Atunci cand cumperi ceva online si platesti cu cardul, produsul sau serviciul respectiv poate fi returnat iar banii platiti ti se ramburseaza de catre banca emitenta a cardului, aceasta fiind o garantie oferita de catre procesatorii de carduri si de catre banci.
Acest beneficiu al platilor cu cardul este insa putin cunoscut, fapt pentru care lumea inca nu are suficienta incredere sa achite cu cardul cumparaturile online.
"Oamenii cumpără online dar încă nu plătesc cu cardul, ci în numerar la livrare. Motivul principal pentru care se întâmplă în felul acesta este faptul că nu avem încă încredere în comercianții care vând online că ne livrează ceea ce am plătit. Cea mai bună protecție împotriva unei situații nefericite este plata cu cardul în care este garantat produsul pe care l-ai comandat și dacă nu ești mulțumit îl poți returna și îți recuperezi integral banii. Cumpărăturile sunt protejate pentru posesorii de card. Poți să ai beneficii atunci când plătești cu cardul, gen puncte, să plătești în rate — o metodă de plată din ce în ce mai apreciată de români", spune Cosmin Vladimirescu, seful MasterCard Romania, intr-un interviu acordat Agerpres.
AGERPRES: Deja a trecut un semestru, cum arată anul din punct de vedere al tranzacțiilor?
Cosmin Vladimirescu: Avem datele doar la nivel de trimestru I și, ca trend, întotdeauna primul trimestru al unui an este ceva mai prost decât cel anterior. Întotdeauna trimestru IV este cel mai puternic. Oricum, trimestru I arată foarte bine. Analizând ca trend evoluția pieței, trimestrul I 2016 față de trimestrul I 2015, creșterile sunt foarte frumoase. Vorbim de o creștere pe volume de aproape 25%, iar ca număr total de tranzacții creșterea este aproape de 26%. Creșterea mai rapidă pe tranzacții arată faptul că se însănătoșește comportamentul de consum. Lumea nu mai folosește cardul numai ca să-și cumpere televizoare și frigidere și fac două tranzacții pe an, ci numărul de tranzacții crește, lumea începe să plătească și pentru tichete mai mici, pentru obiecte de valoare mai mică și cardul devine un instrument de plată folosit zilnic. Piața este într-un boom, în creștere masivă.
- Cum arată piața în mediul rural?
Cosmin Vladimirescu: Penetrarea în această zonă este similară pe emitere cu cea de pe acceptare. Acolo unde întâlnim terminale întâlnim și carduri și viceversa. Zona rurală este complet nepenetrată și în egală măsură este exclusă financiar și îndrăznesc să spun că este în mare parte și nefiscalizată. Lucrurile astea merg mână în mână.
- Cam jumătate din populație este în mediul rural. Nu încercați să ajungeți acolo?
Cosmin Vladimirescu: Lăsând la o parte că este o populație mare, pe mine mă interesează în primul rând beneficiile pe care le aduce incluziunea financiară. Oamenii aceștia, aproape jumătate din țară, pentru ei numerarul reprezintă o barieră, o limitare. Ei nu pot să facă cumpărături decât în comerțul de proximitate, decât de la magazinele din imediata apropiere. Dacă le oferim instrumente financiare începând cu unele de bază, primare, cum ar fi produsul prepaid și dacă le asigurăm și infrastructura necesară acceptării acestor carduri putem să-i aducem în Mileniul III. E cumva ciudat și specific României să avem o penetrare foarte bună a smartphone-urilor, o penetrare excepțională a Internetului, o viteză și o calitate foarte mare și bună a conexiunilor la Internet, dar, în egală măsură vorbim despre excluziune financiară la nivel de 45-46% din piață. Apetitul românilor pentru tehnologie este foarte mare, foarte ridicat dar, din, păcate ne confruntăm cu un nivel foarte ridicat al excluziunii financiare și cu un nivel foarte mare al evaziunii fiscale.
- Ce așteptări aveți de la legea cash-back?
