia Bancii Transilvania.
Cardurile se emit pe loc in agentiile Telekom
Alior Bank isi va distribui serviciile bancare in Romania in prima faza prin 6 birouri instalate in agentiile Telekom din Bucuresti, care se vor extinde la aproximativ 130 in urmatorul an, in toata tara, precum si prin agenti mobili si curieri care vor duce clientilor cardurile si documentele necesare semnarii contractelor pentru deschiderea conturilor, in urma comenzilor online, facute pe site-ul dedicat (www.telekombanking.ro).
Banca va emite carduri instant in agentiile Telekom, carduri fara numele titularului pe ele, dar care au avantajul ca se pot activa si utiliza pe loc. Cei care vor carduri personalizate cu numele lor le vor primi ulterior prin curier si vor trebui sa achite lunar un comision de administrare de trei lei.
Alior se asteapta sa atraga in urmatorii ani “cateva sute de mii de clienti” in Romania, a spus directorul adjunct al Alior Bank Polonia, Celina Waleskiewicz, in cadrul unei conferinte de presa. Banca-mama din Polonia listata la Bursa, a anuntat investitorii ca se asteapta sa ajunga la 800.000 de clienti in Romania. (vezi aici detalii)
Reprezentanta Alior a mai precizat ca banca poloneza nu este interesata in prezent de achizitia unei banci scoase la vanzare in Romania si se va concentra pe cresterea organica.
Din luna noiembrie, au mai spus reprezentantii Alior, vor fi lansate si ofertele de creditare: credite de consum negarantate, descoperit de cont si achizitia de telefoane mobile in rate.
In privinta serviciilor bancare exclusiv online, precum deschiderea de conturi si acordarea de credite, pe care Alior le practica in Polonia deja de peste 5 ani, in Romania mai au de asteptat ceva timp, intrucat “piata este abia la inceput”. Totusi, Alior este pregatita sa ofere si la noi aceste servicii, dupa modelul din Polonia.
Comisioane mici pentru platile in euro
Un alt avantaj al noii oferte Alior, spune banca, este platforma de schimb valutar online, prin intermediul careia “clientii beneficiaza de un curs de schimb valutar avantajos, pentru zece valute, actualizat in timp real." Reprezentantii bancii spun ca este vorba de un serviciu inovator pe piata bancara din Romania.
Banca are comisioane reduse pentru transferurile in euro. Astfel, comisionul pentru o plata in euro este de doar 5 lei, comparativ cu zeci de euro la alte banci. De exemplu, la BCR, o plata in euro costa minim 10 euro sau 0,1% din suma platita.
Alior aplica insa comision redus doar in cazul platilor in euro. Pentru platile in alte valute, comisionul este 30 de lei, care ramane insa mai mic decat cei 10 euro in cazul BCR.
Comunicatul de presa:
Telekom Romania şi Alior Bank lansează Telekom Banking
- Retrageri gratuite de la orice ATM din ţară şi din străinătate;
Transferuri gratuite în lei, către orice bancă, prin mobile banking;
- Cursuri de schimb avantajoase, prin intermediul platformei de Schimb Valutar Online 24/7.
În prezent, universul serviciilor financiare este într-o continuă expansiune inovatoare. Noile tehnologii din sfera digitalizării sunt cele care permit băncilor să ofere noi servicii adresate celor care caută soluții simple, eficiente și croite pe măsura așteptărilor lor. Dacă până de curând lumea serviciilor bancare era percepută ca fiind una care stătea sub semnul rigidității, în prezent, tehnologiile din sfera „internet of things” oferă băncilor capacitatea de a dobândi o flexibilitate care poate deveni reper și pentru alte tipuri de afaceri.
În acest sens, Telekom Banking, cel mai nou proiect financiar digital din România, dezvoltat în cadrul parteneriatului dintre Telekom Romania şi Alior Bank, una dintre cele mai mari bănci din Polonia, urmăreşte nevoile consumatorilor de produse şi servicii rapide, uşor de utilizat, oriunde şi oricând.
”Telekom Banking reprezintă respectarea promisiunii făcute de Telekom Romania în a susține libertatea creatoare a clienților şi a partenerilor săi, în tot ceea ce fac. După eliberarea internetului, vine rândul serviciilor de banking. Când vorbim despre Telekom Banking, vorbim despre o ofertă de servicii bancare dornică să răspundă așteptărilor fundamentale ale clienților săi; este vorba despre servicii bancare gândite să prețuiască și să valorifice potențialul creativ al clienților săi. Suntem bucuroși că, prin intermediul parteneriatului cu Alior Bank, ne plasăm acum în avangarda serviciilor de banking, simple și ușor de folosit. Ceea ce ne propunem este să oferim servicii pe măsura noii culturi IT&C în care trăim, în prezent. A te pune la punct cu toate posibilitățile pe care noile tehnologii ți le oferă înseamnă să fructifici posibilitatea de a fi inovator în fiecare zi. Experienţa bancară a Alior Bank și viziunea tehnologică și inovatoare adusă de Telekom Romania au făcut posibilă nașterea unei oferte de servicii bancare dedicate persoanelor fizice, capabile să modeleze viitorul segmentului financiar-bancar din România”, a declarat Miroslav Majoros, CEO Telekom Romania.
