www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Noi norme privind piata primara a titlurilor de stat administrata de BNR

Autor: Bancherul.ro
2017-01-09 20:18

De la inceputul acestui an a intrat in vigoare o noua norma adoptata de BNR privind piata primara a titlurilor de stat administrata de banca centrala.


Normă nr. 1 din 21.dec.2016
Monitorul Oficial, Partea I 1059 29.dec.2016
Intrare în vigoare la 1.ian.2017


Normele nr. 1/2016 pentru aplicarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 7/2016 privind piaţa primară a titlurilor de stat administrată de Banca Naţională a României


În baza prevederilor art. 51 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 7/2016 privind piaţa primară a titlurilor de stat administrată de Banca Naţională a României,
în temeiul art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României,


Banca Naţională a României emite prezentele norme.


CAPITOLUL I


Acordarea calităţii de dealer primar şi condiţii de acces pe piaţa primară a titlurilor de stat administrată de Banca Naţională a României


Art. 1. - (1) În conformitate cu prevederile art. 6 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 7/2016 privind piaţa primară a titlurilor de stat administrată de Banca Naţională a României, denumit în continuare Regulament, în vederea dobândirii calităţii de dealer primar entităţile solicitante, denumite în continuare candidaţi, care fac parte din categoriile specificate în art. 17 din Regulamentul-cadru privind operaţiunile de piaţă cu titluri de stat pe piaţa internă, aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.245/2016, denumit în continuare Regulamentul-cadru, trebuie să înregistreze la Banca Naţională a României - Direcţia operaţiuni de piaţă, care va asigura Secretariatul Comitetului de evaluare, o cerere conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, însoţită de documente din care să reiasă:


a) îndeplinirea cumulativă a obligaţiilor specificate la art. 7 din Regulament, în cadrul unei perioade de minimum 6 luni consecutive anterioare momentului depunerii cererii, indiferent de frecvenţa operaţiunilor efectuate de candidat în perioada supusă analizei;


b) îndeplinirea condiţiilor de acces specificate la art. 4 din Regulament, în baza:


(i) copiei autorizaţiei de funcţionare emise de autoritatea care reglementează şi autorizează activitatea instituţiei respective (după caz: Banca Naţională a României - în cazul instituţiilor de credit din România şi, respectiv, Autoritatea de Supraveghere Financiară - în cazul societăţilor de servicii de investiţii financiare din România, precum şi alte instituţii echivalente autorităţilor de reglementare şi autorizare - pentru cazul celorlalte instituţii specificate la art. 17 din Regulamentul-cadru, care sunt autorizate în statele membre ale Uniunii Europene şi/sau în celelalte state aparţinând Spaţiului Economic European), din care să rezulte că în obiectul său de activitate sunt incluse operaţiunile:


1) tranzacţionarea titlurilor de stat în cont propriu şi/sau în contul clienţilor;
2) intermedierea în oferta de titluri de stat prin subscrierea şi plasamentul acestora;
3) păstrarea în custodie şi administrarea titlurilor de stat;
(ii) copiei certificatului de înmatriculare/înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, pentru instituţiile înregistrate în România, sau a documentului echivalent pentru celelalte instituţii specificate la art. 17 din Regulamentul-cadru, care sunt autorizate şi înregistrate în statele membre ale Uniunii Europene şi/sau în celelalte state aparţinând Spaţiului Economic European;
(iii) copiei acordului bilateral cu Ministerul Finanţelor Publice specificat la art. 16 din Regulamentul-cadru;
(iv) copiei contractului de participare la Sistemul SaFIR pentru a proba dobândirea statutului de participant în cadrul Sistemului de depozitare şi decontare a instrumentelor financiare - SaFIR, denumit în continuare Sistemul SaFIR, inclusiv în cazul în care accesul se face prin intermediul unui agent de operare;
(v) copiei contractului de participare la Sistemul GSPM, prevăzut în anexa nr. 2, pentru a demonstra dobândirea statutului de participant în cadrul Sistemului de transmitere electronică a ofertelor de cumpărare de titluri de stat şi a rezultatelor adjudecărilor licitaţiilor de stat - GSPM, denumit în continuare Sistemul GSPM;
(vi) prezentării organigramei instituţiei, în care vor fi evidenţiate compartimentele pentru tranzacţionarea şi, respectiv, evidenţa titlurilor de stat;
(vii) prezentării schiţei spaţiilor specifice (ghişee de lucru cu clienţii, sală de tranzacţionare etc.) necesare derulării operaţiunilor cu titluri de stat;
(viii) prezentării procedurilor de lucru proprii privind modalitatea de lucru cu clienţii, a mijloacelor de evidenţă a deţinerilor clienţilor, a procedurilor privind controlul intern al activităţii cu titluri de stat, relaţia cu alţi dealeri primari, limite de competenţă stabilite, precum şi formularistica folosită;
(ix) copiei documentelor ce atestă existenţa dotărilor tehnice specifice activităţilor de tranzacţionare şi custodie:
1) echipamente informatice necesare;
2) sisteme de evidenţă, gestiune şi control specifice;
3) sisteme de baze de date securizate;
4) echipament de suport informaţional şi tranzacţionare (de exemplu, Bloomberg, Thomson Reuters etc.);


