Vinovații pentru situația din piața asigurărilor RCA sunt în conducerea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), iar aceștia trebuie să își asume răspunderea personală pentru maniera în care s-a gestionat sectorul asigurărilor, susține vicepreședintele ASF, Mircea Ursache, citat de Agerpres.
"E normal ca aceia care răspund direct de sectorul de asigurări să își asume răspunderea. Rezolvarea problemei RCA, fie de către Parlament fie de către Guvern nu reprezintă decât o soluție de avarie care trebuie continuată cu tragerea la răspundere a celor vinovați pentru situația în care s-a ajuns, iar aceștia sunt în ASF. Tratamentul colectiv, sancțiunea colectivă nu sunt acceptate nicăieri. Sunt răspunderi personale pentru maniera în care s-a gestionat un sector de activitate în piața financiară nebancară. Nu știu niciun stat în UE care să aibă o astfel de evoluție a tarifelor la RCA", a declarat joi Ursache în cadrul unei conferințe pe teme legate de piața de capital.
Potrivit acestuia, problemele din piața RCA au fost generate de o serie de erori manageriale, atât la nivelul conducerii ASF, cât și al sectorului de asigurări, iar intervenția autorităților în această situație este explicabilă.
"Ce s-ar fi întâmplat dacă în România prețul pâinii, sau al rechizitelor școlare sau al medicamentelor ar fi crescut cu 300%? Credeți că instituțiile statului ar fi stat pasive, ar fi lăsat să evolueze în așa hal un cost cu efecte sociale uriașe? Cred că nu. Este clar că ne aflăm în fața unor erori manageriale la nivelul conducerii ASF și al sectorului de asigurări", a mai spus Ursache.
Transportatorii protestează joi în Piața Victoriei din Capitală, pe fondul nemulțumirilor față de prețurile RCA, în fața sediului Guvernului aflându-se tiruri, taxiuri și autocare care claxonează.
Patronatele din transporturile rutiere — UNTRR, FORT, APULUM, APTE 2002 — au solicitat Guvernului României ca în textul Ordonanței de Guvern tarifele RCA să fie înghețate la valorile medii ale daunelor existente în evidențele ASF și nu la nivelul celor care se vor calcula în viitor.
"Guvernul vrea să înghețe tarifele RCA la camioane la 18.500 lei, însă patronatele din transporturile rutiere solicită un tarif de 4.907 lei. Acest tarif, de 4.907 lei, reprezintă dauna medie de 18.500 lei la care se adaugă frecvența daunei de 15,6%. Rezultă o primă medie tehnică de 2.886 lei, la care se aduna cheltuielile administrative, revenind un tarif de 4.907 lei pe an la care toate daunele și cheltuielile asiguratorilor sunt acoperite", preciza un comunicat al patronatelor din transporturile rutiere transmis miercuri AGERPRES.
Pe de altă parte, patronatele din transporturile rutiere cer Parlamentului României să îl demită imediat pe actualul președinte al ASF, Mișu Negrițoiu, după ce, în ultimul an, "și-a dovedit incompetența în a conduce piața asigurărilor din România.
Guvernul a aprobat miercuri, prin ordonanță de urgență, plafonarea tarifelor RCA pe o perioadă de 6 luni, la un nivel ce va fi stabilit de Autoritatea de Supraveghere Financiară. Actul normativ permite stabilirea de către ASF, pe o perioadă de șase luni, a unui tarif RCA de referință aplicat atât persoanelor fizice, cât și juridice.