www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Seful BRD, Philippe Lhotte, salveaza onoarea bancherilor, pusa la indoiala de Mugur Isarescu: nu suntem aroganti si ne pasa de problemele clientilor, suntem perceputi gresit

Autor: Bancherul.ro
2016-02-11 22:08

Bancherul francez Philippe Lhotte, presedintele BRD, incearca sa salveze onoarea bancherilor romani, dupa ce guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, a declarat in urma cu doua zile ca acestia sunt prea aroganti si ca ar trebui sa fie mai apropiati fata de clienti.


“Bancile trebuie sa se apropie mai mult de clienti, sa lase mai jos nasul, sa nu mai aiba atata aroganta, sa explice mai mult cum functioneaza sistemul bancar”, a declarat Isarescu, in contextul in care bancile sunt supuse unor critici intense din cauza unui cumul de probleme precum clauzele abuzive din contractele de credit sau imprumuturile in franci elvetieni, care au favorizat promovarea unor legi controversate, precum darea in plata.


Lhotte, seful unei banci care nu are probleme nici cu clauzele abuzive nici cu creditele in franci, considera ca publicul are o imagine falsa si nedreapta despre bancheri, care in realitate sunt mai apropiati de clienti deca se vede din afara si incearca sa le rezolve problemele. Numai ca aceste lucruri nu prea se cunosc, adauga el, admitand ca sistemul bancar are o problema de comunicare.


Ca de obicei, adevarul este undeva la mijloc: daca bancile s-ar fi dovedit suficient de sensibile fata de problemele clientilor aparute dupa criza, nu doar abile in comunicare, ci si in masuri concrete pe care ar fi trebuit sa le ia pentru evitarea unor scandaluri precum clauzele abuzive sau creditele in franci, nu si-ar fi atras atatea critici. Pe de alta parte, nu se poate spune ca toti bancherii sunt aroganti si singurul lor scop este sa-si exploateze clientii, dovada ca unele banci au mult mai putine probleme decat altele.


“Sistemul bancar are o imagine proasta, de aceea ar trebui sa facem mai multe eforturi in privinta comunicarii, sa explicam mai bine mecanismele, inclusiv aceasta problema a garantiilor imobiliare pentru credite. Personal am dificultati sa inteleg de ce imaginea bancilor din Romania nu este buna. Suntem perceputi ca fiind aroganti, de aceea trebuie sa ne rezervam mai mult timp pentru explicatii. Bancherii sunt vazuti ca fiind niste indivizi al caror singur scop este sa faca bani. Dar e firesc ca si bancile sa obtina profituri, la fel ca alte companii. Pe de alta parte, sunt numeroase banci cu pierderi masive, asadar nu orice banca face bani. BRD are un nivel de profitabilitate de aproape 6%, sper sa fie si mai bine in 2016, un profit onorabil, nu te face sa-ti pierzi mintile. De aceea, vom face mai multe eforturi sa comunicam, mai ales in relatia banca-client, lucu care corespunde cu obiectivele noastre strategice, de a miza mai mult pe inovatie, pe valori, etica, deontologie, comportament corect”, a spus presedintele BRD.


Nu politicienii rezolva problemele sociale ale clientilor, ci bancile


In acelasi timp, bancherul francez a respins categoric acuzatiile ca bancherilor nu le pasa de clientii lor care au probleme sociale, motiv pentru care s-a ajuns la adoptarea legii darii in plata.


In realitate, nu politicienii sunt cei care rezolva problemele sociale, ci noi, bancherii, a spus Lhotte, oferind doua exemple in care BRD a scazut ratele la creditele unor clienti care nu si-au mai putut plati ratele, fara sa le execute silit ipoteca.


“Nu am dat afara pe nimeni din propria locuinta”, a spus seful BRD, intrebat de Bancherul.ro daca au existat cazuri sociale in care banca a fost nevoita sa-i evacueze din locuinte pe clienti. (vezi aici detalii)


Seful BRD a tinut sa sublinieze ca bancile au o responsabilitate sociala inca din momentul acordarii creditelor, nu doar in faza in care apar probleme de rambursare a acestora:


“Trebuie sa anticipam problemele clientilor inca din momentul in care le acordam credit. De exemplu, daca cineva vine si spune ca vrea sa imprumute o anumita suma, noi trebuie sa analizam dimensiunea acesteia, sa ne asiguram ca nu cumva sa fie prea mare si sa devina o povara pentru client, intrucat problema supraindatorarii este foarte importanta. Dialogul cu clientul face parte din cultura bancii. Ulterior, pe parcursul rambursarii unui credit, pot aparea cazurile dificile, pe care le tratam diferit, in functie de istoricul unui client. In cazul unui client cu istoric bun de plata ajuns in fata unei situatii dificile, putem sa-i restructuram datoria, reducem ratele lunare si uneori diminuam si valoarea datoriei (write-off partial), dar daca este un client mai putin cunoscut, solutia poate fi un pic diferita. Aceasta este baza meseriei de bancher, care e frumosa. Relatia cu clientii este fundamentala intr-o banca, de aceea trebuie sa o reabilitam. Bancherul trebuie sa fie binevoitor fata de clienti, sa nu uitam ca gratie lor traim, de aceea si eu le-am multumit in prezentarea de astazi cu rezultatele bancii, datorita lor suntem platiti si noi. Dar cred ca nu le spunem indeajuns asta. Fireste ca trebuie sa raspudem nevoilor clientilor, facem asta, dar nu o facem suficient de mult.”


Intrebat, de Bancherul.ro, daca poate sa spuna cate cazuri sociale a rezolvat BRD, seful bancii a raspuns:


“Ar fi indecent sa spunem cate cazuri sociale am rezolvat, pentru ca trebuie sa fim discreti, altfel ar fi jentant, dar stiu ca sunt destul de numeroase cazurile dificile, nu le-as spune sociale, si sunt bine rezolvate”, a raspuns Lhotte.