5) echipamente de comunicaţii specifice (linii telefonice, fax, telex, SWIFT etc.);


6) sisteme de stocare şi arhivare a informaţiilor;
(x) listei specimenelor de semnături ale persoanelor desemnate să angajeze dealerul primar în operaţiunile cu titluri de stat derulate pe piaţa primară (conform modelului prevăzut în anexa nr. 3), însoţită de documentele prin care persoanele respective sunt desemnate de către conducerea executivă/reprezentanţii autorizaţi ai candidatului să efectueze operaţiunile cu titluri de stat;
(xi) oricăror altor documente pe care Banca Naţională a României le consideră necesar a fi prezentate de către solicitant în susţinerea cererii de dobândire a calităţii de dealer primar.
(2) Analiza documentaţiei depuse, precum şi a activităţii desfăşurate de candidaţi în perioada supusă evaluării specificată la art. 7 din Regulament se face de către Comitetul de evaluare precizat la art. 2 din Regulamentul-cadru, iar deciziile privind acceptarea sau respingerea cererii privind dobândirea calităţii de dealer primar se vor adopta în condiţiile prevăzute la art. 9 din Regulament.
(3) Candidaţii pot formula contestaţii împotriva deciziei de respingere a cererii de dobândire a calităţii de dealer primar, prin înregistrare la Banca Naţională a României - Direcţia operaţiuni de piaţă în termen de 15 zile calendaristice de la data comunicării deciziei; contestaţiile vor fi soluţionate de către Comitetul de evaluare în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (3) lit. d) din Regulamentul-cadru.
(4) Soluţionarea contestaţiei împotriva deciziei de respingere a cererii de dobândire a calităţii de dealer primar se comunică de către Comitetul de evaluare candidatului respectiv în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea contestaţiei. În cazul în care ultima zi a termenului de comunicare a contestaţiei este o zi nelucrătoare, termenul se prelungeşte până în prima zi lucrătoare următoare.


Art. 2. - Entităţile care la data intrării în vigoare a Regulamentului deţin calitatea de dealeri primari în baza Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 11/2012 privind piaţa primară a titlurilor de stat administrată de Banca Naţională a României îşi menţin calitatea de dealer primar, cu condiţia semnării acordului bilateral cu Ministerul Finanţelor Publice, specificat la art. 1 alin. (1) lit. b) pct. (iii) din prezentele norme şi transmiterii unei copii a acestuia la Banca Naţională a României - Direcţia operaţiuni de piaţă până la data intrării în vigoare a Regulamentului.


Art. 3. - Candidaţii nerezidenţi, anterior depunerii cererii specificate la art. 1 alin. (1) din prezentele norme, vor trebui să stabilească de comun acord cu reprezentanţii specialişti IT ai Băncii Naţionale a României operatorul de telecomunicaţii care va asigura accesul la reţeaua de comunicaţii interbancare - RCI, administrată de Banca Naţională a României, vor semna protocolul de acces la această reţea şi vor instala şi configura legătura de date. Îndeplinirea acestor etape le va permite instalarea, configurarea, accesul la Sistemul GSPM şi încheierea contractului specificat la art. 1 alin. (1) lit. b) pct. (v).


Art. 4. - Dealerii primari vor notifica Băncii Naţionale a României - Direcţia operaţiuni de piaţă orice situaţie care conduce la modificarea condiţiilor avute în vedere la analizarea documentaţiei pe baza căreia s-a obţinut accesul pe piaţa primară a titlurilor de stat, în termen de 3 zile lucrătoare de la apariţia acesteia, dar nu mai târziu de ziua lucrătoare anterioară efectuării de operaţiuni pe piaţa primară a titlurilor de stat. Notificările vor fi însoţite de documente justificative corespunzătoare modificărilor intervenite. Comitetul de evaluare va analiza documentaţia depusă suplimentar şi va decide asupra îndeplinirii în continuare a condiţiilor de acces.


Art. 5. - Documentele aferente cererilor de dobândire a calităţii de dealer primar, notificările privind modificarea condiţiilor avute în vedere la aprobarea cererilor, însoţite de documentele justificative corespunzătoare respectivelor modificări şi deciziile privind aprobarea/respingerea cererilor vor fi păstrate şi arhivate de către Banca Naţională a României - Direcţia operaţiuni de piaţă potrivit reglementărilor în materie.


