BCR a primit pana acum in jur de 1000 de notificari valide privind darea in plata a caselor ipotecare in vederea anularii datorilor, toate acceptate de banca, la care se adauga intre 200 si 300 de notificari nevalide, care nu respecta legea, a declarat Dana Demetrian, directorul de retail de la BCR.
BNR anuntase ca pana in 20 iulie au fost depuse aproape 4.000 de notificari de dare trimise unui numar de aproape 3.400 de clienti catre 24 de banci. (vezi aici detalii)
Dintre cele 1.000 de solicitari acceptate, au fost si “cateva zeci” pe care banca le-a contestat ulterior, dupa de a verificat creditele respective si a descoperit ca darea in plata nu era justificata, adica nu erau cazuri sociale sau “problematice”, a adaugat Demetrian.
Ea a exemplificat cazurile neproblematice cu cel al unei pensiuni data in plata, desi legea se refera doar la locuinte.
Demetrian a explicat ca banca trebuie sa accepte initial toate cererile de dare in plata, intrucat nu le poate valida in perioada de 10 zile impusa de lege, intrucat validarea presupune vizualizarea garantiei, ceea ce este imposibil intr-o perioada atat de scurta. “Deci trebuie sa o accepti mai intai, iar ulterior verifici garantia si, daca este cazul, o contesti”.
Reprezentanta BCR a precizat insa ca banca nu va contesta in justitie nicio dare in plata, daca aceasta repecta legea si este justificata.
Demetrian a precizat ca in ultimele luni s-a injumatatit numarul notificarilor de dare in plata primite de banca, insa aceasta s-ar putea datora si lunilor de vara. Pe de alta parte, este posibil ca unii clienti ai bancilor sa astepte scaderea tarifelor notariale pentru actele de dare in plata.
In acelasi timp, BCR desfasoara un program de reducere a datoriilor pentru clientii care nu-si mai pot achita ratele, program denumit “Sansa ta”, care i-a determinat pe unii clienti sa renunte la darea in plata a locuintei.
“De exemplu, daca cineva are restante de 10.000 lei, dar a dovedit caracter de plata corect, adica si-a dorit sa plateasca in continuare, datoria a fost blocata intr-un cont separat, urmand ca el sa plateasca lunar noua rata mai mica. Iar daca in urmatorii 3 ani clientul a reusit sa achite rata mai mica pe care a convenit-o cu banca, cei 10.000 se anuleaza”, a precizat Demetrian.
“Este un program foarte important, care a inceput acum doi ani, si care arata ce inseamna sa gasesti solutii astfel incat clientii sa-si poata pastra locunta si nu vor renunta la darea in plata”, a adaugat ea.
Demetrian a precizat insa ca nu au fost cazuri de clienti care sa incerce sa negocieze conditii mai bune de creditare pentru a renunta la darea in plata.
(stire in curs de actualizare)