Conditiile Generale de Afaceri (CGA) sunt regulile impuse de banca pentru clienti. Le-ai semnat, devii client, le refuzi, poti sa pleci la alta banca.
Sunt insa si situatii in care poti deveni client BT fara sa semnezi CGA. Este cazul fostilor clienti Volksbank, care au devenit clienti BT odata ce aceasta a cumparat Volksbank.
Asta pentru ca transferul clientilor Volksbank la BT s-a facut prin asa-numita procedura de cesiune. Reprezentantii bancii spun ca “potrivit prevederilor legale, în cazul cesiunii nu este necesar acordul clienților, însă aceştia pot opta să nu continue colaborarea cu banca la care au fost transferati.”
“Cesionarea unui portofoliu de clienți este cuprinsă, ca subiect, în Condițiile Generale de Afaceri ale Băncii Transilvania şi articolele respective sunt aplicabile în diverse cazuri, ca de exemplu cel de acum care a dus la fuziunea celor doua bănci – Volksbank Romania şi Banca Transilvania”, precizeaza BT.
Odata lamurita problema intrarii in vigoare a CGA, sa vedem cum se aplica, mai exact in ce conditii.
“CGA formează cadrul legal general în relația Bancă-Client titular de cont”, se spune in documentul CGA.
Ceea ce inseamna ca este vorba de reguli generale, precum cesiunea, dupa cum am vazut mai sus. In cazuri particulare, cum ar fi un credit, exista contracte dedicate, care prevaleaza in fata conditiilor generale, in cazul in care se refera la acelasi subiect.
Extrase din documentul “CONDIȚIILE GENERALE DE AFACERI ale Băncii Transilvania aplicabile PERSOANELOR FIZICE”, Cod: CGA.3.5.2, publicat pe site-ul bancii:
Condițiile Generale de Afaceri (denumite în continuare “CGA”) reglementează relația dintre BANCA TRANSILVANIA S.A. (denumită aici “Banca”) și clienții săi, persoane fizice române și străine (numiți aici individual “Client”) și se vor aplica oricărui tip de contract încheiat între Client și Bancă, urmând a fi completate cu formularele și convențiile specifice fiecărui tip de produs sau serviciu (acolo unde este cazul), actele normative în vigoare, reglementările Băncii Naționale a României, reglementările interne ale Băncii precum și uzanțele și practicile bancare interne și internaționale.
CGA formează cadrul legal general în relația Bancă-Client titular de cont, intră în vigoare de la data acceptării documentului de către Client și rămân în vigoare până la data încheierii relației de 2/38 Cod: CGA.3.5.2 afaceri. Modificarea sau încetarea unuia din produsele sau serviciile bancare utilizate de către Client nu afectează valabilitatea celorlalte produse sau servicii sau a prezentelor CGA.
CGA conțin clauze standard utilizate în mod general și repetat fără a fi necesară negocierea sau renegocierea individuală a acestora cu clienții. În caz de conflict între clauzele negociate din orice contract sau document semnat între Client și Bancă, la aceeași dată sau ulterior intrării în vigoare a prezentelor CGA și clauzele standard cuprinse în prezentele CGA, vor prevala clauzele negociate din contractele sau documentele specifice.
CGA și formularele standardizate sunt puse la dispoziția Clientului la sediile Băncii, prin intermediul unor canale electronice securizate sau pe site-ul oficial al Băncii.
Banca își rezervă dreptul de a modifica aceste CGA, în tot sau în parte, oricând va considera oportun, asemenea modificare urmând a produce efecte între Bancă și Client în termen de 2 luni de la data la care informarea în acest sens se consideră primită de către Client, cu excepția situației în care Clientul a notificat în scris Banca cu privire la neacceptarea modificărilor, în intervalul anterior menționat. Modificările sunt comunicate Clientului conform secțiunii “Notificări” sau prin mijloacele de comunicare specifice fiecărui serviciu/produs bancar conform Contractului specific.
Vezi aici documentul CGA publicat pe site-ul Bancii Transilvania