www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



BNR a amendat sase bancheri din conducerea unei banci

Autor: Bancherul.ro
2016-12-13 08:09

BNR, prin ordine semnate de prim-viceguvernatorul Florin Georgescu, a amendat sase bancheri din conducerea unei banci pentru incalcarea Regulamentului privind cerintele prudentiale pentru institutiile de credit, intrucat nu au supravegheat corespunzator activitatea directoratului bancii in privinta unor decizii luate de membrii acestuia.


De asemenea, unii bancheri au fost amendati si pentru faptul ca nu au costituit suficiente provizioane pentru a acoperi potentialele pierderi aferente creditelor neperformante.


Iata ordinele semnate de Florin Georgescu:


ORDINUL Prim - viceguvernatorului BNR nr. 94/03.10.2016


Sanctionata: Persoană fizică din cadrul Bancii Comerciale Carpatica S.A.


Sanctiune: Amenda in suma de 30.000 lei


Tipul si natura incalcarii savarsite:


- încălcarea prevederilor art.24 alin.2 lit.b) și c) coroborat cu art.21 alin.2 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.5/2013 privind cerințe prudențiale pentru instituțiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, având în vedere că nu s-a efectuat o evaluare a cunoștințelor, competențelor și experienței fiecărui membru al organului de conducere și al organului de conducere în ansamblul său, respectiv a structurii, mărimii și componenței organului de conducere (având în vedere atribuțiile definite în sarcina Consiliului de Supraveghere la pct.5 lit.j și k din Anexa 1 la Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului de Supraveghere, ediția mai 2015 R0);


- încălcarea art.8 alin.1 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, în calitate de membru al Consiliului de Supraveghere, având în vedere aprobarea, în şedinţa din data de 11.10.2013, în baza unei documentații în care nu se regăsea fundamentarea propunerii, unor modificări la nivelul structurii organizatorice, care nu au fost în concordanţă cu obiectivele din strategia de afaceri pentru perioada 2013 – 2017, respectiv înfiinţarea unui departament specializat pe relaţii comerciale cu clientela corporate, în condiţiile în care această categorie de clientelă nu s-a regăsit în clientela ţintă a băncii;


- exercitarea în mod necorespunzător a responsabilităţilor definite la art.6 alin.1 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit cu modificările şi completările ulterioare, ceea ce a condus la încălcarea art.6 alin.3 din regulamentul menţionat, întrucât nu a supravegheat corespunzător activitatea directoratului, având în vedere menținerea, prin decizia Directoratului din data de 29.05.2015, a postului de director al Direcţiei Conformitate, ulterior desfiinţării acestuia, până în data de 30.10.2015, concomitent cu postul nou înființat de director al Direcţiei Conformitate şi Securitate Bancară, care au fost ocupate de două persoane diferite;


- încălcarea prevederilor art.23 alin.2 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, în calitate de membru al Comitetului de Administrare a Riscurilor, având în vedere nerealizarea atribuţiei acestui comitet, de consiliere a organului de conducere cu privire la strategia globală de administrare a riscurilor şi de asistare a organului de conducere în supravegherea implementării strategiei respective, întrucât nu a formulat recomandări pe linia îmbunătăţirii cadrului de administrare a riscurilor deşi, potrivit informaţiilor din rapoartele lunare privind administrarea riscurilor, prezentate de către Direcţia Risc pe parcursul anului 2014, profilul general de risc s-a situat la un nivel mediu ridicat în mai multe luni;


- încălcarea art.23 alin.3 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, în calitate de membru al Comitetului de Administrare a Riscurilor, pentru neîndeplinirea atribuţiei comitetului, referitoare la verificarea dacă preţurile produselor de pasiv şi activ iau în considerare pe deplin modelul de afaceri şi strategia de administrare a riscurilor;


- încălcarea prevederilor art.55 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, în calitate de membru al Consiliului de Supraveghere, având în vedere următoarele:


- suspendarea exercitării atribuțiilor și responsabilităților Directorului Adjunct al Direcției Audit Intern și a doi auditori interni (hotărârea nr.78/17.09.2015), ceea ce a condus la afectarea independenței funcției de audit intern, prin încălcarea principiului independenței, definit de standardul de audit intern 1110.A1 din Normele de Audit Intern aprobat de Camera Auditorilor Financiari din România;