”Implementarea soluțiilor tehnologice de ultimă generație pe piața românească este un alt pas pe care Alior Bank îl face pentru a deveni una dintre cele mai inovatoare bănci din Europa. Folosim cele mai bune practici din Polonia, cele mai inovatoare soluții oferite de Alior Bank acolo și dezvoltate în colaborare cu T-Mobile. De asemenea, vreau să evidențiez faptul că oferta finală a fost pregătită de echipa noastră din România, de aceea suntem siguri de faptul că va satisface așteptările și solicitările clienților noștri. Avem planuri ambițioase și suntem convinși de faptul că alături de Telekom Romania le vom împlini și că vom avea succes pe piața românească, unde considerăm că există un potențial foarte mare de dezvoltare. În această primă fază, vom oferi conturi curente, carduri de debit, depozite și un serviciu de schimb valutar online, urmând ca în faza următoarea să lansăm oferta noastră de credite. Nu în ultimul rând vom continua să îmbunătățim în mod constant produsele și serviciile oferite.”, a declarat Celina Waleśkiewicz, Deputy CEO Alior Bank.
Serviciile Telekom Banking sunt lansate gradual, începând cu doi piloni moderni și ușor de folosit – operațiuni zilnice bancare (primare) și o nouă soluție pe piața românească, platforma de Schimb Valutar Online.
Astfel, prin intermediul Telekom Banking, clienții își pot deschide conturi curente în RON, EUR, USD și GBP, pot atașa carduri de debit acestor conturi și pot beneficia de acces 24/7 la fonduri, prin intermediul soluțiilor de internet și mobile banking.
Contul curent poate fi solicitat online, pe www.telekombanking.ro, fie direct prin aplicația pentru mobil sau vizitând unul dintre magazinele Telekom și Germanos. Totodată, procesul inițiat online de deschidere a unui cont poate fi finalizat prin transmiterea gratuită prin curier a documentelor necesare deschiderii contului. Tot prin curier, si tot gratuit, banca poate livra cardurile de debit. Unicitatea deschiderii unui cont în magazin constă în faptul că solicitantul primește cardul pe loc și îl poate utiliza imediat, după semnarea unui acord.
Prin intermediul ofertelor Telekom Banking, clienții care își deschid un cont curent pot beneficia, timp de trei ani, de retrageri gratuite de la orice bancomat, în țară și în străinătate, și de transferuri în lei gratuite, la orice bancă din România, prin intermediul serviciilor online de internet și mobile banking.
Cel de-al doilea pilon al ofertei de lansare de astăzi este platforma de Schimb Valutar Online, prin intermediul căreia clienții beneficiază de un curs de schimb valutar avantajos, pentru zece valute, actualizat în timp real, la un interval de maxim 10 secunde (în timpul zilelor lucrătoare). De asemenea, clienții pot stabili în detaliu condițiile în care vor să efectueze schimburile valutare - de ex., își pot seta data și ora la care doresc să efectueze schimbul valutar și nivelul cursului de schimb la care doresc să se efectueze tranzacția. Nu în ultimul rând, opțiunea “Pay later” (Plătește mai târziu) îi permite clientului să efectueze schimburi valutare fără să aibă întreaga sumă disponibilă. Este necesar să dețină cel puțin 5% din suma tranzacționată, urmând ca în maxim două zile lucrătoare să asigure diferența necesară pentru finalizarea tranzacției.
Cu Telekom Banking, clienții pot beneficia și de o aplicație de mobil modernă - o soluție care se concentrează pe o abordare de tip omnichannel, reprezentând o integrare deplină a aplicației mobile și a platformei de internet banking. Odată cu lansarea platformei Internet Banking, la începutul lunii noiembrie, clienții vor obține o experiență unică, regăsind integrate complet și coerent toate informațiile despre produsele și serviciile folosite de ei. Totul este centrat pe confort și ușurință în utilizare (cele mai frecvent utilizate funcții sunt amplasate intuitiv, la îndemână), precum și pe soluții inovatoare realizate în linie cu nevoile clienților. Alior Bank a dezvoltat un sistem care elimină barierele și stabilește un nou standard pentru excelența bancară digitală.
Aplicația oferă o gamă largă de funcționalități, inclusiv transferuri către alte conturi, folosind coduri QR sau funcția NFC; vizualizarea ultimelor trei tranzacții fără a fi autentificat, plăți P2P etc. Există, de asemenea, posibilitatea de a deschide alte conturi curente, în lei sau valută, direct din aplicația Mobile Banking, de a solicita carduri de debit sau de a crea depozite la termen sau conturi de economii.
La nivel naţional, serviciile Telekom Banking lansate astăzi sunt disponibile online, la www.telekombanking.ro, și vor fi disponibile, gradual, în reţeaua de magazine Telekom şi Germanos. Practic, în următoare lună, în magazinele Telekom și Germanos și ale partenerilor selectați, orice persoană va putea solicita deschiderea unui cont curent și emiterea unui card de debit.
În plus, prin intermediul conceptului bancar Shop-in-Shop corner, introdus în magazine selectate Telekom şi Germanos, vor fi oferite servicii bancare suplimentare, inclusiv produse de creditare. Rețeaua Shop-in-Shop va fi extinsă sistematic pe durata următorului an, țintindu-se un număr de 120 de magazine în care să fie introdus acest concept.
Pe viitor, oferta Telekom Banking va fi completată cu servicii de finanţare a dispozitivelor din oferta Telekom Romania, dar şi cu servicii de tip credite de nevoi personale fără garanții și facilitatea overdraft.
Cei care doresc detalii şi informaţii referitoare la serviciile din oferta Telekom Banking pot apela 0219253 - call center dedicat, disponibil 24/7.
Serviciile bancare sunt oferite de Alior Bank SA Varsovia - Sucursala Bucureşti.