Art. 6. - (1) Listele cu specimenele de semnături specificate la art. 1 alin. (1) lit. b) pct. (x) din prezentele norme vor fi păstrate şi arhivate de către Banca Naţională a României - Direcţia operaţiuni de piaţă, cu termen permanent.
(2) Ori de câte ori se produce o modificare în conţinutul listei cu specimene de semnături depuse la Banca Naţională a României - Direcţia operaţiuni de piaţă, dealerul primar are obligaţia ca, în cel mai scurt timp, dar nu mai târziu de ziua lucrătoare anterioară efectuării de operaţiuni pe piaţa primară a titlurilor de stat, să depună un nou formular cuprinzând specimenele de semnături actualizate. În caz contrar, orice operaţiune cu titluri de stat angajată de persoane neautorizate în mod legal va fi considerată nulă.


Art. 7. - Întreaga documentaţie va fi prezentată Băncii Naţionale a României în limba română. Pentru documentele redactate într-o limbă străină se va prezenta şi traducerea autorizată a acestora.


CAPITOLUL II
Piaţa primară a titlurilor de stat


Art. 8. - (1) Dealerii primari pot prezenta oferte de cumpărare atât în nume şi cont propriu, cât şi în nume propriu şi în contul clienţilor. Clienţii dealerilor primari pot fi intermediarii pieţei secundare, alţii decât dealerii primari, precum şi orice alţi deţinători înregistraţi, persoane juridice şi fizice, rezidente şi nerezidente.
(2) La sesiunile suplimentare de oferte necompetitive, anunţate prin prospectul de emisiune pentru emisiunile de tip benchmark, dealerii primari pot transmite oferte de cumpărare exclusiv în nume şi cont propriu.


SECŢIUNEA 1
Tipuri de oferte de cumpărare de titluri de stat


Art. 9. - (1) În funcţie de modalitatea de vânzare a emisiunilor de titluri de stat, dealerii primari vor transmite unul dintre tipurile de oferte de cumpărare prezentate în anexe la prezentele norme, după cum urmează:
a) Ofertă de cumpărare pentru titluri de stat cu cupon/dobândă plasate prin subscripţie publică (anexa nr. 4.1);
b) Ofertă de cumpărare pentru titluri de stat cu discont plasate prin subscripţie publică (anexa nr. 4.2);
c) Ofertă de cumpărare pentru titluri de stat cu discont plasate prin licitaţie - ofertă necompetitivă (anexa nr. 5.1);
d) Ofertă de cumpărare pentru titluri de stat cu cupon/dobândă plasate prin licitaţie - ofertă necompetitivă (anexa nr. 5.2);
e) Ofertă de cumpărare pentru titluri de stat la sesiunea suplimentară de oferte necompetitive aferentă licitaţiei din data de . . . - ofertă necompetitivă (anexa nr. 5.3);
f) Ofertă de cumpărare pentru titluri de stat cu discont plasate prin licitaţie - ofertă competitivă (anexa nr. 6.1);
g) Ofertă de cumpărare pentru titluri de stat cu cupon/dobândă plasate prin licitaţie, element licitat: rata dobânzii - ofertă competitivă (anexa nr. 6.2);
h) Ofertă de cumpărare pentru titluri de stat cu cupon/dobândă plasate prin licitaţie, element licitat: preţ - ofertă competitivă (anexa nr. 6.3).
(2) Ofertele transmise la Banca Naţională a României trebuie întocmite în limba română.


Art. 10. - (1) Ofertele transmise la Banca Naţională a României de către dealerii primari se întocmesc în baza opţiunilor proprii şi a ofertelor sau ordinelor de cumpărare ale clienţilor. Tipurile de oferte de cumpărare prevăzute la art. 9 alin. (1) din prezentele norme trebuie să fie însoţite de copii ale ofertelor/ordinelor de cumpărare ale clienţilor respectivi. Dealerii primari au obligaţia de a păstra pe termen nelimitat toate ofertele sau ordinele de cumpărare ale clienţilor.
(2) Pot fi asimilate ordinelor de cumpărare ale clienţilor mesajele SWIFT, conversaţiile Reuters/Bloomberg, transmisiile prin fax sau alte mijloace de comunicaţie, autentificate de dealerul primar prin semnătură, de către persoanele care semnează oferta de cumpărare întocmită de dealerul primar. Dacă solicitarea de cumpărare a clienţilor a fost efectuată prin convorbire telefonică ulterior, dar nu mai târziu de data plasării, aceştia trebuie să transmită dealerilor primari o confirmare scrisă, conform procedurilor interne ale dealerilor primari. Până la primirea acestei confirmări, dealerul primar va ataşa la oferta de cumpărare de titluri de stat transmise la Banca Naţională a României nota telefonică, ce reprezintă consemnarea în scris a convorbirii telefonice întocmită şi semnată de persoana care a recepţionat ordinul clientului şi care va conţine, de asemenea, semnăturile persoanelor care semnează oferta de cumpărare întocmită de dealerul primar.
(3) Ofertele/Ordinele de cumpărare lansate de clienţii nerezidenţi şi ataşate în copie ofertei de cumpărare transmise de către dealerul primar trebuie să îndeplinească una dintre următoarele condiţii:
a) să fie redactate în limba română;
b) să fie însoţite de traducerea autorizată, în cazul în care sunt redactate într-o limbă străină.