- extinderea unei investigații interne a Departamentului Antifraudă asupra activității Direcției Audit Intern din perioada 2012 – 2015, fără specificarea obiectului de investigație, ceea ce se poate asimila unei evaluări a activităţii de audit intern de către o structură/persoane care nu deţin competenţe în acest sens, fiind încălcate astfel standardele de audit 1310, 1311 şi 1312 din Normele de Audit Intern aprobate de Camera Auditorilor Financiari din România;


- încălcarea prevederilor art.11 alin.1 şi alin.2 lit.d) din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, în calitate de membru al Consiliului de Supraveghere, întrucât nu a supravegheat în mod eficient activitatea Directoratului, în situația neîndeplinirii sau îndeplinirii cu întârziere de către acesta a recomandărilor formulate de Consiliul de Supraveghere;


- încălcarea art.13 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.5/2013 privind cerințe prudențiale pentru instituțiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, având în vedere nerevizuirea anuală a cadrului de administrare a activității de către Consiliul de Supraveghere, în situația în care Directoratul nu a răspuns corespunzător solicitărilor Consiliului, cu privire la informările referitoare la activitatea membrilor Directoratului și a comitetelor acestuia;


- neexercitarea responsabilităţilor definite la art.12 alin.1 lit.f) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.5/2013 privind cerințe prudențiale pentru instituțiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, ceea ce a condus la încălcarea art.32 alin.2 din regulamentul menţionat, prin neimplicarea funcţiei de administrare a riscurilor în procesul de evaluare și aprobare a noilor produse sau la modificarea semnificativă a produselor existente;


- neexercitarea responsabilităţilor definite la art.153 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, în calitate de membru al Consiliului de Supraveghere, ceea ce a condus la încălcarea art.149 alin.1 din regulamentul menţionat, având în vedere că modelul intern de rating utilizat pentru evaluarea debitorilor persoane juridice, nu a fost validat în perioada analizată, nu s-a efectuat un exerciţiu de back testing pentru calibrarea şi îmbunătăţirea acurateței acestuia, scala de rating nu are asociate PD-uri care să reflecte probabilitatea ca un debitor să intre în stare de nerambursare, acestea reprezentând elemente care afectează calitatea şi eficienţa instrumentului, atât în ceea ce priveşte activitatea de creditare, cât şi controlul riscului de credit, expunând banca la risc de model, componentă a riscului operaţional;


- neexercitarea responsabilităţilor definite la art.79 alin.2 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, în calitate de membru al Consiliului de Supraveghere, ceea ce a condus la încălcarea art.78 din regulamentul menţionat, având în vedere că Procedura nr.229 privind derularea procesului de evaluare a adecvării capitalului intern la riscuri revizia nr.4 aprobată în luna iunie 2014 nu a fost revizuită până la data efectuării acțiunii de inspecție, nefiind corelată cu prevederile strategiei;


- neexercitarea responsabilităţilor definite la art.12 alin.1 lit.a) din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, în calitate de membru al Consiliului de Supraveghere, ceea ce a condus la încălcarea art.126 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, având în vedere că, la data de 31.12.2015, rata fondurilor proprii totale s-a situat sub limita reglementată;


- neîndeplinirea măsurii de la art.1 lit. e) din Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naţionale a României nr.98/16.12.2013, prin care s-a dispus instituţiei de credit „revizuirea proceselor, metodologiilor şi reglementărilor specifice funcţiei de audit intern, în sensul îmbunătăţirii calităţii activităţii desfăşurate, prin stabilirea unor metodologii de verificare şi auditare omogene şi cuprinzătoare, precum şi de acordare a unor rating-uri conforme cu calitatea activităţilor auditate, în scopul realizării obiectivelor funcţiei de audit”, având în vedere aspectele consemnate în cadrul raportului de supraveghere, potrivit cărora metodologia de audit şi procesul de auditare nu asigură o calitate adecvată a activităţii de audit intern.



ORDINUL Prim - viceguvernatorului BNR nr. 96/03.10.2016


Sanctiune pentru o Persoană fizică din cadrul Bancii Comerciale Carpatica S.A.


