Americanii au parasit magazinele in octombrie, Craciunul se anunta sumbru |
Autor: Bancherul.ro 2008-11-07 16:08 |
|
Companiile de distribuţie au anunţat joi o scădere semnificativă a vânzărilor în luna octombrie în Statele Unite, ceea ce dovedeşte că populaţia americană este grav afectată de criză, dar Wal-Mart, lanţ de magazine de reduceri, rezistă în continuare, relatează AFP.
Deşi se baza pe o stabilitate a vânzărilor, Consiliul Internaţional pentru Centre Comerciale (ICSC) a anunţat că activitatea lanţurilor de magazine a scăzut cu 0,9% în luna octombrie, după o creştere cu 1,7% în septembrie.
În condiţiile în care nu mai dispun de returnările de impozite din primăvară, "consumatorii nu mai au bani să cheltuie" pe lucruri care nu le sunt necesare, a explicat Andrew Gledhill, analist la centrul de studii economice Moody's economy.com.
Dacă scăderea preţului benzinei a reprezentat o uşurare pentru finanţele americanilor, riscul unei recesiuni economice îi opreşte pe consumatori să cheltuie excesiv. "Nivelul vânzărilor en detail în luna octombrie a fost groaznic, în condiţiile unui grad ridicat de incertitudine pe pieţele financiare. Consumatorii au amânat orice cheltuială care nu este necesară, ceea ce a antrenat vânzări foarte scăzute în luna octombrie", comentează Michael Niemira, economist şef la ICSC.
Familiile îşi reduc, în mod clar, bugetele destinate hainelor şi accesoriilor, ceea ce afectează în primul rând marile magazine. Astfel, vânzările magazinelor Macy's au scăzut cu 6,3% în luna octombrie, iar cele ale JCPenney cu 13%. Scăderea este şi mai importantă pentru magazinul de lux Saks, ale cărui vânzări s-au diminuat cu 16,6%. Şi vânzările înregistrate de lanţurile de magazine de haine cu preţ mediu, ca Gap şi Abercrombie&Fitch, au scăzut cu 16%, respectiv 20%.
În aceste condiţii, consumul menajelor din Statele Unite se va afla din nou la un nivel mediu, după o scădere cu 0,3% în luna septembrie. Cu atât mai mult cu cât încrederea consumatorilor a atins un nivel foarte redus.
În plus, perioada sărbătorilor de sfârşit de an, a cărei reuşită dă tonul întregului exerciţiu financiar pentru distribuitori, se apropie sub auspicii sumbre. "Sezonul sărbătorilor se anunţă slab, ceea ce ar putea exercita presiuni suplimentare nu numai asupra magazinelor de lux, ci şi asupra unor fabricanţi şi furnizori", a avertizat Frederic Dickson, analist la DA Davidson.
ICSC estimează în prezent că în noiembrie şi decembrie se vor înregistra creşteri foarte slabe ale consumului, de aproximativ 1%.
"Singurul (lanţ de magazine - n.red.) care înregistrează creşteri este Wal-Mart, dar acest lucru sugerează că un consumator sărac se orientează, pentru aproape toate nevoile sale, către un magazin de discounturi", subliniază Jon Ogg, analist la site-ul de informaţii financiare 247wallst.com.
Pentru lanţurile de distribuţie specializate în reduceri, dificultăţile cu care se confruntă o mare parte din populaţie reprezintă o ocazie de a atrage noi clienţi. Astfel, Wal-Mart, ale cărui vânzări cresc, a anunţat noi reduceri în apropiere Crăciunului. Dar chiar şi aşa, situaţia nu este bună, deoarece activitatea sa a crescut cu numai 2,4% în octombrie, la fel ca în septembrie. Concurenţii săi, Target şi Costco, au înregistrat scăderi ale vânzărilor lor cu 4,8%, respectiv 1%.
Un astfel de nivel al vânzărilor este "foarte dezamăgitor", iar această tendinţă va continua "în timpul sezonului sărbătorilor şi după", explică directorul general al Target, Gregg Steinhafel, fără a-şi face iluzii.
|
|