Art. 11. - În cazul plasării emisiunilor de titluri de stat prin licitaţie, dealerii primari, precum şi fiecare client al acestora pot participa cu câte o ofertă competitivă defalcată pe tranşe cu nivele diferite ale ratei dobânzii/discontului/preţului. Numărul tranşelor poate fi limitat sau nelimitat, acest element fiind stabilit de Ministerul Finanţelor Publice prin prospectul de emisiune. Dealerii primari cumulează aceste oferte (pe nivele ale ratei dobânzii/discontului/preţului) şi transmit la Banca Naţională a României un singur formular de ofertă în structura prezentată în anexele nr. 5.1.-6.3.


Art. 12. - În cazul acceptării ofertelor necompetitive de către Ministerul Finanţelor Publice, specificat în prospectul de emisiune, dealerii primari pot participa cu câte o ofertă necompetitivă în contul clienţilor. În prospectul de emisiune, Ministerul Finanţelor Publice stabileşte atât categoriile de clienţi ai dealerilor primari care pot depune oferte de cumpărare necompetitive, cât şi limita maximă privind ponderea ofertelor de cumpărare necompetitive admisă în totalul emisiunii şi/sau limite minime şi/sau maxime pentru valoarea unei oferte necompetitive.


Art. 13. - (1) Pentru emisiunile de instrumente de tip benchmark, Ministerul Finanţelor Publice poate oferi titluri de stat cu aceleaşi caracteristici, exclusiv dealerilor primari, printr-o sesiune suplimentară de oferte necompetitive prevăzută în prospectul de emisiune al respectivelor instrumente.
(2) Dealerii primari care au participat la licitaţia de referinţă, indiferent dacă au adjudecat sau nu titluri de stat la aceasta, şi doresc să subscrie titluri de stat la sesiunea suplimentară de oferte necompetitive vor transmite oferte de cumpărare în structura prezentată în anexa nr. 5.3, procedura de adjudecare fiind descrisă în art. 26 alin. (2) din Regulament.
(3) Dealerii primari specificaţi la alin. (2) care nu doresc să subscrie titluri de stat la sesiunea suplimentară de oferte necompetitive vor transmite un mesaj XML de tipul specificat la art. 15 alin. (3) lit. g) din prezentele norme.
(4) Valoarea de decontare aferentă titlurilor de stat achiziţionate la sesiunea suplimentară de oferte necompetitive se determină după cum urmează:


Vd = N * (Pm + Da),
unde:
Vd = valoarea de decontare aferentă sesiunii suplimentare;
N = numărul de titluri de stat adjudecate;
Pm = preţul mediu de adjudecare la licitaţia de referinţă;
Da = dobânda acumulată per titlu, conform prospectului de emisiune.


(5) Exemple privind metodologia de lucru şi calcule aferente desfăşurării sesiunilor suplimentare de oferte necompetitive sunt prezentate în anexa nr. 7.


Art. 14. - În urma încheierii procesului de plasare a titlurilor de stat pe piaţa primară, Banca Naţională a României notifică dealerii primari care au prezentat oferte de cumpărare la respectiva emisiune cu privire la rezultatele operaţiunii de plasare, astfel:
a) dealerilor primari cărora li s-au alocat titluri de stat li se notifică sumele ce le-au fost adjudecate în nume şi cont propriu, sumele ce le-au fost adjudecate în nume propriu şi în contul clienţilor cu conturi individuale, precum şi sumele ce le-au fost adjudecate în nume propriu şi în contul global de clienţi deschis de alţi intermediari;
b) dealerii primari cărora nu li s-au alocat titluri de stat sunt notificaţi asupra motivelor nealocării de titluri de stat.


SECŢIUNEA a 2-a
Transmiterea ofertelor de cumpărare şi a notificărilor rezultatelor adjudecărilor la emisiunile de titluri de stat