Sanctiunea aplicata: Amenda in suma de 25.000 lei


Tipul si natura incalcarii savarsite:


- încălcarea prevederilor art.24 alin.2 lit.b) și c) coroborat cu art.21 alin.2 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.5/2013 privind cerințe prudențiale pentru instituțiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, având în vedere că nu s-a efectuat o evaluare a cunoștințelor, competențelor și experienței fiecărui membru al organului de conducere și al organului de conducere în ansamblul său, respectiv a structurii, mărimii și componenței organului de conducere (având în vedere atribuțiile definite în sarcina Consiliului de Supraveghere la pct.5 lit.j și k din Anexa 1 la Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului de Supraveghere, ediția mai 2015 R0);


- încălcarea art.8 alin.1 şi art.14 alin.2 lit. a) şi b) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.5/2013 privind cerințe prudențiale pentru instituțiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, în calitate de membru al Consiliului de Supraveghere, având în vedere aprobarea, în şedinţa din data de 11.10.2013, în baza unei documentații în care nu se regăsea fundamentarea propunerii, unor modificări la nivelul structurii organizatorice, care nu au fost în concordanţă cu obiectivele din strategia de afaceri pentru perioada 2013 – 2017, respectiv înfiinţarea unui departament specializat pe relaţii comerciale cu clientela corporate, în condiţiile în care această categorie de clientelă nu s-a regăsit în clientela ţintă a băncii;



ORDINUL Prim - viceguvernatorului BNR nr. 99/03.10.2016


Sanctiune pentru o Persoană fizică din cadrul Bancii Comerciale Carpatica S.A.


Sanctiunea aplicata: Amenda in suma de 20.000 lei


Tipul si natura incalcarii savarsite:


- exercitarea necorespunzătoare a responsabilităţilor definite la art.6 alin.1 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit cu modificările şi completările ulterioare, ceea ce a condus la încălcarea art.6 alin.3 din regulamentul menţionat, întrucât nu a supravegheat corespunzător activitatea directoratului, având în vedere menținerea, prin decizia Directoratului din data de 29.05.2015, a postului de director al Direcţiei Conformitate, ulterior desfiinţării acestuia, până în data de 30.10.2015, concomitent cu postul nou înființat de director al Direcţiei Conformitate şi Securitate Bancară, care au fost ocupate de două persoane diferite;


- exercitarea necorespunzătoare a responsabilităţilor definite la pct.3.1 din Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al instituţiei de credit, referitoare la coordonarea activităţilor de elaborare şi actualizare de politici, norme, proceduri şi instrucţiuni interne privind activitatea structurilor din subordine, ceea ce a condus la încălcarea art.26 alin.2 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, având în vedere lipsa din cadrul Politicii privind conflictele de interese a unor prevederi referitoare la relaţiile, serviciile, activităţiile sau tranzacţiile în care pot apărea conflicte de interese şi modul de gestionare a acestora;



ORDINUL Prim - viceguvernatorului BNR nr. 103/03.10.2016


Sanctiune pentru o Persoană fizică din cadrul Bancii Comerciale Carpatica S.A.


Sanctiunea aplicata: Amenda in suma de 20.000 lei


Tipul si natura incalcarii savarsite:


- exercitarea necorespunzătoare a responsabilităţilor definite la pct.C1-1, alin.3 prima liniuţă din Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al instituţiei de credit, ceea ce a condus la:


- încălcarea art.86 lit.b) din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, având în vedere că nu a asigurat un nivel suficient de ajustări pentru depreciere în cazul expunerilor neperformante înregistrate față de un număr de 97 de debitori, totalizând 186,35 mil. lei, rata de acoperire cu ajustări pentru depreciere fiind sub 50%;

- exercitarea necorespunzătoare a responsabilităţilor definite la pct.C1-1, alin.3 liniuţa trei din Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al instituţiei de credit, ceea ce a condus la încălcarea art.34 alin.1 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, având în vedere implicarea funcțională a Directorului Sistemului de control intern în activitatea de audit intern, prin avizarea rapoartelor de audit intern, ceea ce afectează independența acestei funcții, în condiţiile în care persoana menţionată subordonează şi funcţiile de conformitate şi respectiv de administrare a riscurilor, care sunt evaluate de către auditul intern;


