Conform datelor Asociației Române de Factoring, piața a atins, în 2015, un nivel de 3,65 miliarde de euro, în creștere cu 35% față de 2014.
“Tendința de creștere s-a prefigurat încă de la mijlocul anului trecut, când anumite produse de factoring înregistraseră creșteri semnificative. Vorbim aici despre factoringul tradițional pe care IMM-urile l-au accesat mai mult decât oricând, dar și despre reverse factoring, preferat de marile companii pentru finanțarea furnizorilor proprii”, declară Bogdan Roșu, președintele Asociației Române de Factoring (ARF), intr-un comunicat de presa.
Studiul de piață realizat de ARF confirmă și pentru 2015 că cel mai mare volum de finanțări a fost accesat de companiile cu cifră de afaceri peste 50 milioane de euro (adica o cota de 36% din piață), însă cea mai mare contribuție la creșterea pieței în 2015, cu o creștere de peste 90% față de 2014, au avut-o companiile cu cifră de afaceri sub 5 milioane de euro, acestea urcând la o cotă de piață de 29%.
“Această evoluție este una firească din punctul nostru de vedere, pentru că, la bază, factoringul este un produs destinat finanțării și gestiunii portofoliului IMM-urilor. Acesta a fost profilul de companii către care s-a adresat încă de la început și iată că piața și eforturile Bancilor si IFN-urilor specializate reglează foarte bine aceste oportunități de finanțare, direcționându-le exact către zonele care au nevoie”, explică Bogdan Roșu.
[2]
În ceea ce privește domeniile de activitate care s-au finanțat prin factoring, același studiu arată că sectorul Construcții a rămas și în 2015 lider în accesarea factoringului intern, cu o cotă de 23%.
“O evoluție spectaculoasă au avut-o domeniul Energie, care a crescut de 6 ori față de 2014, precum și domeniul IT&C, care a înregistrat o triplare față de 2014, atât la intern cât și la export, evoluția explicându-se prin amploarea pe care această piață a cunoscut-o în 2015. Legat de evoluția consumului și de impactul acestuia în volumele de factoring, am observat o creștere de peste 33% în sumă absolută generată de furnizorii companiilor din zona de FMCG, care au accesat factoringul intern. Alte domenii care au înregistrat creșteri importante au fost Metale, Chimicale & Reciclare, 49%, și, respectiv, Transporturi, 44% ”, mai adaugă Bogdan Roșu.
[1]
Cel mai puțin finanțat sector prin factoring intern rămâne Farma, care a înregistrat o scădere de 22% față de 2014.
În ceea ce privește factoringul de export, cele mai importante creșteri au fost înregistrate în domeniile IT&C (creștere cu 166%), Construcții (creștere cu 40%), precum și în Transporturi (creștere cu 17%).
Experiența Factorilor, Banci si IFN-uri specializate care oferă servicii de factoring, a demonstrat că, în cea mai mare parte, comportamentul la plată al debitorilor se îmbunătățește semnificativ de la an la an, ca urmare a gestiunii creanțelor, specifice operațiunilor de factoring. Astfel, reducerea termenului mediu de întârziere la plată de la 15 zile în 2014, la 10 zile în 2015, arată o creștere a disciplinei în ceea ce privește plățile.
“Această evoluție demonstrează încă o dată beneficiul acestui produs pentru clientul de factoring, prin reducerea termenului mediu de încasare a facturilor, fără necesitatea unei presiuni directe asupra debitorilor, dar în baza unei abordări formale, specializate, din partea Factorului, pentru a obține o poziție prioritară pe lista de plăți”, precizează Bogdan Roșu.
Studiul realizat de ARF are la bază informații furnizate de membrii asociației - Access Financial Services IFN, BANCA COMERCIALA ROMANA S.A., Banca TRANSILVANIA S.A., BRD – Groupe Societe Generale S.A., IFN NEXT CAPITAL FINANCE S.A., ING Bank S.A., RAIFFEISEN BANK S.A, UNICREDIT BANK S.A., precum şi alte instituţii financiare non-membre.
Factoringul reprezintă de la an la an o soluție de finanțare din ce în ce mai accesată de toate categoriile de agenți economici, fie că sunt din zona de producție, distribuție sau servicii. Dealtfel, în ultimii cinci ani, factoringul este produsul cu cea mai frumoasă creștere, dintre produsele adresate persoanelor juridice, clienti ai instituțiilor bancare și nebancare. Asociaţia Română de Factoring, prin membrii săi, îşi asumă rolul de a promova intens acest produs, ce aduce multiple beneficii companiilor: lichidizarea creanţelor, administrarea eficientă a portofoliului de clienţi, colectarea creantelor si chiar acoperirea riscurilor de neîncasare.