Atunci cand o banca practica preturi de dumping, mai ales in cazul dobanzilor la depozite, pentru a atrage cat mai multi clienti, autoritatea de supraveghere, BNR, ia imediat masuri impotriva sa, care uneori au mers pana la destituirea sefului bancii. De ce? Din simplul motiv ca banca risca in viitor sa ramana fara resurse pentru a da inapoi banii deponentilor.
Pare greu de crezut ca un sef de banca ar putea lua o astfel de decizie iresponsabila, dar daca ne gandim ca el este un simplu corporatist care urmareste in primul rand sa incaseze un salariu si un bonus cat mai mari, fara sa-i pese de soarta firmei, cum ar face un mic intreprinzator, perspectiva se schimba.
Fostul bancher Misu Negritoiu nu a invatat aceasta lectie atunci cand a venit la sefia Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), in urma cu un an si jumatate.
Pretul RCA a fost cea mai frecventa intrebare la care a trebuit sa raspunda Negritoiu imediat dupa venirea la ASF, dar la care nu a stiut sa raspunda consecvent, din simplul motiv ca nu a avut o politica bine definita in aceasta problema, desi era una veche.
Preturile de dumping la RCA au fost reclamate de mult timp de catre diversi actori ai pietei, printre care si fostul sef al Allianz, Cristian Constantinescu, insa nimeni nu a reusit sa faca ordine in piata.
Primele declaratii ale lui Negritoiu la ASF au fost pentru o majorare a tarifelor, in vederea acoperirii daunelor, dar ulterior el a dat inapoi, probabil de teama protestelor publicului, care reclama scumpirea tarifelor.
A spus atunci ca ASF va calcula, cu cei mai buni actuari din Romania, un tarif de referinta pentru RCA, pe care sa-l urmeze toate firmele, dar a trecut peste un an si nimic nu s-a intamplat. Actuarii respectivi nu au reusit sa calculeze un simplu sau mai complicat pret al unei asigurari sau ASF nu a dorit sa publice acel calcul.
Iata insa ca nevindecarea la timp a problemei a produs o adevarata cangrena, cu suferinte incomensurabil mai mari pentru toata lumea.
Ghici cine practica preturi de dumping la RCA
Asigurarea auto obligatorie RCA era si a ramas si acum principalul produs al pietei asigurarilor, exploatata de unele firme de asigurari pentru a castiga rapid cota de piata, prin practicarea unor preturi cu mult sub nivelul firmelor concurente.
Firmele respective au fost, ati ghicit, tocmai cele care au ajuns in faliment (Astra), sunt pe cale de a falimenta (Carpatica, preluata astazi de ASF in cadrul procesului de rezolutie - salvare) si Euroins (care are nevoie de o majorare de capital substantiala, de 200 milioane lei, aproape cat capitalul firmei). Vezi aici detalii
Cele trei firme au ajuns sa detina, astfel, nu mai putin de 60% din piata RCA, ceea ce reprezinta o greseala evidenta de supraveghere a pietei.
Cine vrea astazi sa-si faca o asigurare RCA descopera ca cea mai avantajoasa oferta este la Carpatica (vezi fotografia), urmata de Euroins.
[1]
Cele doua firme (repetam, cu mari probleme financiare) sunt lasate de ASF sa practice tarife de dumping.
Este un fapt evident: tarifele celor doua (in jur de 300 de lei pentru un RCA pe 6 luni) sunt cu nu mai putin de 200 de lei mai mici decat al treilea pret, al Asirom, inca o data mai ieftine decat tariful Allianz, liderul firmelor de asigurari, si aproape de trei ori mai mici decat Groupama (cu peste 1.000 de lei).
Care este consecinta acestei practici de vanzari tip dumping? Evident, firma va avea dificultati in a plati la timp si integral despagubirile in cazurile de accidente. Iar daca despagubirile cresc prea mult, apare riscul ca firma de asigurari sa intre in dificultate financiara, cum a fost cazul Astra, acum al Carpatica.
Carpatica este a opta firma de asigurari dupa volumul primelor brute subscrise, de 257 milioane lei in prima jumatate a anului trecut.
Care este situatia despagubirilor la Carpatica?
Misu Negritoiu, seful institutiei de supraveghere, ASF, nu stie. Poate parea incredibil, dar este adevarat, dupa cum a declarat acesta, citat de Agerpres: “Noua ne-au spus dimineata (cei de la Carpatica) ca sunt cu despagubirile la zi. Am avut o discutie cu Consiliul de Administratie dimineata pe acest subiect si mi-au spus ca si-au imbunatatit plata despagubirilor. Asta trebuie sa vedem”.
Asadar, seful ASF nu stie care e situatia despagubirilor la Carpatica, i-a intrebat pe cei de la firma de asigurari si-i crede pe cuvant ca sunt la zi si ca si-au imbunatatit-o. Incredibila supravegherea ASF! Mai bine spus: necredibila!
Am intrebat ASF care este situatia despagubirilor, precum si indicatorii de solvabilitate ai Carpatica, insa nu am primit raspunsuri. Probabil ca nu le au.
O alta declaratie cinica, de data asta, a lui Negritoiu, a fost facuta la audierile de la Parlament: “Situatia Carpatica nu trebuie sa fie motiv de ingrijorare pentru clienti, ci pentru actionari”.
Evident ca procesul de rezolutie prevede ca actionarii sunt cei care suporta primii pierderile firmei salvate de la faliment, insa si clientii care nu sunt despagubiti la timp au de pierdut destul de mult.
Efectul indirect: scumpirea asigurarilor
De asemenea, o consecinta indirecta a falimentului firmelor de asigurari active pe piata RCA este scumpirea asigurarilor, si am vazut recent protestele firmelor de transport, care s-au plans ca asigurarile s-au scumpit chiar si de trei ori.
Scumpirea asigurarilor este consecinta fireasca a reducerii concurentei, dupa disparitia din joc a Astra, care era a treia firma de asigurari din Romania anul trecut.
Carpatica, in lipsa capitalului, va fi nevoita, cel mai probabil, sa-si sisteze sau sa-si reduca drastic vanzarile de RCA, astfel ca va scadea si mai mult concurenta, consecinta fiind scumpirea in continuare a asigurarilor, conform principiului ofertei si cererii din piata libera.
Escul lui Misu Negritoiu in a administra tarifele RCA si, pana la urma, piata asigurarilor generale, este evident. Iar efectele negative se vor repercuta pentru o buna perioda, intrucat o firma poate disparea rapid, am vazut cazul Astra, insa vor trebui cativa ani ca noi jucatori sa acopere golul din piata.
O piata care, inainte de toate, are nevoie de un supraveghetor credibil si competent.