Art. 15. - (1) Ofertele dealerilor primari de cumpărare a titlurilor de stat la licitaţiile/subscripţiile organizate de Banca Naţională a României, precum şi notificările rezultatelor adjudecărilor se transmit prin Sistemul GSPM.
(2) Ofertele de cumpărare întocmite conform prevederilor Regulamentului se transpun în mesaje standardizate, de tip XML, în conformitate cu documentaţia Sistemului GSPM, denumită în continuare documentaţie, şi se vor transmite prin aplicaţia XMLHUB, administrată de Banca Naţională a României.
(3) În funcţie de modalitatea de vânzare a emisiunilor de titluri de stat, corespondenţa între tipurile de oferte de cumpărare şi mesajele XML utilizate în procesul de transpunere se realizează astfel:
a) mesaj XML GSPM 001-01 pentru oferta de cumpărare de titluri de stat cu cupon/dobândă plasate prin licitaţie, element licitat: preţ - ofertă competitivă (anexa nr. 6.3) şi ofertă necompetitivă (anexa nr. 5.2);
b) mesaj XML GSPM 002-01 pentru oferta de cumpărare de titluri de stat cu cupon/dobândă plasate prin licitaţie, element licitat: rata dobânzii - ofertă competitivă (anexa nr. 6.2) şi ofertă necompetitivă (anexa nr. 5.2);
c) mesaj XML GSPM 003-01 pentru oferta de cumpărare pentru titluri de stat cu discont plasate prin licitaţie - ofertă competitivă (anexa nr. 6.1) şi ofertă necompetitivă (anexa nr. 5.1);
d) mesaj XML GSPM 004-01 pentru oferta de cumpărare de titluri de stat la sesiunea suplimentară de oferte necompetitive aferentă licitaţiei din data de . . . - ofertă necompetitivă (anexa nr. 5.3);
e) mesaj XML GSPM 005-01 pentru oferta de cumpărare de titluri de stat cu discont plasate prin subscripţie publică (anexa nr. 4.2);
f) mesaj XML GSPM 006-01 pentru oferta de cumpărare pentru titluri de stat cu cupon/dobândă plasate prin subscripţie publică (anexa nr. 4.1);
g) mesaj XML GSPM 007-01 pentru anunţul dealerilor primari de neparticipare la plasarea emisiunii.
(4) Mesajele XML conţinând ofertele de cumpărare de titluri de stat se vor transmite până la termenul-limită specificat în prospectele de emisiune aferente. Mesajele XML transmise după ora-limită sunt respinse de aplicaţia XMLHUB şi nu sunt luate în considerare în procesul licitaţiei/subscripţiei.
(5) În cadrul termenului-limită specificat la alin. (4), în cazul în care se intenţionează modificarea ofertei de cumpărare transmise în prealabil, dealerii primari pot transmite mai multe mesaje XML, conţinând oferte de cumpărare actualizate, în cadrul licitaţiei/subscripţiei de titluri de stat fiind luat în considerare numai ultimul mesaj XML valid, acceptat de Sistemul GSPM, acesta constituind un angajament ferm din partea dealerului primar fără posibilitatea de a fi retras.


Art. 16. - Fiecare tip de mesaj XML descris la art. 15 alin. (3) din prezentele norme are corespondent în mesaje XML conţinând notificări de acceptare/refuz a/al ofertelor de cumpărare de titluri de stat, şi va fi transmis dealerilor primari de către Banca Naţională a României prin Sistemul GSPM, conform documentaţiei. Niciun participant la plasarea emisiunii respective de titluri de stat nu se poate prevala de faptul că nu cunoaşte rezultatul adjudecării.


