www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Actualul acord cu FMI va expira pur si simplu, nefiind validat de finantatorii externi, din cauza Codului Fiscal

Autor: Bancherul.ro
2015-09-17 18:20

Acordul Romaniei cu FMI si CE nu a putut primi un aviz pozitiv pe perioada ultimului an din cauza noului Cod fiscal al Guvernului, a declarat reprezentantul rezident al FMI în România și Bulgaria, Guillermo Tolosa, citat de Agerpres.


El a precizat ca actualul acord va expira pur și simplu și nu se va mai purta nicio discuție pe marginea lui între autoritățile române și reprezentanții instituției financiare internaționale.


Tolosa a precizat că principalele obiective macroeconomice convenite în cadrul acordului au fost îndeplinite, dar lipsa de predictibilitate a împiedicat reprezentanții FMI să tragă o concluzie clară cu privire la stabilitatea în timp a indicatorilor macroeconomici.


"Principale ținte macroeconomice urmărite în program au fost pozitive, în linie cu obiectivele. Economia crește pe baze sănătoase și sustenabile, deficitul fiscal este stabil iar România nu se mai uită la viitor cu teama necesității unor consolidări suplimentare și prin măsuri dure. Acestea țin de trecut. Povara datoriei este pe un trend descrescător, sistemul bancar este stabil. Însă lipsa de predictibilitate a factorilor de decizie din această perioadă a făcut foarte dificil pentru noi să avem suficientă încredere că aceste echilibre macroeconomice pot fi cu adevărat menținute. Acesta este unul din principale motive pentru care boardul FMI nu a încheiat acordul, nu și-a pus ștampila de aprobare o perioadă atât de lungă de timp, mai mult de un an", a explicat Tolosa.


La capitolul nerealizări, reprezentantul FMI a amintit evoluția reformelor structurale prevăzute în program, în special în cazul companiilor de stat.


Acordul în derulare cu FMI are o valoare de două miliarde de euro însă autoritățile de la București nu au accesat fonduri până în prezent. Scopul acordului de tip preventiv a fost acela de a proteja economia românească de eventuale șocuri pe piețele financiare.


Actualul acord stand-by este cel de-al 10-lea încheiat de România cu Fondul Monetar Internațional din ultimii 23 de ani și al treilea acord solicitat FMI, de la declanșarea crizei economice, în 2009.


Aranjamentul a fost încheiat în septembrie 2013 pentru 24 de luni și urmează să expire în 26 septembrie 2015.


Romania poate solicita un nou acord cu FMI


România trebuie să solicite Fondului Monetar Internațional (FMI) negocierea unui nou acord, în cazul în care dorește acest lucru, și apoi se va analiza tipul de acord care se poate încheia, a mai spus Guillermo Tolosa.


"Trebuie să primim o solicitare, și apoi vom discuta cu Guvernul toate opțiunile posibile", a explicat Tolosa, precizând că o astfel de solicitare nu a fost încă primită de instituția financiară internațională.


Referitor la misiunea tehnică a FMI la București din octombrie, reprezentantul instituției a spus că nu va fi o misiune de evaluare ci una tehnică cu privire la bugetul pe 2016.


Tolosa a confirmat și declarațiile premierului Victor Ponta cu privire la faptul că Guvernul României și-a achitat integral datoria către FMI.


"România are două categorii de datorii către FMI. O parte trebuie plătite de Guvern și o parte de către Banca Națională. Guvernul a plătit integral datoria, iar BNR mai are de plătit trei rate, ultima urmând să fie achitată în ianuarie", a subliniat Guillermo Tolosa.


La începutul acestei luni, ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, a declarat, pentru Bloomberg, că România intenționează să demareze discuțiile cu creditorii internaționali pentru un nou acord de asistență încă din acest an, ca urmare a sprijinului oferit de principalele partide politice.


Ministrul de Finanțe a precizat că Guvernul de la București ar putea ajunge la un nou acord cu Fondul Monetar Internațional și Uniunea Europeană în 2016, pentru a se proteja împotriva șocurilor de pe piață.


Începând din 2009 și până în prezent România a încheiat trei acorduri consecutive de împrumut cu Fondul Monetar Internațional și Uniunea Europeană, care au servit ca o ancoră pentru politicile guvernamentale în domeniul bugetului, privatizării companiilor de stat și economiei.