- exercitarea necorespunzătoare a responsabilităţilor definite la pct.C1-1, alin.3 ultima liniuţă, din Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al instituţiei de credit, ceea ce a condus la încălcarea art.55 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, având în vedere următoarele:


- neîndeplinirea cerinţelor standardelor naţionale de audit intern cu privire la resursele umane existente la nivelul activităţii de audit intern, având în vedere lipsa unei persoane care să aibă cunoștințe legate de principalele riscuri și controale IT, cerinţă prevăzută la pct.1210.A3 din Normele de Audit Intern aprobate de Camera Auditorilor Financiari din România. Totodată, nu a fost îndeplinită măsura dispusă la art.1 lit. d) din Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naţionale a României nr.98/16.12.2013, referitoare la „completarea personalului Direcţiei Audit intern cu personal calificat pe domeniile specifice, pentru asigurarea condiţiilor prevăzute de art.56 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.18/2009, cu modificările și completările ulterioare, în conformitate cu prevederile art.31 alin.1 din acelaşi regulament, în termen de 90 de zile lucrătoare de la primirea ordinului de dispunere a măsurilor”;


- la întocmirea planurilor de audit pentru anii 2014 și 2015 a fost efectuată evaluarea doar a unităților teritoriale, nu și a direcțiilor/departamentelor de la nivelul centralei și a proceselor derulate, nu se regăsește formalizată documentarea scorurilor atribuite fiecărui factor de risc la evaluarea unităților teritoriale, din care să rezulte informațiile care au stat la baza stabilirii acestora, contrar cerinţelor standardului de audit 2010.A1 din Normele de audit intern aprobate de Camera Auditorilor Financiari din România;


- în cadrul formularului definit pentru a consemna evaluarea preliminară a riscurilor structurilor auditate se are în vedere prezentarea doar a scorurilor atribuite obiectivelor auditabile, fără a fi prezentate elemente precum probabilitatea și impactul riscului identificat, descrierea consecinței, strategia existentă, contrar cerinţelor standardului de audit 2210.A1 din Normele de audit intern aprobate de Camera Auditorilor Financiari din România;


- programele întocmite pentru misiunile de audit sunt foarte generale și nu cuprind toate componentele definite pentru fiecare etapă, respectiv informații privind datele colectate și prelucrate cu privire la activitatea auditată, evaluarea și ierarhizarea riscurilor, elaborarea procedurilor de audit, testele de verificare elaborate, contrar cerinţelor standardului de audit 2240.A1 din Normele de audit intern aprobate de Camera Auditorilor Financiari din România;


- în cadrul fișelor de lucru care se regăsesc la dosarele de audit din eșantionul analizat (misiunile de audit intern a procesului de achiziție, gestiune și valorificare a activelor preluate în contul creanțelor, a procesului de recuperare credite, activităților legate de operațiuni de trezorerie pe piața monetară și valutară) nu se regăsesc consemnate, în toate cazurile, testele efectiv realizate, documentele analizate, nu se prezintă în toate situațiile cauzele producerii deficiențelor identificate, riscul pe care îl generează și impactul potențial asupra băncii, contrar cerinţelor standardelor 2110 şi 2300 din Normele de audit intern aprobate de Camera Auditorilor Financiari din România;


- exercitarea necorespunzătoare a responsabilităţilor definite la pct.C1-1, alin.3 ultima liniuţă, din Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al instituţiei de credit, ceea ce a condus la încălcarea art.170 alin.2 lit.d) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.5/2013 privind cerințe prudențiale pentru instituțiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, având în vedere că în cadrul documentelor aferente misiunii de audit care a avut ca obiect implementarea Politicii de remunerare (raport nr.284/31.07.2014) nu se regăseşte o analiză detaliată asupra modului în care au fost acordate remunerațiile sub formă de prime, bonusuri, pe baza unui eșantion de angajați care au beneficiat de astfel de remunerație, pentru a se asigura de acordarea lor în conformitate cu prevederile politicii și a programelor elaborate în baza acesteia, nefiind realizat obiectivul misiunii;