Art. 17. - (1) În conformitate cu prevederile contractului specificat la art. 1 alin. (1) lit. b) pct. (v) din prezentele norme, ofertele de cumpărare de titluri de stat şi notificările de acceptare/refuz aferente se vor transmite şi prin intermediul reţelei IP securizate VPN TFDnet, transpunerea în format electronic a ofertelor de cumpărare fiind efectuată cu respectarea instrucţiunilor prevăzute de Norma Băncii Naţionale a României nr. 2/2010 privind transmiterea prin mijloace electronice a unor documente aferente licitaţiilor şi subscripţiilor de titluri de stat.
(2) Transmiterea ofertelor de cumpărare prin intermediul reţelei IP securizate VPN TFDnet se va efectua în maximum 30 de minute după termenul-limită specificat la art. 15 alin. (4) din prezentele norme. Ofertele transmise după ora-limită conduc la excluderea participării dealerului primar şi la anularea mesajului XML, acestea nefiind luate în considerare în procesul licitaţiei/subscripţiei.
(3) În cazul constatării de diferenţe între conţinutul mesajului transmis prin intermediul Sistemului GSPM şi conţinutul ofertei transmise prin intermediul reţelei IP securizate VPN TFDnet, versiunea transmisă prin Sistemul GSPM va fi varianta luată în considerare în cadrul procesului licitaţiei sau subscripţiei de titluri de stat, participantul fiind obligat să corecteze versiunea ofertei transmise prin reţeaua IP securizată VPN TFDnet, administrată de Societatea de Transfer de Fonduri şi Decontări - Transfond - S.A., până la finalizarea procesului de plasare, pentru eliminarea inadvertenţelor semnalate de către administratorul de sistem.
Art. 18. - Nu este luată în considerare oferta transmisă doar prin una dintre metodele de transmitere prezentate la art. 15 şi 17 din prezentele norme.
Art. 19. - În cazul înregistrării unor disfuncţionalităţi în procesul de întocmire şi transmitere a ofertelor de cumpărare de titluri de stat, precum şi cu privire la notificările de acceptare/refuz aferente, în funcţie de incidentul înregistrat, se vor aplica următoarele proceduri alternative:
a) în situaţia în care dealerul primar este în imposibilitate de a crea mesajul XML aferent ofertei de cumpărare:
(i) comisia de licitaţie/subscripţie este înştiinţată de către dealerul primar afectat, telefonic sau prin orice alt mijloc de comunicaţie agreat, anterior termenului- limită stabilit pentru transmiterea mesajelor XML conţinând ofertele de cumpărare de titluri de stat;
(ii) membrii comisiei de licitaţie/subscripţie desemnaţi din partea Băncii Naţionale a României vor insera manual datele aferente tranşelor ofertei de cumpărare a dealerului primar direct în aplicaţia informatică de gestionare a procesului de adjudecare a licitaţiei/subscripţiei, preluând informaţiile din fişierul transmis de către dealerul primar afectat prin intermediul reţelei IP securizate VPN TFDnet. Preşedintele comisiei poate decide, cu consultarea prealabilă a dealerului primar, rectificarea imediată a erorilor de formă şi validarea ofertei transmise. În înţelesul prezentelor norme, prin erori de formă se înţelege acele erori care se încadrează în categoria celor definite în art. 135 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului- cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului- cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare;
b) în situaţia în care dealerul primar nu poate asigura transmiterea prin aplicaţia XMLHUB a mesajului XML creat:
(i) comisia de licitaţie/subscripţie, prevăzută la art. 13 din Regulament este înştiinţată de către dealerul primar afectat, telefonic sau prin orice alt mijloc de comunicaţie agreat, până la termenul-limită stabilit pentru transmiterea mesajelor XML, conţinând ofertele de cumpărare de titluri de stat;
(ii) dealerul primar afectat va transmite prin intermediul reţelei IP securizate VPN TFDnet un mesaj electronic în care va ataşa mesajul XML, conţinând oferta sa de cumpărare de titluri de stat;
(iii) membrii comisiei de licitaţie/subscripţie desemnaţi din partea Băncii Naţionale a României vor încărca fişierul XML în aplicaţia XMLHUB, în numele dealerului primar;
(iv) dacă Sistemul GSPM returnează mesaje de eroare la încărcarea respectivului fişier XML, acestea vor fi comunicate dealerului primar, care va remedia erorile constatate şi va transmite prin intermediul reţelei IP securizate VPN TFDnet un nou mesaj electronic la care se ataşează fişierul XML rectificat;
(v) mesajele electronice specificate la pct. (ii) şi (iv) se vor transmite prin intermediul reţelei IP securizate VPN TFDnet până la termenul-limită stabilit pentru transmiterea mesajelor XML conţinând ofertele de cumpărare de titluri de stat;
c) în situaţia în care dealerul primar este în imposibilitate de a crea mesajul XML aferent ofertei de cumpărare, iar serviciul de poştă electronică Lotus Mail nu funcţionează sau, după caz, reţeaua securizată VPN TFDnet este indisponibilă se vor aplica prevederile art. 13 lit. a) din Norma Băncii Naţionale a României nr. 2/2010 privind transmiterea prin mijloace electronice a unor documente aferente licitaţiilor şi subscripţiilor de titluri de stat;
d) în situaţia în care Banca Naţională a României nu poate asigura transmiterea prin aplicaţia XMLHUB a mesajelor XML conţinând notificările de acceptare/refuz a ofertelor de cumpărare de titluri de stat, dealerii primari vor prelua informaţiile aferente din mesajele electronice transmise prin intermediul reţelei IP securizate VPN TFDnet. În cazul constatării nefuncţionării şi a serviciului de poştă electronică Lotus Mail sau, după caz, reţeaua securizată VPN TFDnet este indisponibilă, se vor aplica prevederile art. 13 lit. b) din Norma Băncii Naţionale a României nr. 2/2010 privind transmiterea prin mijloace electronice a unor documente aferente licitaţiilor şi subscripţiilor de titluri de stat.


SECŢIUNEA a 3-a
Conturi de evidenţă a titlurilor de stat şi decontarea operaţiunilor cu titluri de stat