Cosmin Vladimirescu: Mă bucur să văd că eforturile noastre, ale Ministerului Finanțelor și Guvernului în general converg către zona asta, către crearea de beneficii în zona rurală prin incluziune financiară, care se realizează fie prin produse noi, fie prin inițiative legislative cum este cea a terminalizării comercianților mici de peste 10.000 de euro pe an cu implementarea unui serviciu nou care noi credem că face foarte mult sens acolo, la sate, cumpărături urmate de eliberare de numerar. Este o certitudine că oamenii la începutul experienței lor cu cardul au nevoie încă de numerar. Acceptarea nu o să fie una perfectă, în sensul că nu o să acoperim toți comercianții din prima zi, dar ceea ce ne propunem noi este să avem o acceptare de carduri la nivel rezonabil la 1-3 magazine din sat care, atunci când un consumator va veni cu un card și va cumpăra ceva, vor putea să furnizeze și numerar dacă dorește acest lucru. Este condiționată eliberarea de numerar de o cumpărătură anterioară și este limitată la suma de 200 lei. Pentru comercianți este foarte bine pentru că această retragere de numerar va fi comisionată, vor avea o cotă parte dintr-un comision perceput de banca emitentă. Pentru bănci este evident că instalarea de bancomate în zona rurală nu este cea mai eficientă soluție.
- Dar practic și populația din acea zonă trebuie să dorească să folosească un card. Cum se poate ajunge la acel om care nu este interesat de card când are cash?
Cosmin Vladimirescu: E adevărat, dar soluția la care ne-am gândit noi este eficientizarea fluxurilor de numerar care ajung în zona rurală, care în principal constau fie în canalul de beneficii sociale care vine de la Guvern, iar aici putem să vorbim despre eficientizare prin carduri prepaid, carduri sociale prin care fiecare cetățean să aibă un card prin care să primească toate beneficiile, toate ajutoarele sociale pentru care este eligibil. Al doilea mare canal este vorba despre banii care vin de afară, de la românii care lucrează în afara țării și care trimit în mod regulat bani acasă și pentru care soluția cea mai eficientă ar fi transferul lor cumva în format electronic.
- Comerțul electronic este una dintre zonele unde încă România nu este destul de avansată din punct de vedere al plăților?
Cosmin Vladimirescu: Aici, deși volumul și numărul tranzacțiilor este în explozie și crește fantastic de la un an la altul, totuși plățile cu cardul au o cotă minoră, vorbesc de maximum 20-25% din totalul plăților care reprezintă specificitate pieței din România. Adică oamenii cumpără online dar încă nu plătesc cu cardul, ci în numerar la livrare. Motivul principal pentru care se întâmplă în felul acesta este faptul că nu avem încă încredere în comercianții care vând online că ne livrează ceea ce am plătit. Cea mai bună protecție împotriva unei situații nefericite este plata cu cardul în care este garantat produsul pe care l-ai comandat și dacă nu ești mulțumit îl poți returna și îți recuperezi integral banii. Cumpărăturile sunt protejate pentru posesorii de card. Poți să ai beneficii atunci când plătești cu cardul, gen puncte, să plătești în rate — o metodă de plată din ce în ce mai apreciată de români.
- Ce metode de validare folosindu-se date biometrice sunt cele mai populare în lume?
Cosmin Vladimirescu: Vorbim de plăți cu telefonul mobil în care autentificarea se face prin metode biometrice. Cele mai populare metode validate ca fiind sigure și foarte eficiente sunt identificarea posesorului de card/telefon printr-un selfie, o poză a posesorului de card și recunoașterea facială, iar a doua este citirea amprentei.
- Comercianții români sunt pregătiți pentru astfel de plăți?
Cosmin Vladimirescu: Avem toți comercianții activați pe astfel de plăți pentru că indiferent de dispozitivul care este folosit, fie că este vorba de un card, telefon mobil, brățară, e vorba de o tranzacție contactless până la urmă, terminalul fiind același și de aceea lucrăm la dezvoltarea rețelei de acceptare.