- exercitarea în mod necorespunzător a responsabilităţilor definite la pct.C1-1, alin.3 prima liniuţă, din Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al instituţiei de credit, ceea ce a condus la încălcarea art.87 şi art.149 alin.1) din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, având în vedere nevalidarea în perioada analizată a modelului intern de rating utilizat pentru evaluarea debitorilor persoane juridice, neefectuarea unui exerciţiu de back testing pentru calibrarea şi îmbunătăţirea acurateței acestuia, neasocierii scalei de rating de PD-uri care să reflecte probabilitatea ca un debitor să intre în stare de nerambursare, acestea reprezentând elemente care afectează calitatea şi eficienţa instrumentului, atât în ceea ce priveşte activitatea de creditare, cât şi controlul riscului de credit, expunând banca la risc de model, componentă a riscului operaţional;


- exercitarea necorespunzătoare a responsabilităţilor definite la pct.C1-1, alin.3 prima liniuţă, din Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al instituţiei de credit, ceea ce a condus la încălcarea art.155 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, având în vedere că nu a dispus măsuri adecvate, imediate, la momentul luării la cunoştinţă cu privire la un incident de securitate IT, generat de transmiterea planului de securitate IT pentru anul 2014 unor terţi din afara băncii.


- neîndeplinirea măsurii dispuse la art.1 lit.b) din Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naţionale a României nr.40/24.06.2015, prin efectuarea unei misiuni de audit intern necorespunzătoare, având ca obiectiv evaluarea oportunităţii încheierii contractelor de consultanţă în vigoare, având în vedere existenţa la nivelul băncii de structuri specializate/resurse umane care pot desfăşura activităţi similare serviciilor prestate de furnizorii externi.


 


ORDINUL Prim - viceguvernatorului BNR nr.104/03.10.2016


Sanctiune pentru o Persoană fizică din cadrul Bancii Comerciale Carpatica S.A.


Sanctiunea aplicata: Amenda in suma de 10.000 lei


Tipul si natura incalcarii:


- exercitarea necorespunzătoare a responsabilităţilor definite la pct.C1-1.1, alin.3, prima liniuţă din Regulamentul de Organizare şi Funcţionare – ediţia iunie 2015, ceea ce a condus la încălcarea prevederilor art.49 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, având în vedere lipsa unei metodologii de atribuire a nivelului de risc de conformitate în raport cu gravitatea aspectelor constatate, aceasta fiind la latitudinea persoanei care face evaluarea, ceea ce nu asigură premisele pentru o abordare consecventă şi uniformă;


- exercitarea în mod necorespunzător a responsabilităţilor definite la pct.C1-1.1, alin.3, a patra liniuţă din Regulamentul de Organizare şi Funcţionare – ediţia iunie 2015, ceea ce a condus la încălcarea art.50 alin.2 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, având în vedere utilizarea necorespunzătoare a instrumentelor de identificare a riscului de conformitate generat de conduita personalului, întrucât formularele privind conflictele de interese ale membrilor organelor de conducere şi persoanelor care ocupă funcţii cheie nu au fost actualizate urmare modificării formularului cadru definit în acest sens;



ORDINUL Prim - viceguvernatorului BNR nr.106/03.10.201 6


Sanctiune pentru o Persoană fizică din cadrul Bancii Comerciale Carpatica S.A.


Sanctiunea aplicata: Amenda in suma de 9.000 lei


Tipul si natura incalcarii:


- exercitarea în mod necorespunzător a responsabilităţilor definite la pct.C1-1.2 alin.3 din Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al instituţiei de credit, ceea ce a condus la:


- încălcarea art.86 lit.b) din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.5/2013, privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, întrucât nu a asigurat constituirea unui nivel suficient de ajustări pentru depreciere pentru expunerile neperformante înregistrate față de un număr de 97 de debitori, totalizând 186,35 mil. lei, rata de acoperire cu ajustări pentru depreciere fiind sub 50%;


- încălcarea art.86 lit.b) din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.5/2013, privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, întrucât nu a asigurat efectuarea de teste de depreciere şi după caz acoperirea riscului de credit asociat cu ajustări pentru depreciere, în cazul a 15 expuneri în sumă de 18,57 mil. lei, aferente unor contracte în urma cărora au fost generate creanţe cu plata în rate, ce aveau ca obiect vânzarea unor bunuri reposedate, care înregistrau un serviciu al datoriei între 92 şi 609 zile şi care prezentau indicii de depreciere;