Art. 20. - (1) În vederea derulării operaţiunilor de plasare a titlurilor de stat, dealerii primari trebuie să deschidă conturi de evidenţă a titlurilor de stat în registrele proprii pentru fiecare client în contul căruia acţionează.
(2) Dealerii primari au obligaţia de a comunica Băncii Naţionale a României simbolurile complete ale conturilor de evidenţă a titlurilor de stat deschise pentru clienţii în contul cărora transmit oferte de cumpărare pe piaţa primară, în termen de 48 de ore de la deschiderea acestor conturi, dar cel mai târziu în ziua lucrătoare anterioară prezentării de oferte de cumpărare în contul acestor clienţi. Situaţia deschiderilor de conturi de evidenţă a titlurilor de stat este prezentată în anexa nr. 8.
(3) La deschiderea conturilor de evidenţă a titlurilor de stat pentru clienţi trebuie avute în vedere următoarele elemente de identificare specifice, inclusiv următoarele:
a) pentru clienţi persoane juridice, cu conturi individuale:
(i) denumirea completă şi abrevierea oficială (dacă există);
(ii) categoria din care face parte clientul, respectiv rezident/nerezident;
(iii) adresa completă a sediului central al clientului;
(iv) telefon, fax, e-mail;
(v) cod unic de înregistrare (CUI) sau echivalentul acestuia pentru persoanele juridice nerezidente;
b) pentru clienţi persoane fizice, cu conturi individuale:
(i) numele, prenumele şi iniţiala tatălui;
(ii) categoria din care face parte clientul, respectiv rezident/nerezident;
(iii) domiciliul şi, după caz, reşedinţa clientului (adresa completă);
(iv) numărul de telefon de la domiciliu şi cel de la serviciu;
(v) seria şi numărul actului de identitate pentru rezidenţi şi ale paşaportului pentru nerezidenţi;
(vi) codul numeric personal (CNP) sau echivalentul acestuia pentru persoanele fizice nerezidente;
c) pentru conturile globale de clienţi deschise de intermediari fără cont în Sistemul SaFIR, aşa cum sunt aceştia definiţi la art. 34 alin. (3) din Regulamentul-cadru:
(i) denumirea completă şi abrevierea oficială a intermediarului (dacă există);
(ii) categoria din care face parte intermediarul, respectiv rezident/nerezident;
(iii) adresa completă a sediului central al intermediarului;
(iv) telefon, fax, e-mail intermediar;
(v) cod unic de înregistrare (CUI), pentru intermediarii persoane juridice rezidente sau echivalentul acestuia, pentru intermediarii persoane juridice nerezidente.
(4) Dealerii primari au obligaţia ca, în cel mai scurt timp, dar nu mai târziu de ziua lucrătoare anterioară depunerii ofertelor de cumpărare în contul clientului respectiv, să opereze şi să comunice Băncii Naţionale a României orice modificare apărută în elementele de identificare a clientului.
Art. 21. - Structura şi codificarea conturilor de evidenţă a titlurilor de stat, în conformitate cu prevederile regulilor Sistemului SaFIR, sunt prezentate în anexa nr. 9.
Art. 22. - (1) Decontarea operaţiunilor cu titluri de stat pe piaţa primară, precum şi plata obligaţiilor financiare ale Ministerului Finanţelor Publice se efectuează în conformitate cu regulile Sistemului SaFIR, ale Sistemului ReGIS şi cu celelalte reglementări ale Băncii Naţionale a României în domeniu.
(2) Decontarea emisiunilor de titluri de stat pentru care au fost organizate sesiuni suplimentare de oferte necompetitive se va efectua cumulat, însumând valorile adjudecate la cele două sesiuni.


CAPITOLUL III
Monitorizarea şi evaluarea activităţii dealerilor primari


Art. 23. - Comitetul de evaluare urmăreşte şi analizează în permanenţă activitatea dealerilor primari, în conformitate cu prevederile cap. IV din Regulament. Analiza va fi efectuată lunar, perioada supusă monitorizării şi evaluării fiind ultimele 12 luni calendaristice, precedente lunii în care se efectuează calculul.
Art. 24. - (1) În vederea efectuării analizei privind performanţa dealerilor primari pe piaţa secundară a titlurilor de stat prevăzută la art. 43 lit. a) şi b) din Regulament, în termen de 5 zile lucrătoare de la sfârşitul fiecărei luni, dealerii primari au obligaţia de a transmite Direcţiei plăţi - Serviciul depozitare şi decontare instrumente financiare din cadrul Băncii Naţionale a României lista tuturor tranzacţiilor de sens contrar, aşa cum acestea au fost identificate de către dealerul primar, derulate pe aceeaşi emisiune de titluri de stat şi cu acelaşi client, pentru care diferenţa de preţ este de maximum 10 puncte de bază în preţ, cu decontare în ultimele 12 luni calendaristice precedente efectuării raportării.
(2) Raportarea se va transmite sub forma unui fişier Excel, folosindu-se serviciul de poştă electronică securizată Lotus Mail din reţeaua securizată VPN TFDnet, în conformitate cu prevederile anexei nr. 10.
Art. 25. - (1) La efectuarea calculelor aferente acestor analize, valorile utilizate sunt următoarele:
a) în cazul certificatelor de trezorerie, pentru valoarea adjudecată se va utiliza valoarea decontată a certificatelor de trezorerie, obţinută prin scăderea valorii discontului din valoarea nominală a titlului de stat;
b) în cazul obligaţiunilor de stat, pentru valoarea adjudecată se va utiliza valoarea nominală a acestora;
c) în cazul tranzacţiilor de pe piaţa secundară, pentru calculele necesare se va utiliza valoarea de decontare a tranzacţiilor.
(2) La efectuarea calculelor aferente indicatorului specificat la art. 43 lit. a) din Regulament, categoriile de titluri de stat se vor structura şi lua în considerare în funcţie de maturitatea iniţială a titlurilor de stat cu care s-au încheiat tranzacţiile. Astfel, baza de date a tranzacţiilor cu titluri de stat derulate pe piaţa secundară, care sunt luate în considerare pentru acest indicator, se divide în cele 3 categorii specificate aferente maturităţii iniţiale a titlurilor de stat, urmată de ponderarea cu coeficienţii specificaţi la art. 8 din Regulament a valorii fiecărei tranzacţii din aceste categorii, după maturitatea reziduală a titlurilor de stat cu care au fost efectuate tranzacţiile. Dealerul primar care a efectuat tranzacţii cu valoarea ponderată cea mai mare în totalul uneia dintre cele 3 categorii va primi punctajul maxim aferent categoriei.


CAPITOLUL IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale


Art. 26. - (1) Prima analiză şi evaluare a activităţii dealerilor primari care să cuprindă o perioadă de 12 luni calendaristice anterioare, efectuată conform prevederilor Regulamentului, va fi efectuată în luna ianuarie 2018, perioada evaluată fiind anul 2017.
(2) Evaluarea activităţii dealerilor primari aferentă anului 2016 se va efectua conform prevederilor Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 11/2012 privind piaţa primară a titlurilor de stat administrată de Banca Naţională a României.
Art. 27. - Pentru efectuarea calculelor aferente procesului de alocare şi adjudecare a titlurilor de stat la sesiunile suplimentare de oferte necompetitive organizate în cursul anului 2017, clasamentul utilizat la art. 26 alin. (2) lit. a) din Regulament este următorul:
a) clasamentul valabil la data de 1 ianuarie 2017, rezultat în urma evaluării trimestriale efectuate conform prevederilor Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 11/2012 privind piaţa primară a titlurilor de stat administrată de Banca Naţională a României, pentru sesiunile suplimentare de oferte necompetitive organizate în perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2017 şi data publicării clasamentului prevăzut la lit. b);
b) clasamentul rezultat în urma evaluării anuale a performanţei activităţii derulate de dealerii primari în anul 2016, evaluare efectuată conform prevederilor Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 11/2012 privind piaţa primară a titlurilor de stat administrată de Banca Naţională a României, pentru sesiunile suplimentare de oferte necompetitive organizate în perioada cuprinsă de la data publicării acestui clasament şi 28 februarie 2017;
c) clasamentul rezultat în urma evaluării performanţei activităţii derulate de dealerii primari în ianuarie 2017 efectuate conform prevederilor Regulamentului, pentru sesiunile suplimentare de oferte necompetitive organizate în luna martie 2017;
d) clasamentul rezultat în urma evaluării performanţei activităţii derulate de dealerii primari în ianuarie şi februarie 2017 efectuate conform prevederilor Regulamentului, pentru sesiunile suplimentare de oferte necompetitive organizate în luna aprilie 2017;
e) pentru sesiunile suplimentare de oferte necompetitive organizate în fiecare dintre lunile din perioada mai 2017 şi ianuarie 2018 va fi utilizat clasamentul rezultat în urma evaluării performanţei activităţii derulate de dealerii primari în perioada dintre 1 ianuarie 2017 şi ultima zi a lunii precedente efectuării calculului, evaluări efectuate conform prevederilor Regulamentului.
Art. 28. - Termenul prevăzut la art. 1 alin. (1) lit. a) din prezentele norme nu poate fi anterior datei intrării în vigoare a prevederilor secţiunii a II-a cap. II din Regulament.
Art. 29. - (1) Având în vedere prevederile art. 50 din Regulament, orice referire sau trimitere din actele normative în vigoare la Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 11/2012 privind piaţa primară a titlurilor de stat administrată de Banca Naţională a României, cu modificările şi completările ulterioare, se va interpreta ca referire la Regulament, cu excepţia prevederilor art. 26 alin. (2) şi art. 27 din prezentele norme.
(2) Orice referire sau trimitere din actele normative în vigoare la Normele Băncii Naţionale a României nr. 2/2012 în aplicarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 11/2012 privind piaţa primară a titlurilor de stat administrată de Banca Naţională a României, cu modificările şi completările ulterioare, se va interpreta ca referire la prezentele norme.
Art. 30. - (1) Anexele nr. 1-10 fac parte integrantă din prezentele norme.
(2) Datele prezentate în anexa nr. 7 sunt cu titlu exemplificativ, sunt fictive şi nu implică obligaţii din partea Ministerului Finanţelor Publice, a Băncii Naţionale a României sau a oricărui participant la operaţiunile efectuate pe piaţa titlurilor de stat.
Art. 31. - Prezentele norme se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2017.